Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Og slik går det tilsynelatende inn i den byråkratiske mølla, og blir glemt. Sier ikke at det ikke lan dukke opp på et senere tidspunkt, men de neste to årene vil det være minimalt med endringer fra dagens regler. Koster for mye å tape den kampen når flertallet av folket er i mot, samtidig som de ikke legger mere energi inn i utredning.

 

 

Vi kommer garantert til å få innført søndagsåpent før eller siden, som de fleste andre industriland enten har gjort eller er i ferd med å gjøre. Moderne samfunn har ingen lovpålagte helligdager. Men på enkelte områder er vi dessverre litt for glade i å slepe beina etter oss fremfor å være progressive her i landet. Spørsmålet er hvor stort skrittet blir i denne omgang - for det kommer åpenbart til å skje en eller annen større eller mindre lovendring før høsten 2017.

 

Hva er forresten grunnen til at du har begynt å skrive med en ny bruker, traveldag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Standarden er wall mart, som kjapt kan beskrives som Rema stormarked på stereoider.

 

- I fattige strøk har butikkhyllene et skremmende mye dårligere utvalg enn i Norge. Ekstremt mye sukkerdrikke, majones, peanøttsmør og prosesserte usunne ferdigmatprodukter og ofte et totalt fravær av ferskvarer. Selv frukt og grønnsaker er ofte helt fraværende. Mel og gjær? Glem det! Spiskummen og peppermynte? Glem det! "Grillkrydder" og ketchup, ja det finner du.

 

- Whole Foods kan vel best sammenlignes med mathallene som har dukket opp i noen norske byer de siste årene. De er ikke vanlige hverken her eller der.

 

Dette er de tre hovedkategoriene der de to førstnevnte til sammen utgjør nesten hele markedet.

Det var ikke alltid slik. Dette skjedde etter søndagsåpent ble lovig
Lenke til kommentar

 

 

Det er synd at en eldgammel bok skal bestemme når jeg får lov til å handle.

 

Arbeidsmiljøloven er vel ikke akkurat en eldgammel bok?

 

 

Visste ikke at KrF var opptatt av arbeidsmiljøloven. De bør isåfall endre partinavn til Arbeidsmiljøfolkepartiet.

 

 

Man kan si lignende om "arbeidsfolk" (AP/SV) at de vanligvis ikke er så opptatt av kirken og det religiøse.

 

At de og Krf har sammenfallende syn, i likhet med å verne alle helligdager året rundt skal bestå som fridager, har ulik begrunnelse. For Krf er det et religiøst spørsmål, mens for "arbeidstakerne" er motivet å verne opparbeidede goder.

 

Personlig vil jeg si "hvis jeg måtte velge" at heller ofre et par av helligdagene (f.eks. Skjærtorsdag og Kristi Himmelfartsdag) hvis formålet er å gi industri- og næringsliv et puff.

Lenke til kommentar

 

Jeg er også klar over hvordan venstreorientert norsk media fremstiller USA. Frihet gir utslag som for mange underkuede her i Norge blir fremstilt som komisk.

Jeg klarer ikke dy meg. Jeg må si at dette minner skremmende mye om en viss president for noen år siden som sa "They hate us for our freedom!" Det er vanskelig å vite hvor en skal begynne med et så innsiktsløst utsagn. Litt sånn føltes det å lese det over dette siterte.
Det heter seg at dersom noe er vanskelig å forklare så kan man det ikke særlig godt. Jeg sier ikke at USA er et fullkomment paradis enda, men hvilke andre land i verden er det du mener tilbyr like stor grad av frihet?

 

(Og for øvrig anser jeg ikke omfordeling som frihet)

Lenke til kommentar

 

 

Og slik går det tilsynelatende inn i den byråkratiske mølla, og blir glemt. Sier ikke at det ikke lan dukke opp på et senere tidspunkt, men de neste to årene vil det være minimalt med endringer fra dagens regler. Koster for mye å tape den kampen når flertallet av folket er i mot, samtidig som de ikke legger mere energi inn i utredning.

