Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke butikkeierne selv få bestemme når de vil holde åpent? Hvorfor kan ikke kundene selv få bestemme når de vil handle? Det må jo være den aller beste løsningen for alle.

Hvordan tror du disse spørsmålene kan besvares, som du ikke finner forsøk på de foregående elleve sidene? Det er jo utgangspunktet for hele debatten. Enten har du ikke lest diskusjonen, eller så savner du bedre argumenter fra motparten. Uansett er det lite fruktbart å gjenta alt, så jeg tror jeg avslutter min deltagelse.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen dette med denne innbilte inkonsekventheten. Det er ikke så vanskelig å forstå: Det er ulike hensyn å ta, og det fint hvis man kommer frem til et kompromiss mellom ulike behov og ulike hensyn. Folk har nok større behov for tilgang til dagligvarehandel seks dager i uken, enn de har behov for tilgang til banktjeneste, advokattjenester, offentlige tjenester, etc. Personlig kunne jeg levd fint med at butikkansatte fikk også lørdagen som en fast fridag, men der er jeg nok relativt alene.

Og det er ikke merkelig med brustadbuer i det hele tatt. En begrensning på areal sørger for at et lite antall butikker holder åpent, nok til å dekke spesielle behov, men ikke nok til at butikkansatte generelt mister søndagen som en fast fridag i felleskap med resten av samfunnet. Er brustadbuen perfekt? Sikkert ikke, men det er det vel ingen politiske løsninger som er. Den er plenty god nok som løsning.

Tja, for min egen del så ville jeg hatt veldig mye mer nytte av en åpen banktjeneste på helgedager enn hverdager. Dersom jeg må møte personlig i min bank så er jeg avhengig av å ta fri fra jobb som regel. Utenom fredag da jeg slutter tidlig. Slik sett så har jeg effektivt sett en enkelt dag i uka som jeg kan bruke på ærend på steder som kun har åpent i vanlig kontortid (som f.eks. bank). Nå er ikke dette et argument fra min side, bare en liten kommentar. Dersom man strekker strikken litt så kan det jo tas dithen at alle de som er i jobb innenfor vanlig kontortid (08:00-16:00 - man-fre) har i utgangspunktet null behov for andre yrker sin service i den tidsrammen. Jeg vil tro at disse arbeidstidene gjelder majoriteten av arbeidende folk i Norge. Skal butikker i så fall holdes stengt i disse periodene?

Jeg tror man vil finne en del mer trafikk på ei Brustadbu på en søndag enn i en vanlig matvarebutikk på en tidlig hverdagsformiddag. Mener jeg at butikken skal holdes stengt på grunn av det? Folk kan jo vente til alle andre skal hjem og handle på veien før de gjør det selv. Ser på meg selv som en liberalist, om enn ikke av den ekstreme typen, men jeg synes da det ikke er mer enn riktig at en butikk som ønsker å holde åpent på et tidspunkt som er bekvemt for meg å handle på skal få lov til å ha meg som kunde på det eventuelle tidspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvordan tror du disse spørsmålene kan besvares, som du ikke finner forsøk på de foregående elleve sidene? Det er jo utgangspunktet for hele debatten. Enten har du ikke lest diskusjonen, eller så savner du bedre argumenter fra motparten. Uansett er det lite fruktbart å gjenta alt, så jeg tror jeg avslutter min deltagelse.

Jeg spør fordi at du klarer ikke å komme med et eneste fornuftig argument på hvorfor et forbud skal bestå. Alt du skriver er basert på synsing, urealistiske antakelser og personlige preferanser. Du virker til å være en person som vil forby ting for andre kun fordi at du selv ikke liker det, hvilket for meg er moralisme av verste grad. There, I've said it.

Lenke til kommentar

Kjekk lesning for de som uten empirisk grunnlag insisterer på at søndagsåpent ikke vil ha så mye å si annet enn at vi vil kunne handle på søndager: 

http://www.nrk.no/hordaland/dansk-dagligvarebransje-advarer-mot-sondagshandel-1.12322131

Selv om meningen med søndagshandel i Danmark var større valgfrihet for butikknæringen har resultatet blitt annerledes.

– I prinsippet er det valgfrihet, men i praksis er man nødt til å holde åpent de dagene konkurrentene holder åpent, sier Wagner.

