Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Nei, det gjør du ikke.

Jo, det har alt med ditt argument å gjøre. Argumentet ditt er at min klage ikke er legitim fordi andre har det værre. Dette argumentet er håpløst.

 

"Vil du ikke spise din råtne tomat?! Det finnes mange som hadde blitt glad for den råtne tomaten!" - Det er fremdeles en råtten tomat.

Endret av Denjam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jo, det har alt med ditt argument å gjøre. Argumentet ditt er at min klage ikke er legitim fordi andre har det værre. Dette argumentet er håpløst.

Jeg tror Turteldove sitt poeng var at dersom du ikke er fornøyd med å jobbe på søndager så er det sikkert mange som kunne tenke seg å ta din plass. :)

Lenke til kommentar

Det er ingen som kommer til å slutte å sulte om du spiser en råtten tomat. (det er folk som slutter å sulte ved å få min råtne tomat) Det er ingen avveining. (jo) Det at du skal ha fri hver eneste søndag uten liberalisering, eller at mange arbeidsløse i Norge skal få seg jobb med liberalisering, DET er derimot en reell avveining mellom to goder.

Mange ville gått fryktelig langt for å ha den jobben du har i dagens sysselsettingssituasjon. Ved å innføre søndagsåpent ville vi ha åpnet arbeidsmarkedet for flere av dem.

Jeg tror overhodet ikke at jeg har misforstått poenget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det ugyldiggjør sammenligningen fordi? Og nei, alle blir ikke fornøyde: I sammenligningen mister jeg mat. Men det er likegyldig. En råtten tomat er en råtten tomat. Å jobbe søndager er mindre ønsket enn å jobbe andre dager. Hvorvidt det finnes personer uten arbeid eller med lite arbeid som hadde tatt på seg denne søndagsjobbingen forandrer ikke på det.

 

Det er absolutt ikke "stakkarslig" å ha en formening om det. Tullete forsøk på umyndiggjøring.

Endret av Denjam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og nei, alle blir ikke fornøyde: I sammenligningen mister jeg mat.

 

Greit. Om det var DET som var poenget med sammenlikningen din kan jeg si meg helt enig med deg. Avveiningen mellom at du får beholde en råtten tomat eller at de som sulter blir mettet, er et omtrent like enkelt valg som at du får fri hver eneste søndag eller at arbeidsledigheten i Norge synker.

Lenke til kommentar

Problemet med å jobbe søndager (for min del) er at det er den eneste dagen i uken som forutsigbart ikke er en arbeidsdag. For min del har mye mer med ro og fri å gjøre, enn det har med andre ærender å gjøre. Jeg vet allerede hvor lite det å ha fri en torsdag en uke istedenfor, og en tirsdag neste, eller en mandag og onsdag på turnus, tillater meg et avbrekk som er høyst nødvendig. Med studiene har jeg bortimot 88 timer lange uker. Jeg trenger denne faste fridagen, for å sove, for venner, for familie, for et avbrekk. Jeg vet at det finnes de som heller vil slappe av helt alene, på en mandag eller tirsdag, eller bruke tiden på butikken o.l. Jeg vet også at jeg er veldig langt ifra å være alene i min tankegang. Så langt ifra at våre interne meningsmålinger viser over 90% motstand. Over 90%. Det er ikke et lite tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke plassert meg i den situasjonen selv at regjeringen ønsker simpelthen å fjerne en regulering. Det eneste som tilsier at jeg ikke burde jobbe i butikk med dette ønsket, er ditt ønske om å oppheve forbudet. Det eneste. Så jo, jeg sier jeg burde fortsette å jobbe i butikk, og jeg sier at jeg burde fortsette å kjempe for å beholde denne goden.

Endret av Denjam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så det du sier er at du vil nekte andre å jobbe på søndager fordi at du selv ikke liker å jobbe på søndager? Du vil beholde forbudet fordi at du selv synes det er deilig? :)

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til en ting jeg hørte på radioen for en times tid siden. Man diskuterte et lovforslag om å fjerne alle reguleringer på åpningstider. Noe som betyr at alle kan ha dag og natt åpent hver eneste dag hele året. Nå var jo ikke dette i Norge, men argumentene var stort sett de samme som serveres i denne tråden for/mot åpent dagtid søndag.

Det har vel noe med perspektivet man har på saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja det var kanskje en liten stråmann der, beklager det, men det var mest for å illustrere hvor tåpelig denne diskusjonen er i ferd med å bli (EDIT: og faktisk lenge har vært). De aller fleste argumenter mot søndagsåpne butikker bunner som regel ut i en eller flere av følgende:

  • Personlige preferanser (det som du argumenter ut i fra).
  • Religion (du skal holde hviledagen hellig).
  • Alle må jobbe mer.
  • Prisene vil øke.
  • Familieidyllen vil rakne.
  • Folk vil ikke kunne gå på ski lenger (ja har faktisk blitt brukt som argument i løpet av denne tråden).
  • Osv, osv.

Så det så. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ja det var kanskje en liten stråmann der, beklager det, men det var mest for å illustrere hvor tåpelig denne diskusjonen er i ferd med å bli (EDIT: og faktisk lenge har vært). De aller fleste argumenter mot søndagsåpne butikker bunner som regel ut i en eller flere av følgende:

  • Personlige preferanser (det som du argumenter ut i fra).
  • Religion (du skal holde hviledagen hellig).
  • Alle må jobbe mer.
  • Prisene vil øke.
  • Familieidyllen vil rakne.
  • Folk vil ikke kunne gå på ski lenger (ja har faktisk blitt brukt som argument i løpet av denne tråden).
  • Osv, osv.
Så det så. :)

 

Min favoritt var at det var fordi staten synser om vår moral.
Lenke til kommentar

Jeg vet også at jeg er veldig langt ifra å være alene i min tankegang. Så langt ifra at våre interne meningsmålinger viser over 90% motstand. Over 90%. Det er ikke et lite tall.

Hvilke meningsmålinger er det?

 

Jeg føler denne tråden er nærmest kapret av noen få debattanter så det ville vært fint med en måling der hver person har kun en stemme.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet også at jeg er veldig langt ifra å være alene i min tankegang. Så langt ifra at våre interne meningsmålinger viser over 90% motstand. Over 90%. Det er ikke et lite tall.

Hvilke meningsmålinger er det?

 

Jeg føler denne tråden er nærmest kapret av noen få debattanter så det ville vært fint med en måling der hver person har kun en stemme.

 

Denne målingen er internt i Coop-bedriften. Dvs. vår HMS-avdeling har utført en undersøkelse basert på de ansattes ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...