Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Det var verdt mer for deg som menneske, ikke butikksjef. Såklart verdsetter jeg fritiden min mer enn arbeidstid også.

Faktisk verdt mer som butikksjef, vi har jo tross alt en måned i året med søndagsåpent, så de fleste av oss har en god formening om tallene for søndager. Selv med ekstra omsetning pga julehandel er det fortsatt ikke lønnsomt. Kanskje derfor du ser få sjefer som går ut og støtter forslaget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Du skrev at alt blir bare bra som er bare tull. Fordelene og ulempene må vurderes sammen. Jeg er ikke enig at bare meget livsfarlige aktiviteter eller det som blir litt farlig bør forbys. En må vurdere det totalt sett.

 

Eeeh okay? Vet ikke hva jeg skal svare til dette. Det er mange ting som er mye farligere enn søndagsåpne butikker men som likevel er tillat. Folk dør i bilulykker, ekstremsporter, av røyking, av usunn mat, av stillesitting og en million andre ting hver eneste dag. Søndagsåpne butikker må jo være den minst farlige av alle disse.    :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Faktisk verdt mer som butikksjef, vi har jo tross alt en måned i året med søndagsåpent, så de fleste av oss har en god formening om tallene for søndager. Selv med ekstra omsetning pga julehandel er det fortsatt ikke lønnsomt. Kanskje derfor du ser få sjefer som går ut og støtter forslaget?

 

Jeg har en vill idé: du kan drive din butikk slik du ønsker, og så lar du andre være i fred til å drifte sin butikk som de ønsker. Vanskelig? :)

Lenke til kommentar

 

 

Faktisk verdt mer som butikksjef, vi har jo tross alt en måned i året med søndagsåpent, så de fleste av oss har en god formening om tallene for søndager. Selv med ekstra omsetning pga julehandel er det fortsatt ikke lønnsomt. Kanskje derfor du ser få sjefer som går ut og støtter forslaget?

 

Jeg har en vill idé: du kan drive din butikk slik du ønsker, og så lar du andre være i fred til å drifte sin butikk som de ønsker. Vanskelig? :)

få sjefer som ønsker det, men nok med et fåtall som vil ødelegge for resten. Ingen som vinner på det. Bedre med forbudet, så fridagen sikret for oss og de ansatte.

Lenke til kommentar

 

 

Du skrev at alt blir bare bra som er bare tull. Fordelene og ulempene må vurderes sammen. Jeg er ikke enig at bare meget livsfarlige aktiviteter eller det som blir litt farlig bør forbys. En må vurdere det totalt sett.

 

Eeeh okay? Vet ikke hva jeg skal svare til dette. Det er mange ting som er mye farligere enn søndagsåpne butikker men som likevel er tillat. Folk dør i bilulykker, ekstremsporter, av røyking, av usunn mat, av stillesitting og en million andre ting hver eneste dag. Søndagsåpne butikker må jo være den minst farlige av alle disse. :)

Som med bilulykker, så er det akkurat samme logikken. Hva samfunnet vinner på å tillate bilkjøring i diverse fartsgrenser vs hva det statistisk koster i form av ulykker. Hadde det vært opp til liberalistenne så hadde det vel vært "la folk få kjøre så fort de vil, ellers kan vi likesågodt bare forby bilkjøring".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Som med bilulykker, så er det akkurat samme logikken. Hva samfunnet vinner på å tillate bilkjøring i diverse fartsgrenser vs hva det statistisk koster i form av ulykker. Hadde det vært opp til liberalistenne så hadde det vel vært "la folk få kjøre så fort de vil, ellers kan vi likesågodt bare forby bilkjøring".

Fartsgrenser er der av en enkel grunn: fordi at man vet å kjøre for fort ikke bare setter sitt eget liv i fare, man setter også andre mennesker sine liv i fare; hvilket IKKE er greit. :-)

 

Dersom man jobber på en søndag så har jeg vanskelig for å se at man er til skade for andre. :)

Lenke til kommentar

 

 

Som med bilulykker, så er det akkurat samme logikken. Hva samfunnet vinner på å tillate bilkjøring i diverse fartsgrenser vs hva det statistisk koster i form av ulykker. Hadde det vært opp til liberalistenne så hadde det vel vært "la folk få kjøre så fort de vil, ellers kan vi likesågodt bare forby bilkjøring".

Fartsgrenser er der av en enkel grunn: fordi at man vet å kjøre for fort ikke bare setter sitt eget liv i fare, man setter også andre mennesker sine liv i fare; hvilket IKKE er greit. :-)

 

Dersom man jobber på en søndag så har jeg vanskelig for å se at man er til skade for andre. :)

Nei, fartsgrensene er der også fordi du setter ditt eget liv i fare. Det er mine skattepenger som går til å betale for deg dersom du skader deg i trafikken. Nå vet jeg ikke hvor stor slitasjen som følger av søndagsåpent er estimert til, så mulig det ikke er noe problemstilling, men då må uansett med i det samfunnsøkonomiske regnestykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om et påbud, er det ikke lønnsomt så er det bare å holde stengt.