Merkelig det der, hvordan frihet snur seg til tvang.

Dette er altså folk som har vært gjennom det samme og vet hvordan det gikk. 

Lenke til kommentar

Hm, så da er det bedre å tvinge kundene i butikken på andre dager enn den søndagen de heller ville tatt seg en tur dit?

At diverse leverandører blir "tvunget" til å oppfylle kundenes ønsker (handle på søndag) om de ønsker å tjene mest mulig penger er ikke overraskende, man kan til og med si at det er en posistiv ting ettersom det visstnok er (eller burde være) derfor leverandørene eksisterer og ikke for sitt eget mak og behag. (Offentlig sektor unntatt).

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...

Det er vel ikke spesielt overraskende at en representant for bransjeforeningen kommer med dette utspillet.

Ellers er jeg usikker på hva du mener med de to siste setningene dine. Hvem er det som blir tvunget til noe om man fjerner dagens tåpelig forbud? Kommer noen til å stå med pistol og tvinge butikkeiere til å holde butikkene sine åpent? Det er ingen tvang inne i bildet her selv om Wagner og De Samvirkende Købmænd sier det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det samme til deg isbilen, du har tydeligvis ikke lest noe av den dokumentasjonen eller de argumentene her inne på denne tråden som andre debattanter har lagt frem. Det du i stedet gjør er å komme trekkende med en artikkel der en representant for en bransjeforening utaler seg negativt til søndagsåpne butikker, hvilket overhodet ikke bør komme som noe sjokk på noen. Har du tenkt over at disse bransjeforeningene har en egen interesse i at forbudet mot å holde åpent på søndager skal bestå?

Klarer du å komme med noen tall på denne såkalte "butikkdøden" i Danmark? Er det umulig å nå finne en butikk når man er ute på bondelandet i Danmark? 

EDIT: Og selv om alle disse antakelsene skulle vise seg å være sanne: so what? Er det politikernes oppgaver å bestemme når eiere av private butikker skal kunne holde åpent? Hva om jeg hadde eid en butikk og jeg ikke ville klart å overleve om jeg "måtte" holde åpent på onsdager, burde vi ikke da også ha et forbud mot onsdagsåpne butikker? Dersom en butikk går konkurs bare fordi at den må forholde seg til sine konkurrenter som kanskje vil ha åpent på søndager, har denne butikken da egentlig livets rett? Hva om konkurrenten vil holde åpent på søndag men stengt på tirsdager for eksempel, bør vi da ikke forbi butikker å holde åpent på både søndager OG tirsdager?

Nei du, jeg synes det er mildt sagt pussig at dere motstandere av søndagsåpne butikker gang på gang kommer trekkende med de samme gamle argumentene som ikke holder vann. Alle argumentene deres er basert på gale antakelser og synsing. Jeg vil anbefale deg å lese hele denne tråden, dette da det er mange her inne som har kommet med veldig gode argumenter og faktisk også konkret dokumentasjon på at "dommedagsprofetiene" ikke har rot i virkeligheten.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Godt jeg har deg til å sile informasjonen for meg, ellers hadde jeg verken visst opp eller ned på min egen tilværelse. Noe av det første jeg gjorde i denne tråden var jo nettopp det du nå beskylder meg for å la være,og det som svar til deg. Men det hoppet du vel over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja jeg er grei å ha sånt sett :). Men seriøst: du har jo tydeligvis ikke lest noe av det som står i denne tråden. Veldig mange her inne på denne tråden har kommet med gode og velformulerte innlegg, samt lenker til seriøse forskningsrapporter; og alt du klarer å komme med er noen utsagn fra en representant for en bransjeforening. 

Jeg har også lest innleggene dine, og de går noe sånt som dette: 

• "Vi" ønsker ikke søndagsåpne butikker.
  • Norge blir et dårligere sted å være.
  • Ingen vil ha hviledager lenger.
  • Arbeidsforholdene vil forverres.
  • Det vil koste mer for varer.
  • Norge er så unikt at vi må ha forbud.
  • At det funker andre steder er for dumt.

Igjen:

1. Det blir INGEN butikkdød. Og om så likevel skulle være tilfelle: so f****g what? Hvorfor skal butikker som er avhenging av et forbud ha livets rett?
  2. Prisene går IKKE opp. Forksingsrapporter har vist til at det ikke er noen korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser. Dette ville du visst om du hadde lest tråden.
  3. De ansatte må IKKE jobbe mer.
  4. Forholdene her er ikke noe anerledes enn i andre land. Hva er det som er så anerledes?

