Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

 

EDIT: Mange bruker det som et argument at vi kan handle på andre dager enn søndag, og at vi derfor skal la søndagen være forbeholdt familietid mm.

Som sagt, i hvilken bobleverden er det mange bruker det som argument?

 

Men kjære deg... Du som har vært med i denne debatten kjempelenge - du må da ha fått med deg det?

Det argumentet er både brukt her og i veldig mange andre fora. Et kjapt søk viser: <..>

 

Jeg må ha sitert feil setning. Her er den jeg mente å sitere og svare på:

Vil man ikke handle på søndager, så kan man jo godt la være.

 

 

Synes bare det er unødvendig at JEG ikke skal få lov til å handle på søndager fordi butikkansatte vil være med familien sin, that's all.  :wee:

Jeg fikset litt på sitatet ditt sånn at du kanskje ser logikken, eller mangelen på sådan, selv.

 

Igjen misforstår du. Det er ikke utelukkende butikkansatte som vil dette. Kolleger av meg, som jobber 8-16 man-fre blir hektisk i kinnene og regelrett forbanna straks jeg nevner at jeg er for å fjerne forbudet mot søndagsåpne butikker. Man må jo ha fri sammen med barn og familie, må jeg jo skjønne! Det er da barna har fri. Når skal de ellers tilbringe tid sammen?

 

Helt enig i det. Jeg gadd ikke utdype i det vide og brede, men det er selvsagt mange andre enn bare de butikkansatte som vil bli rammet av et eventuelt frislepp. Mange som har jobb i leverandørindustrien, vakt-tjenester osv vil også bli rammet direkte. I tillegg har vi alle de som blir rammet indirekte. Blant annet familier av de som får forverret sin arbeidstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Du ser på det som å bli rammet. Jeg ser på det som en mulighet. 

 

Flere timer med behov for arbeidskraft = færre arbeidsledige. Det er ganske mange nordmenn på jakt etter jobb, uansett om det bare er noen timer i helgene. Det å finne folk som er villige til å jobbe på søndager ser jeg ikke på som noe problem i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Det handler ikke om hvorvidt det er et problem å handle man-lør eller ikke. 

 

Vi ønsker å fjerne et forbud som tvinger butikkeiere å holde stengt på en bestemt dag i uka med mindre butikken er bitteliten eller plassert i en turistdestinasjon. Vi snakker om å fjerne et forbud som med stor sannsynlighet vil åpne flere arbeidsplasser. Vi snakker om å fjerne et forbud, slik at butikkeiere kan bestemme over egen eiendom. 

 

Hadde det ikke vært interesse eller marked for søndagsåpne butikker, så hadde det ikke vært nødvendig med et forbud. 

Nei, det handler om forverring av arbeidsvilkårene til svært mange nordmenn og deres familier.

 

Butikkeiere eier ikke sine ansatte og deres familier slike gårdeiere i USA ofte gjorde for et par århundrer siden. I motsetning til den gangen har arbeidstakere nå lovfestede rettigheter som blant annet begrenser mulighetene for å utnytte de på kyniske eller svært ufordelaktige måter. Verden har heldigvis beveget seg langt fremover og jeg ønsker ikke å sette den i revers ved å rive ned lov-vernet arbeidstakere har i dag.

 

Det har du rett i. Det er nettopp derfor det er viktig å opprettholde folkets søndagsfrihet. Nedsiden for arbeidtakere og deres familier er så mye større enn oppsiden for kunder, som like gjerne kan handle på andre dager og tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er og blir vanskelig, tror jeg. Jeg ser nemlig ingen grunn til å verne om søndagen. Om det er søndag eller tirsdag er for meg fullstendig likegyldig. 

Det religionsfrie landet Norge er ikke særlig religionsfritt når lovene tvinger oss til å holde søndag hellig som følge av Kristendommen. Men små steg og lang tilvenning er sikkert lurt..? :)

 

Spør du meg er det på tide å komme oss frem til 2016. 

Arbeidskårene trenger ikke å bli dårligere bare fordi vi har åpent enda en dag i uka. Da får man fri en annen dag i stedet for da.

 

Igjen er det ikke snakk om å skrinlegge hele arbeidsmiljøloven. Man vil fortsatt ha sine timer/dager med fri i uka/måneden, og man vil fortsatt få ekstra betalt mot kvelden. 

