Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er finurlig at du baserer deg på den uttalelsen, men likevel ikke kan si noe spesifikt om arbeidsledigheten i Norge og den effekt søndagsåpne butikker vil ha på det.

 

Jøss, det var da fryktelig ambisiøse krav. De aller fleste politikk- og lovendringer baseres på erfaringer fra andre land. Hvordan i all verden jeg skal finne ut av den spesifikke effekten i Norge for en liberalisering som ikke har skjedd, får du nesten forklare.

Endret av Husam
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er finurlig at du baserer deg på den uttalelsen, men likevel ikke kan si noe spesifikt om arbeidsledigheten i Norge og den effekt søndagsåpne butikker vil ha på det.

Må de som er for å fjerne dagens forbud kunne redgjøre for den minste lille effekt dette kan ha? Det er ikke bra nok å se på erfaringer gjort i andre land? :)

Lenke til kommentar

Det var Turteldove som la den siteringen inn helt uten mål og mening som et God dag mann økseskaft-svar på et aller annet jeg skrev. Jeg skjønte heller ikke så mye.

Hei, god dag.

 

Siden du åpenbart ikke forsto hva jeg mente med det, så skal jeg bryte det ned for deg:

 

Du skrev:

 

Det betyr at de "vanlige" ansatte blir tvunget til å jobbe søndager.

 

Jeg siterte berZerk fordi han/hun klarte å sette ord på akkurat det jeg mener i saken. 

 

De ansatte blir ikke tvunget til noe. Det er valgfritt å jobbe i butikk. 

 

Det eneste jeg anser som tvang i denne saken, er når vi tvinger butikkeiere til å IKKE ha åpent på søndager. Det er når de som vil handle på søndager IKKE får gjøre det, fordi noen ikke ønsker å gjøre det. 

 

Med andre ord, det berZerk skrev:

Det er ingen som tvinger deg til å handle på søndager, de som sier nei tvinger derimot personer som vil handle på søndager fra å gjøre det.

 

Savvy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det var Turteldove som la den siteringen inn helt uten mål og mening som et God dag mann økseskaft-svar på et aller annet jeg skrev. Jeg skjønte heller ikke så mye.

Hei, god dag.

 

Siden du åpenbart ikke forsto hva jeg mente med det, så skal jeg bryte det ned for deg:

 

Du skrev:

Det betyr at de "vanlige" ansatte blir tvunget til å jobbe søndager.

Jeg siterte berZerk fordi han/hun klarte å sette ord på akkurat det jeg mener i saken.

 

De ansatte blir ikke tvunget til noe. Det er valgfritt å jobbe i butikk.

 

Det eneste jeg anser som tvang i denne saken, er når vi tvinger butikkeiere til å IKKE ha åpent på søndager. Det er når de som vil handle på søndager IKKE får gjøre det, fordi noen ikke ønsker å gjøre det.

 

Med andre ord, det berZerk skrev:

Det er ingen som tvinger deg til å handle på søndager, de som sier nei tvinger derimot personer som vil handle på søndager fra å gjøre det.

 

Savvy?

Alle forsto Molekylets bruk av "tvang". Det føles ofte som "tvang" når en må velge mellom ebola og pest. Bare ideologer reagerer imot slike ordbruk.

Det viser seg at det er en korrelasjon mellom europeere som jobber en søndag en gang i måned og ulykker, dårlig helse (inkl hjertesykdommer) og work-life balanse. Selv om ingen av dem blir "tvunget" å jobbe på søndag, så kan det bli negative konsekvenser som ikke blir umiddelbart åpenbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Alt kan ha negative konsekvenser, men erfaringer fra andre land viser at dette med søndagsåpne butikker går heeeelt fint. :)

Vel, det er ett argument som trumfer alt her. Søndagsåpning fører til høyere forbruk. Er det noe denne planeten ikke trenger er det høyere forbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Heeeelt fint med økte antall hjertesykdommer?

Selvsagt ikke, men bør man ikke da forby alt som kan føre til hjertesykdommer? :)

 

Vel, det er ett argument som trumfer alt her. Søndagsåpning fører til høyere forbruk. Er det noe denne planeten ikke trenger er det høyere forbruk.

Miljøvernargumentet kan man godt ta, men jeg føler litt at det blir en annen diskusjon. Dersom det er miljøt man er opptatt av så bør man velge seg en annen kamparena enn søndagsåpne butikker. Synes jeg da. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Heeeelt fint med økte antall hjertesykdommer?