Dette er fakta, og ingen her inne har ennå klart å komme med dokumentasjon det motsatte. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Kjekk lesning for de som uten empirisk grunnlag insisterer på at søndagsåpent ikke vil ha så mye å si annet enn at vi vil kunne handle på søndager: 

http://www.nrk.no/hordaland/dansk-dagligvarebransje-advarer-mot-sondagshandel-1.12322131

Selv om meningen med søndagshandel i Danmark var større valgfrihet for butikknæringen har resultatet blitt annerledes.

– I prinsippet er det valgfrihet, men i praksis er man nødt til å holde åpent de dagene konkurrentene holder åpent, sier Wagner.

Merkelig det der, hvordan frihet snur seg til tvang.

Dette er altså folk som har vært gjennom det samme og vet hvordan det gikk. 

Morsomt at du argumenterer med at det er du som har det empiriske grunnlaget på din side, samtidig som det du poster bare er et propagandautsagn. Vil du ha skikkelig, empirisk forskning som ikke er betalingsverk fra dagligvarehandelen, så vær så god: http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF/COMP/WP2(2014)1&docLanguage=En

Advarsel: Kjip lesing for søndagsåpent-motstandere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg er grei å ha sånt sett :). Men seriøst: du har jo tydeligvis ikke lest noe av det som står i denne tråden. Veldig mange her inne på denne tråden har kommet med gode og velformulerte innlegg, samt lenker til seriøse forskningsrapporter; og alt du klarer å komme med er noen utsagn fra en representant for en bransjeforening. 

Jeg har også lest innleggene dine, og de går noe sånt som dette: 

• "Vi" ønsker ikke søndagsåpne butikker.
  • Norge blir et dårligere sted å være.
  • Ingen vil ha hviledager lenger.
  • Arbeidsforholdene vil forverres.
  • Det vil koste mer for varer.
  • Norge er så unikt at vi må ha forbud.
  • At det funker andre steder er for dumt.

Igjen:

1. Det blir INGEN butikkdød. Og om så likevel skulle være tilfelle: so f****g what? Hvorfor skal butikker som er avhenging av et forbud ha livets rett?
  2. Prisene går IKKE opp. Forksingsrapporter har vist til at det ikke er noen korrelasjon mellom økte åpningstider og økte priser. Dette ville du visst om du hadde lest tråden.
  3. De ansatte må IKKE jobbe mer.
  4. Forholdene her er ikke noe anerledes enn i andre land. Hva er det som er så anerledes?

Dette er fakta, og ingen her inne har ennå klart å komme med dokumentasjon det motsatte. 

Igjen, takk for at du forteller meg hva jeg mener, flere av de punktene der var nye for meg.

Jeg mener at trivsel må være politikkens mål. Frihet er ikke noe mål i seg selv. Noen ganger er løsningen mer frihet, andre ganger mindre. 

Jeg er ikke egoistisk motivert av min motstand mot søndagsåpent, tvert imot tror jeg at jeg selv ville fått en mer praktisk og behagelig tilværelse av det. Likevel synes jeg at jeg har det bra nok på dette området allerede.

Nå tok jeg en kjapp gjennomgang for å se om det var noe jeg ikke hadde fått med meg, men jeg beklager, de økonomiske rapportene har jeg sett på. Og jeg skal ikke prøve å motsi dem, men nå handler ikke dette bare om økonomi heller. Jeg var aldri skråsikker i min sak på prisoppgang. Hva som vil skje med prisene vil forøvrig avhenge av hvordan butikkeierne velger å løse problemet. Og det kan godt hende vi med vår kjøpekraft får en annen løsning i Norge enn for eksempel i Hellas. Faktorene er noen ganske andre her.

Det er ikke "fakta" at det ikke blir butikkdød eller at prisene vil gå opp, det er en prognose. Et faktum handler om noe som forekommer her og nå. Sterkt og kjekt ord, jeg vet det, men her må du dessverre begrense deg til mildere skyts. 

Å fremstille det som om dette er alt diskusjonen dreier seg om blir i alle fall en grov overforenkling.

