Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Leste du ikke innlegget eller er det bare forståelsen det skorter på?

Tydeligvis så er det forståelsen.

 

Har du virkelig ikke fått det med deg før nå?
Nix.
 
Takk for at du omtaler ditt eget flytteargument så sarkastisk :)

 

Var ikke klar over at jeg har kommet med noe flytteargument. Mulig jeg tar feil, men da må du nesten vise til innlegget der jeg har bedt noen om å flytte. :)

Lenke til kommentar

 

Det er ikke snakk om et påbud, er det ikke lønnsomt så er det bare å holde stengt.

Ingen butikksjef som kommer til å sitte passivt å se på tap av markedsandeler. Da drifter vi heller med tap og lar deg som forbruker betale dyrere for å rettferdiggjøre det. Ingen vinner på det.

 

Det er helt greit det, slike beslutninger skal være opp til butikksjefer å ta. Hvis det er lønnsomt for en butikk å holde oppe på søndager, så må de få lov til å holde åpent. At en konkurrent ikke skulle få det til å gå rundt ved å holde åpent på søndag er deres problem.

Lenke til kommentar

 

Blir vel litt som å si at eu heller kan flytte til et land med søndagsåpent dersom du er missfornøyd med dagens ordning?

Eller at butikkansatte som ville bli misførnøyde med søndagsåpent bare kan flytte til land med søndagsstengt .... :)

 

Argumentasjonen med "du kan jo bare flytte" er ikke bare forbeholdt de som ikke er fornøyd med styresettet på generelt grunnlag, og må vel sies å være like (u-)gyldig uansett hva som er tema, eller?

Jeg er enig jeg :) var som tilsvar til påstanden om å flytte ut fra kjøpesenter om man ikke likte ordningen
Lenke til kommentar

 

Det var verdt mer for deg som menneske, ikke butikksjef. Såklart verdsetter jeg fritiden min mer enn arbeidstid også.

Faktisk verdt mer som butikksjef, vi har jo tross alt en måned i året med søndagsåpent, så de fleste av oss har en god formening om tallene for søndager. Selv med ekstra omsetning pga julehandel er det fortsatt ikke lønnsomt. Kanskje derfor du ser få sjefer som går ut og støtter forslaget?

Ja, hvis du endrer argumentet ditt kan du si det. I ditt originale innlegg pratet du om din personlige verdi av sosialt samvær, altså et sosialt og ikke faglig argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke snakk om et påbud, er det ikke lønnsomt så er det bare å holde stengt.

Hva får deg til å tro at dette er en valgmulighet? Mange kjøpesenter har en ta alt eller forsvinn-avtale. Det kan være lønnsomt å godta avtalen selv om det er taps-elementer som søndagsåpent med i avtalen.

 

Selv frittstående butikker vil kunne gi etter for konkurransen og holde søndagsåpent på tross av tap.

 

Det må være opp til butikkeieren å vurdere, de er heller ikke uten makt i denne situasjonen. Eieren av kjøpesenteret trenger butikker i sine lokaler, hvis de stiller urimelige krav så har de et problem.

 

Igjen - dette er vurderinger de enkelte butikker må ta. Staten sin oppgave er ikke å regulere næringen på en slik måte at det hindrer konkurranse. I dag så er reguleringen konkurransevridende, fordi det ikke konkurreres på likt grunnlag. De som har penger til å investere i søndagsåpne butikker som dekker de tullete kravene, får ha markedet helt for seg selv. Det er tusenvis av søndagsåpne butikker i dag allerede, vi har på mange måter allerede søndagsåpent, spesielt i byene. Men det er kun visse typer butikker som får ha åpent og butikker av en viss størrelse.

