Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Nå må du lese hele innlegget mitt da. Svarene dine viser at du ikke har satt det jeg skriver i sammenheng, men bare tar ut bruddstykker så det får en helt annen mening.

- Jeg gjør jo det, jeg forsøker å svare kategorisk på det du skriver for å ikke overse noe. 
 
Det blir vanskelig for meg å svare når du kun leser det du selv vil lese, og ignorerer resten. Men fra ditt første punkt, at det er lett å få tak i folk som vil jobbe, så unnlater du å lese at det kun gjelder én vakt annen hver søndag.
- Om det er noe jeg har glemt å svare på må du nesten si hva det er. :)
 
På det andre punktet så overser du igjen at om det skal ansettes nye, uten at det går ut over de eksisterende ansatte, så kan de kun ansettes for annen hver søndag. Se punkt 1.
- Hvorfor er det et problem å ansette noen som bare jobber på søndager?
 
Å øke kompensasjonen vil bare føre til enda større utgifter for en bedrift som allerede opplever økte utgifter på grunn av at man må bemanne en ekstra dag i uken.

 

- Ja og så? Vil bedriften kunne holde åpent på tider som ansatte synes er kjipt å jobbe på, da må de jo betale for det. Alterantivt så får de holde stengt. Dette er helt vanlig praksis i stort sett alle bedrifter jeg har vært borti ihvertfall. Bedriften må selv finne en forretningsmodell som de kan leve med. :)

 
Angående det tredje punktet så har forkjempere for søndagsåpent brukt argumentet om at man kan ansette nye som vil jobbe søndagsåpent, hvis eksisterende ansatte ikke vil jobbe søndager. Her går du i motsatt retning. Det vil heller ikke skape flere arbeidsplasser, som er et av deres største argumenter.

 

- Jeg går da ikke i motsatt retning, jeg svarer bare på det du skriver. Du skrev at en mulighet var å gi deltidsansatte som allerede jobber muligheten til å jobbe også på søndager. Jeg svarte jo så at det måtte da være et godt forslag dersom de deltidsansatte ønsket seg mer jobb. :)

 
Du påstår dessuten nå igjen at fjerning av forbudet ikke vil skape flere arbeidsplasser, dette på tross av at OCED kom frem til det stikk motsatte. Hva baserer du dette argumentet på? :)
 
En deltidsansatt/ekstrahjelp kan plutselig miste mange timer om man ikke har en kontrakt på en fast stillingsprosent. En midlertidig ansatt kan også enten miste mange timer, eller hele jobben, mye lettere enn en fast ansatt.
- Javel? Jeg kan ikke så mye om dette. Hvordan foregår det egentlig? :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så du mener at det ikke blir vanskeligere å finne en felles fridag, om flere må jobbe søndag? Hvis de som før hadde fri søndag, som nå må jobbe søndag, får fridagene spredt ut over uken, så blir det færre som har fri samme dag. Det er da ganske opplagt :) Å sosialisere er en viktig del av trivsel for de aller fleste i befolkningen.

- Ja fridagene kan selvsagt bli spredt, men hva så? Det er jo ikke slik at det automatisk er arbeidsgiver som setter alle premissene her. De aller fleste bedrifter forsøker å finne en ordning som både arbeidstaker og arbeidsgiver kan leve på. Dette med sosialisering klarer de aller fleste fint å løse på egen hånd. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Igjen, du har ikke lest innlegget jeg skrev før dette godt nok. Det er ikke bare å ansette de som ønsker å jobbe søndager, sånn helt uten videre.

 

Søndag er den dagen hvor folk flest har fri, derfor er det er den beste dagen å planlegge fritidsaktiviteter sammen med andre.

Mulig jeg er treg her: men hvorfor er det ikke mulig å ansette ekstrahjelp som jobber kun på søndager?

