Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er gammelt nytt at KrF ikke kommer til å godta full liberalisering av den kristne hviledagen. Spørsmålet er fortsatt hvilket kompromiss man ender opp med.

Dagens nyhet betyr at de andre partiene i praksis ikke vil kjempe om åpning i lovverket. Søndagsåpent blir i politiske øyne "glemt" framover. Bra er det.

 

 

Helt feil. Du har tydeligvis bare sett de tabloide overskriftene, og ikke lest uttalelsene til Solberg og Helleland.

Lenke til kommentar

 

Det er synd at en eldgammel bok skal bestemme når jeg får lov til å handle.

 

Arbeidsmiljøloven er vel ikke akkurat en eldgammel bok?

 

 

Visste ikke at KrF var opptatt av arbeidsmiljøloven. De bør isåfall endre partinavn til Arbeidsmiljøfolkepartiet.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er gammelt nytt at KrF ikke kommer til å godta full liberalisering av den kristne hviledagen. Spørsmålet er fortsatt hvilket kompromiss man ender opp med.

Dagens nyhet betyr at de andre partiene i praksis ikke vil kjempe om åpning i lovverket. Søndagsåpent blir i politiske øyne "glemt" framover. Bra er det.

Helt feil. Du har tydeligvis bare sett de tabloide overskriftene, og ikke lest uttalelsene til Solberg og Helleland.

Du som tar feil her, men det er lov. Saken er helt død. Det beste du kan håpe på er noe mildere regler for definisjonen av turistkommune, men alt annet vil ingen politiker tørre å utfordre Virke på. Stort feiltrinn å prøve å trumfe dette gjennom uten utredning, og nå som de har muligheten til å "glemme" saken, så gjør de heller det i stedet for å ta sjanser med tanke på neste valg.

Lenke til kommentar

I USA er det meste døgnåpent 7 dager i uka, og det er helt perfekt.

For hvem?

 

USA er også det industrialiserte landet med de klart dårligste forbrukerrettighetene og arbeidsvilkårene* i verden. Ingen har større misforhold mellom på papiret-frihet og følt frihet i form av rettigheter. At USA fortsatt har status som forbilde hos noen, flere tiår etter de faktisk var i tet på velstand og levekår, er ubegripelig for meg. USA var et forbilde, men det er lenge siden nå. På tide å åpne øynene for hvordan samfunnet har degradert der borte.

 

* Edit: .. for egne innbyggere. De forente arabiske emirater slår de på fremmedarbeid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor leser du ikke heller det de har sagt fremfor å spre det tullet? Vær så god:

 

http://www.vl.no/nyhet/erna-avlyser-full-s%C3%B8ndagshandel-1.651018

De uttaler seg åpenbart ikke på en måte som tilsier at de vil "glemme" saken. Men at mellomløsningen de til slutt kommer fram til vil ha noen særlig praktisk betydning, er mer tvilsomt nå enn tidligere.

Og slik går det tilsynelatende inn i den byråkratiske mølla, og blir glemt. Sier ikke at det ikke lan dukke opp på et senere tidspunkt, men de neste to årene vil det være minimalt med endringer fra dagens regler. Koster for mye å tape den kampen når flertallet av folket er i mot, samtidig som de ikke legger mere energi inn i utredning.

Lenke til kommentar

I USA er det meste døgnåpent 7 dager i uka, og det er helt perfekt.

Det irriterer meg at bar fordi Norge ble et offer for kristendommen så skal vi holde på med denne idiotien enda. Helt ubegripelig.

Det meste er ikke døgnåpent i USA selv om det er lov. Det største endring som har skjedd siden søndagsåpent i USA er at antall småbutikker i dagligvare bransjen har gått ned 50%. Utvalget har gått ned betydelig
Lenke til kommentar

Det meste er ikke døgnåpent i USA selv om det er lov. Det største endring som har skjedd siden søndagsåpent i USA er at antall småbutikker i dagligvare bransjen har gått ned 50%. Utvalget har gått ned betydelig

Utvalget har gått ned? På enkelte butikker er det større utvalg av norsk laks enn du finner i hele Norge tilsammen. Norske matbutikker er verdens mest deprimerende og stakkarslige forretninger. Ta en tur på Whole Foods en søndag i USA og så drar du på Joker søndagen etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et offer for kristendommen sånn i motsetning til USA?

I aller høyeste grad ja. USA ble skapt av religionsflyktninger, mange av grunnlovsforfatterne som skrev den religionsnøytrale grunnloven var ateister. Der har det aldri vært statsreligion, i motsetning til Norge. Det er forsåvidt riktig at kristendommen har greid å trenge seg inn på visse områder der også, men i langt mindre grad enn her i Norge selvfølgelig.