Det jeg ønsker er at alle butikker får lov til å ha åpent på søndager.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg er enig jeg :) var som tilsvar til påstanden om å flytte ut fra kjøpesenter om man ikke likte ordningen

Mener du å si at det er umulig å si opp en kontrakt med kjøpesenteret om man er misfornøyd med avtalen? :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er enig jeg :) var som tilsvar til påstanden om å flytte ut fra kjøpesenter om man ikke likte ordningen

Mener du å si at det er umulig å si opp en kontrakt med kjøpesenteret om man er misfornøyd med avtalen? :)

Nei, og det er heller ikke umulig å flytte fra Norge om en ikke liker lovgivingen. Syns begge argumentene er like tåpelige

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det må være opp til butikkeieren å vurdere, de er heller ikke uten makt i denne situasjonen. Eieren av kjøpesenteret trenger butikker i sine lokaler, hvis de stiller urimelige krav så har de et problem......

Amen. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke snakk om et påbud, er det ikke lønnsomt så er det bare å holde stengt.

Ingen butikksjef som kommer til å sitte passivt å se på tap av markedsandeler. Da drifter vi heller med tap og lar deg som forbruker betale dyrere for å rettferdiggjøre det. Ingen vinner på det.

Det er helt greit det, slike beslutninger skal være opp til butikksjefer å ta. Hvis det er lønnsomt for en butikk å holde oppe på søndager, så må de få lov til å holde åpent. At en konkurrent ikke skulle få det til å gå rundt ved å holde åpent på søndag er deres problem.

At vi holder åpent fordi konkurenten gjør det blir litt samme prinsipp som at USA og Russland masseproduserte atomvåpen under den kalde krigen. Verden hadde vært bedre tjent med at ingen sv de gjorde det, men når først en har gjort det blir den andre i praksis tvunget til å gjøre det.

 

Min butikk går fortsatt rundt selv om jeg har søndagsåpent. Spiser kun mer av overskuddet fra de andre dagene. Altså 6 dager i pluss mot 1 dag i minus. Selv med 6 dager i pluss ligger dagligvaren i Norge på en veldig dårlig driftsmargin. I praksis betyr det at selv om det går rundt må prisene opp for at driftsmarginen skal holde seg på dagens nivå (som den må). Eneste unntaket er om konsumet øker tilsvarende som kostnadene, altså økning på 1/7 + ekstra økning dersom søndagstillegget i lønn består. Konsumet må altså øke signifikant dersom jeg skal være for søndagsåpent (sett med butikksjefbriller). Personlig beholder jeg gjerne søndag som fridag uansett, da de fleste av oss allerede jobber langt over 37,5 timer i uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Akkurat samme prinsipper i konkuransen om markedsandeler også. Heldigvis er ikke resultatet like fatalt, men for dagligvarehandelen vil det jo være essensielt. Se på ICA hva som skjedde der fra 1998 og fram til i dag.

Beklager, jeg har bare litt vanskelig for å ta deg seriøst når du trekker paralleller mellom atomvåpenkappløpet og søndagsåpne butikker.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke snakk om et påbud, er det ikke lønnsomt så er det bare å holde stengt.

Ingen butikksjef som kommer til å sitte passivt å se på tap av markedsandeler. Da drifter vi heller med tap og lar deg som forbruker betale dyrere for å rettferdiggjøre det. Ingen vinner på det.
Det er helt greit det, slike beslutninger skal være opp til butikksjefer å ta. Hvis det er lønnsomt for en butikk å holde oppe på søndager, så må de få lov til å holde åpent. At en konkurrent ikke skulle få det til å gå rundt ved å holde åpent på søndag er deres problem.

At vi holder åpent fordi konkurenten gjør det blir litt samme prinsipp som at USA og Russland masseproduserte atomvåpen under den kalde krigen. Verden hadde vært bedre tjent med at ingen sv de gjorde det, men når først en har gjort det blir den andre i praksis tvunget til å gjøre det.

