Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Før valget spredte de rødgrønne partiene frykt for at søndagsåpne butikker vil føre til søndagsåpne barnehager. Nå, rett etter valget, vil de innføre helgeåpne barnehager uansett:

http://www.nrk.no/norge/oslo-kan-fa-dyrepoliti_-nattapne-barnehager-og-bilfritt-sentrum-1.12609888

Det er visst av en eller annen magisk grunn ikke noe problem dersom ikke det er en liberalisering som forårsaker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Før valget spredte de rødgrønne partiene frykt for at søndagsåpne butikker vil føre til søndagsåpne barnehager. Nå, rett etter valget, vil de innføre helgeåpne barnehager uansett:

http://www.nrk.no/norge/oslo-kan-fa-dyrepoliti_-nattapne-barnehager-og-bilfritt-sentrum-1.12609888

Det er visst av en eller annen magisk grunn ikke noe problem dersom ikke det er en liberalisering som forårsaker det.

Ja når det gjelder politikere, dobbeltmoral og inkonsekvent politikk så finnes det tydeligvis ingen grenser. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vi får se om de avgrenser det til å kun gjelde barnehager under 100 kvadratmeter for å være konsekvente.

Haha ja det hadde vært noe, men jeg holder ikke pusten i spenning. :)

Lenke til kommentar

Så med all denne sutringen om frihet har dere fortsatt ikke slått igjennom?

Jeg føler litt med dere.

Foreslår at du tar resten av provokasjonene dine og surmulingen din over PM. Ellers baller det på seg igjen, og tråden blir nedspammet nok en gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er egentlig relevansen? Den utvidede barnehagetiden er for folk som allerede idag jobber pålagt natt/helger i visse yrker.

Det betyr jo ikke at "derfor burde" det åpnes for enda flere arbeidstakere (i butikkbransjen) som må jobbe søndager?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Så med all denne sutringen om frihet har dere fortsatt ikke slått igjennom?

Jeg føler litt med dere.

Foreslår at du tar resten av provokasjonene dine og surmulingen din over PM. Ellers baller det på seg igjen, og tråden blir nedspammet nok en gang.

Men kommer dere noen vei da? Dere oppfører dere jo som rene konspirasjonsteoretikerne. Dere har så stor på egen idé at dere blir blinde for fakta og sunn fornuft.

Og siden det er dere; nei, jeg sier ikke nødvendigvis at den sunne fornuften kommer fra meg.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig relevansen? Den utvidede barnehagetiden er for folk som allerede idag jobber pålagt natt/helger i visse yrker.

Det betyr jo ikke at "derfor burde" det åpnes for enda flere arbeidstakere (i butikkbransjen) som må jobbe søndager?

Som du hadde sett om du hadde lest innlegget mitt, argumenterer jeg ikke for at butikker bør få utvidet åpningstid fordi barnehager får det. Jeg påpeker det idiotiske i at et Ap-byråd ønsker å innføre søndagsåpne barnehager noen uker etter at LO og Ap har skremt velgerne med at søndagsåpne butikker nettopp vil føre til dette.

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kommer dere noen vei da? Dere oppfører dere jo som rene konspirasjonsteoretikerne. Dere har så stor på egen idé at dere blir blinde for fakta og sunn fornuft.

Og siden det er dere; nei, jeg sier ikke nødvendigvis at den sunne fornuften kommer fra meg.

Du kommer i hvert fall en vei med meg dersom du diskuterer på en skikkelig måte. Poster uten substans som kun er egnet for å provosere, fører ikke til en ordentlig debatt, bare til drittslenging. Du kan for eksempel starte med å svare på mitt svar til deg på forrige side i denne tråden, som omhandler søndagsåpent og klimaproblematikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du kommer i hvert fall en vei med meg dersom du diskuterer på en skikkelig måte. Poster uten substans som kun er egnet for å provosere, fører ikke til en ordentlig debatt, bare til drittslenging. Du kan for eksempel starte med å svare på mitt svar til deg på forrige side i denne tråden, som omhandler søndagsåpent og klimaproblematikk.

Åja, beklager. Jeg ga opp å forklare deg banal logikk. 

Lenke til kommentar

Som du hadde sett om du hadde lest innlegget mitt, argumenterer jeg ikke for at butikker bør få utvidet åpningstid fordi barnehager får det. Jeg påpeker det idiotiske i at et Ap-byråd ønsker å innføre søndagsåpne barnehager noen uker etter at LO og Ap har skremt velgerne med at søndagsåpne butikker nettopp vil føre til dette.

Du sier "de har skremt velgerne føre valget" men allerede for over ett år siden var det omtalt i media at AP, SV, MdG og LO ønsket utvidet barnehafetilbud kveld/natt

http://www.osloby.no/nyheter/Opposisjonen-vil-teste-nattapen-barnehage-i-Oslo-7710139.html

http://www.nrk.no/norge/vil-ha-flere-kveldsapne-barnehager-1.8364000

http://www.nettavisen.no/dittoslo/foreldrene-jubler-over-barnehage-pa-kveldstid/8487229.html

Lenke til kommentar

Du sier "de har skremt velgerne føre valget" men allerede for over ett år siden var det omtalt i media at AP, SV, MdG og LO ønsket utvidet barnehafetilbud kveld/natt

Jeg så ingenting om helgeåpne barnehager etter å ha skummet kjapt gjennom de linkene, men om du har rett i at det var avtalt på forhånd, er det bare enda mer komisk at de advarte mot søndagsåpne barnehager pga søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar

Er kanskje omfanget av søndagsåpne barnehager det hentydes om? Er vel om lag 220 000 ansatte i varehandelen, i tillegg kommer ansatte i tilstøtende service-bedrifter som også vil bli involvert. Ergo kan det bli veldig utbredt vs noen få barnehager beregnet for "dagens" helg/nattarbeidere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...