Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte... greit nok, disse kan jobbe på søndager.

 

Men butikkansatte? Nei, der går grensa altså. Søndagen er jo en dag hvor man skal ta det med ro, tross alt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De må jobbe mer på søndager med en gang butikkansatte må (som forøvrig jobber på søndager allerede de også), foruten et par grupper du nevnte som jobber "3-på-2-av" som har ingenting i den sammenligningen å gjøre, og helt nødvendige samfunnsorganer selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De må jobbe mer på søndager med en gang butikkansatte må (som forøvrig jobber på søndager allerede de også), foruten et par grupper du nevnte som jobber "3-på-2-av" som har ingenting i den sammenligningen å gjøre, og helt nødvendige samfunnsorganer selvsagt.

Må de virkelig det? Hvorfor har ikke det skjedd i andre land hvor man tillater søndagsåpne butikker da? Har du en egen krystallkule hvor du sitter og spår disse tingene?

 

Nei du Cuadro, du er nok bare livredd for konkurranse. Du vil helst at andre skal stille seg inn etter ditt arbeidsmønster og dine preferanser. Dersom konkurrenten din vil holde åpent på søndagen og du taper salg på det fordi at du ikke vil holde åpent på søndagen, da er det ditt problem; ikke konkurrenten din sitt problem. Hold stengt om du ønsker det, men ikke forlang at andre skal gjøre det samme!

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg fant ut at jeg kunne reise til nabokommunen, hvor det tilfeldigvis er et "feriested" med en full size Kiwi som er åpent på søndager.. Kjekt det. 

 

Disse reglene begynner å bli ganske tåpelige, eller, det har de vært helt fra starten. Norge ass...

Ja det er et underlig land vi bor i. Det virker som om det er helt tilfeldig hvordan noen av disse forbudene blir til:

 

"Hm skal vi se, nå tror jeg vi sier at det skal være forbud å holde åpent på søndager; men selvsagt kun om man er større enn 100kvm. Eller vent, turistkommuner må jo også få lov å holde åpent. Ja kanskje Hageland også. Vent, jeg glemte kiosker; de må også få holde åpent.".

 

Hvem er disse menneskene som sitter og trekker slike påfunn opp av hatten?

Lenke til kommentar

 

Jeg fant ut at jeg kunne reise til nabokommunen, hvor det tilfeldigvis er et "feriested" med en full size Kiwi som er åpent på søndager.. Kjekt det. 

 

Disse reglene begynner å bli ganske tåpelige, eller, det har de vært helt fra starten. Norge ass...

Ja det er et underlig land vi bor i. Det virker som om det er helt tilfeldig hvordan noen av disse forbudene blir til:

 

"Hm skal vi se, nå tror jeg vi sier at det skal være forbud å holde åpent på søndager; men selvsagt kun om man er større enn 100kvm. Eller vent, turistkommuner må jo også få lov å holde åpent. Ja kanskje Hageland også. Vent, jeg glemte kiosker; de må også få holde åpent.".

 

Hvem er disse menneskene som sitter og trekker slike påfunn opp av hatten?

 

 

Skulle man fulgt logikken til disse menneskene, så burde butikkene som ligger på feriesteder, holde stengt på søndager når det er utenfor sesong. Jeg mener, Son er ingen vinterby akkurat. Bjorli er heller ikke en typisk sommerdestinasjon. *sukk*

Lenke til kommentar
Jeg er så lei av den gammeldagse holdningen og det fossile forbudet.

Vil du ikke handle på søndager? Neivel. Men ikke nekt andre å gjøre det. 

Lever du i en boble? Tror du virkelig det er det er hensynsløs "plaging" av andre kunder som er argumenter for å beholde søndagsstengte butikker?

Lenke til kommentar

Lever du i en boble? Tror du virkelig det er det er hensynsløs "plaging" av andre kunder som er argumenter for å beholde søndagsstengte butikker?

Hahah, what? :laugh: Nei. Tror du misforsto. 

 

Vi har et forbud som hindrer folk å handle på søndager, med mindre plassen de bor på tilfeldigvis er kategorisert som en turistdestinasjon. Det handler ikke om plaging av andre kunder eller ikke. :p

 

EDIT: Mange bruker det som et argument at vi kan handle på andre dager enn søndag, og at vi derfor skal la søndagen være forbeholdt familietid mm. Det mener jeg er tull. Vil man ikke handle på søndager, så kan man jo godt la være. Synes bare det er unødvendig at JEG ikke skal få lov til å handle på søndager fordi noen andre vil være med familien sin, that's all.  :wee:

Endret av Turtledove
  • Liker 3
Lenke til kommentar

EDIT: Mange bruker det som et argument at vi kan handle på andre dager enn søndag, og at vi derfor skal la søndagen være forbeholdt familietid mm.

