Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Siden du sliter med hukommelsen (ref. flytteargumentet) skal jeg være så vennlig å vise deg hvor du sier at du ikke forstår at skattebetalerne tar regningen for bilulykker: her og her. Og her forklarer du at du ikke forstår det fordi du mener det bør gjøres annerledes.

 

Forklar hvordan du mener disse innleggene dine kan henge på greip.

 

Har jeg sagt at skattebetalerne pr i dag ikke må ta regningen for trafikkulykker? Dersom det er hva du har fått ut av innleggene mine så tror jeg du skal ta deg et lesekurs. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Men for all del. Jeg er spent på hva slags potensiell løsning du ser for deg at et konkurransefortrinn mellom to butikker skal gjevnes ut via en avtale mellom en bedrift og kjøpesenteret. Dazzle me.

Skal jeg finne en løsning? Bør ikke heller butikken og kjøpesenteret snakke sammen og bli enige om noe? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Grimnir, du burde kanskje sette deg litt bedre inn i samfunnsøkonomi. De andre motstanderne mot forbud ser til å forstå dynamikken, og da framstår du egentlig bare som en som har til argument "jeg vil ha åpent fordi det passer meg best".

 

Akkurat ja, så nå er det jeg som vil ha det sånn fordi at det passer meg best? Hvem er det egentlig som taler for å bruke statlig makt her for å nekte butikkeiere muligheten til å bestemme over sin egen butikk? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ok, så du skjønner at det ikke er et fritt valg slik du har argumenter for tidligere, men en forhandlingssituasjon der man må gi og få? Eventuelt underlegge seg kravene til den sterkeste part?

 

I så fall kan vi vel begrave "fritt valg"-argumentet ditt? Eller vil du gå tilbake på det du skriver i innlegget jeg siterer? De to er nemlig motstridende så her står du ovenfor et valg om å holde på det ene eller det andre argumentet ditt.

 

Du er så flink med å putte ord i munnen på meg så jeg setter meg litt på sidelinjen nå, du klarer helt fint å holde debatten gående uten meg. :)

Lenke til kommentar

 

 

Grimnir, du burde kanskje sette deg litt bedre inn i samfunnsøkonomi. De andre motstanderne mot forbud ser til å forstå dynamikken, og da framstår du egentlig bare som en som har til argument "jeg vil ha åpent fordi det passer meg best".

 

Akkurat ja, så nå er det jeg som vil ha det sånn fordi at det passer meg best? Hvem er det egentlig som taler for å bruke statlig makt her for å nekte butikkeiere muligheten til å bestemme over sin egen butikk? :)

Vis meg hordene av butikksjefer som klager på at vi blir nektet da, dersom du mener dette er kjernen av problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du sliter med hukommelsen (ref. flytteargumentet) skal jeg være så vennlig å vise deg hvor du sier at du ikke forstår at skattebetalerne tar regningen for bilulykker: her og her. Og her forklarer du at du ikke forstår det fordi du mener det bør gjøres annerledes.

 

Forklar hvordan du mener disse innleggene dine kan henge på greip.

Har jeg sagt at skattebetalerne pr i dag ikke må ta regningen for trafikkulykker? Dersom det er hva du har fått ut av innleggene mine så tror jeg du skal ta deg et lesekurs. ;)

Nei, ikke det, men jeg har fått ut noe annet. Nemlig at du ikke forstår at det fungerer slik i dag at skattebetalerne tar regninga ved trafikkulykker og at du begrunner det med at du ønsker en annen ordning enn dagens. Jeg har også fått med meg at du går i mot deg selv på disse to punktene. Du skriver mange motsigelser for å si det mildt og nekter å forklare deg bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grimnir, du burde kanskje sette deg litt bedre inn i samfunnsøkonomi. De andre motstanderne mot forbud ser til å forstå dynamikken, og da framstår du egentlig bare som en som har til argument "jeg vil ha åpent fordi det passer meg best".