 

Vi kommer garantert til å få innført søndagsåpent før eller siden, som de fleste andre industriland enten har gjort eller er i ferd med å gjøre. Moderne samfunn har ingen lovpålagte helligdager. Men på enkelte områder er vi dessverre litt for glade i å slepe beina etter oss fremfor å være progressive her i landet. Spørsmålet er hvor stort skrittet blir i denne omgang - for det kommer åpenbart til å skje en eller annen større eller mindre lovendring før høsten 2017.

 

Hva er forresten grunnen til at du har begynt å skrive med en ny bruker, traveldag?

Det får tiden vise, men for nå går vi fortsatt inn i framtiden som et av verdens beste land på mange områder, til tross for en handledag mindre enn de fleste andre.

 

mener du travle dager nå før jul? Vi har vel mye å gjøre året rundt i butikk mener jeg. skjønner ikke hvordan det skal bety noe for om jeg registrerer meg på et forum.

Lenke til kommentar

Det heter seg at dersom noe er vanskelig å forklare så kan man det ikke særlig godt.

Ja - jo. Det heter seg vel også at dersom man plutselig begynner å snakke om noe helt annet har man lite å fare med om det egentlige temaet.

 

Jeg sier ikke at USA er et fullkomment paradis enda, men hvilke andre land i verden er det du mener tilbyr like stor grad av frihet?

Frem til du har forklart hvorfor det er relevant i temaet fremstår det bare som en avsporing.

 

(Og for øvrig anser jeg ikke omfordeling som frihet)

Dette må være en av de merkeligste ting skrevet så langt i denne tråden.

 

Og det er ingen dårlig bragd gitt at du rett før det skrev:

"Frihet gir utslag som for mange underkuede her i Norge blir fremstilt som komisk."

Frihet komisk? Om jeg skal nevne noe komisk med den såkalte friheten du skryter av at de har der borte så må det være denne ensidige våpentrangen de har, som er så sterk at de har godtatt å bli fratatt rettigheter som rett til rettegang, rett til advokat, rett til å få vite hva de er anklaget for, rett til å slippe ut av fengsel om mistankene ikke holder, osv.

Alt det er borte. Ingen bryr seg. Det er komisk oppi alle raljeringene om frihet.

Lenke til kommentar

 

Det heter seg at dersom noe er vanskelig å forklare så kan man det ikke særlig godt.

Ja - jo. Det heter seg vel også at dersom man plutselig begynner å snakke om noe helt annet har man lite å fare med om det egentlige temaet.

 

Jeg sier ikke at USA er et fullkomment paradis enda, men hvilke andre land i verden er det du mener tilbyr like stor grad av frihet?

Frem til du har forklart hvorfor det er relevant i temaet fremstår det bare som en avsporing.

 

(Og for øvrig anser jeg ikke omfordeling som frihet)

Dette må være en av de merkeligste ting skrevet så langt i denne tråden.

 

Og det er ingen dårlig bragd gitt at du rett før det skrev:

"Frihet gir utslag som for mange underkuede her i Norge blir fremstilt som komisk."

Frihet komisk? Om jeg skal nevne noe komisk med den såkalte friheten du skryter av at de har der borte så må det være denne ensidige våpentrangen de har, som er så sterk at de har godtatt å bli fratatt rettigheter som rett til rettegang, rett til advokat, rett til å få vite hva de er anklaget for, rett til å slippe ut av fengsel om mistankene ikke holder, osv.

Alt det er borte. Ingen bryr seg. Det er komisk oppi alle raljeringene om frihet.

Det er mye som er komiske i begge land, sett med brillene fra hver side av dammen. Det viktigste er at hver side forstår at brillene eksisterer
Lenke til kommentar

 

Det er mye som er komiske i begge land, sett med brillene fra hver side av dammen. Det viktigste er at hver side forstår at brillene eksisterer

Sant. Og at han påpeker at nordmenn syntes frihet er komisk peker vel på nettopp at han ikke har denne innsikten.
Jeg tror ikke de fleste vet mye om deres egne briller. Problemet med oss amerikanere har mer å gjøre med ignoranse mens det er ensidighet og manglende nyanse blant mange nordmenn

 

Dette amerikanere har mer frihet/mindre frihet illustrerer dette manglende nyanse utmerket.

