Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det er den enkelte søndagshandlende som betaler for det, covah. Ikke vi som velger å handle hos nærmeste konkurrent en av de seks andre dagene i uken.

Da er du rimelig naiv, eller kanskje du handler på en butikk som ikke er med i en kjede?

 

Det er nok hverken eller. Jeg er driftsansvarlig i ett av Hordalands største hypermarkeder, som er en del av en kjede.

Lenke til kommentar

Grunnen er egentlig ganske enkel:

1. De som vil kjøre snøscooter utgjør en minoritet langt fra økonomisk og kulturell makt i hovedstaden.

2. De som mener at ikke bare dem selv, men alle andre skal gå på ski, bli svett og så poste bildene på Facebook sitter betydelig nærmere økonomisk og kulturell makt i hovedstaden.

3. Den store majoriteten spør "hvorfor skal vi tillate snøscooter", når de heller burde spørre seg "hvorfor skal vi forby snøscooter".

Håper du har hakestropp til aluminiumshatten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I så fall, igjen, sa du ingenting om grunnene som lå bak. Så langt har du virket meget lite interessert i hvorfor, bare du får mer generell frihet.

Du sier det ikke er noe personlig som ligger bak. "Generell frihet" var det du sa. Likevel klarer du ikke komme opp med en eneste begrunnelse på hvorfor personlig frihet skal veie tyngst i noen som helst situasjon.

Er du så forstokket at du ikke forstår hvorfor individet bør ha frihet? Kan du isåfall si det tydelig så det er klart for oss lesere hva du og dine står for?

 

 

Det er ikke nødvendigvis det er som utgangspunktet for alles politikk som sådan, la oss si man feks er utilitarist, man mener folk bør være lykkeligst mulig, samtidig mener man at det best oppnås av en utstrakt frihet. I den situasjonen veier ikke frihet tyngst, der veier lykke tyngst.

 

AtW

 

Det viser seg igjen at mange sliter med å se annet enn at om det er noe de ikke kan gjøre, uansett grunn, så er det fordi de tror noen bruker det i den hensikt å holde dem nede.

Til mange av dere som føler det slik har jeg en ting å si: Slipp litt luft ut av egoet. sentrale og viktige er dere ikke.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dere som avsporer kanskje slutte med det? :)

Skjønner hva du mener, men det som ligger bak er grunnlag for en bestemmelse. Det er definitivt analogt med søndagsåpne butikker. Skal jeg gjette, så tror nok han som la frem snøscooteranalogien at butikkene er stengt på søndager fordi ingen maktmennesker vil handle på søndager. Han er sikkert ikke alene om å tenke slik.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innlegg med overdreven quoting, aka pyramidebonanza, er redigert for å forkorte lengden på posten. Quoting er bra for å vise hvem dere siterer men pass på at det ikke blir overdreven bruk av denne funksjonen. Det er ikke nødvendig at folk får slitasjeskader på scrollefingeren for å komme frem til det dere har skrevet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grunnen er egentlig ganske enkel:

1. De som vil kjøre snøscooter utgjør en minoritet langt fra økonomisk og kulturell makt i hovedstaden.

2. De som mener at ikke bare dem selv, men alle andre skal gå på ski, bli svett og så poste bildene på Facebook sitter betydelig nærmere økonomisk og kulturell makt i hovedstaden.

3. Den store majoriteten spør "hvorfor skal vi tillate snøscooter", når de heller burde spørre seg "hvorfor skal vi forby snøscooter".

Håper du har hakestropp til aluminiumshatten.

 

Du antyder at jeg er konspirasjonsteoretiker.

 

Min påstand er like fullt at det ikke er faglige grunner for at fritidsbåtkjøring og fritids scooterkjøring er så forskjellig behandlet av staten. Da står vi igjen med ikke-faglige grunner.

 

Et kynisk politiker-syn tilsier at hvis en politiker har mer å tjene på en beslutning enn å tape, så vil hun ta den. Hvis hun ikke gjør det så vil hun med noen sannsynlighet bli erstattet av en annen politiker.

 

Som du nevner så var aldri min hensikt å dra en dyp snøscooter-diskusjon inn i debatten. Jeg ønsket å bidra med noen eksempler på hvordan de illiberale av både rød og blå valør (hvis de får sjansen) gjerne overkjører minoriteter og andre i sin (ofte ærlig motiverte) søken etter å vite best for andre. Jeg leste Marstranders bok om temaet med stor interesse (selv om vi kommer fra forskjellig politisk ståsted).

 

Jeg har et sterkt ønske om at staten ikke skal mene noe om min moral. Det Norske folk er forbausende naive i forhold til "gode formål". Det er f.eks vanskelig å være tilhenger av utroskap. Men skal staten straffe utroskap på samme måte som homofile ble straffet for et par generasjoner siden? I mine øyne selvsagt ikke. Hysj-hysj myndigheter og deres illiberale støttespillere trenger bare å si "men tenk på barna" så godtar befolkningen inngrep i ustraffede borgeres frihet med ufattelige konsekvenser.

