Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan vet du at det er søndagsåpent av alle ting som forårsaker dette? Har du bevis eller kilder? Det at kjeder tar over for uavhengige bedrifter er jo noe som har skjedd her også, og vi har som kjent stengt på søndager.

Jeg har ikke sagt det er årsaken. Det vi vet er at søndagsåpent er en fordel til større konkurrenter fordi det koster dem mindre (prosentvis) enn småbutikker som selger de samme varer.

 

 

Hvordan forklarer du det?

 

Tror faktisk det er mer regionale forskjeller enn hvilken butikk som er store og hvilke som er små.

Lenke til kommentar

 

Det er riktig. Forbudet favoriserer de butikkene og kjedene som har tilgang på lokaler som er under 100kvm. Kiwi er jo som kjent en stor kjede som har egne lokaler satt av til søndag, en mulighet mange andre butikker ikke har. Glem heller ikke kioskene som jo i mange tilfeller er eid av dagligvarekjedene. Narvesen er jo for eksempel eid av Rema og Deli de Luca er eid av Norgesgruppen. Disse aktørene vil beholde dagens forbud da de tjener stort på kioskene sine. De vil ikke ha konkurranse. Min lokale grønnsakshandler har også mulighet til å holde åpent da han faller inn under denne tåpelige regelen på 100kvm.

Tror ikke det blir mer konkurranse med søndagsåpent hvis markedet er allerede konsentrert og aktørene er allerede store konserner.

 

Du sier altså at endring av loven vil føre til en enda høyere konsentrasjon? Men hvordan er det mulig da når land som har fjernet forbudet har lavere konsentrasjon?

Høyere lønnInger, reguleringer, tollvernet og geografien gjør det vanskelig for småbutikker å konkurrere enn i USA, antar jeg.

 

Men igjen: denne tråden handler ikke bare om matbutikker, den omhandler alle type butikker.

 

EDIT: skrivefeil.

Selvsagt, men jeg ble spurt om matvaremarkedet, ikke andre markeder. Likevel, søndagsåpent favoriserer de store i andre markeder også, småbutikker ville utkonkurreres.
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan vet du at det er søndagsåpent av alle ting som forårsaker dette? Har du bevis eller kilder? Det at kjeder tar over for uavhengige bedrifter er jo noe som har skjedd her også, og vi har som kjent stengt på søndager.

Jeg har ikke sagt det er årsaken. Det vi vet er at søndagsåpent er en fordel til større konkurrenter fordi det koster dem mindre (prosentvis) enn småbutikker som selger de samme varer.

Hvordan forklarer du det?

 

Tror faktisk det er mer regionale forskjeller enn hvilken butikk som er store og hvilke som er små.

Store butikker kan tåle lavere profitt bedre enn småbutikker. Søndagsåpent øker kostnadene for butikkene. Små butikker må tilby noe de store ikke kan. Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan vet du at det er søndagsåpent av alle ting som forårsaker dette? Har du bevis eller kilder? Det at kjeder tar over for uavhengige bedrifter er jo noe som har skjedd her også, og vi har som kjent stengt på søndager.

Jeg har ikke sagt det er årsaken. Det vi vet er at søndagsåpent er en fordel til større konkurrenter fordi det koster dem mindre (prosentvis) enn småbutikker som selger de samme varer.
Hvordan forklarer du det?

 

Tror faktisk det er mer regionale forskjeller enn hvilken butikk som er store og hvilke som er små.

Store butikker kan tåle lavere profitt bedre enn småbutikker. Søndagsåpent øker kostnadene for butikkene. Små butikker må tilby noe de store ikke kan.

 

 

Du har ingen argumenter, du kommer med påstander men ingen ting som underbygger de.

 

"Store butikker kan tåle lavere profitt enn småbutikkene" er ikke ett argument men en påstand det må argumenteres for.

 

Du må lære deg å se forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, her har dere den samme listen igjen.

 

"Sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. Det finnes garantert flere som jeg ikke kommer på."

 

Hva var det du sa om samfunnskritiske oppgaver, igjen? Og hvor mange ganger må jeg egentlig gjenta denne listen? Hvorfor insisterer dere at de eneste som jobber søndager er de som utfører "samfunnskritiske" oppgaver, når det overhode ikke stemmer?