 

Min butikk går fortsatt rundt selv om jeg har søndagsåpent. Spiser kun mer av overskuddet fra de andre dagene. Altså 6 dager i pluss mot 1 dag i minus. Selv med 6 dager i pluss ligger dagligvaren i Norge på en veldig dårlig driftsmargin. I praksis betyr det at selv om det går rundt må prisene opp for at driftsmarginen skal holde seg på dagens nivå (som den må). Eneste unntaket er om konsumet øker tilsvarende som kostnadene, altså økning på 1/7 + ekstra økning dersom søndagstillegget i lønn består. Konsumet må altså øke signifikant dersom jeg skal være for søndagsåpent (sett med butikksjefbriller). Personlig beholder jeg gjerne søndag som fridag uansett, da de fleste av oss allerede jobber langt over 37,5 timer i uka.

 

Heldigvis så snakker vi om butikker og ikke masseødeleggelsesvåpen, så søndagsåpent bringer oss ikke nærmere enn dommedag ;)

 

Driftsmarginene for dagligvarebutikkene i Norge ligger midt på treet i europeisk sammenheng, så med tanke på at mange europeiske land har søndagsåpent så påvirker nok andre faktorer i mye større grad driftsmarginene enn søndagsåpent.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er ikke snakk om et påbud, er det ikke lønnsomt så er det bare å holde stengt.

Ingen butikksjef som kommer til å sitte passivt å se på tap av markedsandeler. Da drifter vi heller med tap og lar deg som forbruker betale dyrere for å rettferdiggjøre det. Ingen vinner på det.
Det er helt greit det, slike beslutninger skal være opp til butikksjefer å ta. Hvis det er lønnsomt for en butikk å holde oppe på søndager, så må de få lov til å holde åpent. At en konkurrent ikke skulle få det til å gå rundt ved å holde åpent på søndag er deres problem.
At vi holder åpent fordi konkurenten gjør det blir litt samme prinsipp som at USA og Russland masseproduserte atomvåpen under den kalde krigen. Verden hadde vært bedre tjent med at ingen sv de gjorde det, men når først en har gjort det blir den andre i praksis tvunget til å gjøre det.

 

Min butikk går fortsatt rundt selv om jeg har søndagsåpent. Spiser kun mer av overskuddet fra de andre dagene. Altså 6 dager i pluss mot 1 dag i minus. Selv med 6 dager i pluss ligger dagligvaren i Norge på en veldig dårlig driftsmargin. I praksis betyr det at selv om det går rundt må prisene opp for at driftsmarginen skal holde seg på dagens nivå (som den må). Eneste unntaket er om konsumet øker tilsvarende som kostnadene, altså økning på 1/7 + ekstra økning dersom søndagstillegget i lønn består. Konsumet må altså øke signifikant dersom jeg skal være for søndagsåpent (sett med butikksjefbriller). Personlig beholder jeg gjerne søndag som fridag uansett, da de fleste av oss allerede jobber langt over 37,5 timer i uka.

Heldigvis så snakker vi om butikker og ikke masseødeleggelsesvåpen, så søndagsåpent bringer oss ikke nærmere enn dommedag ;)

 

Driftsmarginene for dagligvarebutikkene i Norge ligger midt på treet i europeisk sammenheng, så med tanke på at mange europeiske land har søndagsåpent så påvirker nok andre faktorer i mye større grad driftsmarginene enn søndagsåpent.

Siste måling ligger driftsmargin på 1,78%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydeligvis så er det forståelsen.

Beklager, jeg kan ikke hjelpe deg deg til å forstå noe du ikke vil forstå. Du får bare stole på meg og de fleste kjøpmenn om at friheten ikke er så fri som du tror. Åpningstider er ofte en del av avtalen for å være i et kjøpesenter. Det kan være et tap isolert sett selv om avtalen i helhet gir gevinst. Det samme med konkurransesituasjonen i områder rundt frittstående butikker. Holder nabobutikken åpent på søndag kan man bli "tvunget" til å holde åpent på søndager selv om det betyr tap. Enklere enn det kan det ikke presenteres.

 

Nix

Hvem andre enn skattebetalerne hadde du forestilt deg betaler for utrykningstjenester, opprydding etter ulykker, analyse av ulykken, vurdering av sikringstiltak, oppfølging av den skadde/familien, betaling av sykelønn etc.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...