 

Og før noen nevner det: nei, jeg er ikke for å fjerne tillegg for å jobbe på kvelden, for i motsetning til søndagen - som like gjerne kunne vært en onsdag - så går sola ned på kvelden. Det er noe fast som vi ikke kan styre, og det er noe som direkte påvirker måten vi lever på. Søndagen, derimot, er en pustelomme vi har lagd i hverdagen som alle blir tvunget til å delta i på en eller annen måte. 

 

Forbudet vil ryke, det er jeg sikker på. Spørsmålet er bare når. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er søndag eller tirsdag er forsåvidt irrelevant for meg også, men hvorfor flytte søndagen til for eksempel tirsdag? Det blir jo minst like tungt som å få amerikanere til å bruke SI-enheter, briter til å kjøre på høyre side, og verden til å legge om fra 24-timers inndeling av døgnet til 10-deler.

 

Jo, det er dårligere arbeidskår å måtte jobbe på en dag som "alle" andre har fri og få fri på en dag der "alle" andre er på jobb. Det blir litt som å ta til takke med å reise alene på ferie til syden i oktober fordi man skal jobbe hele fellesferien når ungene og "alle" andre har ferie. Det er gode grunner for at fellesferien er felles og ikke vilkårlig. Samme med søndagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er og blir vanskelig, tror jeg. Jeg ser nemlig ingen grunn til å verne om søndagen. Om det er søndag eller tirsdag er for meg fullstendig likegyldig. 

Det religionsfrie landet Norge er ikke særlig religionsfritt når lovene tvinger oss til å holde søndag hellig som følge av Kristendommen. Men små steg og lang tilvenning er sikkert lurt..? :)

 

Spør du meg er det på tide å komme oss frem til 2016. 

Arbeidskårene trenger ikke å bli dårligere bare fordi vi har åpent enda en dag i uka. Da får man fri en annen dag i stedet for da.

 

Igjen er det ikke snakk om å skrinlegge hele arbeidsmiljøloven. Man vil fortsatt ha sine timer/dager med fri i uka/måneden, og man vil fortsatt få ekstra betalt mot kvelden. 

 

Og før noen nevner det: nei, jeg er ikke for å fjerne tillegg for å jobbe på kvelden, for i motsetning til søndagen - som like gjerne kunne vært en onsdag - så går sola ned på kvelden. Det er noe fast som vi ikke kan styre, og det er noe som direkte påvirker måten vi lever på. Søndagen, derimot, er en pustelomme vi har lagd i hverdagen som alle blir tvunget til å delta i på en eller annen måte. 

 

Forbudet vil ryke, det er jeg sikker på. Spørsmålet er bare når. 

 

Dette handler på ingen måte om religion og religionsfrihet. Dette handler om å verne rettigheter som arbeidere har opparbeidet seg og kjempet for over lang tid. 

 

Det er et kjempeproblem om man har fri på forskjellige tidspunkter. Det vil jo være et mareritt for barnefamilier, dersom mor har "helg" mandag og tirsdag, far har "helg" onsdag og torsdag, mens barna har "helg" lørdag og søndag. Det at du ikke forstår den problemstillingen er helt underlig.

 

 

Dersom handelsnæringen mister enda mer av konseptet "helg", så vil barnehager, vaktordninger, banktjenester, renovasjon, vask++ måtte følge etter. Da kommer man i en situasjon hvor helgefri i helgen, vil være forbeholdt de rike og de høyt utdannede.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om å flytte helligdagen til tirsdag i stedet for søndag. Poenget er som sagt å fjerne et forbud, ikke flytte det. Vi har på ingen måte foreslått en så stor endring som de sammenligningene du kommer med, Simen1. 

 

Nå husker jeg ikke konkrete tall i farta, men det er ganske mange nordmenn som allerede jobber på søndager.

Hotellbransjen klarer det. Politimenn klarer det. Sykepleiere, og mange andre som er nevnt tidligere i tråden. Hvorfor skal butikkansatte vernes? 

