Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg stusset også over det sitatet :p der er jo tydeligvis slik at søndagsåpent kun er en av mange faktorer som påvirker lønnsomheten til de små butikkene. At de må velge å ikke være direkte konkurrenter med de større butikkene er vel bare fint, da det øker mangfoldet av butikktyper og nisjer.

Dette har ikke hendt I usa. De større kjedene tar mer og mer prosentvis av markedet mens de små uavhengig synker

 

 

Det er en direkte konklusjon av det du selv skrev. Der står det jo at åpningstidene ikke er alt som teller (ei heller at det er svært mye av totalen).

 

Jeg kjenner ikke USA i detalj, men om småbutikkene har det samme som de store, men til en høyere pris, er det ikke rart de blir utkonkurrert. Kanskje spesialisere seg innen noen produktområder? Det er mange butikker i USA som f.eks. bare selger craft beer, med et utvalg Walmart/Fred Meyer osv ikke kan matche. Det er slikt som skaper mangfold, ikke at du har 52 småbutikker som i praksis selger akkurat de samme varene. Da kan du like gjerne ha to store kjeder som konkurrerer med hverandre.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg stusset også over det sitatet :p der er jo tydeligvis slik at søndagsåpent kun er en av mange faktorer som påvirker lønnsomheten til de små butikkene. At de må velge å ikke være direkte konkurrenter med de større butikkene er vel bare fint, da det øker mangfoldet av butikktyper og nisjer.

Dette har ikke hendt I usa. De større kjedene tar mer og mer prosentvis av markedet mens de små uavhengig synker

Det er en direkte konklusjon av det du selv skrev. Der står det jo at åpningstidene ikke er alt som teller (ei heller at det er svært mye av totalen).

 

Jeg kjenner ikke USA i detalj, men om småbutikkene har det samme som de store, men til en høyere pris, er det ikke rart de blir utkonkurrert. Kanskje spesialisere seg innen noen produktområder? Det er mange butikker i USA som f.eks. bare selger craft beer, med et utvalg Walmart/Fred Meyer osv ikke kan matche. Det er slikt som skaper mangfold, ikke at du har 52 småbutikker som i praksis selger akkurat de samme varene. Da kan du like gjerne ha to store kjeder som konkurrerer med hverandre.

Spesiellisering har ikke vært nok til å stanse synkende markedsandel blant uavhengige småbutikker. Småbutikk eierne er ikke ignorante, problemet er at de store kjedene greier å tilby større og større utvalg på billigere priser.
Lenke til kommentar

 

Norgesgruppen har monopol allerede?

 

 

Ingen har monopol, men av de få kjedene/konsernene som er av betydelig størrelse i det norske markedet, er Norgesgruppen den aktøren som er best tilpasset de rare reglene her i landet. Derfor vinner de på at markedet er stengt for de fleste butikker på søndager. Den store taperen er Rema 1000, som på grunn av butikkenes størrelse mister markedsandeler fordi andre butikker kan utnytte brustadbuordningen. Den offentlige diskusjonen handler nå først og fremst om at Rema 1000 ønsker fullt frislipp av søndagsåpne butikker, mens Norgesgruppen og deres allierte ønsker å beskytte den konkurransefordelen de har.

 

LOL. Rema 1000 er de store taperne? Hvilken butikk tror du har vokst mest de siste 20 åra? Det er ingen tvil om at REMA 1000 er vinnerne. Fra 1995-2011 mistet alle de store aktørene utennom Rema 1000 butikker. Coop la ned 24% av butikkene sine, det vil si nesten 200 butikker. Rema 1000 derimot doblet antallet sitt med 250 nye butikker. I dag er også ICA borte.

