Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Søndagsåpne butikker vil medføre mer helgearbeid for andre arbeidere også, deriblant barnehagearbeidere. Dette er ikke ensbetydende med "utvidet åpningstid i barnehage er negativt". Du plukker ut et element og konstruerer deg en stråmann basert på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er lei av snakket om søndagsåpent. Spørsmålet er snarere hvorfor vi i 2015 skal ha religiøst søndagstyranni?

Så, fortell meg, hvorfor er akkurat DU for religiøst søndagstyranni? Skal jeg ikke få kjøpe dopapir og cola på søndager, fordi gud har sagt jeg skal holde dagen hellig? Hvorfor mener dere at det ikke gjelder de sedvanlige lovene og reguleringene for arbeidslivet ellers på søndager?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Haha er det rett og slett mulig. Skal hele debatten "rykke tilbake til start" igjen? Fantastisk at forbudstilhengerne ikke ser hvor totalt latterlig og dobbeltmoralsk dagens politikk er.

Lenke til kommentar

"Forbudstilhenger" er muligens det motsatte av en "forbudsmotstander". Men det høres ut som en dualitet på linje med at det å ikke være for anarki er å være for diktatur.

Argumentasjon på linje med å ville ha stengt på søndag for å minske arbeidsulykker.

Ikke for å spore av, men skal man klage på andres moralske holdning til et tema burde man kanskje se litt på egen argumentasjon først. -bare hvis man vil bli tatt alvorlig altså.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

argument for er vel at flere kan få arbeid. Men jeg er litt sånn at jeg tenker "må vi ha enda en dag hvor vi kan handle". Skal vi aldri ha fri en hel dag.

Søndagsåpent er bare tull og helt unødvendig. Folk trenger ikke å kunne handle på en Søndag. Da må de isåfall være særs dumme mennesker om de ikke klarer å handle det de trenger de andre 6 dagene i uken.

Selv synes jeg heller systemet burde fungere slik at alle burde kunne ha åpent når de vil, utenom Søndager. Det betyr i prinsipp at butikker kan ha åpent på nettene eller 24 timer i døgnet.

Det kan faktisk bidra til et bedre og mer fleksibelt samfunn i motsetning til søndagsåpent. Da kan folk legge dagen sin til når det passer, mens alle har fridag på Søndager, noe som er en velsignelse i et samfunn som vårt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

SøndagsFredagsåpent er bare tull og helt unødvendig. Folk trenger ikke å kunne handle på en Søndag Fredag. Da må de isåfall være særs dumme mennesker om de ikke klarer å handle det de trenger de andre 6 dagene i uken.

- Hva verdi gir dette utsagnet? Det kan jo skrives om til å gjelde hvilken som helst ukedag, slik som jeg nettopp demonstrerte. Dessuten så er det du som synes at det er tull og unødvendig, andre kan ha helt andre behov enn deg. Respekterer du det?

Selv synes jeg heller systemet burde fungere slik at alle burde kunne ha åpent når de vil, utenom Søndager. Det betyr i prinsipp at butikker kan ha åpent på nettene eller 24 timer i døgnet.
- Eller: at butikkene helt og holdent bestemmer selv når de vil holde åpent.

Det kan faktisk bidra til et bedre og mer fleksibelt samfunn i motsetning til søndagsåpent. Da kan folk legge dagen sin til når det passer, mens alle har fridag på Søndager, noe som er en velsignelse i et samfunn som vårt.
- Dagens ordning som er basert på forbud er ikke en velsignelse, det er tvang.
Lenke til kommentar

Det kan egentlig være hvilken som helst dag, men Søndag er jo den tradisjonelle fridag og sammenfaller med Lørdag, noe som gjør at du minst har en garantert dag fri, men sannsyligvis 2 på rad.

Poenget er at det er en velsignelse for et samfunn som vårt at hele samfunnet faktisk har en dag i uken som lovpålagt er en fridag.

Det med at butikkene selv skal bestemme når de skal ha åpent er jo akkurat det jeg sa. Da er vi kun ueninge om Søndagen.

Med din tankegang kan vi jo egentlig bare droppe alle arbeideres rettigheter og ha 0 fridager i året og jobbe 16 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Som det har vært nevnt her en million ganger allerede: ingen, absolutt ingen i denne tråden har sagt noe om å oppheve arbeidsmiljølovens bestemmelser hva antall arbeidstimer pr uke angår.

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid
(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Det som det er snakk om er å fjerne et forbud, så får bedriftene og arbeidstakerne utover det selv finne en ordning som passer for de innefor rammene av arbeidsmiljøloven. :)

Lenke til kommentar

Som sagt. Jeg støtter fullt ut støtter fullt ut Søndag som fridag. Det er en velsignelse for et "grådig" og "tankeløst" samfunn som oss. Da får vi en mental fridag også hvor konsum ikke trenger å være hovedfokus, og hvor de aller fleste er garantert en fridag/familiedag.

Søndag som fri er fantastisk for samfunnet. Egentlig burde vi hatt flere lovpålagte fridager, ikke færre.

Helligdagene støtter jeg også, om noe bør Norge få flere helligdager, som i Tyskland og Sverige.

Lovpålagte fridager er en velsignelse :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg ville også foretrukket å få penger uten å måtte gjøre noe, dvs fridager og helligdager hele året rundt; men så var det denne tingen som heter "virkeligheten" da. Noen må betale for disse fridagene. :)

Lenke til kommentar

De eneste fridagene i Norge som arbeidsgiver er tvungen til å utbetale lønn er 1 mai og 17 mai, siden det er lovpålagt. Alle andre "helligdager" kan arbeidsgiver nekte å utbetale lønn og er opp til hver enkelt bedrift til å avgjøre.

Jeg er ikke helt sikker på hvem som betaler ut lønnen på fridagene.. om disse blir behandlet som en arbeidsdag hos bedriften, om beløpet blir tatt ut fra arbeidsgiveravgiften eller om staten dekker denne kostnaden via div. skatter.

Uansett så tror jeg selv at korte fredager og "jeg tar en tredagers" koster oss mye mer en disse felles 2 dagene som vi kan gjøre hva vi ønsker og samtidig få betaling :)

Lenke til kommentar

Jeg ville også foretrukket å få penger uten å måtte gjøre noe, dvs fridager og helligdager hele året rundt; men så var det denne tingen som heter "virkeligheten" da. Noen må betale for disse fridagene. :)

Har jeg snakket om helligdager hver dag?

Nei. Jeg snakker bare om helldigdager som de har mer av i Tyskland og Sverige enn i Norge, pluss Søndagen.

Om noe bør vi heller ha flere fridager en færre, det har samfunnet råd til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har jeg snakket om helligdager hver dag?

Nei. Jeg snakker bare om helldigdager som de har mer av i Tyskland og Sverige enn i Norge, pluss Søndagen.

Om noe bør vi heller ha flere fridager en færre, det har samfunnet råd til.

Det var satt på spissen kjære deg. Poenget mitt: ja takk mer fri, så mye fri som mulig. Men hvorfor er det relevant for søndagsåpne butikker egentlig? Om forbudet avvikles så vil det jo fortsatt være mulig å ta seg fri en annen dag om man så ønsker. :)

Lenke til kommentar

Han snakker opplagt ikke om "fri" i den forstand av "ett enkelt menneske velger å ikke gå på jobb", men fri i den forstanden søndag er en fri-dag for mange i dag. Jeg vet ikke om du misforstår med vilje, men dette er da ganske så klart.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei det var ikke åpenbart at han snakket om søndager, han snakket om at det burde vært flere helligdager i tillegg til søndagen. Leser du i det hele tatt hva andre her inne skriver? :)

Lenke til kommentar

Du skriver: "Om forbudet avvikles så vil det jo fortsatt være mulig å ta seg fri en annen dag om man så ønsker.  :)"

Det var veldig opplagt ikke denne typen fri han skrev om. Veldig opplagt. Jeg skrev heller ikke spesifikt om søndager, eller at han gjorde det. Det virker som at du dessverre ikke leser hva noen skriver.

Les på nytt: "[..]men fri i den forstanden søndag er en fri-dag for mange i dag". Fast, forutsigbar felles fridag.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Blablabla jada Cuadro, gidder ikke gå inn på denne diskusjonen med deg igjen; da frister det mer å løpe med hodet først inn i en vegg. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...