Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Utvidelse av åpningstiden vil påvirke de ansattes arbeidstid, noen steder i liten grad og noen steder i stor grad. Eller er det uviktig hva de arbeidende mener om hva som er "utilbørlig", dvs. urimelig eller upassende, enn sålenge de ikke eier bedriften?

Så lenge vi kan ta for gitt at et ansettelsesforhold er en frivillig inngått avtale så er dette et helt annet type forhold enn det å være borger i et demokratisk land. Et land kan finne på å kaste meg i fengsel eller skattlegge meg fra gård og grunn. En arbeidsgiver har (heldigvis) ikke tilgang til slike maktmidler.

 

Jeg kan vanskelig se at staten kan kreve av private bedrifter at de er "demokratiske" enn så lenge innsatsen er såpass asymmetrisk (en eier kan ha gått inn med kapital på 100 millioner, en ansatt får stort sett betalt per time uansett).

 

Hvis en arbeidsgiver ønsker å endre et ansettelsesforhold så høres dette ut som noe man må forhandle med den ansatte om (ansettelseskontrakter har såvidt jeg har erfart tidsfestet når man skal jobbe). Strategiske avgjørelser angående driften av bruket kan det sikkert være klokt å involvere de ansatte i, men jeg er skeptisk til at det skal være påbudt ved lov.

 

http://www.virkepluss.no/kunnskap/artikler/Sider/Ansattesvalgtes-rett-til-representasjon.aspx

 

Jeg tror at begge parter (kapitalister og arbeidstakere) tjener på en frivillig modell med en viss grad av tillit og transparens, heller enn kynisk utbytting av hverandre med advokater og kamp på barrikadene. Jeg tror at Norge gjør noe riktig i disse spørsmålene. Men kanskje det er vel så mye Norsk kultur som Norsk politikk.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingenting med å være barn å gjøre. Du ville gjort samme tabben. Faktisk, så gjør du det trolig hver gang du handler. Visste du at det er mye mer optimaliserende å ha én kø fordelt på alle betjente kasser, hvor fremstemann går til første ledige kasse? Hvorfor gjør ikke du det, stiller deg noen meter bak og i midten mellom alle betjente kasser, og venter på tur? Fordi ikke alle andre følger det samme prinsipp.

 

En optimalisering som dette er kun mulig ved policy, lovgivning eller tvang, fordi det gagner den enkelte å tjene seg selv. Det vil si i dette tilfellet å stille seg fremfor deg og betale før deg. Kun steder hvor dette er innført ved policy er et slikt system mulig. Selvsagt kan man argumentere at man ikke trenger en slik policy, fordi ingen tar skade av å stå i litt mer kø. For min del er det sløsing med tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

hvor mye mer konkurranse tåler butikkene før a er det eneste alternativet?

Hvor mye konkurranse butikkene tåler? Tja, det blir vel opp til markedet og butikkene selv å avgjøre? Sier seg vel selv at om "alle" skal selge juleribbe at det blir rift om kundene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Utvidelse av åpningstiden vil påvirke de ansattes arbeidstid, noen steder i liten grad og noen steder i stor grad

Dette var da et litt "goddag mann økseskaft" innlegg? :)

 

 Eller er det uviktig hva de arbeidende mener om hva som er "utilbørlig", dvs. urimelig eller upassende, enn sålenge de ikke eier bedriften?

Mener du at ansatte som ikke har noen eierandeler i butikken skal kunne diktere åpningstidene? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Jeg blir helt matt av å diskutere denne saken, absolutt alt, uansett hvor trivielt det er, skal problematiseres og kveruleres på. Jeg sa meg egentlig ferdig med denne saken, for min del, en del sider tilbake, men lot meg rive med igjen. Skal ikke gjenta seg.

Ja det er "moving the goalpost" fra ende til annen. Ikke før er et problempunkt ferdigdebattert som dukker det opp et nytt et som må motbevises. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg tør ydmykt å hevde at kremmere i Norgesgruppen og co er bedre til å drive butikk enn politikere og meg og deg, og at forsøk på å hjelpe dem med det som er spesialiteten deres er dømt til å gi latterlige utslag.

Bra skrevet. Et av disse "latterlige utslagene" er jo for eksempel Kiwi-butikker som har et eget lokale som de kun bruker ifbm søndagsåpent, samt plantasjen og liknende som får lov å ha åpent mens andre butikker ikke får lov til det. Ja, og så kjøpesenter som får lov å ha åpent på søndager i julen. Totalt inkonsekvent.

