Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

...

Dine argumenter holder ikke.

 

Det at det finnes endel tjenester som har søndagsåpent, som fint kunne holdt stengt, betyr ikke at man bør åpne for alt annet.

 

Man får økte utgifter ved å utvide åpningstiden, og ja dersom man hadde holdt stengt 6 dager i uken ville man spart endel utgifter.

Det er jo selvsagt ingen god ide, og det er vel heller ingen som foreslår det, men å bruke det som argumentasjon for at ikke utgiftene øker med utvidede åpningstider er helt tullete.

 

Det er ikke jeg som bestemmer at samfunnet er avhengig av produksjon. Det er elementær kunnskap. Handelsnæringens hovedoppgave er å effektivisere leddet mellom produsent og forbruker.

 

De som tvinges er arbeiderne, butikkeier som hører til senter, butikkeiere som er en del av en større kjede, butikkeiere som er i hard konkurranse++

Endret av Ketil_H
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Heldigvis slipper vi å diskutere om søndagsåpent øker prisene, fordi det har det allerede blitt forsket på:

 

http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1336.pdf

 

Fasiten er at prisene ikke øker fordi en deregulering fører til at konkurransen øker, og at prisene derfor tvinges ned til tross for økte kostnader.

Se der ja, nok en seriøs forskningsrapport i tillegg til OECD rapporten som tidligere har blitt lagt ved her. 

 

Men den kanskje ikke troverdig nok? Er vel det mye bedre å høre på synsingen til Cuadro og Ketil_H? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Snipp

Husam la ved en forskningsrapport nå nettopp som ser ut til å berøre alle de tingene du her skriver om. Men det er kanskje ikke bra nok? 

 

Si meg: Hvorfor skal vi høre på synsingen din egentlig? :)

Lenke til kommentar

Tror folk som er i mot søndagsåpne butikker på grunn av hensyn til de ansatte har veldig liten kunnskap om hvor mange som faktisk må arbeide søndag fra før av for ett fungerende samfunn. Nei det er ikke kun politi....

At noen dessverre er nødt til å jobbe på søndager (og 17. mai og nyttårsaften for den del) for å utføre en del samfunnskritiske oppgaver er over hodet ingen unnskyldning for å presse folk i andre yrker* på jobb på søndager (og 17. mai, nyttårsaften etc)

 

* Yrker som det over hodet ikke er samfunnskritisk har åpent på søndager.

 

Hele aksjonen mot søndagsfri bærer preg av å være drevet av selvsentrerte ungdommer som går gjennom en ekstrem-liberalistisk opprørsfase i livet, og som selvsagt ikke jobber i en bedrift som kan bli rammet av det.

Lenke til kommentar

 

Tror folk som er i mot søndagsåpne butikker på grunn av hensyn til de ansatte har veldig liten kunnskap om hvor mange som faktisk må arbeide søndag fra før av for ett fungerende samfunn. Nei det er ikke kun politi....

 

At noen dessverre er nødt til å jobbe på søndager (og 17. mai og nyttårsaften for den del) for å utføre en del samfunnskritiske oppgaver er over hodet ingen unnskyldning for å presse folk i andre yrker* på jobb på søndager (og 17. mai, nyttårsaften etc)

 

* Yrker som det over hodet ikke er samfunnskritisk har åpent på søndager.

 

Hele aksjonen mot søndagsfri bærer preg av å være drevet av selvsentrerte ungdommer som går gjennom en ekstrem-liberalistisk opprørsfase i livet, og som selvsagt ikke jobber i en bedrift som kan bli rammet av det.

Snakker vel ikke kun om samfunnskritiske oppgaver for å opprettholde ett normalt samfunn, også på søndag.

 

Den siste påstanden din er ikke verdt å kommentere en gang... tullekommentar som ikke er deg verdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så nå er det ekstremliberalistisk å ville holde åpent på søndager? Det er til å le av.

 

 

At noen dessverre er nødt til å jobbe på søndager (og 17. mai og nyttårsaften for den del) for å utføre en del samfunnskritiske oppgaver er over hodet ingen unnskyldning for å presse folk i andre yrker* på jobb på søndager (og 17. mai, nyttårsaften etc)

 

Greit, her har dere den samme listen igjen.

