Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvorfor vil det ikke bli slik med søndagsåpne butikker? At det er de som vil ha det som må betale, altså? Hvordan er det med kiwis lokalbutikker, tror du at det er gratis å ha (eksempelvis) dobbelt så mange butikker? Mon tro hvem som "betaler" lønna og husleia for det?

 

Fra et økonomisk ståsted, vil det ikke da være bedre å bruke eksisterende butikker framfor å bygge nye <100m2 avdelinger? De har jo stort sett den samme bemanningen som i de store butikkene. Kiwi er vel den med flest søndagsåpne butikker, har ihvertfall vært det der jeg har bodd. Og Reitan varslet vel for en tid tilbake at han ville ta opp kampen med norgesgruppen sine brunstadbuer.. Husleia blir jo ikke billigere ved å ha stengt hver søndag, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Husleia blir jo ikke billigere ved å ha stengt hver søndag, eller?

Nei det gjør den nok ikke. Jeg hørte med min lokale grønnsakshandler (under 100kvm) om hvorfor han ikke tar seg fri på søndager, og svaret jeg fikk da var at siden han betalte husleie også for søndager så da kunne ha like så godt ha åpent.

Lenke til kommentar
Her må alle dele på drittjobben folket vil ha oss til å gjøre.

 

 

Dette må være den mest stakkarslige setningen jeg har lest i denne tråden, og det sier litt. Mange ville gått fryktelig langt for å ha den jobben du har i dagens sysselsettingssituasjon. Ved å innføre søndagsåpent ville vi ha åpnet arbeidsmarkedet for flere av dem. Du hadde uansett vært sikret noen av verdens beste betingelser for arbeidstid, miljø, stillingsvern osv. gjennom den norske arbeidsmiljøloven, så deg er det overhodet ikke synd på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette har jeg vel svart på til deg ganske mange ganger i tråden, men det er jo fint at du i det minste spør først om du er usikker. Nei, jeg er ikke imot søndagsåpne butikker.

 

AtW

Vel, jeg synes ganske ofte at du argumenterer på en måte som gir inntrykk av det motsatte, så beklager å måtte spørre igjen.

 

Men oppfølgingsspørsmål: synes du butikkeierne da selv skal få bestemme når de vil holde åpent? :)

Lenke til kommentar

Jeg glemte at ingenting i fantastiske Norge kan være dårlig fordi folk dør av sult i andre land. Rettet mot Husam.

 

Bare fordi noen som sulter gjerne hadde spist en råtten tomat fremfor å dø av sult, betyr det ikke at råtten tomat er bra mat.

Endret av Denjam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg glemte at ingenting i fantastiske Norge kan være dårlig fordi folk dør av sult i andre land. Rettet mot Husam.

 

Bare fordi noen som sulter spiser gjerne hadde spist en råtten tomat fremfor å dø av sult, betyr det ikke at råtten tomat er bra mat.

Hæ? På hva måte er det du skriver her relevant for diskusjonen rundt søndagsåpne butikker?

Lenke til kommentar

 

Dette har jeg vel svart på til deg ganske mange ganger i tråden, men det er jo fint at du i det minste spør først om du er usikker. Nei, jeg er ikke imot søndagsåpne butikker.

 

AtW

Vel, jeg synes ganske ofte at du argumenterer på en måte som gir inntrykk av det motsatte, så beklager å måtte spørre igjen.

 

Men oppfølgingsspørsmål: synes du butikkeierne da selv skal få bestemme når de vil holde åpent? :)

 

 

Jeg synes godt det kan reguleres nattåpenhet, ihvertfall i enkelte områder, mtp ro og fred.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ah der var svaret ja. Beklager, fikk ikke opp notification her. :)

 

Jo. Det er mr. lån, mr. utdanning, mr. leie etc. Arbeidsmarkedet er historisk dårlig, om jeg er nødt til å minne deg på det. Dessuten er jeg ikke misfornøyd med jobben min, jeg trives veldig bra. Det betyr ikke at jeg syntes at arbeid på søndager er greit. Jeg tolerer det 4 ganger i året, men det hadde vært enda bedre uten.

Alle har utgifter som må håndteres, det er vel derfor man jobber... med mindre man går på trygd da.

 

Men om arbeidsmarkedet er så dårlig, bør du da ikke være glad for at du har en jobb da; selv om det innebærer litt søndagsjobbing i løpet av året? Det er sikkert mange gladelig ville jobbet på søndager om de hadde fått muligheten... kanskje? :)

Lenke til kommentar

Jeg svarer på Husam sin helt idiotiske argumentasjon.

 

Nei, det gjør du ikke. Du kommer med et ironisk svar om folk som sulter, som strengt tatt ikke har noe med mitt argument å gjøre. Det er ingen som kommer til å slutte å sulte om du spiser en råtten tomat. Det er ingen avveining. Det at du skal ha fri hver eneste søndag uten liberalisering, eller at mange arbeidsløse i Norge skal få seg jobb med liberalisering, DET er derimot en reell avveining mellom to goder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, det er relevant.

 


 

Jeg er glad for at jeg har en jobb. Det virker som at du ikke klarer å lese hele innlegg.

Ok, da ser kanskje ikke jeg relevansen. Men det er greit, Turteldove får selv svare. 

 

Men om du er fornøyd med jobben din, hvorfor da klage over litt søndagsjobbing et par ganger i året? Du får vel kompensert denne søndagsjobbingen regner jeg med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...