 

Jeg klarer heller ikke å relatere til ferieeksempelet ditt. Jeg reiser helst på ferie i oktober, slik at jeg slipper å komme midt i verste turistsesongen. I tillegg får man komme seg vekk fra det nitriste gråværet her i Norge, så det ser jeg bare på som en god investering. 

Og jeg er garantert ikke den eneste. 

 

Ketil_H: 
Har du ikke fått med deg bakgrunnen for at søndag er helligdag?

Vi tvilholder på det nå bare fordi det er beleilig for noen. 

 

Det trenger ikke å være et kjempeproblem å ha fri på ulike dager. Man får det til å funke i ferietiden, så nei, jeg forstår ikke hvorfor det skal være en så stor utfordring å snakke med sjefen og koordinere fridagene. 

 

Som flere også har nevnt i tråden, så vil sannsynligvis søndagsåpent gi følger til andre bransjer, også barnehager og SFO. Det finnes løsninger. 

Lenke til kommentar

Ketil_H: 

Har du ikke fått med deg bakgrunnen for at søndag er helligdag?

Vi tvilholder på det nå bare fordi det er beleilig for noen. 

 

Det trenger ikke å være et kjempeproblem å ha fri på ulike dager. Man får det til å funke i ferietiden, så nei, jeg forstår ikke hvorfor det skal være en så stor utfordring å snakke med sjefen og koordinere fridagene. 

 

Som flere også har nevnt i tråden, så vil sannsynligvis søndagsåpent gi følger til andre bransjer, også barnehager og SFO. Det finnes løsninger. 

 

Du bør sette deg litt mer inn i ting. Helg, slik vi kjenner den, er et ganske nytt konsept og ikke forankret i kristendommen. Det ville i så fall være nok med fri i kirketiden på søndag dersom det kun var for å dyrke en gud.

 

Familielivet vil bli rasert for familier som ikke har økonomi, eller utdannelse til å presse gjennom helgefri. Det vil være et stort tap for deres barn.

 

PS. Lørdag ble innført som en fridag rundt 1920 i USA og rundt 1960 i Norge, og et noe som ble kjempet frem av arbeiderne.

Lenke til kommentar

 

Hva så? Brustadbuer er ikke alle butikker. Mange av disse, altså butikkansatte, har fremdeles nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

 

 

Finnes det statistikk/kilde på dette? Da jeg jobbet i butikk, var de aller fleste yngre mennesker som nettopp valgte en slik jobb, fordi de kunne jobbe på lørdag og søndag. Det samme med min nåværende jobb, 9/10 har valgt den fordi de får mulighet til å jobbe i helgene... 

 

Ble det ikke nevnt tidligere i denne tråden at en butikk trenger 2-3 ansatte for å drive en butikk i helgen? Hvor mange ansatte har en middels stor matbutikk? 10-15? Det er jo ikke slik at samtlige ansatte må jobbe hver søndag, kanskje det blir én søndag i måneden, om ikke sjeldnere. Dessuten er det garantert noen som er villige til å jobbe søndager, med de fordeler det medbringer seg. 

 

 

Nei, det å bruke arbeidskraft på å løse oppgaver som allerede er løst er sløsing med arbeidskraft. Det er ekstremt få som har problemer med å få handlet det de trenger mellom 07-23 mandag til lørdag.

 

 

 

 

Hvordan forklarer du da den store trafikken det allerede er på disse små matbutikkene som er søndagsåpent? Her hvor jeg bor er det en jevn flyt med mennesker innom fra åpningstid til stengetid, hver søndag. Samme på den store Kiwien jeg var på forrige helg, masse kø i kassen! Det er den samme erfaringen jeg sitter med fra da jeg bodde i Ålesund - til tider kaotiske tilstander i disse små brustadbuene om søndagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du bør sette deg litt mer inn i ting. Helg, slik vi kjenner den, er et ganske nytt konsept og ikke forankret i kristendommen. Det ville i så fall være nok med fri i kirketiden på søndag dersom det kun var for å dyrke en gud.

 

 

Begrunnelsen i loven for at butikker over 100 kvm ikke får ha åpent på søndager i Norge, er "for å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet". Det er denne loven man vil komme til å endre om man skal liberalisere åpningstidene:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forøvrig er faktisk ren helgefri i stor grad forbeholdt høyt utdannede allerede.

 

Det er de svakeste i samfunnet, som trenger dette vernet ja. Det er de som er hardest presset i dag, som du også vet, og det vil bli mye verre om man endrer på dette.

 

 

 

Du bør sette deg litt mer inn i ting. Helg, slik vi kjenner den, er et ganske nytt konsept og ikke forankret i kristendommen. Det ville i så fall være nok med fri i kirketiden på søndag dersom det kun var for å dyrke en gud.

 

Begrunnelsen i loven for at butikker over 100 kvm ikke får ha åpent på søndager i Norge, er "for å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet". Det er denne loven man vil komme til å endre om man skal liberalisere åpningstidene:

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

 

 

 

Du må gjerne endre lovteksten. Jeg er helt for å skille mellom lov og religion. Det jeg debatterer er prinsippet om helgefri, hvor "kort" helgefri har eksistert og hvor viktig det er for arbeidstagere å verne denne goden. Dette har ingenting med religion å gjøre. Dersom man har frie åpningstider, vil de svakeste arbeidstagerne bli utnyttet med store følger for deres familier og samfunnet ellers.

 

 

 

Nei, det å bruke arbeidskraft på å løse oppgaver som allerede er løst er sløsing med arbeidskraft. Det er ekstremt få som har problemer med å få handlet det de trenger mellom 07-23 mandag til lørdag.

 

Hvordan forklarer du da den store trafikken det allerede er på disse små matbutikkene som er søndagsåpent? Her hvor jeg bor er det en jevn flyt med mennesker innom fra åpningstid til stengetid, hver søndag. Samme på den store Kiwien jeg var på forrige helg, masse kø i kassen! Det er den samme erfaringen jeg sitter med fra da jeg bodde i Ålesund - til tider kaotiske tilstander i disse små brustadbuene om søndagen.

 

Latskap? tankeløshet? glemsomhet?

De er kanskje som deg, og ikke forstår konsekvensene av å vanne ut det kunstig skapte begrepet helg.

Lenke til kommentar

Du må gjerne endre lovteksten. Jeg er helt for å skille mellom lov og religion. Det jeg debatterer er prinsippet om helgefri, hvor "kort" helgefri har eksistert og hvor viktig det er for arbeidstagere å verne denne goden. Dette har ingenting med religion å gjøre. Dersom man har frie åpningstider, vil de svakeste arbeidstagerne bli utnyttet med store følger for deres familier og samfunnet ellers.

 

Du personlig kan gjerne være mot søndagsåpne butikker uten å begrunne det i religion. Men det er bare tull å si at dette generelt sett ikke har noe med religion å gjøre når formålet med loven nettopp er begrunnet i kristendommen. I tillegg er KrF partiet som i praksis har blokkert forslaget om liberalisering fra mindretallsregjeringen, fordi det naturlig nok er viktig for dem å holde hviledagen hellig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hva så? Brustadbuer er ikke alle butikker. Mange av disse, altså butikkansatte, har fremdeles nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

 

Finnes det statistikk/kilde på dette? Da jeg jobbet i butikk, var de aller fleste yngre mennesker som nettopp valgte en slik jobb, fordi de kunne jobbe på lørdag og søndag. Det samme med min nåværende jobb, 9/10 har valgt den fordi de får mulighet til å jobbe i helgene...

 

Jeg vet ikke eksakte tall på dette. Merk at jeg kun sier at mange har valgt dette arbeidet hvor det ikke arbeides på søndager, jeg sier ingenting om hvorfor, som er det du ser ut til å ha lagt vekt på. Jeg ser ikke bortifra at denne forvirringen kommer etter Grimnir sine stråmenn. Men jeg syntes uansett det er verdt å merke seg at det er en betydelig størrelse mennesker som jobber i butikk i dag som ikke kan ha søndagsåpent og som heller ikke ønsker seg søndagsåpent, ref. Virke og HK sine uttalelser (det ble tidligere vist til interne tall for Coop også, men jeg vet ikke noe om kredibiliteten). Dette veier jeg over dine personlige anekdoter, spesielt da jeg selv har det nærmest motsatte inntrykket ut fra de jeg er kjent med.