Lenke til kommentar

 

Ingen har monopol, men av de få kjedene/konsernene som er av betydelig størrelse i det norske markedet, er Norgesgruppen den aktøren som er best tilpasset de rare reglene her i landet. Derfor vinner de på at markedet er stengt for de fleste butikker på søndager. Den store taperen er Rema 1000, som på grunn av butikkenes størrelse mister markedsandeler fordi andre butikker kan utnytte brustadbuordningen. Den offentlige diskusjonen handler nå først og fremst om at Rema 1000 ønsker fullt frislipp av søndagsåpne butikker, mens Norgesgruppen og deres allierte ønsker å beskytte den konkurransefordelen de har.

 

LOL. Rema 1000 er de store taperne? Hvilken butikk tror du har vokst mest de siste 20 åra? Det er ingen tvil om at REMA 1000 er vinnerne. Fra 1995-2011 mistet alle de store aktørene utennom Rema 1000 butikker. Coop la ned 24% av butikkene sine, det vil si nesten 200 butikker. Rema 1000 derimot doblet antallet sitt med 250 nye butikker. I dag er også ICA borte.

 

 

Sukk. Jeg tror du bør finlese det jeg faktisk skrev, samt lese tittelen på denne tråden. 

Lenke til kommentar

 

 

Ingen har monopol, men av de få kjedene/konsernene som er av betydelig størrelse i det norske markedet, er Norgesgruppen den aktøren som er best tilpasset de rare reglene her i landet. Derfor vinner de på at markedet er stengt for de fleste butikker på søndager. Den store taperen er Rema 1000, som på grunn av butikkenes størrelse mister markedsandeler fordi andre butikker kan utnytte brustadbuordningen. Den offentlige diskusjonen handler nå først og fremst om at Rema 1000 ønsker fullt frislipp av søndagsåpne butikker, mens Norgesgruppen og deres allierte ønsker å beskytte den konkurransefordelen de har.

 

LOL. Rema 1000 er de store taperne? Hvilken butikk tror du har vokst mest de siste 20 åra? Det er ingen tvil om at REMA 1000 er vinnerne. Fra 1995-2011 mistet alle de store aktørene utennom Rema 1000 butikker. Coop la ned 24% av butikkene sine, det vil si nesten 200 butikker. Rema 1000 derimot doblet antallet sitt med 250 nye butikker. I dag er også ICA borte.

 

 

Sukk. Jeg tror du bør finlese det jeg faktisk skrev, samt lese tittelen på denne tråden. 

 

Jeg tror du burde holde deg til kilder før du tar ting ut av rævva. At de ikke har flere brustadbuer kan de vel takke seg selv for. Hvor jeg bor er det stort sett store butikker som har brustadbuer inkludert Rema 1000. Det er bare Joker som lever på små brustadbuer.

Lenke til kommentar

Javel. Hvorfor tror du Rema 1000 kjemper knallhardt for at alle dagligvarehandler skal tillates å holde åpent på søndager, mens de andre kjedene kjemper imot?

 

 

Fordi det vil styrke deres markedsposisjon ytterligere. Får Rema 1000 søndagen, vil blant Joker, Bunnpris og andre mindre butikker og kiosker bli knust under skoen til Rema 1000. Disse har livnært seg på søndagene, og har lenge ungått de store aktørene og funnet seg trygt og lønnsom marked. Norgesgruppen virker stort sett komfortable med posisjonen sin, og ønsker ikke å tilpisse konkurransen ytterligere. Rema 1000 har lenge brøytet vei, og ønsker stadig mer og mer makt. Rema 1000 driver med mange satsinger blant annet med netthandel. De andre aktørene har såvidt tatt seg bryet. Rema 1000 har vokst fort, og tar stadig større markedsandeler. Rema 1000 har en mer agressiv markedsstrategi, som jeg vil tro at de andre misliker. Man ser at Reitan og Rema 1000 er villig til å langt over streken for å nå ditt de vil.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva du vil frem til, og det mistenker jeg at du ikke gjør selv heller. Men du har helt rett i at vi får den sterkeste og mest rettferdige konkurransen når rammeverket er likt for alle. Derfor er jeg for at alle dagligvarehandler bør få holde åpent på søndager, ikke bare de som er av en viss størrelse eller av en type som ganske tilfeldig har blitt utdelt en fordel i lovverket. Det har også den flotte tilleggseffekten at det er det rammeverket som er mest samfunnsøkonomisk effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke kun en kamp for de butikkansatte.

