Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Ja, fordi det får meg til å føle meg som en idiot.

 

"Vel, i dag skal jeg ikke på jobb fordi en mann skal ha stått opp fra de døde og flydd opp til himmelen for ca 2000 år siden"

 

Men jeg skulle ønske jeg var så enkel mellom ørene at slike ting ikke plagde meg, at jeg bare gjorde som staten befalte uten å reflektere over hvorfor. Livet hadde vært lettere.

Alt har ikke med religion å gjøre.

 

1. mai - Arbeidernes dag

17. mai - Grunnlovsdag

1. nyttårsdag - "Bakfulldag"

 

Julen (Jól/Jólablót) er heller ikke tradisjonelt en kristen feiring, men en feiring av at det går mot lysere tider ettersom solen nettopp har snudd. Kristendommen bare "kapret" denne feiringen.

Til og med påske ble feiret før kristendommen inntok Norge, i form av vårfest.

 

 

Hva står vi igjen med da? 2. pinsedag og Kristi Himmelfartsdag?

 

Ellers bør du legge fra deg den "jeg er så mye mer intelligent enn andre andre fordi de ikke er enige med meg"-holdningen du har inntatt. Da blir du bare tatt mindre seriøst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

All mat og varer blir dyrere! Flere arbeidstimer, øker kostnadene. Og salget vil forbli det samme. 

Feil, feil, feil og FEIL. Et lite minimum av forkunnskaper og/eller vilje til å sette seg inn i debatten bør kunne forventes før du kaster deg over tastaturet.
 
Gjør deg selv en tjeneste og les disse:
I tilegg er det jo greit at alle (som ikke går turnus/skift arbeide) kan ha en dag fri. Så, jeg er motstander.
Skal arbeidsmiljølovens bestemmelser om allminnelig arbeidstid oppheves?
 
Dessuten, hva med følgende yrkesgrupper:
Kelnere, kokker, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. 
 
De jobber jo i dag på søndager. Hvorfor er ikke hviledagen hellig for disse?
 
Når jeg handler, har mindre betydning. Har folk 6 dager å handle på, burde det da holde.
Det er vel strengt tatt kun din egen personlige preferanse.
 
At folk ikke vil kunne blir presset til å jobbe mer enn 100%, er jeg ikke så sikker på. AML vil nok bli utnyttet til det maksimale. Og så blir det en del småstillinger, som ingen kan leve av.
Da får man heller sette inn ressursene på å påse at loven blir overholdt fremfor å tviholde på forbud som er utgått på dato.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dårlig argument. Hadde jeg fått en million i årslønn, skulle jeg med glede vært tilgjengelig 24/7. Og de visste om det når de startet utdanningen.

Et forhold mellom en arbeidsgiver er basert på én ting i hovedsak: arbeidsgiveren gir deg penger og du gir arbeidsgiver din tid. Utover det så blir mengden penger og tid som skal jobbes et forhandlingspunkt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Og arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde.
 
Dessuten så er det jo også mange andre yrkesgrupper som kan få endring i arbeidstiden som de ikke hadde planlagt. Fortjener de da samme beskyttelse som butikkansatte?
 
Og nei, det er ikke bare å "få deg en ny jobb da". Du er langt ute på viddene her.
Jo man kan få seg en ny jobb, men da kan det jo hende at lønnen og andre vilkår blir dårlige. Dette er et valg den enkelte må ta.
 
Egen interesse sier du? Lite gjennomtenkt argument. At jeg vil ha fri én dag i uken er et minst like gyldig argument som at du vil ha muligheten til å handle 7 dager i uken. Det er også av "egen interesse".
Nei det er ikke like gyldig. Du iverer etter å bruke statens makt for å nekte folk å jobbe og butikkeiere å ha åpent på søndager. Coffeee taler ikke for å bruke statens makt på noen som helst måte så vidt jeg har sett. 
 
Hvorfor skammer du deg? Hva gjør det med deg personlig som gjør at du er så opptatt av dette at det plager deg, og at du mener det er "sykt"? For jeg klarer ikke helt å se hvorfor det plager folk så veldig mye at butikkene ikke får lov til å være åpne på søndager.
Det er helt sykt at politikerne skal blande seg inn i når private butikkeiere skal kunne holde åpent, spesielt sett i lys av alle de andre yrkesgruppene som i dag jobber på søndager:
 
Kelnere, kokker, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. 
 
