Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele hensikten med forslaget er nettopp av færre skal holde søndagsåpent enn ved et fult frislipp, så jeg skjønner ikke helt hva du reagerer på.

Det er greit nok, men jeg forstår ikke resonnementet ditt:

 

På den måten vil markedet selv regulere seg slik at ikke alle butikker presses til å holde åpent søndager.

Hvordan passer dette inn?

 

I tillegg vil forslaget ditt være problematisk for flere andre argumenter mot deregulering. F.eks. hvis du argumenterer for at det vil gi generelt høyere priser, eller at det vil føre til at store kjeder får enda mer markedsmakt. Men, jeg vet ikke om dette er argumenter du har benyttet deg av, det er en lang tråd.

Lenke til kommentar

Et alternativ til forbud og brustadbuer er å innføre en særegen mva-sats for søndager. For eksempel 50% på alle varer. Eller innføre et særegent søndagstillegg for de som jobber på søndager. For eksempel 100 kr/t flatt eller prosentberegnet, justert i takt med grunnbeløpet G eller KPI. På den måten vil markedet selv regulere seg slik at ikke alle butikker presses til å holde åpent søndager. Fra kundenes ståsted vil nok særegen mva være den mest direkte og virkningsfulle måten å oppfordre de til å planlegge sine innkjøp bedre.

 

Slike ordninger kan godt gjelde lørdager også, og kanskje svært lange åpningstider på hverdager også (f.eks en sats kl 20-24 og 06-08 og en annen sats kl 24-06)

 

Om vi ser bort fra de konkrete (skyhøye) satsene du legger frem, synes jeg dette forslaget til kompromiss er ganske konstruktivt. Men om dette er ment å begrense antall søndagsåpne butikker, lurer jeg på hvilke butikker disse avgiftene er ment å treffe. Er det butikker i distrikter som verken er urbane eller turistområder som etter din mening vil holde stengt pga. disse skattene? Eller vil man også redusere antall søndagsåpne butikker i storbyene? Jeg er litt skeptisk til om dette forslaget vil ramme andre butikker enn de som uansett ville holdt stengt (med mindre avgiftene er så høye at ALLE holder stengt selvsagt). Man skal tross alt ikke langt ut på bygda i Sverige før det blir vanskeligere å finne åpne dagligvarebutikker på søndager, til tross for at de ikke har høyere mva. den dagen.

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der har du et argument for en 'mellomløsning', for å representere alle synspunkt i samfunnet. Dvs. diskusjonen må handle om hvor mye søndagsåpent vi tillater, og ikke om vi tillater i det hele tatt.

 

En liten oppsummering

 

Det er snakk om man skal ha søndagsåpent butikk eller ikke, ikke hvor lenge man skal ha søndags butikker åpent. "Jeg gidder absolutt ikke diskutere mer om søndagsåpne butikker når de fleste gir teite argumenter og går utenfor temaet".

 

En liten svar til deg, husum: Stortingen/regjeringen er avhengig av teite ulogiske mellomløsning :-)

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

Et alternativ til forbud og brustadbuer er å innføre en særegen mva-sats for søndager. For eksempel 50% på alle varer. Eller innføre et særegent søndagstillegg for de som jobber på søndager. For eksempel 100 kr/t flatt eller prosentberegnet, justert i takt med grunnbeløpet G eller KPI. På den måten vil markedet selv regulere seg slik at ikke alle butikker presses til å holde åpent søndager. Fra kundenes ståsted vil nok særegen mva være den mest direkte og virkningsfulle måten å oppfordre de til å planlegge sine innkjøp bedre.

 

Slike ordninger kan godt gjelde lørdager også, og kanskje svært lange åpningstider på hverdager også (f.eks en sats kl 20-24 og 06-08 og en annen sats kl 24-06)

 

Hvorfor ikke bare si 300% istedet, når man først skal ta i? Sett heller ned momsen noen prosent under periodene du mener folk skal handle, og la den være uendret ellers. Forslaget ditt minner mer om et "jeg vil ikke ha søndagsåpent"-argument enn en vilje til en mellomløsning. En mellomløsning kan f.eks. være å tillate 50% av butikkene å holde åpent, da møtes man på midten - eller lignende.

 

"jeg er for skatt, sålenge den ikke er over 0,0001% av inntekten min"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og der har du et argument for en 'mellomløsning', for å representere alle synspunkt i samfunnet. Dvs. diskusjonen må handle om hvor mye søndagsåpent vi tillater, og ikke om vi tillater i det hele tatt.

 

En liten oppsummering

 

Det er snakk om man skal ha søndagsåpent butikk eller ikke, ikke hvor lenge man skal ha søndags butikker åpent. "Jeg gidder absolutt ikke diskutere mer om søndagsåpne butikker når de fleste gir teite argumenter og går utenfor temaet".

 

Jeg aner faktisk ikke hva du prøver å si, eller hva du tror du svarer på. Eller hva hermetegnene skulle bety her.

 

Kanskje du kun ønsker å diskutere et enten eller - men dette har aldri vært en del av lovforslaget, ei heller størsteparten av diskusjonen her inne. I stor grad er de fleste enig i en form for mellomløsning, enten det er ved å beholde dagens ordning som er en mellomløsning, eller å utvide tilbudet, eller til syvende å fjerne all form for regulering rundt dette. Altså hvor mye søndagsåpent vi tillater, som jeg skrev i innlegget du siterte på, og ikke om vi tillater i det hele tatt - for det gjør vi allerede.