 

Akkurat ja, så nå er det jeg som vil ha det sånn fordi at det passer meg best? Hvem er det egentlig som taler for å bruke statlig makt her for å nekte butikkeiere muligheten til å bestemme over sin egen butikk? :)

Ja, fordi det passer deg best. Du prater jo ikke på vegne av folk flest (ref. undersøkelser), stortinget, regjeringen eller kjøpmenn flest.

 

Det er faktisk DU som taler for statlig tvang som i praksis vil føre til avskaffing av søndagsfri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men for all del. Jeg er spent på hva slags potensiell løsning du ser for deg at et konkurransefortrinn mellom to butikker skal gjevnes ut via en avtale mellom en bedrift og kjøpesenteret. Dazzle me.

Skal jeg finne en løsning? Bør ikke heller butikken og kjøpesenteret snakke sammen og bli enige om noe? :)
Hvorfor benekter du å svare på spørsmålet slik at du viser forståelse av problemet? Eller ser du ikke problemet og antar at "det går helt fint" som "det gjør i andre land "og alle blir lykkelige?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fortsett du Simen1, det er gøy å lese innleggene dine.

 

 

 

Hvorfor benekter du å svare på spørsmålet slik at du viser forståelse av problemet? Eller ser du ikke problemet og antar at "det går helt fint" som "det gjør i andre land "og alle blir lykkelige?

Fordi at i motestning til andre her så later jeg ikke som om jeg har fasitten på alt eller at jeg har alle svarene. Jeg forholder meg til forskning og erfaringer fra andre land, og der ser det ut til å ha gått helt greit med å fjerne forbudet mot søndagsåpne butikker. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Men for all del. Jeg er spent på hva slags potensiell løsning du ser for deg at et konkurransefortrinn mellom to butikker skal gjevnes ut via en avtale mellom en bedrift og kjøpesenteret. Dazzle me.

Skal jeg finne en løsning? Bør ikke heller butikken og kjøpesenteret snakke sammen og bli enige om noe? :)

 

Det var du som sa de kunne det. Jeg ser ikke hvordan det i det hele tatt er fysisk mulig, så derfor spør jeg deg hvordan du ser dette at dette er mulig. Du vet - det med at kjøpesenteret skal kunne ha noen utgjevningsavtale mellom to eller fler andre firmer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så du skjønner at det ikke er et fritt valg slik du har argumenter for tidligere, men en forhandlingssituasjon der man må gi og få? Eventuelt underlegge seg kravene til den sterkeste part?

 

I så fall kan vi vel begrave "fritt valg"-argumentet ditt? Eller vil du gå tilbake på det du skriver i innlegget jeg siterer? De to er nemlig motstridende så her står du ovenfor et valg om å holde på det ene eller det andre argumentet ditt.

 

Du er så flink med å putte ord i munnen på meg så jeg setter meg litt på sidelinjen nå, du klarer helt fint å holde debatten gående uten meg. :)

Du er flink til å legge motstridende ord i din egen munn. Nå synes jeg du skal bestemme deg hva du ønsker å stå for og hva du vil forkaste, i stedet for å passivt gjemme deg unna "på sidelinjen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vis meg hordene av butikksjefer som klager på at vi blir nektet da, dersom du mener dette er kjernen av problemet.

Hva vet vel jeg om det er horder av butikksjefer som klager? Det jeg og forbudsmotstanderne er opptatt av er at folk skal få lov til å velge selv. For min egen del så er jeg ikke butikkeier, ei heller har jeg et kjempestort behov for å handle på søndager. Faktisk kunne jeg klart meg med to handledager i uken. Kanskje til og med en dag hadde vært. Men det betyr ikke at jeg innbillier meg at jeg har en rett til å fortelle andre hva de skal og ikke skal kunne gjøre med sin egen eiendom. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du er flink til å legge motstridende ord i din egen munn. Nå synes jeg du skal bestemme deg hva du ønsker å stå for og hva du vil forkaste, i stedet for å passivt gjemme deg unna "på sidelinjen".