I tillegg så har du jo de "samfunnskritiske" yrkesgruppene: leger, sykepleier, politi, brann, etc.
 
Men det er kanskje ikke så farlige med disse yrkesgruppene?
Lenke til kommentar

 

 
Det er helt sykt at politikerne skal blande seg inn i når private butikkeiere skal kunne holde åpent, spesielt sett i lys av alle de andre yrkesgruppene som i dag jobber på søndager:
 
 

Helt enig. Syns vi bør ha såpass frihet at butikkeiere selv kan bestemme om de vil ha åpen på søndager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er vel ikke mange år tilbake siden dagligvarebutikkene ikke var åpne lenger enn til 6 på lørdag og 8 på hverdager. Folk fikk fortsatt handlet det de skulle da også, tror jeg. Min personlige mening er at det er fint med en dag i uka som er litt annerledes og hvor ting er litt roligere. Og ja, det er basert på mine egoistiske behov.

 

Handler jeg på søndagsåpne butikker? Definitivt. Men hadde de ikke vært åpne på søndag, så hadde jeg fint fått til å planlegge uken og handlet det jeg skal på lørdag eller eventuelt funnet det på en bensinstasjon eller lignende. Men når man vet at butikken er åpen på søndag, så trenger man jo ikke gjøre dette. :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er vel ikke mange år tilbake siden dagligvarebutikkene ikke var åpne lenger enn til 6 på lørdag og 8 på hverdager. Folk fikk fortsatt handlet det de skulle da også, tror jeg. Min personlige mening er at det er fint med en dag i uka som er litt annerledes og hvor ting er litt roligere. Og ja, det er basert på mine egoistiske behov. :)

Det er bra at du har selvinnsikt nok til å innse at det er din personlige preferanse, og at det faktisk er litt egoistisk. Det mer enn hva man kan si om mange andre her i denne tråden. :) 
Men som det har blitt påpekt her mange ganger: Du MÅ ikke handle på søndager selv om det da er åpent, like lite som du må gå på kino, resturant, museum, kulturhus, kiosker, etc, etc, etc bare fordi at disse også er åpent på søndager. Som butikkeier så MÅ du heller ikke holde åpent på søndag om forbudet fjernes. Avvikling av et forbud er ikke det samme som et påbud, selv om mange her inne vil ha oss til å tro nettopp det. 
 
Personlig liker jeg å handle på søndager, er mindre folk da. 
 
Handler jeg på søndagsåpne butikker? Definitivt. Men hadde de ikke vært åpne på søndag, så hadde jeg fint fått til å planlegge uken og handlet det jeg skal på lørdag eller eventuelt funnet det på en bensinstasjon eller lignende. Men når man vet at butikken er åpen på søndag, så trenger man jo ikke gjøre dette. :) 
Jeg hadde også klart meg med butikker som er åpent bare to dager i uken, men jeg innser samtidig at andre kanskje ikke har de samme behovene for meg. Bensinstasjoner er dyrere og har dårligere utvalg enn vanlige butikker, så "tvinger" vel dagens forbud oss til å betale overpris på kiosker og bensinstasjoner?
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

Det er vel ikke mange år tilbake siden dagligvarebutikkene ikke var åpne lenger enn til 6 på lørdag og 8 på hverdager. Folk fikk fortsatt handlet det de skulle da også, tror jeg. Min personlige mening er at det er fint med en dag i uka som er litt annerledes og hvor ting er litt roligere. Og ja, det er basert på mine egoistiske behov. :)

Det er bra at du har selvinnsikt nok til å innse at det er din personlige preferanse, og at det faktisk er litt egoistisk. Det mer enn hva man kan si om mange andre her i denne tråden. :)
Men som det har blitt påpekt her mange ganger: Du MÅ ikke handle på søndager selv om det da er åpent, like lite som du må gå på kino, resturant, museum, kulturhus, kiosker, etc, etc, etc bare fordi at disse også er åpent på søndager. Som butikkeier så MÅ du heller ikke holde åpent på søndag om forbudet fjernes. Avvikling av et forbud er ikke det samme som et påbud, selv om mange her inne vil ha oss til å tro nettopp det. 

