Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hoorayh! Jeg mener at arbeidsmiljøloven bør holde i massevis, men dersom kompromisset er at dagens eksisterende ansatte ikke skal kunne pålegges å jobbe på søndager mot sin vilje; da er jeg helt med på den.

Uansett så er det ganske irrelevant hva vi her inne synes, men jeg tror nok at forbudet i løpet av et par år vil være historie uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

http://www.dn.no/nyheter/2016/04/21/1300/Bunnpris/rema-sier-nei-til-felles-sndagsregler

 

Dagens søndags-"kartell" ønsker strenge felles kjøreregler om søndagsåpne butikker. Rema sier heldigvis nei.

Kudos til Rema 1000 for at de tørr å gå mot disse "mafiosoene". Som nevnt i artikkelen så er jo ikke Rema 1000 medlem av Virke, og da bør de heller ikke måtte forholde seg til det tullet som Virke kommer med. Om Virke sine medlemmer ønsker å holde stengt på søndager så står de selvsagt helt fritt til det, men de får bare gi f**n i å presse sine regler på de som ikke er medlem der.

Lenke til kommentar

Det er vel et overtramp mot religionsfriheten ikke å kunne gjøre hva faen man vil fordi en ørliten prosentandel av befolkningen observerer sabatten også. Som forøvrig er på andre dager for andre religioner.

Motstand til tradisjon er vanskelig å endre, selv om hovedgrunnen til tradisjonen har forsvunnet, særlig i Norge. Statskirken og monarkiet selv er gode eksempler
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Å kjempe mot søndagsåpne butikker blir straks like komisk som motstanden mot fargefjernsyn."

KrF og  mange andre som handler på søndager, vil egentlig ha en dag i uken som er spesiell, vi skal slappe av og bruke den sammen med familien.

 

Men staten kan ikke lovregulere når folk skal kose seg. Folk som ikke vil handle på søndag, kan enkelt la være. De får neppe dagen ødelagt av tanken på at andre handler.

 

Vi som handler, derimot, må inn i trange lokaler, dukke under sperrebånd og bak gardiner. Bortsett fra om du bor på et «turiststed». Der er hele butikken søndagsåpen. Men parodisk nok gjelder ikke dette landets aller største turiststeder, som Oslo og Bergen. Der får folk handle søndagsmiddag på Plantasjen, som har søndagsåpent.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/mat/et-dusteforbud-staar-for-fall/a/23672646/ 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Her er riktig lenke: http://www.vg.no/nyheter/meninger/mat/et-dusteforbud-staar-for-fall/a/23672646/

 

Ellers en bra artikkel, den tar opp mange av de argumentene som har blitt gjentatt flere ganger her i denne tråden:

Dagligvarebransjen eier de søndagsåpne kioskene. De frykter egentlig å miste monopolet.

 
Nordmenn har dessuten alltid arbeidet på helg. Om man virkelig er bekymret for det, hvorfor snakker ingen om bønder, flyplassansatte og sykepleiere?
 
Når man rensker bort skjult egeninteresse og reaksjonære impulser, er det eneste argumentet som står igjen «følelser»
Spesielt punktet om at daglivarebransjen eier kioskene er veldig viktig å huske på når man hører bransjeorganisasjonene "klage" over alle ulempene som fjerning av forbudet vil føre med seg. Sagt på en annen måte: dagligvarebransjen selv er inhabil.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Tull. De som kommer til å ha slike håpløse tanker, har de allerede. Artikkelforfatter virker helt frakoblet fra diskusjonen, og at noen her finner disse argumentene som kun ekkoer stråmannsretorikk ("du kan bare selv velge å la vær å handle") som gode, finner jeg nok ikke særlig overraskende lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og at noen her finner disse argumentene som kun ekkoer stråmannsretorikk ("du kan bare selv velge å la vær å handle") som gode, finner jeg nok ikke særlig overraskende lengre.

 

Vet du hva stråmannsretorikk er?

 

Argumentet er som følger: Søndagsåpent påvirker deg ikke. Hvis du er mot sødagsåpent, så steng butikken din på søndager.

 

Så enkelt er det. Hvis du hevder at søndagsåpent påvirker deg, hvorfor påvirkes du ikke på samme måte når piloter, sykepleiere og kioskansatte jobber på søndager? Hvorfor det ene, men ikke det andre? Logikken din henger ikke på greip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vet du hva stråmannsretorikk er?