 

Kampen for at butikkansatte spesifikt skal beskyttes fra å jobbe på søndager -- men ikke de andre yrkene -- og uansett hva de selv vil -- er helt bisarr.

Det er ikke kun en kamp for de butikkansatte.

 

Hvis søndagen skal gjøres til en dag tilnærmet lik lørdager (eller hverdager) må også flere i mange av yrkene du nevner jobbe søndager.

 

De fleste får nok en annen fridag i uken, men for en god del (butikk)ansatte så vil det føles annerledes. Jeg er i en stilling der jeg er ansvarlig for en butikk, og er jeg ikke på jobben så er jeg tilgjengelig på telefon i hele åpningstiden, mandag til lørdag.

 

Søndag er eneste dagen jeg kan slappe helt av, og slå av telefonen om jeg vil. Søndag er eneste dagen jeg vet at ingen kan bli syke så jeg må stille på kort varsel.

 

Blir vi tvunget til å ha åpent på søndag, så mister jeg min eneste ordentlige fridag. Jeg tror mange i ansvarsstillinger har det slik.

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir mer konkurranse med søndagsåpent hvis markedet er allerede konsentrert og aktørene er allerede store konserner.

 

Årsaken til at norske dagligvarekjeder krangler for tiden er nettopp fordi dagens regler blant annet gir Norgesgruppen en stor konkurransefordel. Selvsagt blir det mer konkurranse om brustadbuene mister søndagsmonopolet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan vet du at det er søndagsåpent av alle ting som forårsaker dette? Har du bevis eller kilder? Det at kjeder tar over for uavhengige bedrifter er jo noe som har skjedd her også, og vi har som kjent stengt på søndager.

Jeg har ikke sagt det er årsaken. Det vi vet er at søndagsåpent er en fordel til større konkurrenter fordi det koster dem mindre (prosentvis) enn småbutikker som selger de samme varer.
Hvordan forklarer du det?

 

Tror faktisk det er mer regionale forskjeller enn hvilken butikk som er store og hvilke som er små.

Store butikker kan tåle lavere profitt bedre enn småbutikker. Søndagsåpent øker kostnadene for butikkene. Små butikker må tilby noe de store ikke kan.

Du har ingen argumenter, du kommer med påstander men ingen ting som underbygger de.

 

"Store butikker kan tåle lavere profitt enn småbutikkene" er ikke ett argument men en påstand det må argumenteres for.

 

Du må lære deg å se forskjellen.

Det er et velakseptert prinsipp som de fleste kjenner. De store kjedene har mer kjøpekraft, kan levere varene på billigere priser og kan tåle høyere kostnader enn småbutikker. Kommer Walmart så forsvinner småbutikkene som aldri kan selge varene på samme pris. Så enkelt er det.
Lenke til kommentar

 

Tror ikke det blir mer konkurranse med søndagsåpent hvis markedet er allerede konsentrert og aktørene er allerede store konserner.

Årsaken til at norske dagligvarekjeder krangler for tiden er nettopp fordi dagens regler blant annet gir Norgesgruppen en stor konkurransefordel. Selvsagt blir det mer konkurranse om brustadbuene mister søndagsmonopolet.

Norgesgruppen har monopol allerede?
Lenke til kommentar

Det er et velakseptert prinsipp som de fleste kjenner. De store kjedene har mer kjøpekraft, kan levere varene på billigere priser og kan tåle høyere kostnader enn småbutikker. Kommer Walmart så forsvinner småbutikkene som aldri kan selge varene på samme pris. Så enkelt er det.

Absolutt IKKE!!

 

Du har ikke noe som helst peiling forstår jeg. Sett deg litt inn i hvordan finansiering og drift av butikker foregår så forstår du bedre hva jeg mener.

 

Edit: For å si det på en annen måte, en Rema 1000 er ikke som alle andre Rema 1000. Det samme gjelder de fleste store kjeder.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Norgesgruppen har monopol allerede?

