Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Jeg sitter ikke på forumet veldig store deler av dagen, så får ikke med meg alt som skrives i populære tråder som denne. Jeg har oversett punktene ovenfor.

 

Det er imidlertid mange av mine påstander og synspunkter og spørsmål som heller ikke har blitt besvart i denne tråden, men la oss først ta denne OECD rapporten som jeg mener hopper over en del viktige punkter, som kan ses på som ulemper i forhold til søndagsåpent. Noen eksempler:

 

De påpeker at det ble skapt flere arbeidsplasser, men at dette var hovedsaklige deltidsjobber. De skriver videre ikke noe om ulempene knyttet til deltid og midlertidige ansettelser og at innføringen av søndagsåpent også kan føre til at flere av de allerede faste ansatte må vike til fordel for flere deltidsansatte og midlertidige ansatte slik at de kan få vakter også i ukedagene så det skal være interessant nok for disse å ha søndagsvakter.

 

De hevder prisene ikke går opp på grunn av søndagsåpent. Men det snakkes total-tall her, ikke tall pr. butikk, selv om OECD i forbifarten nevner at prisene hos de større butikkene (som ikke tidligere har hatt lov til å ha søndagsåpent?) går opp, mens prisene i de små butikkene (som har hatt søndagsåpent?) går ned. De møter hverandre mer eller mindre på midten. Denne økte prisen i de større butikkene vil mest sannsynlig være konstant hele uken.

 

De skriver ikke noe mer om det. De har også kun tatt utgangspunkt i tre produkt-kategorier. Hvordan ble disse kategoriene valgt? Hvem valgte de? Hvorfor?

 

De tar utgangspunkt i kun fire land for å "bevise" at mengden solgte varer øker i 3/4 av verden når/om søndagsåpent blir tillatt. Sverige og Hellas, som hadde økning, og Tyskland, som ikke hadde det. Hvor er de andre 200-eller noe sånt landene i verden? Har de håndplukket land, eller er det bare ikke gjort forsøkt i andre land? Det skrives det ikke noe om.

 

Ellers er det kun det markeds og økonomimessige det skrives om i OECD-rapporten. De kortsiktige og langsiktige virkningene på folks kollektive fritid og helse, økt behov for andre yrkers søndagsjobbing, større bruk-og-kast kultur og dens påvirkning på miljø (større forbruk, mer søppel), familiers problemer med å skaffe barnevakt til barn på dager som barnehagen ikke er åpen og så videre nevnes ikke i et ord. Det er nok da riktignok heller ikke oppgaven til de som har skrevet OECD-rapporten, men er likevel viktig i den store sammenhengen og viktig for et lands økonomi på grunnlag av økomomiske ringvirkninger.

 

Angående Sheasys tre spørsmål:

 

1. Er lørdagen blitt en vanlig arbeidsdag, generelt sett? Jeg spør fordi butikkene er åpne på lørdager.

Lørdag er ikke blitt en helt vanlig arbeidsdag, men det er større bemanning i andre yrker fordi butikkene er åpne. Vektere, politi, kollektivtrafikk osv... Så det er ikke regnet som hviledag lenger. Innføringen av søndagsåpent, å gjøre søndagen til en lørdag, tror jeg vil normalisere lørdagen enda mer. Når sjansen for de som jobber i yrker med søndagsåpent må jobbe søndag økes, økes også behovet for for eksempel barnehager på en av de to dagene... det vil mest sannsynlig bli lørdag.

 

2. Finnes søndag (som i fenomenet søndag, ikke dagen) i utlandet? Jeg spør fordi søndagsåpent er veldig vanlig rundt om.

I mange land, ja. I mange land var det "søndag" før de åpnet for søndagsåpent. I dag er det ikke noe som ligner på "søndag" lenger i disse landene.

3. Ref. tall tidligere i tråden jobber rundt 20 % av arbeidsstyrken søndager i dag, men søndagsåpne butikker vil dette bli omtrent 25 %. Er det denne forskjellen som ødelegger helgen?