 

Ble det ikke nevnt tidligere i denne tråden at en butikk trenger 2-3 ansatte for å drive en butikk i helgen? Hvor mange ansatte har en middels stor matbutikk? 10-15? Det er jo ikke slik at samtlige ansatte må jobbe hver søndag, kanskje det blir én søndag i måneden, om ikke sjeldnere. Dessuten er det garantert noen som er villige til å jobbe søndager, med de fordeler det medbringer seg.

Det er helt sikkert noen som har nevnt det, men det er ikke en god mal. Butikken jeg handler mest på har opptil åtte kasser åpen i helgen (fredag og lørdag), samtidig er det mange som jobber på gulvet. Jeg vet ikke hvor mange. Dette er nok i seg selv også langt ifra den egentlige bemanningen i løpet av dagen, da det nødvendigvis også må eksistere mellomskift og kveldsskift. Uansett, det varierer stort.

 

Du har nok garantert rett i at det finnes noen som er villige til å jobbe søndager, men det er ingen god garanti for det. Det gjør uansett ikke mye for de som allerede har en bestemt stillingsprosent:

Utvidet åpningstid forskyver kundetrykket. Dette fører til mindre bemanningsbehov i perioder, og nytt bemanningsbehov i den utvidete åpningstiden. Avhengig av størrelsen på forskyvelsen  enkelte bytte ut sine vakter for å beholde sin stillingsprosent og utfylle butikkens bemanningsbehov. Dette er en ganske så logisk konsekvens. For min del er det viktig å presisere at dette ikke nødvendigvis er en dum ting. Det kan godt være at ønskene innad bemanningen passer godt med dette, eller at forskyvelsen er såpass liten at det eneste reelle endringen i bemanningsbehovet er den nye bemanningen, som kan gjøres med nyansettelser. Dette er det jo ingen grunn til å klage over, alle får det de ønsker, og da burde det jo være helt greit. Som er hva jeg har argumentert for siden begynnelsen av denne tråden. Men det kan like godt tenkes at det motsatte er sant, og i så fall vil utvidet åpningstid gå ut over de ansatte. Å påstå noe annet er rett og slett bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvem er disse menneskene som sitter og trekker slike påfunn opp av hatten?

Folk som er mye smartere enn deg. Tror du virkelig at dine bastante påstander alltid er korrekte? Det virker iallefall slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Folk som er mye smartere enn deg. Tror du virkelig at dine bastante påstander alltid er korrekte? Det virker iallefall slik.

Tja, det virker jo ikke akkurat sånn da; spesielt ikke om man skal legge mange av argumentene her i denne tråden til grunn.

 

Tror ellers ikke noe som helst jeg, synsing og spekulering overlater jeg til dere 'forbudsfolk' ; dere har jo så langt ikke klart å komme opp med én eneste troverdig kilde som kan forsvare søndagsåpent. Alt bunner ut i synsing, spekulering, vill gjetting, personlige preferanser og ikke sjeldent direkte usannheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vet ikke eksakte tall på dette. Merk at jeg kun sier at mange har valgt dette arbeidet hvor det ikke arbeides på søndager, jeg sier ingenting om hvorfor, som er det du ser ut til å ha lagt vekt på.

Ren og skjær synsing og spekulering altså. Sjokkerende.
 
Jeg ser ikke bortifra at denne forvirringen kommer etter Grimnir sine stråmenn. 

 

Forvirringen klarer du fint å stå for selv. ;)

 
Men jeg syntes uansett det er verdt å merke seg at det er en betydelig størrelse mennesker som jobber i butikk i dag som ikke kan ha søndagsåpent og som heller ikke ønsker seg søndagsåpent, ref. Virke og HK sine uttalelser (det ble tidligere vist til interne tall for Coop også, men jeg vet ikke noe om kredibiliteten). Dette veier jeg over dine personlige anekdoter, spesielt da jeg selv har det nærmest motsatte inntrykket ut fra de jeg er kjent med.
Du referer til bransjeorganisasjoner ja... Vel, da kan jo bransjeorganisasjonene sine medlemmer organisere seg og få formidlet at de ikke ønsker å jobbe på søndager, så kan de som ikke er medlem i bransjeorganisasjonene holde åpent når de måtte ønske. Nei vent, det går jo ikke; da "må" jo alle holde åpent. Det glemte jeg helt, til tross for at dette ikke har skjedd i andre land som har fjernet forbudet.
 