<Hører lyden av stein som knuser glasshus>

Lenke til kommentar

Fortsett du Simen1, det er gøy å lese innleggene dine.

 

 

 

 

Hvorfor benekter du å svare på spørsmålet slik at du viser forståelse av problemet? Eller ser du ikke problemet og antar at "det går helt fint" som "det gjør i andre land "og alle blir lykkelige?
Fordi at i motestning til andre her så later jeg ikke som om jeg har fasitten på alt eller at jeg har alle svarene. Jeg forholder meg til forskning og erfaringer fra andre land, og der ser det ut til å ha gått helt greit med å fjerne forbudet mot søndagsåpne butikker. :)
Forskningen sier ikke at alt "går helt fint", det blir de som taper og de som vinner. Gode forskere forstår og innrømmer de negative sidene til sakene. Når du ikke svarer på spørsmålene og til stadig sier at "det går helt fint" gir du inntrykket at du enten ikke forstår ulempene eller greier ikke å innrømme at det finnes noe problemer

 

Bedre hvis du innrømmer at alt ikke går helt fint men dine forslag skaper et bedre samfunn totalt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Forskningen sier ikke at alt "går helt fint", det blir de som taper og de som vinner. Gode forskere forstår og innrømmer de negative sidene til sakene. Når du ikke svarer på spørsmålene og til stadig sier at "det går helt fint" gir du inntrykket at du enten ikke forstår ulempene eller greier ikke å innrømme at det finnes noe problemer

Bedre hvis du innrømmer at alt ikke går helt fint men dine forslag skaper et bedre samfunn totalt sett.

Sukk, dette har vi vært gjennom så mange ganger. Jeg orker ikke å gå flere runder på det. Dersom du vil ha svar på akkurat det du spørr om her så bør du heller lese det jeg har skrevet tidligere. :)

Lenke til kommentar

 

 

Vis meg hordene av butikksjefer som klager på at vi blir nektet da, dersom du mener dette er kjernen av problemet.

Hva vet vel jeg om det er horder av butikksjefer som klager? Det jeg og forbudsmotstanderne er opptatt av er at folk skal få lov til å velge selv. For min egen del så er jeg ikke butikkeier, ei heller har jeg et kjempestort behov for å handle på søndager. Faktisk kunne jeg klart meg med to handledager i uken. Kanskje til og med en dag hadde vært. Men det betyr ikke at jeg innbillier meg at jeg har en rett til å fortelle andre hva de skal og ikke skal kunne gjøre med sin egen eiendom. :)

Og på mange områder er jeg enig i at folk har rett til å velge selv, men i dette tilfellet vil oppheving av forbudet i praksis bety et påbud. Markedet er så tøft at ingen vil miste markedsandeler. Jfr analogien til den kalde krigen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Klarer du ikke å bestemme deg? Eller bare tør du ikke gjøre det offentlig her i tråden?

 

Ikke skjønner jeg hva det har å gjøre med glasshus heller.. Vennligst forklar!

Jeg har bestemt meg og vet hva jeg selv står for, hvilket jo nå står i denne tråden. Ellers handler det ikke om hva jeg tørr, det handler om at jeg ikke har så stor interesse av å diskutere med noen som putter ord i munnen på meningsmotstanderne.

 

Andre debattanter som kommer innom her på et senere tidspunkt får selv vurdere kvaliteten av hva vi har skrevet. At du kommer med anklagene dine tar jeg ærlig talt ikke så spesielt tungt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og på mange områder er jeg enig i at folk har rett til å velge selv, men i dette tilfellet vil oppheving av forbudet i praksis bety et påbud. Markedet er så tøft at ingen vil miste markedsandeler. Jfr analogien til den kalde krigen

 

Dette også har vært tatt opp sikkert en million ganger. Orker ikke runde X på det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...