 

Til diskusjonen om mellomløsninger over: Personlig tenker jeg at Venstre sitt forslag om at kommunene bestemmer kan være en vei å gå, men da med at bestemmelsen gjøres med vekt på tanken om tilgjengelighet i lokalområde og variasjon i mulige aktører, og per butikk. Dvs. kommunen kan ta et overordnet ansvar for å unngå mange av problemene som har blitt reist i denne tråden, deriblant 'fangens dilemma', 'diktatur' i sentervirksomhet og ihvertfall delvis ivareta dagligvarebransjen som et delvis helgefritt grunnarbeid. Det er selvsagt også flere opplagte problemer med å la et kommunalt organ benytte skjønn i vurderingssaker.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Til diskusjonen om mellomløsninger over: Personlig tenker jeg at Venstre sitt forslag om at kommunene bestemmer kan være en vei å gå, men da med at bestemmelsen gjøres med vekt på tanken om tilgjengelighet i lokalområde og variasjon i mulige aktører, og per butikk.

 

Hvorfor er det bedre at lokalpolitikerne får velge om butikkene får holde åpent enn de lokale butikkeierne?

Lenke til kommentar

 

 

Og der har du et argument for en 'mellomløsning', for å representere alle synspunkt i samfunnet. Dvs. diskusjonen må handle om hvor mye søndagsåpent vi tillater, og ikke om vi tillater i det hele tatt.

 

En liten oppsummering

 

Det er snakk om man skal ha søndagsåpent butikk eller ikke, ikke hvor lenge man skal ha søndags butikker åpent. "Jeg gidder absolutt ikke diskutere mer om søndagsåpne butikker når de fleste gir teite argumenter og går utenfor temaet".

 

Jeg aner faktisk ikke hva du prøver å si, eller hva du tror du svarer på. Eller hva hermetegnene skulle bety her.

 

Jeg følte om dette var en diskusjon om butikkene skal være enten åpne på søndag eller ikke (altså ingen diskusjon om mellomløsning), og jeg er ikke for mellomløsning da den ikke er representativ.

Lenke til kommentar

Jeg følte om dette var en diskusjon om butikkene skal være enten åpne på søndag eller ikke (altså ingen diskusjon om mellomløsning), og jeg er ikke for mellomløsning da den ikke er representativ.

En mellomløsning er på mange måter det mest representantive. Jeg vet ikke hva du mener med dette.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel nettopp at loven definerer hva som er rett og galt, ditt forslag om en mellomløsning medfører kun en endring i definisjonen beskrevet i loven, ikke at man aksepterer at der kan eksistere handlinger som hverken er rett eller galt.

 

Eneste måten å gi rom for noe annet enn rett og galt i Norges lover, er eliminasjon av den relevante lovteksten.

 

(Sorry to turn the tables on you). ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Halve siste avsnitt var dedikert til en kort oppsummering av nettopp dette. Det er også noe vi har diskutert i lengder gjennom hele tråden. Jeg har ikke tenkt til å gå igjennom dette på nytt.

 

Edit: Ment til Husam.

 

OK. Hva tror du blir konsekvensene av et slikt forslag? At H/Frp-kommunene innfører søndagsåpent, mens Ap/SV/Krf-kommunene lar være? At de urbane kommunene innfører søndagsåpent mens distriktene lar være? At de kommunene der det er samfunnsøkonomisk forsvarlig innfører søndagsåpent mens de andre lar være?

Lenke til kommentar

..

Dette trenger du en ny tråd for.

 

Husam: Idéelt hadde dette gitt kommunen handlekraft til å øke tilgjengelighet etter behov, men samtidig si stopp der behov er tilfredsstilt og antall aktører og deres levedyktighet er på det som må ansees som et balansert nivå.

 

Dessverre mistenker jeg at slik byrakrati vil bli med det: Mer byrakrati, uten noen virkelig avvinning for de som trenger det. Eksempelvis Meny som vil bli oppspist av store Coop Obs i tettsted A ved frislepp. Der kunne frislepp bli gjort kun til Meny, som allerede har brustadsstatus idag.

 

Jeg mener altså ikke at forslaget er riktig, men at det er en vei å gå. Mye må selvsagt utredes med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husam: Idéelt hadde dette gitt kommunen handlekraft til å øke tilgjengelighet etter behov, men samtidig si stopp der behov er tilfredsstilt og antall aktører og deres levedyktighet er på det som må ansees som et balansert nivå.

 

Godt sagt. Det er nettopp dette markedskreftene er eksperter på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...I stor grad er de fleste enig i en form for mellomløsning, enten det er ved å beholde dagens ordning som er en mellomløsning, eller å utvide tilbudet, eller til syvende å fjerne all form for regulering rundt dette. Altså hvor mye søndagsåpent vi tillater, som jeg skrev i innlegget du siterte på, og ikke om vi tillater i det hele tatt - for det gjør vi allerede.

Det finnes en mellomløsning: du holder stengt om du vil så kan konkurrenten din holde åpent om han vil. Alle blir happy. Ka mer træng du? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...