Det er helt sikkert noen som har nevnt det, men det er ikke en god mal. Butikken jeg handler mest på har opptil åtte kasser åpen i helgen (fredag og lørdag), samtidig er det mange som jobber på gulvet. Jeg vet ikke hvor mange. Dette er nok i seg selv også langt ifra den egentlige bemanningen i løpet av dagen, da det nødvendigvis også må eksistere mellomskift og kveldsskift. Uansett, det varierer stort.
Hvordan bemanningsutfordringer løses får den enkelte butikksjef selv finne ut av om han/hun ønsker å holde åpent på søndager. Dersom du som butikksjef (går ut i fra at det er hva du er) ikke klarer det så er det ditt problem, du skal ikke på grunnlag av det kunne forlange at konkurrenten din må holde stengt.
 
Du har nok garantert rett i at det finnes noen som er villige til å jobbe søndager, men det er ingen god garanti for det. 
Tja, når Rema 1000 butikker får over 400 søkere på en deltidsstilling; da er det jo tydeligvis mange som kunne tenkt seg å jobbe i butikk.
 
Utvidet åpningstid forskyver kundetrykket. 
Det gjenstår å se.
 
Dette fører til mindre bemanningsbehov i perioder, og nytt bemanningsbehov i den utvidete åpningstiden. 
Et behov som kan fylles av nyansettelser.
 
Avhengig av størrelsen på forskyvelsen må enkelte bytte ut sine vakter for å beholde sin stillingsprosent og utfylle butikkens bemanningsbehov. 
Det kan skje, men dersom sjefen ikke er fullstedig r*vhål så prøver han/hun å ta hensyn til sine ansattes ønsker.
 
For min del er det viktig å presisere at dette ikke nødvendigvis er en dum ting. Det kan godt være at ønskene innad bemanningen passer godt med dette, eller at forskyvelsen er såpass liten at det eneste reelle endringen i bemanningsbehovet er den nye bemanningen, som kan gjøres med nyansettelser. 
Nettopp. Nå skrev du faktisk noe fornuftig.
 
Dette er det jo ingen grunn til å klage over, alle får det de ønsker, og da burde det jo være helt greit. Som er hva jeg har argumentert for siden begynnelsen av denne tråden. Men det kan like godt tenkes at det motsatte er sant, og i så fall vil utvidet åpningstid gå ut over de ansatte. Å påstå noe annet er rett og slett bare tull.
Her kan man jo se på hva som har skjedd i andre land. Greit å forholde seg til fakta og ikke ville spekuleringer og "worst case scenarios". Du har jo også det moralske aspektet her: hvorfor skal noen som ønsker å holde åpent butikken sin på en søndag nektes dette kun fordi at det finnes mennesker som ikke ønsker det?
 
La folk velge selv. Vil du holde åpent: gjør det. Vil du holde stengt: gjør det. Slik det er i dag så har man ikke noe valg når det kommer til søndag. Dette har vært rimelig udramatisk i andre land, så bør ikke bli noen undergang her til tross for "dommedagsprofetier" fra bransjeorganisajsonene (som jo selv har en stor egeninteresse i å beholde søndagen stengt). 
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig blokkert Grimnir og hans håpløst unyanserte innlegg og stråmenn igjen nå, så jeg håper at Hotel Papa selv kommenterer på mine innvendinger.

 

Betyr det at du ikke ser innleggene hans lenger? Hvordan funker det egentlig? 

 

Ser bare for meg at det kan bli en utfordring for debatten videre dersom du ikke ser innleggene hans. 

Lenke til kommentar

Det stemmer, jeg ser ikke innleggene hans. Jeg opplever innleggene hans som som useriøse, gjentakende, unyanserte, innbyrdes selvmotsigende og ekstremt presumtive. Ganske sammenlignbart med IHS på en annen del av dette forumet. Det virker sikkert dårlig for debatten, om noen faktisk syntes at hannes innvendinger er gode. Men jeg er helt overbevist om at dersom det finnes gode poenger klarer for eksempel Husam å fatte et kortfattet innlegg uten nitten andre selvmotsigende kommenteringer til en og en setning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...