 

"Sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. Det finnes garantert flere som jeg ikke kommer på."

 

Hva var det du sa om samfunnskritiske oppgaver, igjen? Og hvor mange ganger må jeg egentlig gjenta denne listen? Hvorfor insisterer dere at de eneste som jobber søndager er de som utfører "samfunnskritiske" oppgaver, når det overhode ikke stemmer?

 

Kampen for at butikkansatte spesifikt skal beskyttes fra å jobbe på søndager -- men ikke de andre yrkene -- og uansett hva de selv vil -- er helt bisarr.

 

 

 

...


Dine argumenter holder ikke.

Det at det finnes endel tjenester som har søndagsåpent, som fint kunne holdt stengt, betyr ikke at man bør åpne for alt annet.

...Jo, det gjør det -- hvis man vil holde butikken sin åpen, så klart -- det har aldri vært snakk om tvang. Hvis én får lov, så må andre også få lov. Det kalles likhet for loven.

 

Eller er det slik at vi skal følge helt arbitrære regler, alt ettersom hva føles best i øyeblikket for enkelte skribenter her?

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hele aksjonen mot søndagsfri bærer preg av å være drevet av selvsentrerte ungdommer som går gjennom en ekstrem-liberalistisk opprørsfase i livet, og som selvsagt ikke jobber i en bedrift som kan bli rammet av det.

 

 

I så fall lover det meget godt for fremtiden at disse ungdommene er mye flinkere til å regne, til å avsløre uryddig bruk av forskning, og til å vurdere samfunnsøkonomisk lønnsomhet enn de ansvarlige voksne som er mot søndagsåpent. I hvert fall om man skal dømme etter den offentlige debatten. Det er ikke mange saker jeg har tålelig greie på hvor jeg har sett så mye juks med tall, statistikk og fakta enn jeg har sett fra motstanderne mot søndagsåpent, med arbeiderbevegelsen, kristendemokratene og store deler av dagligvarebransjen i spissen.

Endret av Husam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Argumentet er som følger: Søndagsåpent påvirker deg ikke. Hvis du er mot sødagsåpent, så steng butikken din på søndager.

 

Så enkelt er det. Hvis du hevder at søndagsåpent påvirker deg, hvorfor påvirkes du ikke på samme måte når piloter, sykepleiere og kioskansatte jobber på søndager? Hvorfor det ene, men ikke det andre? Logikken din henger ikke på greip.

Det er over 140 sider her som illustrerer hvordan du tar feil. Også piloter og andre som jobber søndager blir påvirket av dette, jeg har ikke sagt annet. Jeg sier ikke at søndagsåpent påvirker meg, jeg vet at det påvirker noen. Men det ser forøvrig ut som at du ikke vet hva stråmannsretorikk er: Når artikkelforfatter sier at "du kan bare la vær å handle om du vil", så misrepresenterer artikkelforfatteren sine meningsmotstandere i en veldig høy grad.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...Jo, det gjør det -- hvis man vil holde butikken sin åpen, så klart -- det har aldri vært snakk om tvang. Hvis én får lov, så må andre også få lov. Det kalles likhet for loven.

Dette er ikke det som heter likhet for loven. Likhet for loven betyr at A og B bedømmes utifra de samme betingelsene, og det gjøres de. Også i dag, uten at jeg skal påstå at dagens løsninger er prisverdige. Hvorvidt betingelsene A og B dømmes etter er arbitrære sier ingenting om loven er dårlig eller god (faktisk reduseres alle slike betingelser til arbitrære bestemmelser).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

"Sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. Det finnes garantert flere som jeg ikke kommer på."

Jeg kan føye på: kebabsjappe-ansatte, museumsansatte, alle do som i dag jobber på brustadbuer, de som har skiftordringer av ymse slag. Hm... kanskje vi kan prøve å lage en liste over alle de i dag som "må" jobbe på søndager, men som forbudstilhengerne ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om?

 

* Yrker som det over hodet ikke er samfunnskritisk har åpent på søndager.