Selvsagt ikke, men bør man ikke da forby alt som kan føre til hjertesykdommer? :)

Vel, det er ett argument som trumfer alt her. Søndagsåpning fører til høyere forbruk. Er det noe denne planeten ikke trenger er det høyere forbruk.

Miljøvernargumentet kan man godt ta, men jeg føler litt at det blir en annen diskusjon. Dersom det er miljøt man er opptatt av så bør man velge seg en annen kamparena enn søndagsåpne butikker. Synes jeg da. :)

Mye du kan synes, men nå er det slik at både ifølge FN, forskermiljøet og staten så er klimaproblemet det største vi har. Så at det blir en annen debatt blir litt tåpelig fra din side.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Mye du kan synes, men nå er det slik at både ifølge FN, forskermiljøet og staten så er klimaproblemet det største vi har. Så at det blir en annen debatt blir litt tåpelig fra din side.

Ok jeg tolker det du skriver som at du mener at søndagsåpne butikker vil være til ulempe for klimaet. Kan du komme med noen kilder eller andre ting for å backe opp denne påstanden? For all del så kan det godt være at det stemmer, men foreløpig er det kun din påstand. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Mye du kan synes, men nå er det slik at både ifølge FN, forskermiljøet og staten så er klimaproblemet det største vi har. Så at det blir en annen debatt blir litt tåpelig fra din side.

Ok jeg tolker det du skriver som at du mener at søndagsåpne butikker vil være til ulempe for klimaet. Kan du komme med noen kilder eller andre ting for å backe opp denne påstanden? For all del så kan det godt være at det stemmer, men foreløpig er det kun din påstand. :)

Forstår du at søndagsåpning øker forbruket?

Lenke til kommentar

Miljøargumentet er i utgangspunktet fint å bruke det, men det går jo litt begge veier.

Dersom noen i den byen jeg bor i (vi er ca. 29k innbyggere) må handle butikkvarer på en søndag, så må vi reise i 45 minutter. Da kan vi jo begynne å snakke om miljøvennlighet. 

 

Forøvrig er jeg nok en gang enig med Grimnir; det finnes større fisk i den dammen der enn søndagsåpne butikker. 

Lenke til kommentar

 

 

Heeeelt fint med økte antall hjertesykdommer?

Selvsagt ikke, men bør man ikke da forby alt som kan føre til hjertesykdommer? :)

Du skrev at alt blir bare bra som er bare tull. Fordelene og ulempene må vurderes sammen. Jeg er ikke enig at bare meget livsfarlige aktiviteter eller det som blir litt farlig bør forbys. En må vurdere det totalt sett.
Lenke til kommentar

 

Det er finurlig at du baserer deg på den uttalelsen, men likevel ikke kan si noe spesifikt om arbeidsledigheten i Norge og den effekt søndagsåpne butikker vil ha på det.

 

Jøss, det var da fryktelig ambisiøse krav. De aller fleste politikk- og lovendringer baseres på erfaringer fra andre land. Hvordan i all verden jeg skal finne ut av den spesifikke effekten i Norge for en liberalisering som ikke har skjedd, får du nesten forklare.

 

 

Skal du bruke det som et argument for noe som helst, så må du nok kunne gjøre mer.

Lenke til kommentar

Hva da? Vi tillater ting som synsing om at deregulering vil drepe søndagsturen og organisert idrett, men ikke en antagelse om at deregulering i Norge vil ha lignende effekt som deregulering i andre europeiske land?

 

Edit: Ok, det er ikke sikkert du tillater de argumentene heller, men finnes det i det hele tatt ett eneste argument, på begge sider, som kan brukes i dine øyne?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

 

Forøvrig er jeg nok en gang enig med Grimnir; det finnes større fisk i den dammen der enn søndagsåpne butikker.

Hvor stor må fisken være til å forby søndagsåpent? Jeg har inntrykket at selv om 10% av søndagsarbeidere fikk hjertesykdomer ville flere hevde at butikkeiernes "frihet" var viktigere. Håper jeg tar feil
Lenke til kommentar

 

 

Skal du bruke det som et argument for noe som helst, så må du nok kunne gjøre mer.

 

 

Nei, jeg må ikke gjøre noe mer. Argumentet er at søndagsåpent vil øke sysselsettingen, og det sannsynliggjøres kraftig ved å vise at det er det som skjer i andre land. Dersom man mener Norge kommer til å oppleve en helt annen effekt enn f.eks Sverige eller Danmark, er det i så fall DET som må begrunnes. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...