Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

MT-Sci:

 

Å oppsummere hovedargumentene til de to blokkene mot søndagsåpent er ikke så vanskelig.

 

-Kristendemokratene (som i praksis er de som blokkerer forslaget fra regjeringen) ser på søndagen som den hellige hviledagen i kristendommen, og ønsker derfor selvsagt å beskytte denne som felles fridag.

 

-Sosialistene og sosialdemokratene ønsker å bevare en lovpålagt felles annerledesdag fordi det gjør arbeidsuka for arbeiderne mer forutsigbar, det gjør det lettere å tilbringe tid med hele familien/vennegjengen samtidig, og det gjør det enklere å arrangere organiserte aktiviteter.

 

Alle disse argumentene er helt legitime. Problemet oppstår når motstanderne begynner å trekke inn samfunnsøkonomiske konsekvenser - der hovedvekten av argumentene veier tungt mot dem. Og hva som er de prinsippielle argumentene til de som ønsker beholde dagens fullstendig ulogiske mellomløsning, er jeg ikke i stand til å verken forklare eller forstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Kristendemokratene mener at alle skal ha en felles fridag. Det er en tradisjon for dem å ha søndag som en felles fridag/hviledag for alle."

 

Ettersom jeg mener, så vil ikke alle ha en felles fridag. Det finnes noen folk som vil virkelig gå ut i arbeidsmiljøet på søndager også. 

Som jeg har nevnt tidligere, så kan også noen andre nye folk få en mulighet å tjene endel mer. Det er egentlig arbeiderne som jobber på søndager, som kan fritt velge om de vil ha søndagsåpne butikker eller ikke. Det er ingen som blir tvunget til å jobbe på søndager. Det er ikke alltid vi trenger en fridag på en søndag allikevel.

 

God jul til alle :-)

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

Det er litt "artig" å høre dere diskutere dette. Litt sammenlignbart med våpendebatten, forøvrig. Også der sloss man for å få beholde retten til våpen mens man ikke ser at alle andre rettigheter blir fratatt dem.

Til sammenligning i Norge må man innen service/butikk i Norge måtte belage seg på å måtte jobbe til både 21 og 23 om kvelden. Skulle jeg måttet velge så tror jeg noen timer hver dag med barna mine i stedet for èn dag i uken ville vært valget.

Men det er nå meg da...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du står da vitterlig helt fritt til å velge dette selv i dag også. Om du ikke liker kvelds/helgejobbing så bør du ikke jobbe innen for servicehandel og butikk men kanskje heller velge en mer tradisjonell kontorjobb? Jeg har tidligere jobbet innenfor servicebransjen men gikk etterhvert bort fra dette da helgejobbing (og ofte nattjobbing) ikke var noe for meg. Nå har jeg en vanlig 8 til 4 jobb med fri i helgene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og der har du et argument for en 'mellomløsning', for å representere alle synspunkt i samfunnet. Dvs. diskusjonen må handle om hvor mye søndagsåpent vi tillater, og ikke om vi tillater i det hele tatt.

Det finnes allerede en slik mellomløsning: nemlig at de som ikke liker kvelds- og helgejobbing heller finner seg en vanlig kontorjobb eller liknende med arbidstid fra 8 til 4 og fri i helgene. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Du står da vitterlig helt fritt til å velge dette selv i dag også. Om du ikke liker kvelds/helgejobbing så bør du ikke jobbe innen for servicehandel og butikk men kanskje heller velge en mer tradisjonell kontorjobb? Jeg har tidligere jobbet innenfor servicebransjen men gikk etterhvert bort fra dette da helgejobbing (og ofte nattjobbing) ikke var noe for meg. Nå har jeg en vanlig 8 til 4 jobb med fri i helgene.

Det var da vitterligen ikke problemet. Ikke alle er så selvsentrerte at de bare klager for at ting ikke passer dem personlig. Men jeg hører ikke de som klager på søndagsåpent klage på at det må jobbes til 23 på kvelden. Det er sikkert forskjellige grunner for det, men la oss for all del ikke håpe de som vil ha søndagen til fritid og samvær har lite problem med at folk må jobbe til 23 på natten ellers.
Lenke til kommentar

Og der har du et argument for en 'mellomløsning', for å representere alle synspunkt i samfunnet. Dvs. diskusjonen må handle om hvor mye søndagsåpent vi tillater, og ikke om vi tillater i det hele tatt.