Greit nok at du vil begrense diskusjonen til ting som kan dokumenteres eller påstås dokumentert, men du hopper glatt over hovedpoenget mitt: at nok en bransje blir mindre attraktiv som livslang karrierevei. Og da har vi fortsatt igjen det bransjen vil, og det folket vil. Har ikke det betydning? Jeg mener at når det er flertall imot noe, må det være ganske livsviktig om det skal tvinges gjennom.

Morsomt at du argumenterer med at det er du som har det empiriske grunnlaget på din side, samtidig som det du poster bare er et propagandautsagn. Vil du ha skikkelig, empirisk forskning som ikke er betalingsverk fra dagligvarehandelen, så vær så god: http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF/COMP/WP2(2014)1&docLanguage=En

Advarsel: Kjip lesing for søndagsåpent-motstandere.

Propagandautsagn? Den må du understøtte.

En interessant ting med den rapporten er at den ser saken i lys av den ekstreme ungdomsledigheten vi har i Europa. Dette er ikke et problem i Norge.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg mener at trivsel må være politikkens mål. Frihet er ikke noe mål i seg selv. Noen ganger er løsningen mer frihet, andre ganger mindre.

- Politikerne bør la folk som ikke plager noen være i fred. Dersom en butikkeier frivillig vil holde butikken sin åpen på søndag, og han har ansatt medarbeidere som er villige til å jobbe på søndager; hvor er da tvangen?

Jeg er ikke egoistisk motivert av min motstand mot søndagsåpent, tvert imot tror jeg at jeg selv ville fått en mer praktisk og behagelig tilværelse av det. Likevel synes jeg at jeg har det bra nok på dette området allerede.
- Dette er din personlige preferanse. Andre mennesker kunne gjerne tenkt seg å holde butikken sin åpen på søndager. Det finnes også også helt sikkert mange som heller vil jobbe på søndager mot at de kanskje har fri på onsdager. Det får de i dag ikke lov til. 

Nå tok jeg en kjapp gjennomgang for å se om det var noe jeg ikke hadde fått med meg, men jeg beklager, de økonomiske rapportene har jeg sett på. 
- Helt i orden. :)

Og jeg skal ikke prøve å motsi dem, men nå handler ikke dette bare om økonomi heller. 
- For den som driver butikk som levebrød så er nok det økonomisk aspektet det aller viktigste. Dette klarer folk fint å finne ut av selv.

Jeg var aldri skråsikker i min sak på prisoppgang. Hva som vil skje med prisene vil forøvrig avhenge av hvordan butikkeierne velger å løse problemet. Og det kan godt hende vi med vår kjøpekraft får en annen løsning i Norge enn for eksempel i Hellas. Faktorene er noen ganske andre her.
- Som sagt: erfaringer fra andre land viser ingen korrelasjon mellom søndagsåpne butikker og økte priser. Snarere så peker forskning på at det fører til økt inntjening for butikkene å kunne ha åpent på søndager (selv om det selvsagt ikke gjaldt alle). 

Det er ikke "fakta" at det ikke blir butikkdød eller at prisene vil gå opp, det er en prognose. Et faktum handler om noe som forekommer her og nå. Sterkt og kjekt ord, jeg vet det, men her må du dessverre begrense deg til mildere skyts. 
- Det finnes drøssevis av land hvor det er tillat å ha åpent på søndager uten at det har blitt massedød av butikker der, så jeg kjøper ikke dette argumentet om at det ikke vil fungere også her på berget. 

Å fremstille det som om dette er alt diskusjonen dreier seg om blir i alle fall en grov overforenkling.
- Det diskusjonen dreier seg om er hvorfor politikerne skal nekte fredelige mennesker å holde butikken sin åpen når det måtte ønske det. Jeg har ikke hørt et eneste bra argument for hvorfor forbudet skal bestå.

Greit nok at du vil begrense diskusjonen til ting som kan dokumenteres eller påstås dokumentert, men du hopper glatt over hovedpoenget mitt: at nok en bransje blir mindre attraktiv som livslang karrierevei. 
- Jeg synes at man i en diskusjon bør forholde seg til fakta der dette blir presentert, ikke grunnløse antakelser. Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan du vet at bransken vil bli mindre attraktiv som en karrierevei? Og uansett om så var tilfelle: hva så? 