Lenke til kommentar

 

 

Det er mye som er komiske i begge land, sett med brillene fra hver side av dammen. Det viktigste er at hver side forstår at brillene eksisterer

Sant. Og at han påpeker at nordmenn syntes frihet er komisk peker vel på nettopp at han ikke har denne innsikten.

 

Jeg tror ikke de fleste vet mye om deres egne briller. Problemet med oss amerikanere har mer å gjøre med ignoranse mens det er ensidighet og manglende nyanse blant mange nordmenn

 

Dette amerikanere har mer frihet/mindre frihet illustrerer dette manglende nyanse utmerket.

 

Ja. Jo. Litt usikker på akkurat hva du sikter til, men jeg er langt på vei enig med deg slik jeg forstår deg.

Vi har alle våre kulturelle problemer som gjør det vanskelig å bedømme andre kulturers status. Personlig syntes jeg ikke amerikanere har så fryktelig mye frihet. De har frihet på andre områder, men...

I Norge har vi også masse frihet. Ikke hva en amerikaner ville kalt frihet, men at en amerikaner er uenig gjør det ikke ugjyldig.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom jeg synes det er slitsomt å lese tråder med sitatpyramider fra mobil, er det da utenkelig at andre kan synes det samme?

 

Måten du siterte på i dette innlegget var kjempebra, men å legge ved en sitatpyramide som du gjør i for eksempel dette innlegget er unødvendig; spesielt når det du siterer står i innlegget rett ovenfor. Moderator pleier å påpeke dette til debattantene med jevne mellomrom, så det er ikke så mye forlangt. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

De fleste butikker er ikke søndagsåpent, bare noen butikker som har søndagsåpent. F.eks. Kiwi har søndagsåpent, men det betyr ikke at alle KIWI-butikker har søndagsåpent. Det er bedriften som har bestemt hvor lenge de har butikkene åpent (avhengig av loven). Jeg forstår ikke helt hva som plager folkene med søndagsåpne butikker?

 

For de som blir plaget av søndagsåpne butikker, kan bare la vær å gå inn til søndagsåpne butikker hvis de trenger å kjøpe noe nødvendig som de virkelig trenger.

 

Fordelen med søndagsåpne butikker er at folk får de nødvendige produkter de trenger den dagen, men allikevel trenger de ikke det  hver søndag.

 

Flere kan også bli ansatt i butikken eller mulighet for å tjene ekstra for de som jobber der, kanskje en mulighet for EKSTRA lønn? Går det utover noen? Eller at ansatte ikke får helgefred eller at noen som ønsker at alle skal ha fri den dagen? Så da er det bare å si det. Da får noen andre nye, en mulighet å jobbe og tjene endel eller kanskje ikke?

 

Jeg ser ingen grunn til å stenge søndagsåpne butikker?

 

(Hvis det ikke er noen gyldig grunn til å stenge søndagsåpne butikker, så vil jeg anbefale å innføre flere søndagsåpne butikker).

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

De fleste butikker er ikke søndagsåpent, bare noen butikker som har søndagsåpent. F.eks. Kiwi har søndagsåpent, men det betyr ikke at alle KIWI-butikker har søndagsåpent. Det er bedriften som har bestemt hvor lenge de har butikkene åpent (avhengig av loven). Jeg forstår ikke helt hva som plager folkene med søndagsåpne butikker?

 

For de som blir plaget av søndagsåpne butikker, kan bare la vær å gå inn til søndagsåpne butikker hvis de trenger å kjøpe noe nødvendig som de virkelig trenger.

 

Fordelen med søndagsåpne butikker er at folk for nødvendige produkter de trenger den dagen, men allikevel trenger de ikke det  hver søndag.

 

Flere kan også bli ansatt i butikken eller mulighet for å tjene ekstra for de som jobber der, kanskje en mulighet for EKSTRA lønn? Går det utover noen? Eller at ansatte ikke får helgefred eller at noen som ønsker at alle skal ha fri den dagen? Så da er det bare å si det. Da får noen andre nye, en mulighet å jobbe og tjene endel eller kanskje ikke?

 

Jeg ser ingen grunn til å stenge søndagsåpne butikker?