 

Man skulle nesten tro at politikerne har en glasskrukke hvor de legger en masse papirlapper med forskjellige forbud oppi, hvor de så med jevne mellomrom stikker hånden nedi og tilfeldig plukker et forbud. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har ingenting med å være barn å gjøre. Du ville gjort samme tabben. Faktisk, så gjør du det trolig hver gang du handler. Visste du at det er mye mer optimaliserende å ha én kø fordelt på alle betjente kasser, hvor fremstemann går til første ledige kasse? Hvorfor gjør ikke du det, stiller deg noen meter bak og i midten mellom alle betjente kasser, og venter på tur? Fordi ikke alle andre følger det samme prinsipp.

Dette er vel i stor grad betinget av kultur!? Da jeg var i USA nylig så var det helt vanlig det var én kø fordelt på mange plasser. Dersom man ikke overholdt dette prinsippet (som jeg faktisk ikke gjorde første dagen) så fikk man "smekk på fingrene" av de ansatte.

 

En optimalisering som dette er kun mulig ved policy, lovgivning eller tvang, fordi det gagner den enkelte å tjene seg selv. Det vil si i dette tilfellet å stille seg fremfor deg og betale før deg. Kun steder hvor dette er innført ved policy er et slikt system mulig. Selvsagt kan man argumentere at man ikke trenger en slik policy, fordi ingen tar skade av å stå i litt mer kø. For min del er det sløsing med tid.
Den enkelte butikk klarer fint å implementere et slik system om de vil, men de færreste butikkeierne gjør det vel fordi at de ikke ser på det som et stort problem. Så vidt jeg vet så er det ingen lov i USA som sier at man må ha en kø fordelt på flere kasser. Go figure. :)
Lenke til kommentar

 

Hensikten når juleribba koster 80, eller 19,90 for den saks skyld er vel at tapet på den varen dekkes ved at kunden handler andre varer, som total gir en form for fortjeneste til butikken? Feiler butikken på dette så blir det vel dekket gjennom to muligheter: a) butikken øker prisene i en annen periode for å dekke tapet. b) butikken tar tapet selv.

 

 

Sånn sett syns jeg kanskje du argumenterer imot deg selv her, for om butikkens eneste hensikt er profit, som jeg forøvrig er enig i, så vil vel en dag ekstra i uka med drift føre til økte kostnader, som igjen fører til at butikken må ta valg a eller b ovenfor. Hvordan er situasjonen i Norge i dag? hvor mye mer konkurranse tåler butikkene før a er det eneste alternativet?

Du later til å tro at butikk-eiere er som barn å regne, og at staten må gå aktivt inn og nekte dem å holde åpent på søndager for å unngå at de velger å åpne på søndager, taper penger og overfører tapet til kundene.

 

Jeg påpeker at hvis dette er holdningen din så er det ingen grunn til å begrense seg til åpningstider. Du bør snarest lage en liste av ting du synes er dumt av butikk-eiere å gjøre. Jeg foreslår:

*Forbud mot salg av hummer uten på Oslos vestkant.

*Forbud mot mer enn en butikk av samme slag innen 10km radius

*Forbud mot juleribbe til under 100,- pr kg

*Forbud mot merkevarer

 

Jeg tør ydmykt å hevde at kremmere i Norgesgruppen og co er bedre til å drive butikk enn politikere og meg og deg, og at forsøk på å hjelpe dem med det som er spesialiteten deres er dømt til å gi latterlige utslag.

 

-k

Slik jeg ser det så vil det å tillate søndagsåpent fungere som et påbud. Samme mekanikk som gjør at du og jeg kan handle julemat for 1,- i dag. I følge din logikk ville ikke butikkene gjort dette fordi de taper på det. Er rimelig sikker på at varene koster godt over 1 krone i innkjøp. Hvem tar kostnaden her til slutt? Kan ikke forstå annet enn at konsumet kun øker på de billigste varene som butikkene selger med tap. Hva er vi da mest tjent med? Marsipan til 1,- eller at prisen på dagligvare øker noe mer enn ellers i februar for å hente inn tapet?

Lenke til kommentar

 

 

Helt sikkert den samme delen som i dag er villig til å betale litt mer for at alle butikker skal være søndagsåpne. Tingen med Brustadbuer er at det er så få butikker som har det (hvert fall her i området jeg er fra) at den totale kundemassen på en søndag muligens gjør at butikken ikke taper de store summene på det. Har flere åpent vil kundemassene fordeles på hver butikk og sånn sett vil det bli høyere kostnader til drift i forhold til fortjeneste.

 

En butikk er jo på mange måter lik en fabrikk. Det er vel egentlig ganske elementær regnskapsforståelse at en kostnadsøkning uten økt konsum vil føre til høyere priser eller mindre fortjeneste. Så blir det en vurdering om hvor Norge er i dag i forhold til hva langt vi kan strekkes på pris eller hvor langt ned det kan driftes før det er snakk om underskudd. Hvor mye sitter en gjennomsnittlig dagligvarebutikk igjen med etter endt år?