Som sagt, i hvilken bobleverden er det mange bruker det som argument?

 

Synes bare det er unødvendig at JEG ikke skal få lov til å handle på søndager fordi butikkansatte vil være med familien sin, that's all.  :wee:

Jeg fikset litt på sitatet ditt sånn at du kanskje ser logikken, eller mangelen på sådan, selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Simen1: Hvorfor skal ikke butikkansatte kunne være med familien sin? Er det noen som kommer til å stoppe de i å få litt "kvalitetstid med familien"?

 

Dersom de er så opptatt av å ha fri på søndager og/eller i helgene som helhet, da burde de ikke søkt på jobb i butikk; men heller valgt en "ni til fire" jobb med fri i helgene. Dette er akkurat det samme som sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte osv, osv må forholde seg til, så hvorfor skal butikkansatte være noe anerledes? De som ønsker seg forutsigbar helgefri bør ikke jobbe innenfor ovennevnte yrker. 

 

EDIT: Det er jo heller ingen automatikk i at de som jobber i butikk pr i dag plutselig også må jobbe masse på søndager, dette da arbeidsmiljøloven jo setter klare grenser på hvor mye man kan jobbe pr uke.  

 

Vanskelig?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vil man ikke handle på søndager, så kan man jo godt la være. Synes bare det er unødvendig at JEG ikke skal få lov til å handle på søndager fordi noen andre vil være med familien sin, that's all.  :wee:

Nettopp!

 

Som butikkeier står man helt fritt til å holde stengt.

 

Som ansatt i butikken står man helt fritt til å søke jobb en annen plass, evt ta en prat med sin sjef og si at man helst ikke vil jobbe på søndager.

 

Som kunde står man helt fritt til å ikke handle på søndager.

 

De eneste som er for tvang her, det er de som vil beholde dagens forbud.

Lenke til kommentar

@Simen1: Hvorfor skal ikke butikkansatte kunne være med familien sin? Er det noen som kommer til å stoppe de i å få litt "kvalitetstid med familien"?

 

Dersom de er så opptatt av å ha fri på søndager og/eller i helgene som helhet, da burde de ikke søkt på jobb i butikk; men heller valgt en "ni til fire" jobb med fri i helgene. Dette er akkurat det samme som sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte osv, osv må forholde seg til, så hvorfor skal butikkansatte være noe anerledes? De som ønsker seg forutsigbar helgefri bør ikke jobbe innenfor ovennevnte yrker. 

 

EDIT: Det er jo heller ingen automatikk i at de som jobber i butikk pr i dag plutselig også må jobbe masse på søndager, dette da arbeidsmiljøloven jo setter klare grenser på hvor mye man kan jobbe pr uke.  

 

Vanskelig?

Det er nettopp frislipp-tankegang som har redusert mengden bunnsegment-stillinger med 8-4 arbeidstid. Dette er bunnsegmentet av jobber med dårlig betaling og dårlig arbeidstid. Folk med lav utdannelse har ofte vanskelig for å ha et fullverdig godt familieliv fordi det ikke finnes nok stillinger med familievennlig arbeidstid. De "tvinges" til å ta arbeid med dårlige arbeidstider. Det går ikke bare ut over disse arbeidstakerne, men også familiene deres.

 

Det er alt for egoistisk for oss med 8-4 jobber å bare tenke at vi vil handle når som helst fordi det passer oss, uten å ta hensyn til hvordan dette spiller seg ut for en stor arbeidsstokk med lav utdannelse og alt for få 8-4 jobber å velge mellom. Det er ikke så enkelt at slike bare kan velge og vrake mellom 8-4 jobber eller bare gå på sosialen eller støtte seg på ektefeller og være hjemmeværende.