Og da har vi fortsatt igjen det bransjen vil, og det folket vil. Har ikke det betydning? Jeg mener at når det er flertall imot noe, må det være ganske livsviktig om det skal tvinges gjennom.
- Vi har aldri hatt en folkeavstemning om dette temaet, så den eneste tvangen jeg ser her er fra politikerne sin side. 

Men jeg begynner å bli litt lei av å gjenta nå så jeg tar en liten pause. Svarer mer siden. :)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

En interessant ting med den rapporten er at den ser saken i lys av den ekstreme ungdomsledigheten vi har i Europa. Dette er ikke et problem i Norge.

En viktig grunn til at dagligvarehandelen foretrekker reguleringer av åpningstider er at en deregulering vil føre til større konkurranse i form av flere bedrifter i markedet. Det blir i følge den empiriske forskningen på området IKKE færre, slik dansken du henviser til påstår. Det er jo nettopp derfor søndagsåpent kan føre til flere arbeidsplasser uten at prisene blir høyere.

Hvis du mener rapporten blir "sett i lys av den ekstreme ungdomsledigheten i Europa" har du bare lest innledningen og konklusjonen. Det var en av motivasjonene for undersøkelsen, men den motivasjonen påvirker selvsagt hverken datasettet eller regresjonsanalysene deres. Til å være så opptatt av at andre dokumenterer sitt syn med empirisk forskning, har du tilsynelatende lite greie på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En viktig grunn til at dagligvarehandelen foretrekker reguleringer av åpningstider er at en deregulering vil føre til større konkurranse i form av flere bedrifter i markedet. Det blir i følge den empiriske forskningen på området IKKE færre, slik dansken du henviser til påstår. Det er jo nettopp derfor søndagsåpent kan føre til flere arbeidsplasser uten at prisene blir høyere.

Nettopp! Bransjeorganisasjonene har en sterk egeninteresse i at forbudet skal bestå.

Lenke til kommentar

- Politikerne bør la folk som ikke plager noen være i fred. Dersom en butikkeier frivillig vil holde butikken sin åpen på søndag, og han har ansatt medarbeidere som er villige til å jobbe på søndager; hvor er da tvangen?

- Dette er din personlige preferanse. Andre mennesker kunne gjerne tenkt seg å holde butikken sin åpen på søndager. Det finnes også også helt sikkert mange som heller vil jobbe på søndager mot at de kanskje har fri på onsdager. Det får de i dag ikke lov til. 

Nå tok jeg en kjapp gjennomgang for å se om det var noe jeg ikke hadde fått med meg, men jeg beklager, de økonomiske rapportene har jeg sett på. 
- Helt i orden. :)

Og jeg skal ikke prøve å motsi dem, men nå handler ikke dette bare om økonomi heller. 
- For den som driver butikk som levebrød så er nok det økonomisk aspektet det aller viktigste. Dette klarer folk fint å finne ut av selv.

Jeg var aldri skråsikker i min sak på prisoppgang. Hva som vil skje med prisene vil forøvrig avhenge av hvordan butikkeierne velger å løse problemet. Og det kan godt hende vi med vår kjøpekraft får en annen løsning i Norge enn for eksempel i Hellas. Faktorene er noen ganske andre her.
- Som sagt: erfaringer fra andre land viser ingen korrelasjon mellom søndagsåpne butikker og økte priser. Snarere så peker forskning på at det fører til økt inntjening for butikkene å kunne ha åpent på søndager (selv om det selvsagt ikke gjaldt alle). 

- Det finnes drøssevis av land hvor det er tillat å ha åpent på søndager uten at det har blitt massedød av butikker der, så jeg kjøper ikke dette argumentet om at det ikke vil fungere også her på berget. 

- Det diskusjonen dreier seg om er hvorfor politikerne skal nekte fredelige mennesker å holde butikken sin åpen når det måtte ønske det. Jeg har ikke hørt et eneste bra argument for hvorfor forbudet skal bestå.

Greit nok at du vil begrense diskusjonen til ting som kan dokumenteres eller påstås dokumentert, men du hopper glatt over hovedpoenget mitt: at nok en bransje blir mindre attraktiv som livslang karrierevei. 
- Jeg synes at man i en diskusjon bør forholde seg til fakta der dette blir presentert, ikke grunnløse antakelser. Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan du vet at bransken vil bli mindre attraktiv som en karrierevei? Og uansett om så var tilfelle: hva så? 