 

For det første er det et viktig poeng at søndagsåpent IKKE vil føre til høyere priser, jamfør erfaringer og statistikk fra andre land som har innført dette de siste årene. Pga. økt konkurranse og økt konsum har prisene blitt holdt nede. I Norge vil vi tvert i mot sannsynligvis oppleve lavere priser på søndager, fordi brustadbuene som drar fordel av mangel på konkurranse er dyrere enn andre butikker. Når vi også hører representanter fra Reitan-gruppen (som sist jeg sjekket fortsatt ønsker søndagsåpne butikker) argumentere i debattprogrammer, sier de at kostnadsøkningene ved en liberalisering vil være minimale. Priskrigen vi ser mellom kjedene før jul viser også at konkurransen med de andre kjedene har langt mer å si enn kostnadene for butikkene når det gjelder prissetting.

Hva var erfaringene fra nabolandene våres når de startet med det samme? Hva slags marginer opererte de med i forkant, og hva slags marginer operer vi med i dag? har ikke sett disse postet, så hvis noen har de hadde det vært fint om de la dem ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@fjellfie: kan du vennligst slutte å legge ved "sitatpyramider"? Det holder om du legger ved akkurat det innlegget du svarer på. Ellers foreslår jeg at du leser OECD-rapporten om du ikke har gjort det allerede.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

 

Slik jeg ser det så vil det å tillate søndagsåpent fungere som et påbud...

Sukk, den "løypa" igjen? Really? :)
Hvorfor selger samtlige av lavpriskjedene ut julevarer med tap i dag da? Akkurat samme moment ved konkuranse som vil tvinge dem til å ha åpent på søndager. Med mindre du sitter på informasjon jeg ikke vet. Hva er innkjøpsprisen på disse varene til 1,-?
Lenke til kommentar

@fjellfie: kan du vennligst slutte å legge ved "sitatpyramider"? Det holder om du legger ved akkurat det innlegget du svarer på. Ellers foreslår jeg at du leser OECD-rapporten om du ikke har gjort det allerede. :)

Hvordan fjerner jeg disse på mobil?:)

 

Hvor i OECD-rapporten står det at Norge vil oppleve at prisene synker? Send meg gjerne en lenke, så jeg kan se, eller referer det her. Tar rapporten bare for seg dagligvare?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor selger samtlige av lavpriskjedene ut julevarer med tap i dag da? Akkurat samme moment ved konkuranse som vil tvinge dem til å ha åpent på søndager. Med mindre du sitter på informasjon jeg ikke vet. Hva er innkjøpsprisen på disse varene til 1,-?

Hvorfor de selger med tap? Tja, kan det være fordi at de vil trekke kunder som så kjøper flere ting enn bare julevarer? Kan det være fordi at de totalt sett tjener på det? Det får strengt tatt være opp til hver enkelt butikk å finne ut av selv.

 

"Tvang" diskusjonen gidder jeg ikke gå inn på igjen, den har vært diskutert til døde her allerede.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor selger samtlige av lavpriskjedene ut julevarer med tap i dag da? Akkurat samme moment ved konkuranse som vil tvinge dem til å ha åpent på søndager. Med mindre du sitter på informasjon jeg ikke vet. Hva er innkjøpsprisen på disse varene til 1,-?

Hvorfor de selger med tap? Tja, kan det være fordi at de vil trekke kunder som så kjøper flere ting enn bare julevarer? Kan det være fordi at de totalt sett tjener på det? Det får strengt tatt være opp til hver enkelt butikk å finne ut av selv.

 

"Tvang" diskusjonen gidder jeg ikke gå inn på igjen, den har vært diskutert til døde her allerede.

Men samtlige av butikken gjør det vel? Hvis det var sånn at det var opp til hver, så ville vel de fleste ha beholdt prisene på nivået det var før? Kan det være at de ser seg tvunget til å sette ned på samme måte som de vil se deg tvunget til å ha åpent på søndager? Jeg vet ikke, så kom gjerne med argumenter foruten at du ikke vil diskutere hva tvang er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvordan fjerner jeg disse på mobil? :)

Hm, er ikke det bare å merke teksten du vil slette?

 
Hvor i OECD-rapporten står det at Norge vil oppleve at prisene synker? Send meg gjerne en lenke, så jeg kan se, eller referer det her. Tar rapporten bare for seg dagligvare?
Kjære vene da, hvordan kan man legge frem tall på et område der det ikke finnes noen tall? OECD-rapporten fant ingen korrelasjon mellom fjerning av forbud og økte priser, så da blir spørsmålet: hvorfor skal det motsatte skje i Norge? 
 
Forøvrig, om prisene skulle vise seg å øke: hva så? :)
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så vil det å tillate søndagsåpent fungere som et påbud.

Tuller du nå?

