Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

Argumentet er som følger: Søndagsåpent påvirker deg ikke. Hvis du er mot sødagsåpent, så steng butikken din på søndager.

Så enkelt er det. Hvis du hevder at søndagsåpent påvirker deg, hvorfor påvirkes du ikke på samme måte når piloter, sykepleiere og kioskansatte jobber på søndager? Hvorfor det ene, men ikke det andre? Logikken din henger ikke på greip.

Logisk nok funker ikke dette i praksis. Det vil føre til tapt markedsandel, og det vil bli knaggen på døra. Heller ikke din logikk henger på greip. Jeg tror heller ingen kommer til å dø om butikken er stengt på en søndag i motsetning til fravær av sykepleier på en søndag.

Dette er bare bullshit.

Jeg har bodd på landsbygda i Sverige. På dette stedet var det 3 matvarebutikker. 2 av disse holdt åpent 365 dager i året. Den 3. hadde stengt hver søndag (og andre røde dager). Alle 3 gikk normalt, og det var absolutt ikke "knaggen på døra" for den som ikke holdt søndagsåpent.

 

I stedet for å komme med antakelser og vill gjetting, er det ofte lurt å se om andre har gjort det samme før...

Jeg bor i USA. Jeg kjenner ingen matvarebutikk og nesten ingen butikk generellt som stenges på søndag. Små matvarebutikker nesten ikke finnes, det finnes bare 2-3 store kjeder de fleste steder som dominerer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at det er søndagsåpent av alle ting som forårsaker dette? Har du bevis eller kilder? Det at kjeder tar over for uavhengige bedrifter er jo noe som har skjedd her også, og vi har som kjent stengt på søndager.

Jeg har ikke sagt det er årsaken. Det vi vet er at søndagsåpent er en fordel til større konkurrenter fordi det koster dem mindre (prosentvis) enn småbutikker som selger de samme varer.
Lenke til kommentar

Er det noen som overhodet har klart å komme opp med grunner for hvorfor myndighetene skal bestemme, på religiøst grunnlag, når jeg skal få lov å handle, når kjøpmenn skal få lov å ha åpent, og når folk skal få jobbe?

Protesterer du imot helligdager også? Felles fridager tvunget på deg? Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Jeg bor i USA. Jeg kjenner ingen matvarebutikk og nesten ingen butikk generellt som stenges på søndag. Små matvarebutikker nesten ikke finnes, det finnes bare 2-3 store kjeder de fleste steder som dominerer

 

Slik er det jo i Norge også. Det finnes knapt nok dagligvarehandler i Norge som ikke er en del av en stor kjede eller et stort konsern. Likevel er kommunene som har status som turistkommune i dag (der butikkene har lov til å holde åpent på søndager) full av kjedebutikker som ikke bare holder stengt på søndager, men har meget begrenset åpningstid de andre seks dagene i uka.

 

Vi bor i et spredt befolket land der åpningstidene ikke først og fremst bestemmes av lovene, men av hvor mange potensielle kunder som bor i nærområdene. Der det finnes så mange folk at det er lønnsomt å holde åpent på søndag, finnes det heldigvis også arbeidsledige folk som ønsker butikkjobb. Det er en ren vinn-vinn-situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Protesterer du imot helligdager også? Felles fridager tvunget på deg?

De aller fleste vil vel ha så mye fritid som overhodet mulig, men det er vel ikke det denne debatten handler om? Dessuten er det ingen her som vil få mindre fri. Arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde, hvilket jo innebærer at ingen må jobbe utover allminnelig arbeidstid.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg har ikke sagt det er årsaken. Det vi vet er at søndagsåpent er en fordel til større konkurrenter fordi det koster dem mindre (prosentvis) enn småbutikker som selger de samme varer.

Selvsagt, det er en av de store fordelene ved å være med i en kjede: stordriftsfordeler. Man får bedre innkjøpspris på varer som kjeden markedsfører. 

 

Mindre aktører må rett og slett finne seg sitt eget nisjemarked og ikke konkurrere med kjedene, det er en kamp de er dømt til å tape. Men igjen: det har ingenting med forbudet å gjøre.

 

 

Jeg bor i USA. Jeg kjenner ingen matvarebutikk og nesten ingen butikk generellt som stenges på søndag. Små matvarebutikker nesten ikke finnes, det finnes bare 2-3 store kjeder de fleste steder som dominerer

Jeg bor ikke i USA, men jeg har vært der; og mitt inntrykk var at det var både kjeder såvel som mindre butikker der.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Protesterer du imot helligdager også? Felles fridager tvunget på deg?

 

 

 

Helt greit å ha en viss andel fri i løpet av et år - men det er arbeidsgiver og arbeidstager som bør bestemme når de dagene skal være, ikke staten, og hvertfall ikke basert på religion.

 

Ser gjerne at vi prøver 6 timers arbeidsdag i samme slengen, så skaper vi antagelig mange nye jobber, blandt annet i handel og service.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser gjerne at vi prøver 6 timers arbeidsdag i samme slengen, så skaper vi antagelig mange nye jobber, blant annet i handel og service.