Hva får deg til å tro at dette er en valgmulighet? Mange kjøpesenter har en ta alt eller forsvinn-avtale. Det kan være lønnsomt å godta avtalen selv om det er taps-elementer som søndagsåpent med i avtalen.

 

Selv frittstående butikker vil kunne gi etter for konkurransen og holde søndagsåpent på tross av tap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, fartsgrensene er der også fordi du setter ditt eget liv i fare. Det er mine skattepenger som går til å betale for deg dersom du skader deg i trafikken. 

Virkelig? 

 

Nå vet jeg ikke hvor stor slitasjen som følger av søndagsåpent er estimert til, så mulig det ikke er noe problemstilling, men då må uansett med i det samfunnsøkonomiske regnestykket.
Den eneste som har lagt frem fakta som kan påvise skade som følge av søndagsåpent er vel jjkoggan, men den forskningen han henviser til ligger bak en betalingsmur; og da blir det vanskelig å ta stilling til det. :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva får deg til å tro at dette er en valgmulighet? Mange kjøpesenter har en ta alt eller forsvinn-avtale. Det kan være lønnsomt å godta avtalen selv om det er taps-elementer som søndagsåpent med i avtalen.

 

Selv frittstående butikker vil kunne gi etter for konkurransen og holde søndagsåpent på tross av tap.

Butikkene står helt fritt til å finne seg andre lokale om de skulle være misfornøyde med avtalen. Det er ikke slik at kjøpesenteret sitter med all makt. Kjøpesenteret som stiller urimelige krav vil nok fort ende opp med tomme lokaler.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, fartsgrensene er der også fordi du setter ditt eget liv i fare. Det er mine skattepenger som går til å betale for deg dersom du skader deg i trafikken.

Virkelig

27 mrd for 15 år siden. Kan ikke se for meg at det er et lite beløp i dag heller. Sporer vel greit av nå, så kan vel sikkert starte en tråd for samfunnsøkonomi og nytte vs kostnad

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/trafikkskader-koster-27-milliarder/a/3960782/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva får deg til å tro at dette er en valgmulighet? Mange kjøpesenter har en ta alt eller forsvinn-avtale. Det kan være lønnsomt å godta avtalen selv om det er taps-elementer som søndagsåpent med i avtalen.

 

Selv frittstående butikker vil kunne gi etter for konkurransen og holde søndagsåpent på tross av tap.

Butikkene står helt fritt til å finne seg andre lokale om de skulle være misfornøyde med avtalen. Det er ikke slik at kjøpesenteret sitter med all makt. Kjøpesenteret som stiller urimelige krav vil nok fort ende opp med tomme lokaler.

Blir vel litt som å si at eu heller kan flytte til et land med søndagsåpent dersom du er missfornøyd med dagens ordning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk verdt mer som butikksjef, vi har jo tross alt en måned i året med søndagsåpent, så de fleste av oss har en god formening om tallene for søndager. Selv med ekstra omsetning pga julehandel er det fortsatt ikke lønnsomt. Kanskje derfor du ser få sjefer som går ut og støtter forslaget?

Jeg ønsker ikke at lovverket skal være til for å sikre butikksjefer mest mulig penger, så hva dere synes er svært lite interessant. Tvert i mot, når en bransje er høylytte motstandere av et eller annet er det som regel fordi de er i fare for å miste en opparbeidet fordel som går på bekostning av andre. Din klaging tar jeg som et godt tegn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Blir vel litt som å si at eu heller kan flytte til et land med søndagsåpent dersom du er missfornøyd med dagens ordning?

 

Flytte argumentet ja, det er jo alltid en sikker vinner. :)

Lenke til kommentar

Blir vel litt som å si at eu heller kan flytte til et land med søndagsåpent dersom du er missfornøyd med dagens ordning?

Eller at butikkansatte som ville bli misførnøyde med søndagsåpent bare kan flytte til land med søndagsstengt .... :)

 

Argumentasjonen med "du kan jo bare flytte" er ikke bare forbeholdt de som ikke er fornøyd med styresettet på generelt grunnlag, og må vel sies å være like (u-)gyldig uansett hva som er tema, eller?

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at dette er en valgmulighet? Mange kjøpesenter har en ta alt eller forsvinn-avtale. Det kan være lønnsomt å godta avtalen selv om det er taps-elementer som søndagsåpent med i avtalen.

 

Selv frittstående butikker vil kunne gi etter for konkurransen og holde søndagsåpent på tross av tap.

Butikkene står helt fritt til å finne seg andre lokale om de skulle være misfornøyde med avtalen. Det er ikke slik at kjøpesenteret sitter med all makt. Kjøpesenteret som stiller urimelige krav vil nok fort ende opp med tomme lokaler.

Leste du ikke innlegget eller er det bare forståelsen det skorter på?

 

 

Nei, fartsgrensene er der også fordi du setter ditt eget liv i fare. Det er mine skattepenger som går til å betale for deg dersom du skader deg i trafikken.

Virkelig?

Har du virkelig ikke fått det med deg før nå?

 

Blir vel litt som å si at eu heller kan flytte til et land med søndagsåpent dersom du er missfornøyd med dagens ordning?

Flytte argumentet ja, det er jo alltid en sikker vinner. :)

Takk for at du omtaler ditt eget flytteargument så sarkastisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...