 

Jeg er tilhenger av å tillate tigging. Kan det tolkes som et _påbud_ om å tigge?

Samme mekanikk som gjør at du og jeg kan handle julemat for 1,- i dag. I følge din logikk ville ikke butikkene gjort dette fordi de taper på det.

Jeg tror at butikker gjør det de kan for å tjene penger (innenfor loven, noen ganger i gråsoner). Jeg tror _ikke_ at jeg har faglig innsikt til å vite bedre enn dem hva de tjener penger på og ikke.

Er rimelig sikker på at varene koster godt over 1 krone i innkjøp.

Helt enig.

Hvem tar kostnaden her til slutt? Kan ikke forstå annet enn at konsumet kun øker på de billigste varene som butikkene selger med tap.

Det er ingen enkel, direkte sammenheng mellom utsalgsprisen på hver enkelt vare og innkjøpspris. Forsøk på å late som om det er en slik sammenheng er å stikke hodet i sanden. Butikkens lønnsomhet avhenger av hvor mye penger de totalt får inn relativt hvor mye penger de totalt bruker. Følgelig vil enhver slu kremmer benytte enhver (lovlig) strategi for å maksimalisere denne totalen, og ikke enkelt-komponenter.

 

Hvis det å gi alle kunder gratis smaksprøver fører til en "generelt god stemning", at småbarnsfedre som meg tør å legge turen en ekstra gang innom butikken med slitne/sultne barn, at folk føler et "press" for å kjøpe varer som de ellers ikke ville ha kjøpt så vil butikker antagelig gjøre akkurat det. Staten kunne opplagt ha gått inn i smaksprøve-saken og nektet Meny å tilby slike smaksprøver med det som argument at det koster Meny penger som må føre til dyrere varer for kunder som ikke vil ha smaksprøver. Heldigvis lever vi i et land hvor slik detalj-styring ville være politisk umulig.

 

Hvis søndagsåpent eller billig ribbe får flere til å besøke butikken og/eller til å legge igjen mer penger så vil det kunne gjøre butikken mer lønnsom og arbeidsplassene sikrere. I motsatt fall så er det en utgift som gjør butikken mindre lønnsom og arbeidsplassene mer utsatt. I begge tilfeller er dette vurderinger som jeg mener voksne menn og kvinner med ansvar for en liten bedrift burde være kapabel til å gjøre selv.

Hva er vi da mest tjent med? Marsipan til 1,- eller at prisen på dagligvare øker noe mer enn ellers i februar for å hente inn tapet?

Poenget mitt var at hvis du er for å nekte regulære butikker å holde åpent på søndager for å hjelpe butikk-eiere å tjene penger så virker det fornuftig å også detalj-regulere andre deler av butikk-drift. Det at politikere skal drive matbutikker har vært prøvd i andre land. Jeg hadde et håp om at når du satt deg ned og tenkte igjennom hva du ville regulere ved en butikks drift så hadde du konkludert med at det var veldig vanskelig og ikke ditt/mitt/Sivs fagfelt.

 

Jeg tok kanskje feil.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men samtlige av butikken gjør det vel? Hvis det var sånn at det var opp til hver, så ville vel de fleste ha beholdt prisene på nivået det var før? Kan det være at de ser seg tvunget til å sette ned på samme måte som de vil se deg tvunget til å ha åpent på søndager? Jeg vet ikke, så kom gjerne med argumenter foruten at du ikke vil diskutere hva tvang er.

Tja, det er ikke alle som setter ned prisene da. :)

 

Uansett: at de ulike butikkene konkurrerer om kundene vet å sette ned prisene er jo et helt ypperlig eksempel på at konkurranse fungerer. Men det er nå bare min ydmyke mening da. :)

Lenke til kommentar

 

 

Men samtlige av butikken gjør det vel? Hvis det var sånn at det var opp til hver, så ville vel de fleste ha beholdt prisene på nivået det var før? Kan det være at de ser seg tvunget til å sette ned på samme måte som de vil se deg tvunget til å ha åpent på søndager? Jeg vet ikke, så kom gjerne med argumenter foruten at du ikke vil diskutere hva tvang er.

Tja, det er ikke alle som setter ned prisene da. :)

 

Uansett: at de ulike butikkene konkurrerer om kundene vet å sette ned prisene er jo et helt ypperlig eksempel på at konkurranse fungerer. Men det er nå bare min ydmyke mening da. :)

Spar er ikke lavpriskjede, så de har vel aldri fokusert på å komme lavest på pristester heller.

 

Ja konkuransen fungerer, men er vel litt naivt å tro at butikken tar tapet her? Blir prisoppgang i februar, og oddsen er vel store for at vi får igjen for billig marsipan og grøt i form av høyere prisoppgang enn normalt i neste periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...