 

Det handler ikke om hva jeg må eller ikke må. Poenget mitt er jo at søndager fort kommer til å ende opp som en vanlig lørdag om alt plutselig skal være åpent. Hva hjelper det om jeg sitter hjemme og ikke handler når alle andre gjør det?

 

Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.

 

Og jo, man må trolig holde åpent på søndag om forbudet fjernes. Hvorfor? 

 

Konkurranse. 

 

På mitt hjemsted var det i begynnelsen kun en butikk som holdt åpent til 22:00, mens resten tror jeg holdt på 21:00. I dag har vel alle åpent til 23:00.

 

Om en butikk velger å holde sine egne åpningstider, så vil han ganske sikkert tape kunder til de som holder åpent lenger. Så selv om man i prinsipp kan styre sine egne åpningstider, så er ikke det særlig fornuftig rent praktisk. Dermed er man i praksis tvunget til å holde åpent om man skal følge med. Det samme gjelder nok søndagsåpne butikker.

 

Jeg hadde også klart meg med butikker som er åpent bare to dager i uken, men jeg innser samtidig at andre kanskje ikke har de samme behovene for meg. Bensinstasjoner er dyrere og har dårligere utvalg enn vanlige butikker, så "tvinger" vel dagens forbud oss til å betale overpris på kiosker og bensinstasjoner?

 

 

Kun en tosk eller eventuelt en rik tosk tar storhandelen på en bensinstasjon eller på en dyr Joker-butikk en søndag. Som sagt; folk kan tilpasse seg og handle ellers i uken. Om ikke kan de bare ha det så godt! :D Søndager kan være til såkalte "nødskjøp".
 
Hilsen gammeldags mann.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det handler ikke om hva jeg må eller ikke må. Poenget mitt er jo at søndager fort kommer til å ende opp som en vanlig lørdag om alt plutselig skal være åpent. Hva hjelper det om jeg sitter hjemme og ikke handler når alle andre gjør det?

Hvorfor er det så viktig for deg hva andre velger å bruke tiden sin på? Plager det deg at andre jobber eller handler på søndager? Og igjen: Kan du dessuten si litt om hvorfor ikke andre yrkesgrupper fortjener samme type særbehandling?
 
Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.
Personlig preferanse.
Og jo, man må trolig holde åpent på søndag om forbudet fjernes. Hvorfor? 
 
Konkurranse. 
 
På mitt hjemsted var det i begynnelsen kun en butikk som holdt åpent til 22:00, mens resten tror jeg holdt på 21:00. I dag har vel alle åpent til 23:00.
 
Om en butikk velger å holde sine egne åpningstider, så vil han ganske sikkert tape kunder til de som holder åpent lenger. Så selv om man i prinsipp kan styre sine egne åpningstider, så er ikke det særlig fornuftig rent praktisk. Dermed er man i praksis tvunget (*) til å holde åpent om man skal følge med. Det samme gjelder nok søndagsåpne butikker.
Argumentene som blir brukt er stort sett kun: "jeg tror at..." og "...kanskje ditt...", "gjelder nok...", "jeg synes..." også videre. Men heldigvis så slipper du å synse, du kan bare lese forskning som er gjort på området.
 
Kun en tosk eller eventuelt en rik tosk tar storhandelen på en bensinstasjon eller på en dyr Joker-butikk en søndag. Som sagt; folk kan tilpasse seg og handle ellers i uken. Om ikke kan de bare ha det så godt! :D Søndager kan være til såkalte "nødskjøp".
Om man av en eller annen grunn ikke har fått handlet resten av uken, eller om man får svigermor på overraskelsesbesøk; er man da tvunget/"tvunget" til å handle på kiosker/bensinstasjoner til overpris? Er jeg NØDT til å handle der? Denne misbruken av ordet "tvang"/tvang er så latterlig at ordet har mistet sin mening. Alt er jo liksom tvang. Jeg må jobbe for å kunne betale regningene, men jeg vil helst ha fri. Er det tvang? Det er jo tydeligvis det om man skal følge denne retorikken.
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.

Selv klarer jeg kunststykket å ta med meg barna ut på sykkeltur og picnic midt i uken selv når butikkene er åpne. Må man tvinges til slikt, da har man andre problemer enn butikkåpningstider.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne misbruken av ordet "tvang"/tvang er så latterlig at ordet har mistet sin mening. Alt er jo liksom tvang. Jeg må jobbe for å kunne betale regningene, men jeg vil helst ha fri. Er det tvang? Det er jo tydeligvis det om man skal følge denne retorikken.