 

Argumentet er som følger: Søndagsåpent påvirker deg ikke. Hvis du er mot sødagsåpent, så steng butikken din på søndager.

 

Så enkelt er det. Hvis du hevder at søndagsåpent påvirker deg, hvorfor påvirkes du ikke på samme måte når piloter, sykepleiere og kioskansatte jobber på søndager? Hvorfor det ene, men ikke det andre? Logikken din henger ikke på greip.

Det er bare gi opp å diskutere med Cuadro Torpedo_Peter. Dersom du tar deg tid til å lese tråden så vil du se at han ikke har kommet med et eneste innlegg basert på fakta. Alt bunner ut i synsing, skremmselspropagand, føleri og moralisering.

 

Han har også gjentatte ganger anklaget de som ønsker å fjerne forbudet om å tvinge sine preferanser på andre, dette til tross for at det er han selv som er en forkjemper for et statlig forbud. Han anklager altså de som vil la butikkeiere selv bestemme for å oppmuntre til ufrihet. Go figure. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Skjønner ikke problemet med at butikker kan ha åpent på søndager.

 

  • Jeg tørr påstå at det er bra for barn å ha fri sammen med familien. Det er noe som vil bli vanskeligere dersom også søndager normaliseres.
  • Handelsnæringen er en "ikke produktiv" næring. De er et nødvendig onde. Det at samfunnet setter mer resurser inn i handel internt i landet, skaper ikke verdier eller fremskritt. Det er derfor sløsing med arbeidskraften landet har til rådighet.
  • Det vil føre til økte priser, ettersom det blir mer lønnsutgifter, mer administrasjon, mer strøm++ uten at folk vil handle mer.
  • Det vil føre til økt press på de små og de uavhengige aktørene, og dermed gi mer makt til de få store aktørene.

Det er noen av de negative effektene.

 

De positive effektene har jeg vanskeligere for å se.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Helledussen, snakker om å rykke tilbake til start med rekordfart.

 

Jeg tørr påstå at det er bra for barn å ha fri sammen med familien. 

Helt klart, men dersom fjerning av et forbud er det som ødelegger familien; da stod det kanskje ikke så bra til med familien til å begynne med. 
 
Det er noe som vil bli vanskeligere dersom også søndager normaliseres.

Hvorfor det? Det er jo ikke slik at det som i dag jobber i butikk plutselig må jobbe over det som er normert antall timer i uken. Arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde.

 
Handelsnæringen er en "ikke produktiv" næring. De er et nødvendig onde. 
Den er tydeligvis produktivt nok til at mange mennesker kan livnære seg av det.
 
Det at samfunnet setter mer resurser inn i handel internt i landet, skaper ikke verdier eller fremskritt. 
Det skaper verdier for den som driver butikken. Denne har jo en jobb å gå til fremfor å måtte gå til NAV.
 
Det er derfor sløsing med arbeidskraften landet har til rådighet.

Hm, er det ikke sløseri da at mennesker som ønsker å jobbe på søndag ikke får lov til det?

 
Det vil føre til økte priser, ettersom det blir mer lønnsutgifter, mer administrasjon, mer strøm++ uten at folk vil handle mer.

Fullstendig feil, ved fjerning av forbudet i andre land så har man funnet NULL korrelasjon mellom fjerning av forbudet og økte priser. Vær så vennlig å la dette bli siste gang vi får servert denne løgnen. Skal du fortsette å påstå dette så får du backe det opp med fakta. 

 
Det vil føre til økt press på de små og de uavhengige aktørene, og dermed gi mer makt til de få store aktørene.

Også fullstendig tøv. Fjerning av forbudet i andre land har ikke ført til noen massedød av butikker.

 
Det er noen av de negative effektene.

Nei.

 
De positive effektene har jeg vanskeligere for å se.

Hva med:

  • Lavere arbeidsledighet -> Flere i arbeid -> Mer skatteinntekter for staten -> Færre på NAV?
  • Frihet for de butikkeierne som ønsker å jobbe på søndag?
  • Frihet for de ansatte som kunne tenkt seg å jobbe på søndager?
  • Frihet for kundene til å kunne handle litt mat på søndag fremfor å måtte stresse med det resten av uken?
  • Muligheten til å gi moralistene, bedreviterne og andre som vil bestemme over fredelige mennesker fingeren?
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Jeg tørr påstå at det er bra for barn å ha fri sammen med familien. Det er noe som vil bli vanskeligere dersom også søndager normaliseres.