Og da har vi fortsatt igjen det bransjen vil, og det folket vil. Har ikke det betydning? Jeg mener at når det er flertall imot noe, må det være ganske livsviktig om det skal tvinges gjennom.
- Vi har aldri hatt en folkeavstemning om dette temaet, så den eneste tvangen jeg ser her er fra politikerne sin side. 

Men jeg begynner å bli litt lei av å gjenta nå så jeg tar en liten pause. Svarer mer siden. :)

Hva som plager og ikke plager noen er ikke alltid lett å si, men la meg bare påstå at ingenting skjer i et vakum, og at en som nå ikke jobber på søndager og trives med det, men plutselig vil bli nødt til det, vil plages av det. Synes du det er urimelig egoisme?

Det er ikke "min personlige preferanse", som jeg sa: selv vil jeg få det lettere og mer bekvemt med søndagsåpne butikker. Det er det jeg tror og mener vil gi oss det beste samfunnet jeg argumenterer for. Kan du prøve å la være å redusere andres argumenter til egoisme, moralisme og personlige preferanser? Det er ikke fordi det er umulig å gjøre det med ditt standpunkt at jeg lar være.

Som sagt handler ikke dette for meg bare om de som driver butikk og hva de vil og ikke vil. Det som er interessant er samfunnet som helhet. Du har sett masse bra argumenter, men du kan ikke bare avskrive dem fordi de ikke dreier seg om dine utvalgte punkter.

Om det vil funke her - jeg sa jo at det ville funke, jeg tror bare ikke det vil funke like bra. Tunga rett i munnen.

Hvis du mener rapporten blir "sett i lys av den ekstreme ungdomsledigheten i Europa" har du bare lest innledningen og konklusjonen. Det var en av motivasjonene for undersøkelsen, men den motivasjonen påvirker selvsagt hverken datasettet eller regresjonsanalysene deres. Til å være så opptatt av at andre dokumenterer sitt syn med empirisk forskning, har du tilsynelatende lite greie på det.

At det var? Hvis noen har sett hva som har skjedd og videreformidler dette, er det empiri: informasjon frembrakt ved observasjon. Tror du dansken lyver, eller synes du terrenget burde tilpasse seg kartet? Du trenger ikke si "empirisk forskning" for å få det til å høres flottere ut. Og du trenger ikke slenge en rapport i bordet og tro det betyr at diskusjonen er over. Som jeg sa: det økonomiske er ikke det viktigste for meg.

"Det er ingen som tvinger noen" er et argument som hører hjemme sammen med de andre logiske feilslutningene. Konkurrerer man i et relativt fritt marked blir man stadig tvunget til å gjøre tilpasninger.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det var? Hvis noen har sett hva som har skjedd og videreformidler dette, er det empiri: informasjon frembrakt ved observasjon.

He he! Så det du mente da du savnet "empirisk grunnlag" kunne like godt være anekdoter fra interesseorganisasjoner i dagligvarebransjen, som attpåtil går mot tallene vi har på dette området? Ok. Da tror jeg vi avslutter med den innrømmelsen.

Lenke til kommentar

Ikke putt ordene i munnen på meg. I alle fall burde jeg ikke sagt det, for ved å ta en avsporing på "empiri" slipper du å angripe hovedpoenget mitt. Kan du ikke prøve å fortelle meg hvorfor søndagsåpne butikker vil gjøre Norge til et bedre sted å være?

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er ingen som tvinger noen" er et argument som hører hjemme sammen med de andre logiske feilslutningene.

Trolig fordi dere bruker forskjellige definisjoner av ordet tvang, og dermed prater om hverandre (prater om forskjellige ting).

http://en.wikipedia.org/wiki/Equivocation

Tvang kan bety:

Snevert: Utsette noen for trusler om vold for å få vedkommende til å følge viljen til den som fremsetter truslene, istedenfor sin egen vilje.

Vidt: Følt psykologisk press, uten at noen nødvendigvis utøver presset, som endrer en persons preferanser bort fra ett alternativ som i en ideel situasjon ville vært å foretrekke.

Eksempel på vidt:

A. Om du ikke vil selge meg noe på søndag vil jeg se meg tvunget til å handle andre dager.

B. Om du vil handle på søndager vil jeg se meg tvunget til å holde åpent, ellers vil du handle andre steder.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...