Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Har jeg snakket om helligdager hver dag?

Nei. Jeg snakker bare om helldigdager som de har mer av i Tyskland og Sverige enn i Norge, pluss Søndagen.

Om noe bør vi heller ha flere fridager en færre, det har samfunnet råd til.

Det var satt på spissen kjære deg. Poenget mitt: ja takk mer fri, så mye fri som mulig. Men hvorfor er det relevant for søndagsåpne butikker egentlig? Om forbudet avvikles så vil det jo fortsatt være mulig å ta seg fri en annen dag om man så ønsker. :)

Å ta bort Søndag som fridag er som å ta bort en helligdag hver uke.

Ps. Jeg så spøken men ble irritert over den :hm:

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Å ta bort Søndag som fridag er som å ta bort en helligdag hver uke.

Søndagen er vel i dag en helligdag (er rød på kalenderen ihvertfall), så her har du jo faktisk rett; men dette er ikke ensbetydende med at man vil miste en fridag. Arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så hektisk som samfunnet har blitt i dag, vil jeg ikke anse søndag som en helligdag lenger.

Har det virkelig blitt så mye mer hektisk enn hva det var før? :)

Lenke til kommentar

Så hektisk som samfunnet har blitt i dag, vil jeg ikke anse søndag som en helligdag lenger.

Jeg føler det. Folk avtaler ting som de ikke får til i hverdagen i helgene. Samfunnet ønsker konstant aktivitet hele tiden. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg føler det. Folk avtaler ting som de ikke får til i hverdagen i helgene. Samfunnet ønsker konstant aktivitet hele tiden. 

Folk må kanskje bli flinkere til å si nei? Man er da ikke viljeløse droner som må føye seg etter flertallet? :)

Lenke til kommentar

Folk må kanskje bli flinkere til å si nei? Man er da ikke viljeløse droner som må føye seg etter flertallet? :)

Men folk generelt i dag har frykt for å gå glipp av hver minste ting. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kan kanskje være, men det får den enkelte ta på sin egen kappe. Selv så sier jeg tvert nei dersom jeg føler at jeg ikke har overskuddsenergi til å delta på ting. :)

Lenke til kommentar

Kan kanskje være, men det får den enkelte ta på sin egen kappe. Selv så sier jeg tvert nei dersom jeg føler at jeg ikke har overskuddsenergi til å delta på ting. :)

Samme her. Folk generelt må begynne å bli flinkere til å prioritere. Det er morsomt å være med på mye, men man får ikke med seg alt.

Lenke til kommentar

For en stund siden skrev jeg et innlegg her i tråden om kjøpesentere og søndagsåpent.   Et av argumentene mot søndagsåpent er nemlig at dette kommer til å gå ut over småbutikkene på kjøpesenterne, som kommer til å slite hvis de også må holde åpent på søndagene.

Jeg argumenterte med at dagens regler, som sier at alle butikker må holde åpent i senterets åpningstider, måtte reforhandles dersom forbudet mot søndagsåpet  ble opphevet.  Denne regelen er forresten ingen lov, men en avtale mellom de forskjellige senterne og butikkene som leier plass i de, og at en så stor endring i åpningstider måtte tvinge fram en reforhandlig av disse avtalene.

Flere tilhengere av forbudet gikk sterkt ut mot meg og sa at dette bare var tull, og ikke ville være mulig.

I dag satt jeg og leste en artikkel om søndagsåpent i Danmark.  I artikkelen står det at senterne i Danmark ikke kan bestemme den enkeltes butikks åpningstider.  

Hvorfor er dette fullt mulig i Danmark (og også i Sverige, som jeg henviste til tidligere), men ikke i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvorfor er dette fullt mulig i Danmark (og også i Sverige, som jeg henviste til tidligere), men ikke i Norge?

Nettopp. Jeg regner med at de forskjellige butikkene i et kjøpesenter har en skriftlig avtale med kjøpesenteret hva åpningstid, husleie og andre ting angår. Kjøpesenteret kan ikke bare endre på denne avtalen etter eget forgodtbefinnende, ei heller kan butikkene det. Ønsker man forandringer på slike skriftlige avtaler så er det vel vanlig praksis å reforhandle.

Dessuten, som du sier så kan ikke kjøpesentrene i Danmark bestemme den enkelte butikkens åpningstider; og hvorfor skulle de egentlig gjøre det? Så lenge butikkene betaler husleien til kjøpesenteret så bør det jo være fritt frem for butikken når den skulle velge å holde åpent. Dessuten så er det jo differensiering på åpningstider for ulike butikker inne i et kjøpesenter her også, så vidt jeg vet. Vinmonopolet kan for eksempel stenge kl 18.00. Matbutikker som holder til i kjøpesenter kan vel holde litt lengre oppe? Kiosker også kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg jobber tretti timer i uken og har såvidt økonomi til å leve måned for måned mens jeg også studerer fulltid. Annenvher lørdag og søndag er de eneste dagene jeg kan ta et halvt pust i bakken.

For meg som student var det motsatt, jeg satt stor pris på å kunne jobbe i helgene da ukedagene vanligvis var så hektiske at jeg ikke rakk noe annet. Ikke alle har de samme behovene når det kommer til arbeidstid, respekter det. :)

Lenke til kommentar

Det stemmer nok. Selv bryter jeg med samfunnet generelt sett med at jeg ønsker å ta det roligere, reflektere mer og ha mer fritid. Jeg ser ingeen grunn til at jeg skal overarbeide for så å bruke minimalt med tid på viktige ting som kosthold, søvn osv.

Lenke til kommentar

Er ingen problemer med det i utgangspunktet, men hva menes med overarbeid? Er 37,5 time per uke overarbeid? Viktige ting i livet er på mange måter subjektivt. I de tilfellene der full eller delvis arbeidsløshet er egenvalgt så synes jeg man burde miste mye økonomiske stønader som er proporsjonalt med avviket fra normal arbeidstid.

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at man ikke skal lønnes for å velge å ikke arbeide. Derimot syntes jeg mengde arbeid gjennomsnittlig står (veldig) uproposjonalt med reallønnen. Lønnsnivå og kjøpekraft er på mange måter kunstig tilpasset et "fulltidsprogram". Dessverre er dette noe trolig bare må akseptere.

Lenke til kommentar

Tja, kommer vel litt an på hvordan man ser det. Personlig ligger jeg vel ganske midt på treet når det kommer til lønnsnivå. Har ingen klager, men skulle selvsagt hatt mer som alle andre, men sånn er det nå bare. Og for min del har jeg ingen problemer med å takle boliglån på 7300 per måned og forsikringer til bil og hus samt hverdagsutgifter. Enda har jeg litt til overs både til å spare og gi til veldedighet. Og jeg jobber 37,5 timers uke.

Så jeg spør vel egentlig på nytt; skal jeg anse meg selv som overarbeidet?

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere: Lønnsnivå og kjøpekraft er på mange måter kunstig tilpasset det mengde arbeid som tilsvarer "fulltidsstilling" i dag. Et mer ideelt nivå finner man ved å kun ta hensyn til den mengde arbeid som er nødvendig for å få samfunnet til å gå rundt. Jeg er klar over at jeg er vag og lite spesifikk, poenget er at et ideelt nivå jevnt over klart er lavere enn det som tilsvarer en fulltidsstilling.

Det er forresten et tredje alternativ over: Firmaets profitt er basert på forholdet mellom timelønn og årsverk. Dersom timelønn blir høyere blir profitt-marginen lavere.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...