Jeg kan ikke huske å ha sett disse tallene, men husk at en stor andel av disse 20% er helt nødvendige yrker som helse, politi, brann, kollektivtrafikk og så videre. Med tanke på hvor mange butikker som finnes i Norge, er jeg veldig interessert i å se hvilket grunnlag som legges til grunn for at dette kun gjelder 5%. Husk også det jeg skriver om at søndagsåpent vil bety større behov for bemanning i andre yrker, dette regner jeg med kommer i tillegg.

 

- Sysselsetting. Jeg regner med du sikter til 2.1 Employment effect, som er en del av oppsummeringen av eksisterende litteratur (rett på meg hvis jeg tar feil). De viser til tre publikasjoner, hvor bare én av de presiserer at ekstra sysselsetting (eller, mer presist, mindre sysselsetting som konsekvens av regulering) hovedsakelig var i form av deltidsarbeid. La oss likevel si at det stemmer. Det er ingenting negativt i seg selv med deltidsarbeid. Disse nyansatte har nødvendigvis enten ikke hatt jobb før, eller sluttet i sin gamle jobb fordi de heller ville jobbe i butikk. Dette er utelukkende positivt. Jeg ser ingen grunn til å anta at ekstra behov for arbeidskraft til føre til lavere etterspørsel etter heltidsansatte.

 

- Prisnivå. Jeg regner med at vi fortsatt er på litteraturgjennomgangen. Her viser de til fire publikasjoner. Du sier prisene gikk opp i store butikker og ned i små butikker. Dette gjaldt i én av publikasjonene, nemlig i Quebec. Deretter sier du at denne økte prisen i store butikker sikkert var konstant hele uken. Ja, selvsagt, det er jo det de sier. I de tre andre publikasjonene var det 1) generelt prisfall, 2) ingen effekt og 3) tilnærmet ingen effekt.

 

- Du skriver: De har også kun tatt utgangspunkt i tre produkt-kategorier. Hvordan ble disse kategoriene valgt? Hvem valgte de? Hvorfor?

 

Jeg siterer:

The choice of the three product groups

was made under the assumption that they represent products with different product duration and thus

purchase frequency. For example, one less day of shopping per week would disturb more the short cycle of

food purchases that take place at least once a week for a given household, compared with the purchases of

appliances, which typically take place much rarer. Hence, we expect food to respond stronger in the short

run to changes in shopping hour regulations than appliances, whereas clothing should fall somewhere in

between. Table 2 below presents some summary statistics on the data utilised.

Dette svarer på hvorfor. Hva valgte de:

[...]food,

clothing & footwear and household appliances.

Det er ganske brede produktgrupper, de har ikke akkurat valgt melk, sjokolade og hvetebrød.

 

- Du sier de kun ser på fire land. Her tror jeg du har misforstått. De gikk gjennom eksisterende litteratur fra fire land. Rapporten bruker data fra 30 land:

 

We then rated each country’s regulation concerning Sunday trading over time. Figure 1 presents

the evolution of the Sunday regulation index for thirty European countries (EU-27, Norway, Iceland and

Switzerland) from 1999 until 2011.

Ingen av punktene du har tatt opp virker å være fra selve rapporten, men fra delen der de oppsummerer eksisterende litteratur.

 

 

Enklere, kanskje. Men har vi behov for det?

 

Er det et så stort behov at det er verdt å gjøre livet mindre hyggelig for denne "lille gruppen" som du snakker om? Denne lille gruppen kan vokse kraftig når vi tar med de som må jobbe søndag som følge av at det blir utstrakt bruk av søndagsåpent.

Er det et så stort behov at det eliminerer ulempene med utstrakt bruk av søndagsåpent?

 

Er det egentlig et behov i det hele tatt når det er et stort flertall av befolkningen som er mot søndagsåpent?

Behov er et vanskelig ord, jeg vet ikke hva du mener. Slik jeg tolker det, så nei, selvsagt har vi ikke behov for det. Ingen har behov for fri på søndager heller. Vi har behov for 1000-1500 kcal, tak over hodet og et visst nivå av trygghet. