Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

I et friere marked ville 95% av alle butikker åpnes. Det er slik det er i USA.

To ting:

1. Hvor fikk du 95% fra?
  2. Hvis tallet stemmer: hva så? EDIT: har alle 95% åpent absolutt hele tiden, eller er det differensiering i åpningstidene?  :)

1. Det jeg observerer hver uke her I USA og  fordi 84% av butikker på den mest religiøse delstaten åpnes på søndag  http://www.deseretnews.com/article/600106453/Open-on-Sunday-84-of-major-Utah-stores-do-business-on-the-Sabbath.html?pg=all

2. Du prøver å latterligjøre folk som frykter det som har allerede skjedd her I USA.  Butikker åpnes ikke hele tiden selvfølgelig (noe få gjør det) men søndag er den dagen som amerikanere handler oftest, bortsett fra lørdag.  Det er få butikker som ville tape kunder og penger. Typisk er kl. 1000-1800 på søndag.

Idag er det Martin Luther King dag, en nasjonalt helligdag.  Jeg har fri men alle butikkene blir åpne.  Jeg skal ut å kjøpe meg oljefilter og observer mange butikkarbeidere som har lite annet valg enn å tjene småpenger på butikken eller bli med barna.  De jobber for lite penger og har lite kontroll på når de jobber.  Noen liker å jobbe hellige dager og søndager, men de fleste mener de ikke har andre valg.  Det er meget vanskelig for barna også og har negative effect på familiene når mor må jobbe når de er hjemme alene.  Ingen tvinger dem til å jobbe på butikkene men har du lite utdannelse eller penger for utdannelse, så må du enten sulte eller jobbe på Walmart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, man sier 95% i Norge fordi det er 84% i USA? Logikken bak det er..? Hvorfor støtter du denne grove politikken ved å kjøpe oljefilter? Og det er vel forøvrig mange andre ting som er "galt" i USA, vet ikke hvordan lønnen til en butikkarbeider er der i forhold til levekosten der, men jeg har en følelse at den er betraktelig lavere enn i Norge. Men samtidig; ja, jobber som krever lite eller ingen utdanning er rimelig lave på rangstigen. Sånn er det bare, og jeg ser ikke noe prinsipielt galt i det, men man bør da sørge for at alle kan tjene til livets opphold i en fulltidsstilling.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så, man sier 95% i Norge fordi det er 84% i USA? Logikken bak det er..? Hvorfor støtter du denne grove politikken ved å kjøpe oljefilter? Og det er vel forøvrig mange andre ting som er "galt" i USA, vet ikke hvordan lønnen til en butikkarbeider er der i forhold til levekosten der, men jeg har en følelse at den er betraktelig lavere enn i Norge. Men samtidig; ja, jobber som krever lite eller ingen utdanning er rimelig lave på rangstigen. Sånn er det bare, og jeg ser ikke noe prinsipielt galt i det, men man bør da sørge for at alle kan tjene til livets opphold i en fulltidsstilling.

Jeg har ikke sagt at det blir 95% i Norge, det er 95% i USA. Poenget er at det kan skje under liberalisering, det er ingen fantasi og lattergjørelse av de som frykter det er ignorant,særlig hvis det blir mer liberalisering i Norge (noe som Grimlmr ønsker)

Selv er jeg for søndagsåpent, men det er ren fantasi at det har ingen ulemper

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1. Det jeg observerer hver uke her I USA og  fordi 84% av butikker på den mest religiøse delstaten åpnes på søndag  http://www.deseretnews.com/article/600106453/Open-on-Sunday-84-of-major-Utah-stores-do-business-on-the-Sabbath.html?pg=all

Ja og hva så? Hva er forskjellen på det og på brustadbuer og innvandringsbutikker som holdes åpent på helligdager her hjemme?

2. Du prøver å latterligjøre folk som frykter det som har allerede skjedd her I USA.  Butikker åpnes ikke hele tiden selvfølgelig (noe få gjør det) men søndag er den dagen som amerikanere handler oftest, bortsett fra lørdag.  Det er få butikker som ville tape kunder og penger. Typisk er kl. 1000-1800 på søndag.