 

 

Hvis søndagen skal gjøres til en dag tilnærmet lik lørdager (eller hverdager) må også flere i mange av yrkene du nevner jobbe søndager.

 

De fleste får nok en annen fridag i uken, men for en god del (butikk)ansatte så vil det føles annerledes. Jeg er i en stilling der jeg er ansvarlig for en butikk, og er jeg ikke på jobben så er jeg tilgjengelig på telefon i hele åpningstiden, mandag til lørdag.

 

Søndag er eneste dagen jeg kan slappe helt av, og slå av telefonen om jeg vil. Søndag er eneste dagen jeg vet at ingen kan bli syke så jeg må stille på kort varsel.

 

Blir vi tvunget til å ha åpent på søndag, så mister jeg min eneste ordentlige fridag. Jeg tror mange i ansvarsstillinger har det slik.

Så får du få deg en ny jobb da, om du ikke takler det. Har du hørt advokater som sutrer fordi de må være tilgjengelige 24 timer i døgnet 7 dager i uken? Neppe.

 

Jeg begriper ikke hvordan du kan la egen interesse i å kunne "slappe helt av" på en søndag være et argument for at alle butikker skal holde stengt.

 

Jeg skammer meg dypt og inderlig over å være statsborger i et land hvor næringsfriheten er så lemlestet og hvor folk er så forbasket opptatt av hva alle andre gjør. Denne syke konformitetsmentaliteten har plaget meg helt siden jeg begynt å norsk offentlig grunnskole på midten av 90-tallet. Heldigvis går ting fremover, men det går så ulidelig sakte her i landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Protesterer du imot helligdager også? Felles fridager tvunget på deg?

Ja, fordi det får meg til å føle meg som en idiot.

 

"Vel, i dag skal jeg ikke på jobb fordi en mann skal ha stått opp fra de døde og flydd opp til himmelen for ca 2000 år siden"

 

Men jeg skulle ønske jeg var så enkel mellom ørene at slike ting ikke plagde meg, at jeg bare gjorde som staten befalte uten å reflektere over hvorfor. Livet hadde vært lettere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Butikken bør ha lov til å holde åpent når de vil, og de som ikke vil handle kan la vær. Og de ansatte må ikke plutselig jobbe mer enn 100%. Finnes det i det hele tatt ett eneste holdbart argument mot søndagsåpent?

All mat og varer blir dyrere! Flere arbeidstimer, øker kostnadene. Og salget vil forbli det samme. Så økonomi, er vist et viktig punkt dere glemmer! :) I tilegg er det jo greit at alle (som ikke går turnus/skift arbeide) kan ha en dag fri. Så, jeg er motstander.

 

Når jeg handler, har mindre betydning. Har folk 6 dager å handle på, burde det da holde.

 

At folk ikke vil kunne blir presset til å jobbe mer enn 100%, er jeg ikke så sikker på. AML vil nok bli utnyttet til det maksimale. Og så blir det en del småstillinger, som ingen kan leve av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

All mat og varer blir dyrere! Flere arbeidstimer, øker kostnadene. Og salget vil forbli det samme. Så økonomi, er vist et viktig punkt dere glemmer! :) I tilegg er det jo greit at alle (som ikke går turnus/skift arbeide) kan ha en dag fri. Så, jeg er motstander.

 

Når jeg handler, har mindre betydning. Har folk 6 dager å handle på, burde det da holde.