 

Jeg er også klar over hvordan venstreorientert norsk media fremstiller USA. Frihet gir utslag som for mange underkuede her i Norge blir fremstilt som komisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

* Edit: .. for egne innbyggere. De forente arabiske emirater slår de på fremmedarbeid.

Hva var dette innlegget for noe? En faktaopplysning, litt synsing... eller noe helt annet? :)

Lenke til kommentar

I aller høyeste grad ja.

Det er forskjell på å være offer for noe og å være bygget på noe.

 

I aller høyeste grad ja. USA ble skapt av religionsflyktninger, mange av grunnlovsforfatterne som skrev den religionsnøytrale grunnloven var ateister. Der har det aldri vært statsreligion, i motsetning til Norge. Det er forsåvidt riktig at kristendommen har greid å trenge seg inn på visse områder der også, men i langt mindre grad enn her i Norge selvfølgelig.

Jada. Jeg vet hva grunnlaget er. Men er det strengt tatt relevant for hvordan det er i dag? Var det på 50-tallet "In God We Trust" kom på amerikanske pengesedler? Det er vel hakket over at "kristendommen har greid å trenge seg inn på visse områder" som du skriver.

Poenget er at i dag er USA solid gjennomsyret av religion på de fleste felt, mye sterkere enn i Norge, og likevel klarer de å ta en arbeidsdag på søndag.

Dette religionsargumentet i Norge for hviledagen er så tynt at de religiøse knapt tror på det selv.

 

Jeg er også klar over hvordan venstreorientert norsk media fremstiller USA. Frihet gir utslag som for mange underkuede her i Norge blir fremstilt som komisk.

Jeg aner ikke hva du sikter til, men det er vel knapt relevant.
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt riktig at kristendommen har greid å trenge seg inn på visse områder der også, men i langt mindre grad enn her i Norge selvfølgelig.

Er det tidenes underdrivelse som halmstrå for å "vinne" argumentet, eller har du virkelig ikke fulgt med de siste 50-70 årene? USA er verdens mest krisentfundamentalistiske land. I tillegg er det stort og innflytelsesrikt. Det er en farlig kombinasjon. I Norge er det bare enkelte soner og tettsteder på Sørlandet som er i nærheten av USAs kristenfundamentalisme. 

 

 

Jeg er også klar over hvordan venstreorientert norsk media fremstiller USA. Frihet gir utslag som for mange underkuede her i Norge blir fremstilt som komisk.

Tenker du på Klassekampen eller Dagsavisen? Hva mener du med den siste setningen?
Lenke til kommentar

 

Det meste er ikke døgnåpent i USA selv om det er lov. Det største endring som har skjedd siden søndagsåpent i USA er at antall småbutikker i dagligvare bransjen har gått ned 50%. Utvalget har gått ned betydelig

Utvalget har gått ned? På enkelte butikker er det større utvalg av norsk laks enn du finner i hele Norge tilsammen. Norske matbutikker er verdens mest deprimerende og stakkarslige forretninger. Ta en tur på Whole Foods en søndag i USA og så drar du på Joker søndagen etter.
Tror ikke du har bodd i USA de siste 50år og erfaret forskjellene. Utvalget har alltid vært større i USA for mange grunner men små matbutikker som tilbød lokale mat nesten ikke eksisterer i USA etter søndagsåpent

 

Whole Foods, for eksempel, finnes ikke i områder uten en stor del upper middle class kunder og aldri i småbyer

Lenke til kommentar

- Standarden er wall mart, som kjapt kan beskrives som Rema stormarked på stereoider.

 

- I fattige strøk har butikkhyllene et skremmende mye dårligere utvalg enn i Norge. Ekstremt mye sukkerdrikke, majones, peanøttsmør og prosesserte usunne ferdigmatprodukter og ofte et totalt fravær av ferskvarer. Selv frukt og grønnsaker er ofte helt fraværende. Mel og gjær? Glem det! Spiskummen og peppermynte? Glem det! "Grillkrydder" og ketchup, ja det finner du.

 

- Whole Foods kan vel best sammenlignes med mathallene som har dukket opp i noen norske byer de siste årene. De er ikke vanlige hverken her eller der.

 

Dette er de tre hovedkategoriene der de to førstnevnte til sammen utgjør nesten hele markedet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er også klar over hvordan venstreorientert norsk media fremstiller USA. Frihet gir utslag som for mange underkuede her i Norge blir fremstilt som komisk.

Jeg klarer ikke dy meg. Jeg må si at dette minner skremmende mye om en viss president for noen år siden som sa "They hate us for our freedom!" Det er vanskelig å vite hvor en skal begynne med et så innsiktsløst utsagn. Litt sånn føltes det å lese det over dette siterte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...