Hvorfor er det ikke normalisert allerede når sykepleiere, brannmenn, og kioskansatte allerede jobber på lørdager?

 

Det vil føre til økte priser, ettersom det blir mer lønnsutgifter, mer administrasjon, mer strøm++ uten at folk vil handle mer.

 

Har du bevis på at dette har skjedd andre steder hvor søndagsforbudet har blitt opphevet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg tørr påstå at det er bra for barn å ha fri sammen med familien. Det er noe som vil bli vanskeligere dersom også søndager normaliseres.

Hvorfor er det ikke normalisert allerede når sykepleiere, brannmenn, og kioskansatte allerede jobber på lørdager?

 

Enkelte tjenester må samfunnet ha, men helsevesenet, politi, brann ++ prøver å normalisere arbeidstiden så langt det lar seg gjøre.

Kost/nytten av å ha politi 24/7 er dessuten vesentlig større enn å ha dagligvarehandel 24/7.

 

 

Det vil føre til økte priser, ettersom det blir mer lønnsutgifter, mer administrasjon, mer strøm++ uten at folk vil handle mer.

Har du bevis på at dette har skjedd andre steder hvor søndagsforbudet har blitt opphevet?

 

Bevis for at mer arbeidskraft, vil føre til mer lønnsutgifter. Bevis for at en åpen butikk trekker mer strøm, enn en stengt butikk. Bevis for at flere arbeidsdager krever mer administrasjon og ledelse? Det er jo opplagt.

Lenke til kommentar

Helledussen, snakker om å rykke tilbake til start med rekordfart.

Når man ikke ser noen argumenter for ikke å ha fri slipp på søndag, så er man tilbake til start ja.

 

 

Jeg tørr påstå at det er bra for barn å ha fri sammen med familien.

Helt klart, men dersom fjerning av et forbud er det som ødelegger familien; da stod det kanskje ikke så bra til med familien til å begynne med.

 

Så spikeren i kista for de barna da altså.. Da kan vi jo legge ned familievernkontoret og barnevernet også. Det står jo uansett dårlig til med de som har behov for den hjelpen fra samfunnet.

 

 

Det er noe som vil bli vanskeligere dersom også søndager normaliseres.

Hvorfor det? Det er jo ikke slik at det som i dag jobber i butikk plutselig må jobbe over det som er normert antall timer i uken. Arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde.

 

Nei, men barna kan ikke velge når de skal ha skoledag og når de skal ha helg. Dersom mor og far jobber lørdag og søndag, så mister familien muligheten til å ha fri sammen.

Det hjelper ingenting at mor har fri hver onsdag og torsdag.

 

 

Handelsnæringen er en "ikke produktiv" næring. De er et nødvendig onde.

Den er tydeligvis produktivt nok til at mange mennesker kan livnære seg av det.

 

Det er ikke produktivt kun fordi noen kan livnære seg av det. Det er produktivt dersom det skapes verdier. 

Det er en vesentlig forskjell.

 

 

Det at samfunnet setter mer resurser inn i handel internt i landet, skaper ikke verdier eller fremskritt.

Det skaper verdier for den som driver butikken. Denne har jo en jobb å gå til fremfor å måtte gå til NAV.

 

For Norge er det sløsing med resurser. Noe er nødvendig, men det er ikke der et land skal bruke majoriteten av arbeidskraften sin.

 

 

Det er derfor sløsing med arbeidskraften landet har til rådighet.

Hm, er det ikke sløseri da at mennesker som ønsker å jobbe på søndag ikke får lov til det?

 

Det er selvfølgelig sløsing for en nasjon å ha høy arbeidsledighet også, men det hjelper ikke å sette folk til å utføre unødvendig arbeid.

Disse arbeidstimene burde brukes til produksjon, forsking eller utdanning( i grove trekk).

 

 

Det vil føre til økte priser, ettersom det blir mer lønnsutgifter, mer administrasjon, mer strøm++ uten at folk vil handle mer.