Simen1: Jeg vil gjerne gi deg (og alle andre forbudstilhengere her inne) noen små utfordringer: 

  1. Kan dere si hvorfor akkurat butikkansatte fortjener slik særbehandling sett i forhold til de andre yrkesgruppene som her er nevnt?
  2. Dere påstår jo at lengre åpningstider fører til høyere priser (noe forskning jo sier faktisk er direkte galt), men vi kan jo late som likevel: Hvorfor forbyr man ikke da alle butikker å ha åpent mer enn 1-2 dager i uken? 
  3. Dere påstår jo at de ansatte blir tvunget til å gjøre både det ene og det andre. Hvorfor ikke bare forby jobb i det store og det hele? Jeg vil helst slippe å jobbe, er det da riktig at jeg blir "tvunget"?
  4. Dere påstår jo at familieidyllen vil rakne om forbudet fjernes. Vel, hvorfor da ikke da hoppe tilbake til punkt 2: forby jobbing mer enn 1-2 dager i uken? Tenk hvor bra barna vil få det da. Tenk på barna!

Tar dere utfordringen? :)

Lenke til kommentar

Jeg prater nok for døve ører igjen, men du skal i hvert fall ikke kunne bruke psaudo-argumentet om at spørsmålene ble stående ubesvart.

 

0. Jeg er tilhenger av søndagsfri og vil bare si at denne tråden handler om generelle butikker der folk har mer enn nok åpningstid som det er i dag. Tråden handler ikke om for eksempel kebabsjappe-ansatte, men lag gjerne en tråd om det hvis du vil diskutere det. For ordens skyld, kebabsjapper har sitt hovedpublikum på kveld og natt og selger fint lite på dagtid. Det er heller ikke sånn at folk kan gjøre sine kebabinnkjøp i tida 8-16 og så spise den kl 03. Det blir ikke det samme. Det skiller seg altså klart fra dagligvarer som folk gjerne kjøper for å ha flere dager fremover og dermed kan handle disse når på døgnet det måtte passe dem (utenom sovetid og arbeidstid). Du skjønner vel at kebabsjapper og museer har og bør ha ganske annerledes åpningstider for å dekke etterspørselen?

 

1. Denne tråden handler stort sett om dagligvarebransjen. Om folk ikke får handlet inn i løpet av de 95 timene de har åpent nå så er det ren latskap som går ut over andre. Hvorfor ambulansearbeidere bør jobbe på søndager er vel innlysende? Men å bruke dem som argument for å kunne kjøpe mel og spaghetti på en søndag holder ikke. Det bør være innlysende hvorfor det ikke er sammenlignbart. Så har vi for eksempel ansatte på Plantasjen. Det er like idiotisk som å ha åpne dagligvarebutikker samme dag, men det er som sagt et tema for en annen tråd. Så, kan du vennligst holde deg til dagligvare fra nå av og ikke dra inn avsporinger om andre yrker?

 

2. Fordi det er en sweet spot mellom kostnader forbundet med å ha åpent i det hele tatt og kostnader forbundet med å ha kapasitet til stor kundegjennomstrømning. Det er forklart for døve ører flere ganger tidligere i tråden. Videre er 1-2 timer i uka så lite at det vil kollidere med når folk være på jobb, så de mister den sjansen den uka. Har man åpent for eksempel 12 timer om dagen så har alle med 8 timers arbeidsdager i verste fall minimum 4 timer på å handle per dag. Det bør være tilstrekkelig for at kundene får handlet og at butikkene slipper å ha ørten kasser for å ta unna rushet. Hva mener du er sweet spot mellom antall timer i uka åpent og omsetning? Tror du forbruket vil øke om folk får handle på andre tidspunkter enn i dag?

 

3. Nå dikter du opp stråmenn igjen. Det handler om at et stort antall mennesker vil få mer urimelige arbeidstider enn de allerede har. Å insinuere at søndagsfri-tilhengerne er for fri hele uka er bare vissvass du finner opp for å latterliggjøre saken. Selv du skjønner vel at det er forskjell å ha én synksonisert fridag og å loffe rundt helt uten arbeid?