Det er vel omtrent like frivillig å betale skatt. Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alt har ikke med religion å gjøre.

 

1. mai - Arbeidernes dag

17. mai - Grunnlovsdag

1. nyttårsdag - "Bakfulldag"

 

Julen (Jól/Jólablót) er heller ikke tradisjonelt en kristen feiring, men en feiring av at det går mot lysere tider ettersom solen nettopp har snudd. Kristendommen bare "kapret" denne feiringen.

Til og med påske ble feiret før kristendommen inntok Norge, i form av vårfest.

 

 

Hva står vi igjen med da? 2. pinsedag og Kristi Himmelfartsdag?

 

Ellers bør du legge fra deg den "jeg er så mye mer intelligent enn andre andre fordi de ikke er enige med meg"-holdningen du har inntatt. Da blir du bare tatt mindre seriøst.

 Vedkommende skrev om helligdager, og svaret mitt gjaldt helligdager.

1. mai og 17. mai er ikke helligdager.

Egentlig er ikke 1. januar helligdag heller, selv om den juridisk sett blir kalt det.

Så det ble 3 av 3 feil.

 

At du opplever at jeg har inntatt en slik holdning skyldes nok at jeg de facto er mer intelligent. Og du vet at mine argumenter er basert på rasjonalitet og logikk, ikke på føleri og eventyr. Blir jeg tatt mindre seriøst som følge av dette tilsier det at vedkommende ikke greier å skille mellom person og sak, noe som sier mer om vedkommende selv enn om meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du opplever at jeg har inntatt en slik holdning skyldes nok at jeg de facto er mer intelligent. Og du vet at mine argumenter er basert på rasjonalitet og logikk, ikke på føleri og eventyr. Blir jeg tatt mindre seriøst som følge av dette tilsier det at vedkommende ikke greier å skille mellom person og sak, noe som sier mer om vedkommende selv enn om meg.

Nå har jeg lest denne mange ganger i et forsøk på å forstå hva som ligger i det. Underlig avsnitt. Så jeg vil for moroskyld si noe om det :)

 

At du opplever at jeg har inntatt en slik holdning skyldes nok at jeg de facto er mer intelligent.

At noen opplever en inntatt holdning har lite eller ingenting å si med det faktuelle innholdet i hva som sies. At noen har oppfattet deg dithen bunner i hvordan du har fremmet det. Ordboka: "måte å stille seg på, opptre på i en viss sak". Om det stemmer eller ikke er en annen sak, men ikke surr hva folk faktisk sier sammen med egen ønsketenkning.

 

Og du vet at mine argumenter er basert på rasjonalitet og logikk, ikke på føleri og eventyr.

Å påstå seg intelligent er nå èn ting, men å påstå seg å vite hva andre vet om en selv er vel såpass i overkant at det glir over i ønsketenkning.
Lenke til kommentar

 

Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.

Selv klarer jeg kunststykket å ta med meg barna ut på sykkeltur og picnic midt i uken selv når butikkene er åpne. Må man tvinges til slikt, da har man andre problemer enn butikkåpningstider.
Det finnes forskning som viser at europeere som jobber på en søndag per måned er i dårligere helse enn de som ikke gjør det (40% mer hjertesykdommer hvis jeg husker rett). Hvorfor det er slik vet man ikke, men flere mener det har noe å gjøre med manglende "felles" fridager, at det finnes større sjanse å slappe av med familien, venner og andre aktiviteter enn hvis du har fri mandag og andre har fri på søndag. Det kan være at felles fridager er bedre enn andre individuelle fridager når det gjelder helse.
Lenke til kommentar

Det finnes også forskning som viser at når noen kommer med påstander og statistikk uten kilde er det 100% mer sannsynlig at ingen tror på de.


Når har jeg ikke følgt med hele tråden, men forstår ikke hvorfor søndagsåpent er en uting. Selv om vi har søndagsåpent har vi arbeidsmiljølover som sier at vi ikke skal jobbe mer enn et visst antall timer.
Det er et behov for flere arbeidsplasser i Norge akkurat nå, og en ekstra dag hvor studenter eller andre personer uten jobb kan jobbe litt er jo bedre enn ingenting? Når man betaler ut mer lønn i mnd vil jo desse pengene gå en plass: litt i skatt til staten og resten i lommeboka på de som jobber desse ekstra timene butikkene har åpent. Det vil si at de får mer penger og så vidt jeg vet så bruker man ofte mer penger jo mer penger man faktisk har - dvs mer salg andre butikker. 