 

Ellers så er søndag pr. i dag den dagen hvor folk flest er fri, men det er ikke gitt at det for alltid må være slik. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men da har du kanskje andre dager i uken enn søndag hvor de fleste av dine venner/din familie har fri? For de fleste er den dagen søndag.

Jeg har venner og familie som jobber til alle døgnets tider, men likevel klarer vi altså å finne på ting en gang i blant. Tenk det. :)

Lenke til kommentar

 

Nå må du lese hele innlegget mitt da. Svarene dine viser at du ikke har satt det jeg skriver i sammenheng, men bare tar ut bruddstykker så det får en helt annen mening.

- Jeg gjør jo det, jeg forsøker å svare kategorisk på det du skriver for å ikke overse noe.

 

Jeg føler at du prøver å utmatte meg her nå, for det er helt tydelig at du ikke har lest hele innlegg 2225 som hele denne diskusjonen bunner ut i.

Du skriver at du svarer kategorisk, men du må ta hensyn til sammenhengen i det jeg skriver. Ellers blir det du skriver totalt irrelevant.

 

 

 

Det blir vanskelig for meg å svare når du kun leser det du selv vil lese, og ignorerer resten. Men fra ditt første punkt, at det er lett å få tak i folk som vil jobbe, så unnlater du å lese at det kun gjelder én vakt annen hver søndag.

- Om det er noe jeg har glemt å svare på må du nesten si hva det er. :)

 

Du har ikke glemt å svare på noe, men du ignorerer punkter i mine innlegg som besvarer spørsmålene dine før du stiller de.

 

 

På det andre punktet så overser du igjen at om det skal ansettes nye, uten at det går ut over de eksisterende ansatte, så kan de kun ansettes for annen hver søndag. Se punkt 1.

- Hvorfor er det et problem å ansette noen som bare jobber på søndager?

 

Svaret står i innlegg 2225, men jeg skriver:

 

Det er ikke lett å få tak i studenter for å kun jobbe søndager. Både for å gjøre stillingen mer attraktiv og for at den ansatte skal holde rutinene ved like, må de tilbys flere vakter enn noen timer annen hver uke.

 

Jeg svarer videre i innlegget på hva som er ulempene med det.

 

Å øke kompensasjonen vil bare føre til enda større utgifter for en bedrift som allerede opplever økte utgifter på grunn av at man må bemanne en ekstra dag i uken.

- Ja og så? Vil bedriften kunne holde åpent på tider som ansatte synes er kjipt å jobbe på, da må de jo betale for det. Alterantivt så får de holde stengt. Dette er helt vanlig praksis i stort sett alle bedrifter jeg har vært borti ihvertfall. Bedriften må selv finne en forretningsmodell som de kan leve med. :)

 

Som sagt mange ganger før, av både meg og andre. Også en del av de bedriftene som ikke ønsker å ha åpent på søndager, må holde åpent likevel. Tilknytning til kjøpesenter, og for å hindre at tidligere lørdagskunder går til konkurrenten på søndag, er to av stikkordene.

 

 

 

Angående det tredje punktet så har forkjempere for søndagsåpent brukt argumentet om at man kan ansette nye som vil jobbe søndagsåpent, hvis eksisterende ansatte ikke vil jobbe søndager. Her går du i motsatt retning. Det vil heller ikke skape flere arbeidsplasser, som er et av deres største argumenter.

- Jeg går da ikke i motsatt retning, jeg svarer bare på det du skriver. Du skrev at en mulighet var å gi deltidsansatte som allerede jobber muligheten til å jobbe også på søndager. Jeg svarte jo så at det måtte da være et godt forslag dersom de deltidsansatte ønsket seg mer jobb. :)

 

Som jeg også skriver: Hva hvis disse ikke ønsker å jobbe søndager? Ref. mine innlegg om trivsel (eller livskvalitet, om du ønsker).

Forkjempernes argumenter mot det argumentet, er at man bare kan ansette noen nye. Se da hva jeg har svart tidligere angående det.