 

Det er også alt for lett å anta at folk som tar seg en utdannelse de vil ha og får ugunstige arbeidstider, la oss si en ambulansesjåfør, skal kunne velge seg en 8-4 jobb i stedet for hvis han skulle stifte familie. Livssituasjoner endrer seg og det er ikke bare bare å skifte yrke for å få en familievennlig arbeidstid. Når unger sover så sover de. Når unger er på skole eller barnehage så er de der og ikke sammen med familien. Hverken sovetid eller åpningstidene til skole/barnehage er fleksible så hvis man skal ha noe særlig familietid så er man avhengig av å jobbe når ungene er på skole/barnehage.

 

Jeg synes ikke det er ikke fornuftig å la barn generelt gå på skift på skole/barnehage og derfor heller ikke å ha åpne for frislipp av døgnåpne barnehager og skoler. Det er bare egoistisk å ville gå i butikken når som helst, uten å ofre en tanke på hvordan det endrer antallet jobber med familiefiendtlige arbeidstider.

 

Hakk-i-plata-argumentet om at "man kan bare la være å handle på søndager hvis man ikke vil" faller derfor i fisk. Det viser først og fremst bare hvor egoistisk noen tenker, som om deres valg om å handle på søndager ikke påvirker den som sitter på andre siden av kassadiskens muligheter for å få familievennlig arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hakk-i-plata-argumentet om at "man kan bare la være å handle på søndager hvis man ikke vil" faller derfor i fisk. Det viser først og fremst bare hvor egoistisk noen tenker, som om deres valg om å handle på søndager ikke påvirker den som sitter på andre siden av kassadiskens muligheter for å få familievennlig arbeid.

Hva med: sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte osv. Fortjener ikke de "familievennlig arbeid"?

Lenke til kommentar

Hva med: sykepleiere, leger, ambulansesjåfører, kelnere, kokker, politimenn, piloter, ansatte på flyplass, ansatte på ferge, bensinstasjonansatte, kioskansatte, sikkerhetsvakter, bussjåfører, taxisjåfører, oljeriggarbeidere, sjømenn, brannmenn, journalister, trykkeriansatte osv. Fortjener ikke de "familievennlig arbeid"?

Det har de også. Sykehus, politi, brann+++ har mindre bemanning i helger/kvelder/røde dager++ De er dog nødt til å ha bemanning nok til å gjennomføre det arbeidet som går døgnet rundt.

 

Samfunnet bør ikke sløse med arbeidskraften, som er en av de viktigste resursene vi har.

Arbeidstagere bør verne om begrepet "helg" som er en gode vi har opparbeidet oss. Det er ingen forskjell på lørdag/søndag og de andre dagene i uken, bortsett fra at vi over lang tid har innarbeidet begrepet helg/helgefri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei du Cuadro, du er nok bare livredd for konkurranse. Du vil helst at andre skal stille seg inn etter ditt arbeidsmønster og dine preferanser. Dersom konkurrenten din vil holde åpent på søndagen og du taper salg på det fordi at du ikke vil holde åpent på søndagen, da er det ditt problem; ikke konkurrenten din sitt problem. Hold stengt om du ønsker det, men ikke forlang at andre skal gjøre det samme!

Jeg personlig vil være helt fullstendig uberørt av søndagsåpent eller ei. Det er noe ironi over dine absurde spekulsjoner.

Lenke til kommentar

 

Det er alt for egoistisk for oss med 8-4 jobber å bare tenke at vi vil handle når som helst fordi det passer oss, uten å ta hensyn til hvordan dette spiller seg ut for en stor arbeidsstokk med lav utdannelse og alt for få 8-4 jobber å velge mellom. Det er ikke så enkelt at slike bare kan velge og vrake mellom 8-4 jobber eller bare gå på sosialen eller støtte seg på ektefeller og være hjemmeværende.

 

 

Disse moralistiske argumentene om hvem som er egoistiske er tåpelige. Man kunne like godt sagt at det er egoistisk av butikkansatte å ikke ønske utvidet åpningstid, fordi det hindrer ufaglærte arbeidsløse en mulighet i arbeidslivet. I artikkelen jeg lenket til på forrige side har Aftenposten snakket med to butikkansatte som gleder seg til søndagsåpent blir en realitet. Egoisme-argumentet fungerer ikke mot dem, og da fungerer det heller ikke generelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom de er så opptatt av å ha fri på søndager og/eller i helgene som helhet, da burde de ikke søkt på jobb i butikk; men heller valgt en "ni til fire" jobb med fri i helgene.

Mange av disse har jo nettopp valgt seg en slik jobb der de har fri på søndager. Du forsøker å endre på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...