Dersom jeg skulle forsøkt å latterliggjøre noen (noe jeg ikke gjør) så ville jeg ikke latterliggjort de som fremstiller det som undergang om dagens forbud skulle blitt avviklet.

Idag er det Martin Luther King dag, en nasjonalt helligdag.  Jeg har fri men alle butikkene blir åpne.  Jeg skal ut å kjøpe meg oljefilter og observer mange butikkarbeidere som har lite annet valg enn å tjene småpenger på butikken eller bli med barna.  De jobber for lite penger og har lite kontroll på når de jobber.  Noen liker å jobbe hellige dager og søndager, men de fleste mener de ikke har andre valg.  Det er meget vanskelig for barna også og har negative effect på familiene når mor må jobbe når de er hjemme alene.  Ingen tvinger dem til å jobbe på butikkene men har du lite utdannelse eller penger for utdannelse, så må du enten sulte eller jobbe på Walmart.

Du er klar over at du selv er med til å bidra at disse butikkene holder åpent? Dersom ingen hadde gått og handlet på Martin Luther King dag så ville butikkene heller ikke holdt åpent.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Grimlmr latterliggjører de som mener at flere kunne bli "tvunget" til å jobbe på søndag.

Huh, mener du å si at ikke alle butikker i Finland blir "tvunget" til å holde åpent dersom en butikk skulle begynne med det? For det er jo det visse mennesker her inne hardnakket har påstått.

Lenke til kommentar

1. Det jeg observerer hver uke her I USA og fordi 84% av butikker på den mest religiøse delstaten åpnes på søndag http://www.deseretnews.com/article/600106453/Open-on-Sunday-84-of-major-Utah-stores-do-business-on-the-Sabbath.html?pg=all

Ja og hva så? Hva er forskjellen på det og på brustadbuer og innvandringsbutikker som holdes åpent på helligdager her hjemme?

2. Du prøver å latterligjøre folk som frykter det som har allerede skjedd her I USA. Butikker åpnes ikke hele tiden selvfølgelig (noe få gjør det) men søndag er den dagen som amerikanere handler oftest, bortsett fra lørdag. Det er få butikker som ville tape kunder og penger. Typisk er kl. 1000-1800 på søndag.

Dersom jeg skulle forsøkt å latterliggjøre noen (noe jeg ikke gjør) så ville jeg ikke latterliggjort de som fremstiller det som undergang om dagens forbud skulle blitt avviklet.

Idag er det Martin Luther King dag, en nasjonalt helligdag. Jeg har fri men alle butikkene blir åpne. Jeg skal ut å kjøpe meg oljefilter og observer mange butikkarbeidere som har lite annet valg enn å tjene småpenger på butikken eller bli med barna. De jobber for lite penger og har lite kontroll på når de jobber. Noen liker å jobbe hellige dager og søndager, men de fleste mener de ikke har andre valg. Det er meget vanskelig for barna også og har negative effect på familiene når mor må jobbe når de er hjemme alene. Ingen tvinger dem til å jobbe på butikkene men har du lite utdannelse eller penger for utdannelse, så må du enten sulte eller jobbe på Walmart.

Du er klar over at du selv er med til å bidra at disse butikkene holder åpent? Dersom ingen hadde gått og handlet på Martin Luther King dag så ville butikkene heller ikke holdt åpent.
Jeg støtter søndagsåpentn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

INGEN blir "tvunget" til å måtte jobbe på søndager, med mindre man da står og peker på de med en pistol og sier at de skal jobbe. Man står helt fritt til å la være, men man må da kanskje akseptere at en annen som er villig til å jobbe på søndager får jobben i stedet.

Ellers ang. søndagsåpent i Finland så setter jeg større tiltro til det som fokkeslasken skriver: nemlig at fjerning av forbud der ikke har ført til at alle har åpent hele tiden fordi at en butikk begynte med det. ;)

Jeg støtter søndagsåpentn

Så bra. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke er noen stor fan av Reitan, setter jeg pris på at han nå går til sak mot kjedene som ikke har håndhevet regelverket skikkelig. Dette fordi de selv vet godt at dagens lover er idiotiske, og godtar dem utelukkende fordi de er enkle å profittere på og enkle å bryte uten konsekvenser. I beste fall tvinger det regjeringen og samarbeidspartiene til å ta en endelig avgjørelse. Det vil være pinlig om liberalkonservative Høyre og liberalistiske Frp går ut av regjering i 2017 med fortsatt brustadbu-ordning. Eller enda verre; et enda mer autoritært regelverk, som venstresiden ønsker. Den nye kulturministeren har sagt at hun ønsker å ta tak i saken, så nå gjenstår det å se om hun takler den oppgaven.  

Lenke til kommentar

INGEN blir "tvunget" til å måtte jobbe på søndager, med mindre man da står og peker på de med en pistol og sier at de skal jobbe. Man står helt fritt til å la være, men man må da kanskje akseptere at en annen som er villig til å jobbe på søndager får jobben i stedet.

I enkelte tilfeller kan"pistolen" erstattes med "sult". Når sikkerhetsnettet forsvinner (det skjer under videre liberalisering) så kan valget bli mellom å jobbe på søndager eller sult.

Ellers ang. søndagsåpent i Finland så setter jeg større tiltro til det som fokkeslasken skriver: nemlig at fjerning av forbud der ikke har ført til at alle har åpent hele tiden fordi at en butikk begynte med det. ;)

Det kan ta lang tid før søndagsåpent adopteres av de fleste. Det tok 10-20år i USA før småbutikkene forsvante langs mainstreet og ødelagte mange småbyer.

Jeg har mindre respekt for de som latterligjører andres synspunkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I enkelte tilfeller kan"pistolen" erstattes med "sult". Når sikkerhetsnettet forsvinner (det skjer under videre liberalisering) så kan valget bli mellom å jobbe på søndager eller sult.

- Dersom man har kommet til det punktet så ligger problemet nok en helt annen plass enn søndagsåpne butikker.
Ellers så kan jo jeg bruke det samme argumentet om meg selv: Jeg digger ikke å jobbe selv men gjør det fordi at min livskvalitet ellers ville vært en helt annen. Blir jeg "tvunget"? Er jeg utsatt for tvang?
Jeg digger heller ikke å betale strømregningen men jeg gjør det fordi at jeg ellers ville fryst ihjel: er jeg da utsatt for tvang? Er strømselskapet onde djevler som bedriver rovdyrkapitalisme dersom de skrur av strømmen min?
Det kan ta lang tid før søndagsåpent adopteres av de fleste. Det tok 10-20år i USA før småbutikkene forsvante langs mainstreet og ødelagte mange småbyer. 
Jeg har mindre respekt for de som latterligjører andres synspunkter. 
- Vel, hva så om "mom and pop" stores forsvinner? Dersom kundene heller foretrekker butikker i kjøpesenter eller liknende, har småbutikker da egentlig livets rett? Butikkeiere som er avhengige av et forbud for å overleve bør vel egentlig finne seg noe annet å gjøre? Dessuten: kanskje årsaken til at main-street butikker forsvinner er en helt annen enn søndagsåpne butikker?

Ang. respekt: Selv har jeg null respekt for mennesker som påroper seg en "suveren rett" til å diktere hva andre skal og ikke skal kunne gjøre på sin egen eiendom, i dette tilfellet en butikk. Hvilke tider de forskjellige butikkeierne velger å holde åpent på skal andre egentlig bare drite i.
Lenke til kommentar

- Dersom man har kommet til det punktet så ligger problemet nok en helt annen plass enn søndagsåpne butikker.

uansett årsaken, hvis valget blir mellom å jobbe søndager eller å sulte blir det ikke "preferanse " men "tvang".

Ellers så kan jo jeg bruke det samme argumentet om meg selv: Jeg digger ikke å jobbe selv men gjør det fordi at min livskvalitet ellers ville vært en helt annen. Blir jeg "tvunget"? Er jeg utsatt for tvang?

hvis du ikke har andre valg er det "tvang". I Norge har du mere valg.

Jeg digger heller ikke å betale strømregningen men jeg gjør det fordi at jeg ellers ville fryst ihjel: er jeg da utsatt for tvang?