 

 

Ingen har monopol, men av de få kjedene/konsernene som er av betydelig størrelse i det norske markedet, er Norgesgruppen den aktøren som er best tilpasset de rare reglene her i landet. Derfor vinner de på at markedet er stengt for de fleste butikker på søndager. Den store taperen er Rema 1000, som på grunn av butikkenes størrelse mister markedsandeler fordi andre butikker kan utnytte brustadbuordningen. Den offentlige diskusjonen handler nå først og fremst om at Rema 1000 ønsker fullt frislipp av søndagsåpne butikker, mens Norgesgruppen og deres allierte ønsker å beskytte den konkurransefordelen de har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er et velakseptert prinsipp som de fleste kjenner. De store kjedene har mer kjøpekraft, kan levere varene på billigere priser og kan tåle høyere kostnader enn småbutikker. Kommer Walmart så forsvinner småbutikkene som aldri kan selge varene på samme pris. Så enkelt er det.

Absolutt IKKE!!

 

Du har ikke noe som helst peiling forstår jeg. Sett deg litt inn i hvordan finansiering og drift av butikker foregår så forstår du bedre hva jeg mener.

 

Edit: For å si det på en annen måte, en Rema 1000 er ikke som alle andre Rema 1000. Det samme gjelder de fleste store kjeder.

Store kjeder har store fordeler, det betyr ikke at alle store kjeder kan bruke deres fordeler eller på alle lokalmarkedene. Likevel, eksisterer disse fordeler generellt.
Lenke til kommentar

 

Norgesgruppen har monopol allerede?

 

Ingen har monopol, men av de få kjedene/konsernene som er av betydelig størrelse i det norske markedet, er Norgesgruppen den aktøren som er best tilpasset de rare reglene her i landet. Derfor vinner de på at markedet er stengt for de fleste butikker på søndager. Den store taperen er Rema 1000, som på grunn av butikkenes størrelse mister markedsandeler fordi andre butikker kan utnytte brustadbuordningen. Den offentlige diskusjonen handler nå først og fremst om at Rema 1000 ønsker fullt frislipp av søndagsåpne butikker, mens Norgesgruppen og deres allierte ønsker å beskytte den konkurransefordelen de har.

Det kan være at prisene kan synke når det blir økt konkuranse mellom de store aktørene som dominerer. Det hjelper ikke situasjonen for de små uavhengige butikker som prøver å selge de samme varene.
Lenke til kommentar
Det kan være at prisene kan synke når det blir økt konkuranse mellom de store aktørene som dominerer. Det hjelper ikke situasjonen for de små uavhengige butikker som prøver å selge de samme varene.

 

 

Hvilke små uavhengige butikker som selger de samme varene? De eneste uavhengige dagligvarehandlene jeg kommer på for øyeblikket er innvandrerbutikker i urbane strøk med et unikt segment.

Lenke til kommentar

 

Det kan være at prisene kan synke når det blir økt konkuranse mellom de store aktørene som dominerer. Det hjelper ikke situasjonen for de små uavhengige butikker som prøver å selge de samme varene.

 

 

Hvilke små uavhengige butikker som selger de samme varene? De eneste uavhengige dagligvarehandlene jeg kommer på for øyeblikket er innvandrerbutikker i urbane strøk med et unikt segment.

Riktig; i Norge fins det ikke små uavhengige dagligvarehandlere. Absolutt alle er samlet i de tre kjedegruppene. Men litt av vareutvalget blir også solgt i kiosker, i Asia-butikker og på bensinstasjoner.

Lenke til kommentar

 

 

Det er et velakseptert prinsipp som de fleste kjenner. De store kjedene har mer kjøpekraft, kan levere varene på billigere priser og kan tåle høyere kostnader enn småbutikker. Kommer Walmart så forsvinner småbutikkene som aldri kan selge varene på samme pris. Så enkelt er det.

Absolutt IKKE!!

 

Du har ikke noe som helst peiling forstår jeg. Sett deg litt inn i hvordan finansiering og drift av butikker foregår så forstår du bedre hva jeg mener.

 

Edit: For å si det på en annen måte, en Rema 1000 er ikke som alle andre Rema 1000. Det samme gjelder de fleste store kjeder.

Store kjeder har store fordeler, det betyr ikke at alle store kjeder kan bruke deres fordeler eller på alle lokalmarkedene. Likevel, eksisterer disse fordeler generellt.