 

4. Nok et elendig forsøk på latterliggjøring. Søndagen er den siste synkroniserte fridagen vi har i uka. Ofrer vi den også for arbeidsgiveren har vi ingen sånne dager igjen. Null og niks! Og som sagt tidligere, om det er søndag eller onsdag er irrelevant for meg, men det er uhyre mye enklere å beholde en dag vi allerede har innarbeidet enn å begynne fra scratch å innarbeide en ny dag med samme formål om synkronisert frihet. Men jeg taler vel for døve ører igjen så jeg regner med at du kommer til å stille de samme spørsmålene på nytt mange ganger. Kanskje med en ny vri som viser at du ikke har forstått eller lest svarene her denne gangen heller. Vil man ikke forstå svarene så forstår man de heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi endelig får forkastet denne absurde og totalitære kristne tradisjonen vil man etter noen år tenke tilbake på det slik vi i dag tenker tilbake på at det faktum at kvinner ikke hadde stemmerett. 

 

Herregud så dritlei jeg er av å høre folk si "greier du ikke handle mellom 07-23...bla bla bla"

 

Folk som ikke greier å jobbe søndager er late og bør ta seg sammen, rett og slett. Det er ingen andre land de holder på slik. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Argumentet er som følger: Søndagsåpent påvirker deg ikke. Hvis du er mot sødagsåpent, så steng butikken din på søndager.

 

Så enkelt er det. Hvis du hevder at søndagsåpent påvirker deg, hvorfor påvirkes du ikke på samme måte når piloter, sykepleiere og kioskansatte jobber på søndager? Hvorfor det ene, men ikke det andre? Logikken din henger ikke på greip.

Logisk nok funker ikke dette i praksis. Det vil føre til tapt markedsandel, og det vil bli knaggen på døra. Heller ikke din logikk henger på greip. Jeg tror heller ingen kommer til å dø om butikken er stengt på en søndag i motsetning til fravær av sykepleier på en søndag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi endelig får forkastet denne absurde og totalitære kristne tradisjonen vil man etter noen år tenke tilbake på det slik vi i dag tenker tilbake på at det faktum at kvinner ikke hadde stemmerett.

Som sagt tidligere, om det er søndag eller onsdag er irrelevant for meg og mange andre, men det er uhyre mye enklere å beholde en dag vi allerede har innarbeidet enn å begynne fra scratch å innarbeide en ny dag med samme formål om synkronisert frihet. Men jeg taler vel for døve ører igjen.

 

Herregud så dritlei jeg er av å høre folk si "greier du ikke handle mellom 07-23...bla bla bla"

Jøss, kanskje jeg ikke taler for døve ører likevel. :thumbup:

 

Folk som ikke greier å jobbe søndager er late og bør ta seg sammen, rett og slett. Det er ingen andre land de holder på slik.

Folk som ikke greier å handle i løpet av 95 åpne timer i uka (folk flest i full jobb, jobber betydelig mindre enn halvparten av åpningstida), er late og bør ta seg sammen, rett og slett. Joda, det er mange land som har regulerte åpningstider for dagligvarebutikker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Fordi det er en sweet spot mellom kostnader forbundet med å ha åpent i det hele tatt og kostnader forbundet med å ha kapasitet til stor kundegjennomstrømning.

Hvis det faktisk er et sweet spot, hvorfor ikke oppheve forbudet? Da får man satt påstanden til prøve -- dersom det faktisk er et sweet spot, så kommer butikkene til å holde stengt.

 

Dette er selvsagt ikke det som kommer til å skje. Grunnen til at Kiwi stenger av halve butikken for å kunne holde åpent på søndager er fordi det lønner seg. Sweet spot-hypotesen funker ikke.

 

"Hva mener du er sweet spot mellom antall timer i uka åpent og omsetning?"

Dette finner butikkene ut av selv, akkurat som de gjør nå. Lønner det seg ikke så holder de stengt, akkurat som de gjør nå.

 

Tror du forbruket vil øke om folk får handle på andre tidspunkter enn i dag?

Det er både plausibelt at økt tilgjengelighet av varer øker forbruk. I tillegg, som Husam sa:

 

"Heldigvis slipper vi å diskutere om søndagsåpent øker prisene, fordi det har det allerede blitt forsket på:

 

http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1336.pdf

 

Fasiten er at prisene ikke øker fordi en deregulering fører til at konkurransen øker, og at prisene derfor tvinges ned til tross for økte kostnader."