De har søndagsåpent i mange andre land og det er det beste jeg vet når jeg faktisk er på ferie og kan dra innom en dagligvarebutikk å kjøpe det jeg ønsker når jeg ønsker det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor er Trysil, med sine 4000 feriegjester regnet som turistdestinasjon, når Oslo har det tidobbelte? Når noen kan forklare det kan jeg slå meg til ro med generelt søndagsstengt.

Og hva er greia med 100m2? Min lokale Joker måtte nettopp bygge en dum lettvegg for å begrense arealet, og det har nå blitt veldig trangt og ubehagelig der inne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845
Hvorfor er det så viktig for deg hva andre velger å bruke tiden sin på? Plager det deg at andre jobber eller handler på søndager? Og igjen: Kan du dessuten si litt om hvorfor ikke andre yrkesgrupper fortjener samme type særbehandling?

 

 

Nei, dette er ikke en stor sak for meg. Men saken er jo den at søndag fortsatt er en roligere dag i samfunnet. Ta deg en tur ut i byen eller på landet en lørdag versus en søndag. Lørdag = stress og mas. Søndag = rolig.

 

Jeg liker det slik og om jeg skal synse litt tror jeg faktisk det er sunt for samfunnet som helhet.

 

Dette skillet mellom søndag og resten av uken vil nok forsvinne mer og mer på sikt.

 

Argumentene som blir brukt er stort sett kun: "jeg tror at..." og "...kanskje ditt...", "gjelder nok...", "jeg synes..." også videre. Men heldigvis så slipper du å synse, du kan bare lese forskning som er gjort på området.

 

Jeg ordla meg ikke på den måten. Den eneste av setningene over jeg brukte var at jeg TROR de andre butikkene på mitt hjemsted holdt åpent til 21:00, mens en av de holdt åpent til 22:00. Nøyaktig klokkeslett spiller ingen rolle. Poenget var at de andre butikkene ble nødt til å justere sine åpningstider for å henge med og ikke miste kunder til konkurrentene. Sunn fornuft.

 

Hva slags forskning er det du refererer til?

 

 

 

Har ikke noe i mot søndagsåpne butikker per se, men jeg synes det er fint med en dag hvor ting er litt roligere og hvor man blir tvunget til å roe seg ned litt. Kanskje det er en gammeldags tankegang, men slik tenker/føler jeg.

Selv klarer jeg kunststykket å ta med meg barna ut på sykkeltur og picnic midt i uken selv når butikkene er åpne. Må man tvinges til slikt, da har man andre problemer enn butikkåpningstider.

 

 

Fint for deg. Men se gjerne det jeg skrev over.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Alle dagligvarebutikker i Norge kanskje unntatt Meny er allerede en tragedie, men å smyge seg rundt i en smekkfull Jokerbutikk på søndagene er såpass hinsides det rasjonelle at det for min del ofte utløser kraftige emosjonelle reaksjoner som veksler mellom voldsomt sinne og panikkanfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes også forskning som viser at når noen kommer med påstander og statistikk uten kilde er det 100% mer sannsynlig at ingen tror på de.

Leste du tidligere innlegg ville du lese litt om noe forskning om forholdet mellom søndagsarbeid og helse.

 

 

Figure 9 shows an example of such results from the 2005 EWCS (Wirtz & Nachreiner, submitted),

where it can clearly be seen that the proportion of those with a least one (work attributed) health

complaint is significantly higher for those working on Sundays as opposed to those working no

Sundays, adjusted for age, sex, and children as covariates; and this holds for shift and non shift

workers. Furthermore, there is also evidence for negative effects of work on evenings and Saturdays

on employees’ health (Boisard et al., 2003; Rüters, 2008; Wirtz, 2010).te

 

 

cardiac sunday.docx

 

 

http://www.gawo-ev.de/cms/uploads/SPEC%20%20Brussels%202011%20b.pdf?phpMyAdmin=8b6ed5803bbabc8d5f96599c9c6997ad

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21539428

 

Jeg støtter søndagsåpent forresten, jeg bor I USA:

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...