 

Du påstår dessuten nå igjen at fjerning av forbudet ikke vil skape flere arbeidsplasser, dette på tross av at OCED kom frem til det stikk motsatte. Hva baserer du dette argumentet på? :)

På ditt argument om å gi deltidsansatte som vil ha flere timer søndagene, i stedet for nye ansatte.

 

 

En deltidsansatt/ekstrahjelp kan plutselig miste mange timer om man ikke har en kontrakt på en fast stillingsprosent. En midlertidig ansatt kan også enten miste mange timer, eller hele jobben, mye lettere enn en fast ansatt.

- Javel? Jeg kan ikke så mye om dette. Hvordan foregår det egentlig? :)

 

Virkelig? Må du ha det inn med teskje? Jeg trodde forklaringen sto i beskrivelsen av stillingen.

 

Deltidsansatte/ekstrahjelper er ansatt for deltid/ekstra hjelp.

Deltid er ikke det samme som fulltid. Det vil si at den som jobber deltid jobber en del av fulltid. Denne mengden av fulltid kan endres etter som bedriften har behov for flere eller færre timer, men i litt mindre grad enn ekstrahjelper som kun jobber når det er behov for ekstra hjelp. Dette kan variere veldig fra måned til måned.

Midlertidige ansatte er midlertidig ansatt. Midlertidig er ikke det samme som fast. Det vil si at de som jobber midlertidig kan miste jobben om bedriften trenger færre timer en periode, eller ønsker å endre på de ansatte av andre grunner.

Arbeidsmiljøloven har tradisjonelt hatt enkelte retningslinjer som gir de arbeidstakere rettigheter i forhold til dette, men en oppmykning av arbeidsmiljøloven, gjør det lettere for bedriftene å gjøre mer som de vil.

Lenke til kommentar

 

Du svarer jo ikke på om det å fjerne trivsel er legitimt for å åpne for å handle den syvende dagen i uken når man kan gjøre det seks andre dager i uken.

 

Og det var vel et par stykker som også ganske sterkt insinuerte at jeg ikke ønsket å svare på ting for bare en side tilbake.

Nå forutsetter jo utsagnet ditt da at man er enige om at fjerning av forbudet fører til redusert trvisel. Jeg er ikke enig i det, og det tror jeg ikke Sheasy er heller. :)

 

Ja, jeg skjønte heller ikke hvor automatikken lå i dette.
Lenke til kommentar

 

Igjen, du har ikke lest innlegget jeg skrev før dette godt nok. Det er ikke bare å ansette de som ønsker å jobbe søndager, sånn helt uten videre.

 

Søndag er den dagen hvor folk flest har fri, derfor er det er den beste dagen å planlegge fritidsaktiviteter sammen med andre.

Mulig jeg er treg her: men hvorfor er det ikke mulig å ansette ekstrahjelp som jobber kun på søndager?

 

Ellers så er søndag pr. i dag den dagen hvor folk flest er fri, men det er ikke gitt at det for alltid må være slik. :)

 

Jeg begynner å bli irritert her nå. Fordi du skumleser mine innlegg og ikke får med deg hva jeg mener, så må jeg svare flere ganger på de nøyaktig samme spørsmålene. Jeg regner ikke med at du er spesielt treg i toppen, men les litt nøyere gjennom det som skrives, ok?

 

Grunn 1: Få er interessert i å kun jobbe noen få timer annen hver søndag.

Grunn 2: Det er vanskelig for en ansatt å holde rutinene ved like når man kun jobber noen timer annen hver søndag. For bedriften sin del kan det føre til flere feil som koster penger å rette opp i.

 

Og jeg kan legge til en grunn til også:

 

Grunn 3: Overordnede blir ikke kjent med den ansatte, som skaper usikkerhet i forhold til om man kan stole på personen, om personen gjør en god jobb, hvordan vedkommende behandler kunder og så videre.