 

De ansatte må ha én hviledag i uken, slik at de kan gå i kirken og være sammen med familien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste her inne har ikke argumentert mot søndagsåpne butikker, men mot generelt søndagsåpent. De fleste, etter hva jeg har sett og meg selv inkludert, er for søndagsåpne butikker - men mener samtidig at dette bør reguleres. Det er ufattelig mange innlegg i denne tråden som allerede problematiserer samtlige av dine ledende spørsmål, MT-Sci, jeg for min del har hverken tenkt til å gå en ny runddans eller finne sitater på over 130 sider der det meste er kverulering og øving i å skrike høyest av et par-tre brukere. Men kanskje noen andre er snillere.

Lenke til kommentar

 

De fleste butikker er ikke søndagsåpent, bare noen butikker som har søndagsåpent. F.eks. Kiwi har søndagsåpent, men det betyr ikke at alle KIWI-butikker har søndagsåpent. Det er bedriften som har bestemt hvor lenge de har butikkene åpent (avhengig av loven). Jeg forstår ikke helt hva som plager folkene med søndagsåpne butikker?

 

For de som blir plaget av søndagsåpne butikker, kan bare la vær å gå inn til søndagsåpne butikker hvis de trenger å kjøpe noe nødvendig som de virkelig trenger.

 

Fordelen med søndagsåpne butikker er at folk for nødvendige produkter de trenger den dagen, men allikevel trenger de ikke det  hver søndag.

 

Flere kan også bli ansatt i butikken eller mulighet for å tjene ekstra for de som jobber der, kanskje en mulighet for EKSTRA lønn? Går det utover noen? Eller at ansatte ikke får helgefred eller at noen som ønsker at alle skal ha fri den dagen? Så da er det bare å si det. Da får noen andre nye, en mulighet å jobbe og tjene endel eller kanskje ikke?

 

Jeg ser ingen grunn til å stenge søndagsåpne butikker?

 

De ansatte må ha én hviledag i uken, slik at de kan gå i kirken og være sammen med familien. 

 

 

Ja, men det er ikke alle som går i kirken. Det finnes flere som er arbeidsledig og de kan godt jobbe på en søndag, nåsom de er ledig resten av uka. Om de vil være med familien eller ikke, er opptil enkelte personer. Alle har ikke lik perspektiv, noen vil og noen vil ikke. Det er ikke alle Nordmenn som vil til Kirken da.

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

De fleste her inne har ikke argumentert mot søndagsåpne butikker, men mot generelt søndagsåpent. De fleste, etter hva jeg har sett og meg selv inkludert, er for søndagsåpne butikker - men mener samtidig at dette bør reguleres. Det er ufattelig mange innlegg i denne tråden som allerede problematiserer samtlige av dine ledende spørsmål, MT-Sci, jeg for min del har hverken tenkt til å gå en ny runddans eller finne sitater på over 130 sider der det meste er kverulering og øving i å skrike høyest av et par-tre brukere. Men kanskje noen andre er snillere.

 

De fleste går inne på det, ja...

 

Jeg ser ingen konkrete svar, om det skal være søndagsåpne butikker eller ikke. Som du nevner, så ser jeg at folk er generelt mot søndagsåpne butikker. Det er ikke alle som er imot søndagsåpne butikker. De fleste har ikke tilstrekkelig en god grunn for å stenge søndagsåpne butikker?

 

Regjeringen kan ikke komme på noe som, de helt mener selvstendig alene.

Endret av MT-Sci
Lenke til kommentar

Det var et troll-bait, ikke fall for det. Han forsøker å gjengi et argument fra 'motstanden', men gjør det ikke særlig bra. Selvfølgelig finnes det ulike perspektiver, men vi har allerede søndagsåpne butikker og muligheter for søndagsarbeid, så gruppen du og Hotel Papa angivelig henviser til er ikke urepresentert. Derimot er det en ganske stor arbeidsgruppe med ganske klar motsetning mot denne fjerningen av regulering som blir berørt av dette. Det er to ikke helt like tema.

 

Edit: Obs, du svarte mens jeg svarte. Dette innlegget var ment til ditt svar på Hotel Papas innlegg.

 

Edit: Til ditt nyeste innlegg, så tror jeg du må gjøre ett nytt forsøk i å lese mitt forrige. 'Motsand mot generelt søndagsåpent' er ikke det samme som 'generell motstand mot søndagsåpne butikker'.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...