 

 

Denne tråden handler stort sett om dagligvarebransjen. Om folk ikke får handlet inn i løpet av de 95 timene de har åpent nå så er det ren latskap som går ut over andre.

I følge deg. Hvorfor er dagligvarebransjen unik? Hvorfor skal butikkansatte særbehandles, enten de vil eller ikke?

 

Hvorfor ambulansearbeidere bør jobbe på søndager er vel innlysende? 

Igjen? Greit:

 

"Sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, ansatte ved fornøyelsesparker, museumsansatte, og butikkansatte i brustadbuer.

 

Hva med disse? Hvorfor skal ikke alle disse få fri på søndager? Hva er meningen med den arbitrære begrensningen til dagligvarebransjen?

 

Jeg er tilhenger av søndagsfri og vil bare si at denne tråden handler om generelle butikker der folk har mer enn nok åpningstid som det er i dag.

I følge deg. Men det er forsåvidt greit, da kan du jo bare stenge butikken din på søndager. Eller takke nei til søndagsarbeid, sånn som det gjøres i alle andre yrker hvor folk jobber på søndager.

 

Du skjønner vel at kebabsjapper og museer har og bør ha ganske annerledes åpningstider for å dekke etterspørselen?

Mer bakvendtlogikk. Etterspørselen er det jo kundene og markedet som bestemmer. Hvis etterspørselen ikke er stor nok til at søndagsåpent lønner seg, så holder man selvsagt ikke åpent på søndager. Hvis etterspørselen er stor nok til at det lønner seg å dekke den, så gjør man selvsagt det hvis man vil.

 

For å oppsummere noen ugyldige argumenter som jeg har kommet over:

 

"Butikkene har funnet et sweet spot" -- Sweet spot er ikke noe man finner ut av ved å forby handel på en dag. Se over.

 

"Folk har mer enn nok åpningstid i dag, du er lat." -- Du har ikke rett til å begrense handel eller bestemme hva andre skal ha tilgang til bare fordi du er fornøyd med status quo.

 

"Søndagsåpent kommer til å øke utgifter i form av strømforbruk og lønninger" --  Nei. Økt tilgjengelighet og konkurranse balanserer ut prisene. http://cep.lse.ac.uk/pubs/download/dp1336.pdf

 

"Bare samfunnskritiske yrker jobber på søndager" -- Nei. Se listen med yrker over.

 

"Familien må ha en felles fridag" -- Hva med familien til arbeidere i alle de andre yrkene? Det gir ikke mening at butikkansatte skal særbehandles. Det er heller ikke gyldig å hindre folk i å åpne butikkene sine på søndager bare fordi du føler for at de skal ha fri.

 

---

 

Slutt med dette her nå. Argumentene deres henger ikke på greip. Prøv i det minste å kom med et argument som er noenlunde fornuftig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

For det første: tittelen på tråden er vel "Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig", så er ikke nødvendigvis bare dagligvarehandel det er snakk om. Jeg er også litt interessert å få svar på disse andre spørsmålene, dette da 'karusellen' med familieidyll, tvang, "tvang", økte priser og liknede har blitt diskutert til døde. Jeg kunne tenke meg å diskutere noe litt nytt og ikke bare synge på den samme gamle tralten.

 

Jeg prater nok for døve ører igjen, men du skal i hvert fall ikke kunne bruke psaudo-argumentet om at spørsmålene ble stående ubesvart.

Du bør nok begynne å lese det som andre skriver, så mye er sikkert.

 

0. Jeg er tilhenger av søndagsfri og vil bare si at denne tråden handler om generelle butikker der folk har mer enn nok åpningstid som det er i dag. Tråden handler ikke om for eksempel kebabsjappe-ansatte, men lag gjerne en tråd om det hvis du vil diskutere det. For ordens skyld, kebabsjapper har sitt hovedpublikum på kveld og natt og selger fint lite på dagtid. Det er heller ikke sånn at folk kan gjøre sine kebabinnkjøp i tida 8-16 og så spise den kl 03. Det blir ikke det samme. Det skiller seg altså klart fra dagligvarer som folk gjerne kjøper for å ha flere dager fremover og dermed kan handle disse når på døgnet det måtte passe dem (utenom sovetid og arbeidstid). Du skjønner vel at kebabsjapper og museer har og bør ha ganske annerledes åpningstider for å dekke etterspørselen?
Tråden handler om søndagsåpne butikker, og en kebabsjappe er vel også en slags butikk, så hvorfor da lage en ny tråd? Er du redd for å miste ansikt når vi avkler argumentene dine et etter et?
 