 

 

Hvilken annen dag har potensiale til å bli den dagen flest folk har fri? Hvorfor må vi skape en ny slik dag når vi allerede har en? Det vil, uansett hvilken dag vi snakker om, bli færre som har fri samtidig.

Lenke til kommentar

 

Men da har du kanskje andre dager i uken enn søndag hvor de fleste av dine venner/din familie har fri? For de fleste er den dagen søndag.

Jeg har venner og familie som jobber til alle døgnets tider, men likevel klarer vi altså å finne på ting en gang i blant. Tenk det. :)

 

Bra for deg og dine venner og familie. Jeg har flere venner som jobber i butikkbransjen (jeg gjør også det, som jeg har nevnt tidligere i tråden) og søndag er den dagen vi stort sett finner på ting fordi det nesten alltid er noen som jobber lørdag. Resten av uka jobber enda flere, og mange butikker har åpent alt for sent, så hverdagskvelder er også sjelden et alternativ.

Lenke til kommentar

 

 

Du svarer jo ikke på om det å fjerne trivsel er legitimt for å åpne for å handle den syvende dagen i uken når man kan gjøre det seks andre dager i uken.

 

Og det var vel et par stykker som også ganske sterkt insinuerte at jeg ikke ønsket å svare på ting for bare en side tilbake.

Nå forutsetter jo utsagnet ditt da at man er enige om at fjerning av forbudet fører til redusert trvisel. Jeg er ikke enig i det, og det tror jeg ikke Sheasy er heller. :)

 

Ja, jeg skjønte heller ikke hvor automatikken lå i dette.

 

Les mine innlegg. Det står der.

 

Og med det melder jeg meg ut av diskusjonen da det tar for lang tid å svare på det samme om og om igjen fordi folk ikke gidder å lese hva jeg skriver, bare tar ut det som passer slik at de kan misforstå det. Om det gjøres bevisst, vet jeg ikke, men det passer vel veldig bra inn når de skal lage sine argumenter.

Lenke til kommentar

Ang. dette med trivsel. Jeg synes det hadde vært mye mer trivelig å ha fri andre dager i uken. Det er sikkert andre som også synes det. :)

Personlig så hater jeg å handle når alle andre handler. Det er fullt over alt, man må stå i kilometervis med køer i hva som føles som timesvis å høre på sinte unger og skvaldrende kjærringer som legger ut om hvor fast avføringen er blitt.

Nei, takke meg til å handle utenfor butikkrushet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, jeg skjønte heller ikke hvor automatikken lå i dette.

Les mine innlegg. Det står der.

 

Og med det melder jeg meg ut av diskusjonen da det tar for lang tid å svare på det samme om og om igjen fordi folk ikke gidder å lese hva jeg skriver, bare tar ut det som passer slik at de kan misforstå det. Om det gjøres bevisst, vet jeg ikke, men det passer vel veldig bra inn når de skal lage sine argumenter.

 

At du sier det er slik gjør det ikke til en sannhet. Vi har alle sett begrunnelsene dine, men flere av oss er altså ikke enige. Jeg tror deg så gjerne på at slik ditt familieliv er lagt opp så er søndagen en ypperlig dag for alle å ha fri. Det syntes jeg er greit, og har ingen grunn til å tvile på eller nekte deg. Men det gjør det ikke nødvendigvis til den beste regelen. Selv syntes jeg kun en slik lov om felles fridag rettferdiggjør rovdrift de andre dagene, men det er min måte å se på det på.

Jeg er altså for en gjennomgående kontroll på egen tid, og ikke en tillatelse til å kunne gjøre som jeg vil èn av syv dager i uken mot at arbeidsgivere kan tvinge meg til å jobbe alle de andre dagene om jeg ikke vil ha sparken.

For meg er det en garanti for mangel av trivel seks dager i uken at det finnes en lov for den ene siste dagen. At du kaller det øket trivsel hjelper ikke. Men jeg forstår ditt standpunkt. Jeg er bare ikke enig i at det er det som er løsningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg føler at du prøver å utmatte meg her nå, for det er helt tydelig at du ikke har lest hele innlegg 2225 som hele denne diskusjonen bunner ut i.

Du skriver at du svarer kategorisk, men du må ta hensyn til sammenhengen i det jeg skriver. Ellers blir det du skriver totalt irrelevant.

 

- Pussig, jeg kunne sagt det samme om deg når det kommer til utmattelse. :) Men nei, jeg prøver bare å forstå argumenter som til tider kan være motstridende og forvirrende. Ellers så deler jeg opp innlegget for å enklere kunne svare på det du skriver. Det er en helt normal måte å debattere på. Jeg gjør det for å selv få bedre oversikt. :)
 
Du har ikke glemt å svare på noe, men du ignorerer punkter i mine innlegg som besvarer spørsmålene dine før du stiller de.
- Har det falt deg inn at du kanskje formulerer deg uklart? Jeg prøver å ikke ignorere noe som helst. :)
 
Det er ikke lett å få tak i studenter for å kun jobbe søndager. Både for å gjøre stillingen mer attraktiv og for at den ansatte skal holde rutinene ved like, må de tilbys flere vakter enn noen timer annen hver uke.
- Da får butikken tilby de flere vakter da om det som skal til. Evt. så får de tilby en høyere lønn. Dette må den enkelte butikk nesten finne ut av selv. 
 
Som sagt mange ganger før, av både meg og andre. Også en del av de bedriftene som ikke ønsker å ha åpent på søndager, må holde åpent likevel. Tilknytning til kjøpesenter, og for å hindre at tidligere lørdagskunder går til konkurrenten på søndag, er to av stikkordene.
- At du sier det gang på gang gjør det ikke mer riktig.   
Som jeg også skriver: Hva hvis disse ikke ønsker å jobbe søndager? Ref. mine innlegg om trivsel (eller livskvalitet, om du ønsker).
Forkjempernes argumenter mot det argumentet, er at man bare kan ansette noen nye. Se da hva jeg har svart tidligere angående det.

 

- Hvis de ikke ønsker å jobbe på søndager så får de si nei da. Ikke verre enn det. Jeg ønsker heller ikke å jobbe på dager når min kone har fri (fordi hun jobber skift), men jeg gjør det likevel. Er jeg da utsatt for tvang? For meg hadde det vært mye bedre å kunne jobbe en søndag mot at jeg får fri på en tirsdag. 

 
Og jo butikken kan ansette nye, men den må tilby kompensajon som gjør stillingen attraktiv. Er butikken for gjerrig eller kjip så kan den ikke forvente at det strømmer på med søknader heller.
 
På ditt argument om å gi deltidsansatte som vil ha flere timer søndagene, i stedet for nye ansatte.
- Akkurat...
Men det er vel ikke noe i veien for å gjøre både og? Butikken må her selv velge hva som blir beste veien å gå.
 
Virkelig? Må du ha det inn med teskje? Jeg trodde forklaringen sto i beskrivelsen av stillingen.
- Ja jeg må tydeligvis det. :)
 
Deltidsansatte/ekstrahjelper er ansatt for deltid/ekstra hjelp.
- Selvsagt.
 
Deltid er ikke det samme som fulltid. 
- Enig.
 
Det vil si at den som jobber deltid jobber en del av fulltid. 
- So far so good.
 
Denne mengden av fulltid kan endres etter som bedriften har behov for flere eller færre timer, men i litt mindre grad enn ekstrahjelper som kun jobber når det er behov for ekstra hjelp. 
- Selvsagt, her bør bedriften og den ansatte snakke sammen for å finne en god løsning.
 
Dette kan variere veldig fra måned til måned.
- Kan selvsagt skje.
 
Midlertidige ansatte er midlertidig ansatt. 
- Hund er hund. :)
 
Midlertidig er ikke det samme som fast. 

 

- Ingen har vel sagt noe annet heller? :)

 
Det vil si at de som jobber midlertidig kan miste jobben om bedriften trenger færre timer en periode, eller ønsker å endre på de ansatte av andre grunner.
- Selvsagt kan vel det skje, men bedriften bør jo ikke måtte betale for ansatte den ikke trenger. Eller? Så vidt jeg vet så er det kun staten som kan drive og betale lønn til ansatte som ikke bidrar med noe. :)
 
Arbeidsmiljøloven har tradisjonelt hatt enkelte retningslinjer som gir de arbeidstakere rettigheter i forhold til dette, men en oppmykning av arbeidsmiljøloven, gjør det lettere for bedriftene å gjøre mer som de vil.
- Nå er jeg ikke sikker på hvilken "oppmykning" du snakker om, men det er her kun snakk om å fjerne et forbud. Arbeidsmiljølovens bestemmelser mtp. antall timer man kan bli pålagt å jobbe vil fortsatt gjelde. Det som den er snakk om er å fjerne et forbud, ikke om å hive alle andre lover og regler på havet. :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg begynner å bli irritert her nå. Fordi du skumleser mine innlegg og ikke får med deg hva jeg mener, så må jeg svare flere ganger på de nøyaktig samme spørsmålene. Jeg regner ikke med at du er spesielt treg i toppen, men les litt nøyere gjennom det som skrives, ok?

- Beklager, prøver ikke å gjøre deg irritert. Ellers så leser jeg faktisk dine innlegg grundig, men du bør kanskje tenke litt mer over argumentene dine. :)
 
Grunn 1: Få er interessert i å kun jobbe noen få timer annen hver søndag.
- Javel? Da er jeg interessert å vite hvor du har dette fra. Og om så er tilfelle, da får man tilby en kompensajon som er så god at man faktisk tiltrekker seg søkere.
 
Grunn 2: Det er vanskelig for en ansatt å holde rutinene ved like når man kun jobber noen timer annen hver søndag. For bedriften sin del kan det føre til flere feil som koster penger å rette opp i.

 

- Ja det ser jeg kan være en utfordring, men det må nesten bedriften selv finne en god løsning på.

Og jeg kan legge til en grunn til også:
 
Grunn 3: Overordnede blir ikke kjent med den ansatte, som skaper usikkerhet i forhold til om man kan stole på personen, om personen gjør en god jobb, hvordan vedkommende behandler kunder og så videre.
 
- Igjen: bedriften må løse slike utfordringer selv. Men for min egen del så har jeg sjeldent hatt god kontakt med mine overordnede, og det har likevel gått helt fint. 
 
Hvilken annen dag har potensiale til å bli den dagen flest folk har fri? Hvorfor må vi skape en ny slik dag når vi allerede har en? Det vil, uansett hvilken dag vi snakker om, bli færre som har fri samtidig
- Hvilken annen dag? Må vi bli enige om en dag her og nå? Kan ikke folk selv få velge dette? :)
Lenke til kommentar

 

 

Ja, jeg skjønte heller ikke hvor automatikken lå i dette.

Les mine innlegg. Det står der.

 

Og med det melder jeg meg ut av diskusjonen da det tar for lang tid å svare på det samme om og om igjen fordi folk ikke gidder å lese hva jeg skriver, bare tar ut det som passer slik at de kan misforstå det. Om det gjøres bevisst, vet jeg ikke, men det passer vel veldig bra inn når de skal lage sine argumenter.

 

At du sier det er slik gjør det ikke til en sannhet. Vi har alle sett begrunnelsene dine, men flere av oss er altså ikke enige. Jeg tror deg så gjerne på at slik ditt familieliv er lagt opp så er søndagen en ypperlig dag for alle å ha fri. Det syntes jeg er greit, og har ingen grunn til å tvile på eller nekte deg. Men det gjør det ikke nødvendigvis til den beste regelen. Selv syntes jeg kun en slik lov om felles fridag rettferdiggjør rovdrift de andre dagene, men det er min måte å se på det på.