 

Spørsmålet er i hvor stor grad illiberal synsing om andre menneskers moral er den "egentlige" bakenforliggende årsaken til at borgere og politikere er så sterke motstandere av søndagsåpne butikker. Jeg tror at det er en sterk medvirkende motivasjon.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du antyder at jeg er konspirasjonsteoretiker.

Vel... Du antyder vikarierende motiver for bestemmelser fra overmakten. Kall det hva du vil, men sist gang jeg sjekket var det en konspirasjonsteori.

 

Min påstand er like fullt at det ikke er faglige grunner for at fritidsbåtkjøring og fritids scooterkjøring er så forskjellig behandlet av staten. Da står vi igjen med ikke-faglige grunner.

Deg om det. Jeg kan trekke frem at en fritidsbåt ikke gjør skade på vannet så lenge den ikke lekker olje.

En snøscooter vil være nesten garantert å gjøre skade på underskog som typisk er viktig for det lokale økosystemet.

Du trenger ikke være enig i at dette er hensyn man trenger ta selvfølgelig. Men da blir det jo en annen kamp.

 

Et kynisk politiker-syn tilsier at hvis en politiker har mer å tjene på en beslutning enn å tape, så vil hun ta den. Hvis hun ikke gjør det så vil hun med noen sannsynlighet bli erstattet av en annen politiker.

Og hvem er denne overmakten som holder politikerene i ørene i vårt norske politiske system?

 

Som du nevner så var aldri min hensikt å dra en dyp snøscooter-diskusjon inn i debatten.

Helt klart. Men du mente det er en god analogi, og du har forklart det ved at politikere har vikarierende motiver.

Det gjør det kun til en analogi ved at du mener politikerene selv tjener på at butikker har søndagsstengt. Eller enda værre, at det er likegyldig for dem og derfor tillater seg å lage hindringer for folket.

 

Jeg ønsket å bidra med noen eksempler på hvordan de illiberale av både rød og blå valør (hvis de får sjansen) gjerne overkjører minoriteter og andre i sin (ofte ærlig motiverte) søken etter å vite best for andre.

Jeg ser ikke hvordan det å mene man vet hva som er best for andre kommer ut fra det da du skrev "umotivert innskrenkning av individets frihet". Betyr ikke det at man (bevisst) gjør det uten grunn - som en motsetning til en velment men feilaktig grunn?

 

Jeg har et sterkt ønske om at staten ikke skal mene noe om min moral.

Ser du det virkelig som et angrep på din moral at du ikke får lov til å rasere underskog som du lyster?

 

Spørsmålet er i hvor stor grad illiberal synsing om andre menneskers moral er den "egentlige" bakenforliggende årsaken til at borgere og politikere er så sterke motstandere av søndagsåpne butikker. Jeg tror at det er en sterk medvirkende motivasjon.

Så... Noen holder butikker stengt for deg på søndager fordi de har sterke meninger om din moral?

Ikke for å være vanskelig, men jeg ser ikke hvordan det ene følger det andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kun måtte jobbet, selv om jeg har langt bedre ting å gjøre på en søndag midt i juletider. Lese til eksamen, for eksempel.

Kanskje du skulle hørt med din sjef om du kan få fri for å lese til eksamen? Evt kanskje finne en annen jobb? :)

 

Jeg har handlet på søndager så langt i førjulstiden. Kommer til å fortsette med det. Det er rett og slett da jeg har tid. 

Tiltredes.

 

Det jeg forøvrig er litt interessert i å vite er: hvor mange av søndagsåpent-motstanderne her inne handler selv på søndager? :)

Lenke til kommentar

 

Kun måtte jobbet, selv om jeg har langt bedre ting å gjøre på en søndag midt i juletider. Lese til eksamen, for eksempel.

Kanskje du skulle hørt med din sjef om du kan få fri for å lese til eksamen? Evt kanskje finne en annen jobb? :)

 

Jeg vet ikke om du spøker eller ikke, men jeg kan ikke "bare finne en annen jobb". Ikke kan jeg få fri hver søndag heller, selv om det kun er fire stykker. Her må alle dele på drittjobben folket vil ha oss til å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vet ikke om du spøker eller ikke, men jeg kan ikke "bare finne en annen jobb". Ikke kan jeg få fri hver søndag heller, selv om det kun er fire stykker. Her må alle dele på drittjobben folket vil ha oss til å gjøre.

Klart du kan finne en annen jobb om du er misfornøyd med jobben du har nå. Er vil ingen som står og peker på hodet ditt med en pistol og tvinger deg til å bli? :)

Lenke til kommentar

Jo. Det er mr. lån, mr. utdanning, mr. leie etc. Arbeidsmarkedet er historisk dårlig, om jeg er nødt til å minne deg på det. Dessuten er jeg ikke misfornøyd med jobben min, jeg trives veldig bra. Det betyr ikke at jeg syntes at arbeid på søndager er greit. Jeg tolerer det 4 ganger i året, men det hadde vært enda bedre uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...