Så: Det du sier er altså at kebabsjappene og museum holder åpent på de tidspunktene der det er mest lønnsomt for de om jeg forstår deg rett. 
Men: det er jo også mange kebabsjapper som har åpent på dagtid på søndager og slikt når det ikke er like mye "trøkk", hvorfor har de da det? Er det noen andre markedsmekanismer og regler som gjelder her? Ang. museum så holder jo de også åpent på tider der det ikke er spesielt mange folk der, hvordan har det seg (ja jeg har flere ganger vært på museum som har vært nærmest folketomme). Hva med kiosker som har døgnåpent da? 7-11? Hageland som får lov å holde åpent på søndag? Har du noen gode svar her?
 
1. Denne tråden handler stort sett om dagligvarebransjen. Om folk ikke får handlet inn i løpet av de 95 timene de har åpent nå så er det ren latskap som går ut over andre. Hvorfor ambulansearbeidere bør jobbe på søndager er vel innlysende? Men å bruke dem som argument for å kunne kjøpe mel og spaghetti på en søndag holder ikke. Det bør være innlysende hvorfor det ikke er sammenlignbart. Så har vi for eksempel ansatte på Plantasjen. Det er like idiotisk som å ha åpne dagligvarebutikker samme dag, men det er som sagt et tema for en annen tråd. Så, kan du vennligst holde deg til dagligvare fra nå av og ikke dra inn avsporinger om andre yrker?
Igjen: tråden handeler om søndagsåpne butikker generelt.
Så: Ang. de 95 timene: hvorfor kunne ikke dette vært 45 timer? Eller 30 timer i uken? Jo mindre man har åpent jo mer lønnsomt er det jo, er ikke det argumentet som har blitt brukt her flere ganger da? Tenk dessuten på hvor mye familietid man kunne fått om butikkene bare var åpne 30 timer i uken.
 
2. Fordi det er en sweet spot mellom kostnader forbundet med å ha åpent i det hele tatt og kostnader forbundet med å ha kapasitet til stor kundegjennomstrømning. Det er forklart for døve ører flere ganger tidligere i tråden. Videre er 1-2 timer i uka så lite at det vil kollidere med når folk må være på jobb, så de mister den sjansen den uka. Har man åpent for eksempel 12 timer om dagen så har alle med 8 timers arbeidsdager i verste fall minimum 4 timer på å handle per dag. Det bør være tilstrekkelig for at kundene får handlet og at butikkene slipper å ha ørten kasser for å ta unna rushet. Hva mener du er sweet spot mellom antall timer i uka åpent og omsetning? Tror du forbruket vil øke om folk får handle på andre tidspunkter enn i dag?
Jøss du har virkelig svar på absolutt alt du. Nesten ned på timenivå vet du hva som er best for folk og butikkeiere, ganske imponerende egentlig.
 
Hva er dette "sweet spot" da? Hvem skal bestemme det om ikke butikkene selv? Dessuten hvorfor skal jeg, som jo er tilhengere av at butikkeiere skal få bestemme når de vil holde åpent, si noe om hva som er et bra "sweet spot"? Mitt svar må da bli: sweet spot er det som den enkelte butikkeier selv finner ut passer for seg. Forbruk vil jeg heller ikke uttale meg om, dette er noe butikkeierne er flinkere til å beregne enn meg.
 
Og så har vi jo disse forskningsrapportene da som blir glatt oversett av forbudsfolket her. Bryr du deg om forskning på området?
 