Jeg er altså for en gjennomgående kontroll på egen tid, og ikke en tillatelse til å kunne gjøre som jeg vil èn av syv dager i uken mot at arbeidsgivere kan tvinge meg til å jobbe alle de andre dagene om jeg ikke vil ha sparken.

For meg er det en garanti for mangel av trivel seks dager i uken at det finnes en lov for den ene siste dagen. At du kaller det øket trivsel hjelper ikke. Men jeg forstår ditt standpunkt. Jeg er bare ikke enig i at det er det som er løsningen.

 

 

EDIT: Jeg vil bare understreke at der du setter opp et problemområde hvor du ser automatikk i at trivselen går ned, der ser jeg et potensial for mer trivsel. Derfor hjelper det ikke at du gjentar dette som en udiskuterbar sannhet hvis videre argumenter er basert på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Les mine innlegg. Det står der.

 

Og med det melder jeg meg ut av diskusjonen da det tar for lang tid å svare på det samme om og om igjen fordi folk ikke gidder å lese hva jeg skriver, bare tar ut det som passer slik at de kan misforstå det. Om det gjøres bevisst, vet jeg ikke, men det passer vel veldig bra inn når de skal lage sine argumenter.

- Vi (eller dvs. ihvertfall jeg) leser dine innlegg, og så vidt jeg kan se så svarer de fleste her både grundig og seriøst. Men det er mange som ikke er enige med deg, og de forventer å vite hva argumentne dine bunner ut i. Spesielt når argumentene dine for det meste bunner ut i personlige preferanser og fiktive scenarioer så må du nesten forvente at dette er noe andre debattanter reagerer på. For all del: du må gjerne mene at søndag for deg er den beste dagen å ha fri på, men vær klar over at det er mange som ikke er enige med deg.

Lenke til kommentar

Hvorfor argumenterer du ikke for å innføre søndagsarbeid i kommunale yrker istedenfor? Og forresten, når du på ene siden argumenterer at en "økning fra 20% til 25%" er så liten at det knapt kan merkes, hvordan kan du nå argumentere at dette er et effektivt tiltak på arbeidsledighet? Dette henger opplagt ikke sammen.

 

Edit: For all del, argumentet om at søndagsåpent sysselsetter mener jeg er det sterkeste argumentet for. Men, hvilke tall snakker vi om her?

 

Nå roter du enten fælt, eller så snakker du om helt andre tall enn jeg tror du gjør. Tallene jeg har presentert som er i nærheten av 20% og 25% var så vidt jeg husker andel sysselsatte som jobber på søndager i dag vs. andel sysselsatte som vil jobbe på søndager ved en liberalisering. Dette for å motbevise argumentet om at vi mister "annerledesdagen", for det gjør vi åpenbart ikke. Tall for effekt på arbeidsledighet har jeg ikke, men dersom alle de fem prosentpoengene tas ut i nyansettelser (noe som selvsagt er urealistisk), ville det ha gjort veldig mye med arbeidsledighetsproblemene. Fem prosentpoeng flere som arbeider på søndager er relativt lite, mens en tilsvarende reduksjon i arbeidsledighet ville vært enormt mye.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det jeg påpeker, Husam: Jeg ser ingen grunn til å tenke at søndagsåpene butikker er et effektivt tiltak på arbeidsledighet, dermed forstår jeg ikke hva du ønsker å argumentere i utgangspunktet.

 

Nei vel. Forskerne på området er åpenbart uenige med deg:

 

 We find robust evidence of significant positive impact of Sunday trading deregulation on employment. (...) Our findings have important policy implications, particularly for governments that try to combat high unemployment in the aftermath of the economic crisis.

 

http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF/COMP/WP2(2014)1&docLanguage=En

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...