 

 

Du har fortsatt ikke forstått...

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er et velakseptert prinsipp som de fleste kjenner. De store kjedene har mer kjøpekraft, kan levere varene på billigere priser og kan tåle høyere kostnader enn småbutikker. Kommer Walmart så forsvinner småbutikkene som aldri kan selge varene på samme pris. Så enkelt er det.

Absolutt IKKE!!

 

Du har ikke noe som helst peiling forstår jeg. Sett deg litt inn i hvordan finansiering og drift av butikker foregår så forstår du bedre hva jeg mener.

 

Edit: For å si det på en annen måte, en Rema 1000 er ikke som alle andre Rema 1000. Det samme gjelder de fleste store kjeder.

Store kjeder har store fordeler, det betyr ikke at alle store kjeder kan bruke deres fordeler eller på alle lokalmarkedene. Likevel, eksisterer disse fordeler generellt.

Du har fortsatt ikke forstått...

Her mener økonomene om market concentration-

 

Finally, the impact of deregulation on market concentration is the least explored of the four key issues in the literature. In theory, concentration could increase if large shops are in a better position to take advantage of the lifting of Sunday restrictions and hence take trade away from the smaller shops. However, such reasoning is overly simplistic, as opening hours is just one of the many strategic variables (in addition to price, location, advertising, personal advice or services for example) available to competitors to protect and expand their market share. Moreover, we would expect a negative impact on small stores that are substitutes for large stores (for example, a small boutique vs. a large department store)

 

http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1336.pdf

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er et velakseptert prinsipp som de fleste kjenner. De store kjedene har mer kjøpekraft, kan levere varene på billigere priser og kan tåle høyere kostnader enn småbutikker. Kommer Walmart så forsvinner småbutikkene som aldri kan selge varene på samme pris. Så enkelt er det.

Absolutt IKKE!!

 

Du har ikke noe som helst peiling forstår jeg. Sett deg litt inn i hvordan finansiering og drift av butikker foregår så forstår du bedre hva jeg mener.

 

Edit: For å si det på en annen måte, en Rema 1000 er ikke som alle andre Rema 1000. Det samme gjelder de fleste store kjeder.

Store kjeder har store fordeler, det betyr ikke at alle store kjeder kan bruke deres fordeler eller på alle lokalmarkedene. Likevel, eksisterer disse fordeler generellt.

Du har fortsatt ikke forstått...

Her mener økonomene om market concentration-

 

Finally, the impact of deregulation on market concentration is the least explored of the four key issues in the literature. In theory, concentration could increase if large shops are in a better position to take advantage of the lifting of Sunday restrictions and hence take trade away from the smaller shops. However, such reasoning is overly simplistic, as opening hours is just one of the many strategic variables (in addition to price, location, advertising, personal advice or services for example) available to competitors to protect and expand their market share. Moreover, we would expect a negative impact on small stores that are substitutes for large stores (for example, a small boutique vs. a large department store)

 

http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1336.pdf

 

 

Denne støtter ikke dine påstander... det er nettopp det som er poenget.

 

Du snakker hele tiden om store kjeder men ikke noe annet.

 

Det som faktisk gir størst fordel er størrelsen på butikken og ikke størrelsen på kjeden den tilhører i tillegg til store lokale variasjoner. Ett bra eksempel på det er Obs, man ser sjelden de små butikkene i Coop-kjeden klinke til med de samme tilbudene som Obs på Tiller og Lade her i Trondheim gjør. Med andre ord så er det ofte butikkene og ikke kjeden som får disse tilbudene.

 

Tro det eller ei men en liten butikk i en stor kjede får ofte mindre fordeler og dårligere priser enn en stor butikk i samme kjede, slik er det bare.

Lenke til kommentar

Jeg stusset også over det sitatet :p der er jo tydeligvis slik at søndagsåpent kun er en av mange faktorer som påvirker lønnsomheten til de små butikkene. At de må velge å ikke være direkte konkurrenter med de større butikkene er vel bare fint, da det øker mangfoldet av butikktyper og nisjer.

Dette har ikke hendt I usa. De større kjedene tar mer og mer prosentvis av markedet mens de små uavhengig synker

post-214239-6896_thumb.jpg

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...