Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Mange av disse har jo nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

Nei det har de ikke. De som jobber på brustadbuer "må" jo jobbe på søndager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mange av disse har jo nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

Nei det har de ikke. De som jobber på brustadbuer "må" jo jobbe på søndager.

 

Hva så? Brustadbuer er ikke alle butikker. Mange av disse, altså butikkansatte, har fremdeles nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det har de også. Sykehus, politi, brann+++ har mindre bemanning i helger/kvelder/røde dager++ De er dog nødt til å ha bemanning nok til å gjennomføre det arbeidet som går døgnet rundt.

Har de det? Hva med sykepleiere som jobber turnus i helgene? De jobber dag, kveld og natt; også i helgene.

Samfunnet bør ikke sløse med arbeidskraften, som er en av de viktigste resursene vi har.

Arbeidstagere bør verne om begrepet "helg" som er en gode vi har opparbeidet oss. Det er ingen forskjell på lørdag/søndag og de andre dagene i uken, bortsett fra at vi over lang tid har innarbeidet begrepet helg/helgefri.
Er det ikke sløsing av arbeidskraft da når mennesker som ønsker å jobbe på søndager ikke får lov til det?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva så? Brustadbuer er ikke alle butikker. Mange av disse, altså butikkansatte, har fremdeles nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

Hva med kioskansatte, helsearbeidere, ansatte på brustadbuer som får en endring i sitt skiftarbeid og må jobbe noen søndager i året da? Hva med de million andre yrkene der det forventes at man stiller sin tid til disposisjon også i helgene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Disse moralistiske argumentene om hvem som er egoistiske er tåpelige. Man kunne like godt sagt at det er egoistisk av butikkansatte å ikke ønske utvidet åpningstid, fordi det hindrer ufaglærte arbeidsløse en mulighet i arbeidslivet. I artikkelen jeg lenket til på forrige side har Aftenposten snakket med to butikkansatte som gleder seg til søndagsåpent blir en realitet. Egoisme-argumentet fungerer ikke mot dem, og da fungerer det heller ikke generelt.

Jeg synes det er egoistisk av andre å forlange at jeg må stå opp tidlig for å jobbe. Jeg er et B-menneske, jeg vil jobbe på kvelden og i helgene. Jeg vil at andre skal måtte stille sine liv inn etter mitt behov.

 

Sånn går argumentene til forbudsfolket. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Hva så? Brustadbuer er ikke alle butikker. Mange av disse, altså butikkansatte, har fremdeles nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

Hva med kioskansatte, helsearbeidere, ansatte på brustadbuer som får en endring i sitt skiftarbeid og må jobbe noen søndager i året da? Hva med de million andre yrkene der det forventes at man stiller sin tid til disposisjon også i helgene?

 

Ja, hva med de? Du sa at folk som ikke vil jobbe søndager ikke burde bli butikkansatte... Nå gir jeg deg et slingrom i dette håpløse utsagnet, og later som at dette er et reelt valg for mange, og uansett så ser vi at per i dag så har mange som velger å bli butikkansatte nettopp søndagsfri. Så hvorfor i huleste skulle de ikke bli butikkansatte da?! Faen så du sporer av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse moralistiske argumentene om hvem som er egoistiske er tåpelige. Man kunne like godt sagt at det er egoistisk av butikkansatte å ikke ønske utvidet åpningstid, fordi det hindrer ufaglærte arbeidsløse en mulighet i arbeidslivet.

Hvis du synes denne moralen er tåpelig så treffer jeg vel også spikeren på hodet i karakteristikken egoistisk? ;)

 

Nei, det handler ikke ufaglærte arbeidsløse en mulighet i arbeidslivet. Hvorfor skulle det det?

 

Samfunnet bør ikke sløse med arbeidskraften, som er en av de viktigste resursene vi har.

Forklar hvorfor 1 av 3 arbeidstagere jobber i det offentlige da

Hva har dette med saken å gjøre og hvorfor skal Ketil forklare irrelevante ting for deg? Bruk google, da slipper du å forsøple denne tråden med helt andre ting enn den handler om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, hva med de? Du sa at folk som ikke vil jobbe søndager ikke burde bli butikkansatte... Nå gir jeg deg et slingrom i dette håpløse utsagnet, og later som at dette er et reelt valg for mange, og uansett så ser vi at per i dag så har mange som velger å bli butikkansatte nettopp søndagsfri. Så hvorfor i huleste skulle de ikke bli butikkansatte da?! Faen så du sporer av.