Det kan du gjerne forsøke; kan godt hende din arbeidsgiver er villig til å la deg arbeide 30 t pr. uke. Men mange vil nok kvi seg for å gå ned 20% i lønn.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produktiviteten per arbeider blir større, så 20% ned i lønn bør man ikke.

Ja, du kan jo høre med sjefen om han tror noe på den teorien!

Dessuten: hvis produktiviteten skulle øke så mye at like mye blir gjort på 30 t som før på 37,5 t, er det ikke behov for flere ansatte. Det blir altså ikke  flere jobber, som du forespeilet over her.

Lenke til kommentar

 

Protesterer du imot helligdager også? Felles fridager tvunget på deg?

 

 

Helt greit å ha en viss andel fri i løpet av et år - men det er arbeidsgiver og arbeidstager som bør bestemme når de dagene skal være, ikke staten, og hvertfall ikke basert på religion.

 

Ser gjerne at vi prøver 6 timers arbeidsdag i samme slengen, så skaper vi antagelig mange nye jobber, blandt annet i handel og service.

Så du er imot helligdagene som krever at butikkene må stenges på jul og påske?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så du er imot helligdagene som krever at butikkene må stenges på jul og påske?

Min lokale grønnsakshandler har åpent hele året. Både på jul, nyttår og i påsken har han åpent. Ja han hadde faktisk åpent i går også. Mange kunder var det der også.

Lenke til kommentar

 

Så du er imot helligdagene som krever at butikkene må stenges på jul og påske?

Min lokale grønnsakshandler har åpent hele året. Både på jul, nyttår og i påsken har han åpent. Ja han hadde faktisk åpent i går også. Mange kunder var det der også.
Det var ikke spørsmålet
Lenke til kommentar

Selvsagt, det er en av de store fordelene ved å være med i en kjede: stordriftsfordeler. Man får bedre innkjøpspris på varer som kjeden markedsfører.

 

Mindre aktører må rett og slett finne seg sitt eget nisjemarked og ikke konkurrere med kjedene, det er en kamp de er dømt til å tape. Men igjen: det har ingenting med forbudet å gjøre.

Forbudet favoriserer småbutikkene. Endring av loven bidrar til markedskonsentrering, noe som kan skade markedet og kunder hvis markedet blir for konsentrert og noe som endrer estetikkene når de småbutikker veksles med de gigantiske.

 

 

 

 

Jeg bor ikke i USA, men jeg har vært der; og mitt inntrykk var at det var både kjeder såvel som mindre butikker der.

Det finnes mange småbutikker i USA, men markedet blant matvarebutikker er veldig konsentrert de fleste steder. Spørsmålet gjaldt matvarebutikker, ikke andre butikker. Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Forbudet favoriserer småbutikkene. 

Det er riktig. Forbudet favoriserer de butikkene og kjedene som har tilgang på lokaler som er under 100kvm. Kiwi er jo som kjent en stor kjede som har egne lokaler satt av til søndag, en mulighet mange andre butikker ikke har. Glem heller ikke kioskene som jo i mange tilfeller er eid av dagligvarekjedene. Narvesen er jo for eksempel eid av Rema og Deli de Luca er eid av Norgesgruppen. Disse aktørene vil beholde dagens forbud da de tjener stort på kioskene sine. De vil ikke ha konkurranse. Min lokale grønnsakshandler har også mulighet til å holde åpent da han faller inn under denne tåpelige regelen på 100kvm.

 

Endring av loven bidrar til markedskonsentrering, noe som kan skade markedet og kunder hvis markedet blir for konsentrert og noe som endrer estetikkene når de småbutikker veksles med de gigantiske.
Norge en veldig høy konsentrering av butikker. Faktisk så har Norge flest matbutikker pr innbygger i hele verden.
Du sier altså at endring av loven vil føre til en enda høyere konsentrasjon? Men hvordan er det mulig da når land som har fjernet forbudet har lavere konsentrasjon? 
Det finnes mange småbutikker i USA, men markedet blant matvarebutikker er veldig konsentrert de fleste steder. Spørsmålet gjaldt matvarebutikker, ikke andre butikker. 
Matvarehandel er en bransje med veldig små marginer, noe som forklares med at det er mange aktører som vil selge mat. Det er altså hard konkurranse om kundene, hvilket fører til at det er rimelig tøft om man ønsker å staret opp en butikk som skal selge melk og brød. Ønsker man som en liten aktør i dag å tjene penger på salg av mat, da er man NØDT til finne seg sitt nisjemarked. Det nytter ikke rett og slett ikke å sette ut litt melk, brød, grandiosa og kaffe i hyllene og vente kundene skal strømme til din butikk. Din lille butikk vil neppe klare å konkurrere med de store kjede på pris av de vanligste daglivarene.
 
Men igjen: denne tråden handler ikke bare om matbutikker, den omhandler alle type butikker.
 
EDIT: skrivefeil.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...