Igjen, hvis du ikke har andre valg er det "tvang". E

Er strømselskapet onde djevler som bedriver rovdyrkapitalisme dersom de skrur av strømmen min?

nei

- Vel, hva så om "mom and pop" stores forsvinner? Dersom kundene heller foretrekker butikker i kjøpesenter eller liknende, har småbutikker da egentlig livets rett? Butikkeiere som er avhengige av et forbud for å overleve bør vel egentlig finne seg noe annet å gjøre? Dessuten: kanskje årsaken til at main-street butikker forsvinner er en helt annen enn søndagsåpne butikker?

Begrenser du muligheten ti å drive småbutikker, begrenser du innovasjon.

Ang. respekt: Selv har jeg null respekt for mennesker som påroper seg en "suveren rett" til å diktere hva andre skal og ikke skal kunne gjøre på sin egen eiendom, i dette tilfellet en butikk. Hvilke tider de forskjellige butikkeierne velger å holde åpent på skal andre egentlig bare drite i.

Jeg har lite respekt for de som aldri tar hensyn til lovens "mykere"effekter særlig de som latterligjører de som frykter en mindre sivilisert samfunn.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

uansett årsaken, hvis valget blir mellom å jobbe søndager eller å sulte blir det ikke "preferanse " men "tvang".

- Hva er egentlig "tvang"? Hvorfor putter du det i hermetegn? Hva legger du egentlig i det det ordet? Det har jo fullstendig mistet sin mening.

hvis du ikke har andre valg er det "tvang". I Norge har du mere valg. 
- Tja, hvis jeg ikke jobber må jeg nok selge hus og bil. Da blir jeg jo utsatt for tvang... eller "tvang" som du skriver da (selv om jeg ikke vet forskjellen på de to). 

nei
- Jo, ifølge "tvang" retorikken din så blir jeg jo utsatt for "tvang" om jeg ikke betaler strømregningen. Det samme gjelder forøvrig mat. Dersom jeg ikke har nok penger til å betale butikken for maten jeg trenger, da sulter jeg. Utsetter butikken meg da for tvang fordi at den vil ha penger for maten den selger?

Begrenser du muligheten ti å drive småbutikker, begrenser du innovasjon.
- Hvem begrenser muligheten til å drive småbutikker? Er vel ingen som nekter hvem som helst å starte opp en butikk om de vil? 
Dessuten er det innovasjon som er argumentet mot søndagsåpne butikker nå? Seriøst? Hvor innovativt er det egentlig dersom man må lene seg på et forbud for å kunne drive butikk?

Jeg har lite respekt for de som aldri tar hensyn til lovens "mykere"effekter særlig de som latterligjører de som frykter en mindre sivilisert samfunn. 
- Mener du de "mykere" effekter der man ikke lar fredelige mennesker få lov til selv å velge når de vil holde sin lille butikk åpent? Snakker om sivilisert samfunn som ikke engang lar enkeltindivider velge denne lille tingen selv.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Lov mot søndagsåpent er veldig tåpelig i Norge, det burde være opp til butikken om det er økonomisk i sitt område å holde åpen om søndager.

Nettopp. På samme måte som om butikkene selv må finne ut hvor lenge det er lønnsomt å holde åpent hverdager, da bør butikkene selv kunne få velge når de vil holde åpent i helgene (også på søndager).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-kaster-Rema-1000-seg-inn-i-sondagskampen-8413371.html

"På søndag åpner Rema selv søndagsbutikker, etter hvert i stor skala. Måten skaper allerede strid siden Rema ikke skal benytte seg av Brustadbu-løsningen, men sette opp sperrebånd i eksisterende butikker som avgrenser søndagsbutikk-arealet."

Dette begynner å bli komisk. Mens politikerne fortsatt virker helt handlingslammede når det gjelder å få fjernet den teite arealregelen, må kjedene ordne opp selv med kreative løsninger som bare gjør driften litt mer tungvint for både butikker og kunder. Det er vel uansett ikke lenger noen tvil om at antall søndagsåpne butikker nå kommer til å øke kraftig, uansett om vi får noen lovendring eller ei.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...