 

At folk ikke vil kunne blir presset til å jobbe mer enn 100%, er jeg ikke så sikker på. AML vil nok bli utnyttet til det maksimale. Og så blir det en del småstillinger, som ingen kan leve av.

 

Har du i det hele tatt lest tråden du skriver i?

Det er linket til rapporter, bla. en fra OECD, som viser at synsingen din ikke stemmer i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Butikken bør ha lov til å holde åpent når de vil, og de som ikke vil handle kan la vær. Og de ansatte må ikke plutselig jobbe mer enn 100%. Finnes det i det hele tatt ett eneste holdbart argument mot søndagsåpent?

All mat og varer blir dyrere! Flere arbeidstimer, øker kostnadene. Og salget vil forbli det samme. Så økonomi, er vist et viktig punkt dere glemmer! :) I tilegg er det jo greit at alle (som ikke går turnus/skift arbeide) kan ha en dag fri. Så, jeg er motstander.

 

Når jeg handler, har mindre betydning. Har folk 6 dager å handle på, burde det da holde.

 

At folk ikke vil kunne blir presset til å jobbe mer enn 100%, er jeg ikke så sikker på. AML vil nok bli utnyttet til det maksimale. Og så blir det en del småstillinger, som ingen kan leve av.

 

 

Kun en påstand og ikke noe du vet faktisk stemmer.... er også ganske sikker på du tar feil her.

 

En familie på 5 som bruker  7-8000 kr på mat i måneden trenger kun å handle for noen hundrelapper ekstra på en eneste søndag for at penger brukt på mat øker med 5-10%.

 

Hvor tas dette fra... kanskje er det ekstra kos som en is til familien i finværet, kanskje dropper de restaurantturen og handler grillmat eller gjør innkjøp for en finere middag hjemme. Kanskje kjøpes det rett og slett mer på impuls som blir ekstraomsetning for butikken. Ja, det er jo bevist at jo oftere vi handler jo mer bruker man faktisk på mat.

 

Man trenger ikke å betale ekstra husleie fordi man har åpent en ekstra dag, man trenger ikke betale mye mer strøm, osv.

 

Totalt sett tror jeg argumentet om store ekstra kostnader og at folk ikke vil handle mer er ett argument som trolig er feil... og hvis det byr på litt ekstra kostnader for hver solgt vare er jeg faktisk villig til å betale for det.

 

Som sagt ser jeg fortsatt ikke overveiende grunner til å holde stengt søndager.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så får du få deg en ny jobb da, om du ikke takler det. Har du hørt advokater som sutrer fordi de må være tilgjengelige 24 timer i døgnet 7 dager i uken? Neppe.

Dårlig argument. Hadde jeg fått en million i årslønn, skulle jeg med glede vært tilgjengelig 24/7. Og de visste om det når de startet utdanningen.

 

Og nei, det er ikke bare å "få deg en ny jobb da". Du er langt ute på viddene her.

 

Jeg begriper ikke hvordan du kan la egen interesse i å kunne "slappe helt av" på en søndag være et argument for at alle butikker skal holde stengt.

 

Egen interesse sier du? Lite gjennomtenkt argument. At jeg vil ha fri én dag i uken er et minst like gyldig argument som at du vil ha muligheten til å handle 7 dager i uken. Det er også av "egen interesse".

 

Jeg skammer meg dypt og inderlig over å være statsborger i et land hvor næringsfriheten er så lemlestet og hvor folk er så forbasket opptatt av hva alle andre gjør. Denne syke konformitetsmentaliteten har plaget meg helt siden jeg begynt å norsk offentlig grunnskole på midten av 90-tallet. Heldigvis går ting fremover, men det går så ulidelig sakte her i landet.

 

Hvorfor skammer du deg? Hva gjør det med deg personlig som gjør at du er så opptatt av dette at det plager deg, og at du mener det er "sykt"? For jeg klarer ikke helt å se hvorfor det plager folk så veldig mye at butikkene ikke får lov til å være åpne på søndager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...