Fullstendig feil, ved fjerning av forbudet i andre land så har man funnet NULL korrelasjon mellom fjerning av forbudet og økte priser. Vær så vennlig å la dette bli siste gang vi får servert denne løgnen. Skal du fortsette å påstå dette så får du backe det opp med fakta.

 

Økte lønnskostnader, strømutgifter, vedlikehold, ledelse og administrasjon vil føre til økte priser eller reduksjon i konkurranse. 

 

 

Det vil føre til økt press på de små og de uavhengige aktørene, og dermed gi mer makt til de få store aktørene.

Også fullstendig tøv. Fjerning av forbudet i andre land har ikke ført til noen massedød av butikker.

 

De små butikkene vil måtte øke bemanningen, eller øke egeninnsatsen. Dersom de ikke følger konkurrentene taper de markedsandeler.

Det gjør at marginene blir dårligere.

 

 

De positive effektene har jeg vanskeligere for å se.

Hva med:
  • Lavere arbeidsledighet -> Flere i arbeid -> Mer skatteinntekter for staten -> Færre på NAV?
  • Frihet for de butikkeierne som ønsker å jobbe på søndag?
  • Frihet for de ansatte som kunne tenkt seg å jobbe på søndager?
  • Frihet for kundene til å kunne handle litt mat på søndag fremfor å måtte stresse med det resten av uken?
  • Muligheten til å gi moralistene, bedreviterne og andre som vil bestemme over fredelige mennesker fingeren?
Det er skadelig å "gjemme" arbeidsledigheten på denne måten. Et land er avhengig av eksport eller å være selvforsynt med produksjon. Dagligvarer bidrer i liten grad til dette.

Friheten til enkelte, fører til tvang hos andre.

Det er ikke stress å få handlet med dagens åpningstider.

Det å endre politikk fordi man er bitter, er en dårlig ide.

Lenke til kommentar
Enkelte tjenester må samfunnet ha, men helsevesenet, politi, brann ++ prøver å normalisere arbeidstiden så langt det lar seg gjøre.

Kost/nytten av å ha politi 24/7 er dessuten vesentlig større enn å ha dagligvarehandel 24/7.

Ikke et gyldig argument. Nevnt tidligere i tråden:

 

"Sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte"

 

Kan legge til butikkansatte ved Plantasjen, postansatte, sikkerhetsvakter, vektere, bartendere, og ansatte ved fornøyelsesparker. Det finnes garantert flere som jeg ikke kommer på. Dette er ikke enkelte tjenester, dette er en massiv del av den norske arbeidstyrken.

 

Bevis for at mer arbeidskraft, vil føre til mer lønnsutgifter. Bevis for at en åpen butikk trekker mer strøm, enn en stengt butikk. Bevis for at flere arbeidsdager krever mer administrasjon og ledelse? Det er jo opplagt.

 

 

Det er ikke opplagt. Du tar ikke høyde for at økt tilgjengelighet og bedre tilgang til varer øker handelen. Som noen her prøver å rasjonalisere seg til, så må jo folk ha "like mye mat" uansett hvor mye man har åpent, så for å minimere lønnsutgiftene og dermed også varekostnadene, er det bare å tvinge butikker til å holde stengt så mye som mulig -- si, f.eks. 6 dager i uka.

 

Det med strøm er ikke et gyldig argument, og her gjelder samme logikk. Hvis strømsparing er en grunn til å stenge butikkene, hvorfor ikke bare tvinge eiere til å holde butikkene stengt så mye som overhodet mulig?

 

Og sist, hvis det er slik at det koster så mye i administrasjon å holde åpent på søndager at det ikke lønner seg, så vil butikken selvsagt ikke åpne butikkene på søndager. Det er det som er så flott med å leve i et fritt samfunn -- du ikke gjøre noe selv om du har lov.

 

 

Disse arbeidstimene burde brukes til produksjon, forsking eller utdanning( i grove trekk).

Javel, og dette har du bestemt? Jeg trodde vi hadde et noenlunde fritt marked.

 

 

Friheten til enkelte, fører til tvang hos andre.

 

Hvordan fører dette til tvang? Hvem tvinges til å arbeide? Og det aller særeste er, hvorfor gjelder denne humanitære motivasjonen kun butikkansatte, og ikke alle andre yrker hvor ansatte jobber på søndager?

Endret av Torpedo_Peter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...