Helt riktig, det sa jeg og det står jeg ved. De som ikke vil jobbe på kvelder, i helger eller på natten bør ligge unna yrker der denne type arbeidsform er vanlig.
 
Hvorfor er det ellers en automatikk i at de som jobber fulltid som butikkansatte i dag plutselig også må jobbe på søndager? Skal arbeidsmiljøloven plutselig oppheves?
Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven? Nei. Arbeidstidene vil derimot bli innstillt. Akkurat slik som har hendt ved hver eneste utviding av åpningstiden siden butikkyrket i det hele tatt eksisterte.

 

Du er forøvrig fullstendig ukonsekvent: Du ønsker å si noe om hvilket yrke folk burde velge, eller ikke burde velge. Ok, ekstremt mange valgte en jobb der de har en garantist for å ikke måtte jobbe søndager, og så forsøker du å ta vekk denne garantien med argumentasjon om at "de valgte feil". Jaha.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Arbeidsmiljøloven? Nei. Arbeidstidene vil derimot bli innstillt. Akkurat slik som har hendt ved hver eneste utviding av åpningstiden siden butikkyrket i det hele tatt eksisterte.

- Du mener vel kanskje at arbeidstidene vil bli justert? Eller mener du utvidet? Hva mener du egentlig? Hvor har dette skjedd før?
 
Du er forøvrig fullstendig ukonsekvent: Du ønsker å si noe om hvilket yrke folk burde velge, eller ikke burde velge. Ok, ekstremt mange valgte et yrke der de har en garantist for å ikke måtte jobbe søndager, og så forsøker du å ta vekk denne garantien med argumentasjon om at "de valgte feil". Jaha. 
- Prøver ikke å si noe om verken hvilket yrke folk skal velge eller når de skal kunne jobbe jeg. Jeg ønsker kun at folk skal ha friheten til å velge disse tingene helt selv, i motsetning til deg som vil forlange at alle skal danse etter din pipe og jobber når du synes det er greit å jobbe. "Jeg liker ikke søndagsjobbing, derfor skal ingen andre få lov heller. Vræææl." Det er patetisk og latterlig er hva det er.
 
Ellers så er det jo litt artig å høre at jeg er inkonsekvent, spesielt mtp at jeg kun stiller spørsmål ved dagens lovverk; et lovverk som gjør at noen får lov til å holde åpent mens andre ikke får lov. Jaja. :)
Lenke til kommentar

 

Disse moralistiske argumentene om hvem som er egoistiske er tåpelige. Man kunne like godt sagt at det er egoistisk av butikkansatte å ikke ønske utvidet åpningstid, fordi det hindrer ufaglærte arbeidsløse en mulighet i arbeidslivet.

Hvis du synes denne moralen er tåpelig så treffer jeg vel også spikeren på hodet i karakteristikken egoistisk? ;)

 

Som karakteristikk for oss ikke-butikkansatte som er for en deregulering, og for de butikkansatte som er mot? Nei, jeg synes ikke det. Uansett er det som sagt helt irrelevant for hva som er riktig å gjøre.

 

 

Nei, det handler ikke ufaglærte arbeidsløse en mulighet i arbeidslivet. Hvorfor skulle det det?

 

Mener du "hindrer"? Fordi en deregulering vil føre til at flere arbeidsledige får jobb, noe vi allerede har gått gjennom ørten ganger i denne tråden.

Lenke til kommentar

 

Arbeidsmiljøloven? Nei. Arbeidstidene vil derimot bli innstillt. Akkurat slik som har hendt ved hver eneste utviding av åpningstiden siden butikkyrket i det hele tatt eksisterte.

- Du mener vel kanskje at arbeidstidene vil bli justert? Eller mener du utvidet? Hva mener du egentlig? Hvor har dette skjedd før?

 

Hvor arbeidstidene har blitt justert før? Alle steder som noen sinne har utvidet sine åpningstider..

 

- Prøver ikke å si noe om verken hvilket yrke folk skal velge eller når de skal kunne jobbe jeg. Jeg ønsker kun at folk skal ha friheten til å velge disse tingene helt selv, i motsetning til deg som vil forlange at alle skal danse etter din pipe og jobber når du synes det er greit å jobbe. "Jeg liker ikke søndagsjobbing, derfor skal ingen andre få lov heller. Vræææl." Det er patetisk og latterlig er hva det er.