 

Det er i teorien mulig å argumentere for en eller annen form for fungerende mellomløsning, men det er ikke slik debatten i det offentlige ordskiftet foregår i dag. Alle offentlige innspill fra søndagsåpent-motstandere jeg har sett (på TV eller i publikasjoner av en viss størrelse) har enten ønsket å fjerne søndagsåpent helt, eller ønsket å beholde status quo - altså en mellomløsning som både er ulogisk og som fungerer dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det var da vitterligen ikke problemet. Ikke alle er så selvsentrerte at de bare klager for at ting ikke passer dem personlig. Men jeg hører ikke de som klager på søndagsåpent klage på at det må jobbes til 23 på kvelden. Det er sikkert forskjellige grunner for det, men la oss for all del ikke håpe de som vil ha søndagen til fritid og samvær har lite problem med at folk må jobbe til 23 på natten ellers.

Liker man ikke kvelds- og helgejobbing så bør man ikke jobbe innenfor service- og/eller butikkhandel. Så enkelt er det faktisk. Når jeg tenker over det så bør man heller ikke jobbe på flyplasser, innenfor helsesektoren, som brannmann, som politi.... og sikkert en million andre forskjellige yrker hvor man faktisk må belage seg på å jobbe på søndager om man velger å jobbe innenfor nevnte yrke.

Lenke til kommentar

 

Det var da vitterligen ikke problemet. Ikke alle er så selvsentrerte at de bare klager for at ting ikke passer dem personlig. Men jeg hører ikke de som klager på søndagsåpent klage på at det må jobbes til 23 på kvelden. Det er sikkert forskjellige grunner for det, men la oss for all del ikke håpe de som vil ha søndagen til fritid og samvær har lite problem med at folk må jobbe til 23 på natten ellers.

Liker man ikke kvelds- og helgejobbing så bør man ikke jobbe innenfor service- og/eller butikkhandel. Så enkelt er det faktisk. Når jeg tenker over det så bør man heller ikke jobbe på flyplasser, innenfor helsesektoren, som brannmann, som politi.... og sikkert en million andre forskjellige yrker hvor man faktisk må belage seg på å jobbe på søndager om man velger å jobbe innenfor nevnte yrke.

 

Kan jeg spørre hvorfor du skriver dette som svar på mine to siste poster? Jeg ser virkelig ikke sammenhengen med det jeg skrev og det du svarte.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan jeg spørre hvorfor du skriver dette som svar på mine to siste poster? Jeg ser virkelig ikke sammenhengen med det jeg skrev og det du svarte.

Vel hva mener du egentlig da? Hva mener du når du skriver "...men la oss for all del ikke håpe de som vil ha søndagen til fritid og samvær har lite problem med at folk må jobbe til 23 på natten ellers." Denne setningen er egentlig veldig rar og difus. Burde egentlig spurt hva det er du prøver å si her før jeg svarte, men kan spørre nå: hva er det du prøver å si?

Lenke til kommentar

 

Kan jeg spørre hvorfor du skriver dette som svar på mine to siste poster? Jeg ser virkelig ikke sammenhengen med det jeg skrev og det du svarte.

Vel hva mener du egentlig da? Hva mener du når du skriver "...men la oss for all del ikke håpe de som vil ha søndagen til fritid og samvær har lite problem med at folk må jobbe til 23 på natten ellers." Denne setningen er egentlig veldig rar og difus. Burde egentlig spurt hva det er du prøver å si her før jeg svarte, men kan spørre nå: hva er det du prøver å si?

 

Det sitter folk i denne tråden som sier vi må ha søndagsstengt fordi man må ha felles fritid. Om felles fritid virkelig er deres problem, da fremstår den generelle åpningstiden mandag til fredag som et større problem. Den som gjerne er til 21 og 23. Jeg forstår altså ikke at folk kan syntes det er greit dersom det man vil er å ha felles fritid.

Jeg hadde altså håpet noen kunne kommentere på dette. Altså forsvar å jobbe til 21 og 23 på ukedager samt pålagt fri på søndag, for jeg ser ikke logikken i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det sitter folk i denne tråden som sier vi må ha søndagsstengt fordi man må ha felles fritid. Om felles fritid virkelig er deres problem, da fremstår den generelle åpningstiden mandag til fredag som et større problem. Den som gjerne er til 21 og 23. Jeg forstår altså ikke at folk kan syntes det er greit dersom det man vil er å ha felles fritid.

Jeg hadde altså håpet noen kunne kommentere på dette. Altså forsvar å jobbe til 21 og 23 på ukedager samt pålagt fri på søndag, for jeg ser ikke logikken i det.

Aha, da misforstod jeg deg nok litt. Ja de som argumenterer for å beholde forbudet er mildt sagt inkonsekvente i sin retorikk, så det er til å bli litt smårar av. :)

Lenke til kommentar

Må si det har vært deilig å feriere i et land, der man slipper å tenke på om butikkene er stengt. Her i DK har noen butikker valgt å holde åpent alle dager gjennom hele desember, mens andre er stengt på juleaften, første-andre juledag, nyttårsaften og første nyttårsdag. Må være deilig å kunne velge selv når man holder åpent!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Når selv et økonomisk uland som USA kan ha søndagsåpent så kan vi det og......alltids noen som kunne tenkt seg å jobbe da , nye landsmenn som hadde likt å spedd på økonomien sin.....de vil faktisk bidra dem også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Må si det har vært deilig å feriere i et land, der man slipper å tenke på om butikkene er stengt. Her i DK har noen butikker valgt å holde åpent alle dager gjennom hele desember, mens andre er stengt på juleaften, første-andre juledag, nyttårsaften og første nyttårsdag. Må være deilig å kunne velge selv når man holder åpent!

Med andre ord: det er altså slettes ikke slik at alle butikkene holder åpent dersom en først begynner med det? For det er jo det "forbudsfolket" ofte argumenterer ut i fra: dersom en begynner å holde åpent så vil alle bli "tvunget" til det.

 

Men ja takk, la norske politikere lære litt av Danmark. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Et alternativ til forbud og brustadbuer er å innføre en særegen mva-sats for søndager. For eksempel 50% på alle varer. Eller innføre et særegent søndagstillegg for de som jobber på søndager. For eksempel 100 kr/t flatt eller prosentberegnet, justert i takt med grunnbeløpet G eller KPI. På den måten vil markedet selv regulere seg slik at ikke alle butikker presses til å holde åpent søndager. Fra kundenes ståsted vil nok særegen mva være den mest direkte og virkningsfulle måten å oppfordre de til å planlegge sine innkjøp bedre.

 

Slike ordninger kan godt gjelde lørdager også, og kanskje svært lange åpningstider på hverdager også (f.eks en sats kl 20-24 og 06-08 og en annen sats kl 24-06)

Lenke til kommentar

 

Må si det har vært deilig å feriere i et land, der man slipper å tenke på om butikkene er stengt. Her i DK har noen butikker valgt å holde åpent alle dager gjennom hele desember, mens andre er stengt på juleaften, første-andre juledag, nyttårsaften og første nyttårsdag. Må være deilig å kunne velge selv når man holder åpent!

Med andre ord: det er altså slettes ikke slik at alle butikkene holder åpent dersom en først begynner med det? For det er jo det "forbudsfolket" ofte argumenterer ut i fra: dersom en begynner å holde åpent så vil alle bli "tvunget" til det.

 

Men ja takk, la norske politikere lære litt av Danmark. :)

 

 

Stemmer. På senteret jeg dro til i går, hadde 1 av 3 matbutikker åpent. Jeg handlet også noen øl og litt diverse sent på første juledag hos butikken rett borti gata her, har åpent 8-23 alle dager. Jeg har ikke sjekket om de største markedene har åpent. De jeg har sett har gjerne vært butikker på størrelse med en typisk Rimi, Rema og Kiwi. 

Lenke til kommentar

Et alternativ til forbud og brustadbuer er å innføre en særegen mva-sats for søndager. For eksempel 50% på alle varer. Eller innføre et særegent søndagstillegg for de som jobber på søndager. For eksempel 100 kr/t flatt eller prosentberegnet, justert i takt med grunnbeløpet G eller KPI. På den måten vil markedet selv regulere seg slik at ikke alle butikker presses til å holde åpent søndager. Fra kundenes ståsted vil nok særegen mva være den mest direkte og virkningsfulle måten å oppfordre de til å planlegge sine innkjøp bedre.

 

Slike ordninger kan godt gjelde lørdager også, og kanskje svært lange åpningstider på hverdager også (f.eks en sats kl 20-24 og 06-08 og en annen sats kl 24-06)

Jeg ser ikke logikken her. Selv uten dette tiltaket vil ikke alle butikker holde åpent på søndager. Med tiltaket vil det fortsatt være noen butikker som holder åpent, og noen butikker som holder stengt. Forskjellen vil være at færre holder åpent, selvsagt, men markedsmekanismen vil være lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...