3. Nå dikter du opp stråmenn igjen. Det handler om at et stort antall mennesker vil få mer urimelige arbeidstider enn de allerede har. Å insinuere at søndagsfri-tilhengerne er for fri hele uka er bare vissvass du finner opp for å latterliggjøre saken. Selv du skjønner vel at det er forskjell å ha én synksonisert fridag og å loffe rundt helt uten arbeid?
Vet du i det hele tatt hva en stråmann er? En stråmann er at man man tilegner motstanderne meninger de ikke har, slå det opp. Det har jeg ikke gjort.
 
Skal jeg ellers finne frem lenker til steder her i tråden der dere har brukt "tvang" argumentet, eller vil du selv gjøre et kjapt søk på "tvang" i tråden? Da vil du se at dette argumentet har blitt diskutert til døde.
 
At et "stort antall mennesker" vi få dårligere arbeidstid er bare noe du finner på, forskningsrapporter fra andre land har ikke funnet tegn til noen "brutalisering" av arbeidslivet ved fjerning av forbudet. Faktisk så fant forskerne veldige positive effekter når det kom til å få arbeidsledige mennesker ut i arbeid, men disse forskerne er kanskje ikke til å stole på? 
 
4. Nok et elendig forsøk på latterliggjøring. Søndagen er den siste synkroniserte fridagen vi har i uka. Ofrer vi den også for arbeidsgiveren har vi ingen sånne dager igjen. Null og niks! Og som sagt tidligere, om det er søndag eller onsdag er irrelevant for meg, men det er uhyre mye enklere å beholde en dag vi allerede har innarbeidet enn å begynne fra scratch å innarbeide en ny dag med samme formål om synkronisert frihet. Men jeg taler vel for døve ører igjen så jeg regner med at du kommer til å stille de samme spørsmålene på nytt mange ganger. Kanskje med en ny vri som viser at du ikke har forstått eller lest svarene her denne gangen heller. Vil man ikke forstå svarene så forstår man de heller ikke.
Er det latterliggjøring å påpeke at forbudstilhengerne flere ganger i denne tråden har argumentert med familier vil få dårligere vilkår dersom forbudet fjernes? Det er bare å bla til forrige side så er det flere innlegg der hvor det blir brukt som argumnet. Men dette har vært diskutert hunder ganger allerede, derfor er jeg lite interessert i å ta denne delen av diskusjonen på nytt.
 
Hva med yrkesgrupper (nei ikke 'samfunnskritiske' yrkesgrupper) der man i dag jobber på søndag. Jeg legger ved listen igjen:
 
"Kelnere, kokker, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, journalister, trykkeriansatte, butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. Det finnes garantert flere som jeg ikke kommer på."
 
Hva er argumentet for at disse ikke fortjener en 'synkronisert' fridag? Hva gjør butikkarbeidere så spesielle? Dersom disse får endring i arbeidstidene, for eksempel ved at en kiosk utvider åpningstiden sin til en søndag; fortjener de da samme beskyttelse som butikkansatte? 
 
Jeg regner ikke med å få noe sammenhengende eller logisk svar, men kan jo være at jeg blir positivt overrasket.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Argumentet er som følger: Søndagsåpent påvirker deg ikke. Hvis du er mot sødagsåpent, så steng butikken din på søndager.

 

Så enkelt er det. Hvis du hevder at søndagsåpent påvirker deg, hvorfor påvirkes du ikke på samme måte når piloter, sykepleiere og kioskansatte jobber på søndager? Hvorfor det ene, men ikke det andre? Logikken din henger ikke på greip.

Logisk nok funker ikke dette i praksis. Det vil føre til tapt markedsandel, og det vil bli knaggen på døra. Heller ikke din logikk henger på greip. Jeg tror heller ingen kommer til å dø om butikken er stengt på en søndag i motsetning til fravær av sykepleier på en søndag.

 

Dette er bare bullshit.

Jeg har bodd på landsbygda i Sverige.  På dette stedet var det 3 matvarebutikker.  2 av disse holdt åpent 365 dager i året. Den 3. hadde stengt hver søndag (og andre røde dager).  Alle 3 gikk normalt, og det var absolutt ikke "knaggen på døra" for den som ikke holdt søndagsåpent.

 

I stedet for å komme med antakelser og vill gjetting, er det ofte lurt å se om andre har gjort det samme før...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...