Ingen? For noe tull. Denne debatten omgår først og fremst de som ikke allerede jobber søndager, som har en garanti i lovverket mot å gjøre dette og som nesten unisont ber om å få fortsette å ha denne garantien i lovverket. Dette har absolutt ingenting med mine ønsker å gjøre, overhodet. Virkeligheten er forøvrig ikke en plass der det er rom for slike idylliske barnerumpetanker som du har, hvor "alle skal få velge selv". Her har vi et tilfelle der enten massen kan velge, eller butikkdriver. Det er ingen "alle velger selv".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

EDIT: Mange bruker det som et argument at vi kan handle på andre dager enn søndag, og at vi derfor skal la søndagen være forbeholdt familietid mm.

Som sagt, i hvilken bobleverden er det mange bruker det som argument?

 

Men kjære deg... Du som har vært med i denne debatten kjempelenge - du må da ha fått med deg det?

Det argumentet er både brukt her og i veldig mange andre fora. Et kjapt søk viser:

 

post-208137-0-13471200-1459771575_thumb.png

post-208137-0-76120800-1459771579_thumb.png

post-208137-0-70517200-1459771584_thumb.png

post-208137-0-70035400-1459771590_thumb.png

post-208137-0-85646100-1459771595_thumb.png

post-208137-0-85858300-1459771600_thumb.png

post-208137-0-17437700-1459771606_thumb.png

 

 

 

Synes bare det er unødvendig at JEG ikke skal få lov til å handle på søndager fordi butikkansatte vil være med familien sin, that's all.  :wee:

Jeg fikset litt på sitatet ditt sånn at du kanskje ser logikken, eller mangelen på sådan, selv.

Igjen misforstår du. Det er ikke utelukkende butikkansatte som vil dette. Kolleger av meg, som jobber 8-16 man-fre blir hektisk i kinnene og regelrett forbanna straks jeg nevner at jeg er for å fjerne forbudet mot søndagsåpne butikker. Man må jo ha fri sammen med barn og familie, må jeg jo skjønne! Det er da barna har fri. Når skal de ellers tilbringe tid sammen? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvor arbeidstidene har blitt justert før? Alle steder som noen sinne har utvidet sine åpningstider..

- Da bør det vel ikke være så vanskelig å komme med et eksempel eller to? :)
Ingen? For noe tull. Denne debatten omgår først og fremst de som ikke allerede jobber søndager, som har en garanti i lovverket mot å gjøre dette og som nesten unisont ber om å få fortsette å ha denne garantien i lovverket. Dette har absolutt ingenting med mine ønsker å gjøre, overhodet. Virkeligheten er forøvrig ikke en plass der det er rom for slike idylliske barnerumpetanker som du har, hvor "alle skal få velge selv". Her har vi et tilfelle der enten massen kan velge, eller butikkdriver. Det er ingen "alle velger selv".
"Ingen?" hva da? Dessuten denne "garantien" du snakker om: betyr det at lover aldri skal endres? En gang en lov alltid en lov? Eller skal tåpelige lover kunne endres til å være mer i tråd med tiden? ;)
Ellers så har vi jo her et tilfelle der alle kan velge, eller dvs; forhåpentligvis får alle snart muligheten til å bestemme selv:
  • Butikkeiere kan selv få bestemme når de ønsker å holde sin egen butikk åpen.
  • Arbeidstakerne kan selv velge om de vil søke på en jobb der det forventes at man må jobbe søndag. For dagens ansatte er det ingen automatikk i at de må jobbe på søndager, med mindre de da har et r*vhål til sjef.
  • Kundene kan selv velge om de vil handle eller ikke på søndager.
I tillegg vil jo de som faktisk kunne tenke seg å jobbe i en butikk på søndager få mulighet til det. Mange studenter og arbeidsledige i dag vil sikkert hoppe av glede. Men du vil jo nekte de dette, kan ikke ha noe av at andre kan ha andre preferanser enn deg selv. Alle skal selvsagt danse etter Cuadro sin pipe. ;)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Det har de også. Sykehus, politi, brann+++ har mindre bemanning i helger/kvelder/røde dager++ De er dog nødt til å ha bemanning nok til å gjennomføre det arbeidet som går døgnet rundt.

Har de det? Hva med sykepleiere som jobber turnus i helgene? De jobber dag, kveld og natt; også i helgene.

 

Det jobber ikke flere sykepleiere enn nødvendig i helgene.

 

 

Samfunnet bør ikke sløse med arbeidskraften, som er en av de viktigste resursene vi har.

Arbeidstagere bør verne om begrepet "helg" som er en gode vi har opparbeidet oss. Det er ingen forskjell på lørdag/søndag og de andre dagene i uken, bortsett fra at vi over lang tid har innarbeidet begrepet helg/helgefri.

Er det ikke sløsing av arbeidskraft da når mennesker som ønsker å jobbe på søndager ikke får lov til det?

 

 

Nei, det å bruke arbeidskraft på å løse oppgaver som allerede er løst er sløsing med arbeidskraft. Det er ekstremt få som har problemer med å få handlet det de trenger mellom 07-23 mandag til lørdag.

 

 

Samfunnet bør ikke sløse med arbeidskraften, som er en av de viktigste resursene vi har.

Forklar hvorfor 1 av 3 arbeidstagere jobber i det offentlige da

 

Fordi det offentlige har veldig mange viktige oppgaver, som må utføres. En veldig irrelevant kommentar, ettersom å sløse et sted ikke rettferdiggjør sløsing et annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor arbeidstidene har blitt justert før? Alle steder som noen sinne har utvidet sine åpningstider..

- Da bør det vel ikke være så vanskelig å komme med et eksempel eller to? :)

 

Tenk på en butikk som har utvidet sin åpningstid. Denne butikken har da også justert arbeidstidene til de ansatte. Det er ikke nødvendig med ett* eksempel, dette dekker alle.

 

Du stråmannsargumenterte forøvrig: "Jeg liker ikke søndagsjobbing, derfor skal ingen andre få lov heller. Vræææl."

 

Der kommer spørsmålet om "ingen" fra, fordi du projiserer holdninger på meg som jeg ikke har. Punktene du gjentar som en hakk-i-plate over representerer ingen reelle valg.

 

Du har forresten ett eneste fornuftig innspill over, men jeg er ikke enig med din vurdering av det jeg sier: Nei, ikke en gang en lov alltid en lov. Men denne debatten har nettopp gjenspeilt at de som er omfattet av loven i stor grad ønsker å beholde den. Da kan vi beholde den.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det jobber ikke flere sykepleiere enn nødvendig i helgene.

- Nei noe annet ville vel bare vært dumt. På samme måte som det ikke jobber flere kioskansatte, servitører osv enn nødvendig i helgene. Er det forresten noe steder hvor det jobber flere enn nødvendig da, måtte jo i så fall være i det offentlige; det er kun der man har råd til sånt?! :)
 
Nei, det å bruke arbeidskraft på å løse oppgaver som allerede er løst er sløsing med arbeidskraft. 
- Er oppgavene løst da? Virker jo ikke sånn siden det er lange køer på brustadbuene hver søndag. 
 
Det er ekstremt få som har problemer med å få handlet det de trenger mellom 07-23 mandag til lørdag.
- Var det en faktaopplysning eller din personlige preferanse? :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Tenk på en butikk som har utvidet sin åpningstid. Denne butikken har da også justert arbeidstidene til de ansatte. Det er ikke nødvendig med ett* eksempel, dette dekker alle.

- Du klarer altså ikke komme med ett eneste reelt eksempel, tenkte meg det.
 
Du stråmannsargumenterte forøvrig: "Jeg liker ikke søndagsjobbing, derfor skal ingen andre få lov heller. Vræææl." Der kommer spørsmålet om "ingen" fra, fordi du projiserer holdninger på meg som jeg ikke har. Punktene du gjentar som en hakk-i-plate over representerer ingen reelle valg.
- Det der er ikke stråmannsargumentasjon, det er latterliggjøring av et tåpelig argument.
  Hakk-i-plata argument står du i stor grad for selv.
Du har forresten ett eneste fornuftig innspill over, men jeg er ikke enig med din vurdering av det jeg sier: Nei, ikke en gang en lov alltid en lov. Men denne debatten har nettopp gjenspeilt at de som er omfattet av loven i stor grad ønsker å beholde den. Da kan vi beholde den.
- Hvem er det som ønsker å beholde loven bortsett fra deg da? Bransjeorganisasjonene og deres medlemmer? Er det de som skal bestemme norsk lov? Eller jeg har en helt vill idé her: du kan holde stengt om du vil, så kan vi andre holde åpent om vi vil det.
Lenke til kommentar

Det handler ikke om hvorvidt det er et problem å handle man-lør eller ikke. 

 

Vi ønsker å fjerne et forbud som tvinger butikkeiere å holde stengt på en bestemt dag i uka med mindre butikken er bitteliten eller plassert i en turistdestinasjon. Vi snakker om å fjerne et forbud som med stor sannsynlighet vil åpne flere arbeidsplasser. Vi snakker om å fjerne et forbud, slik at butikkeiere kan bestemme over egen eiendom. 

 

Hadde det ikke vært interesse eller marked for søndagsåpne butikker, så hadde det ikke vært nødvendig med et forbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...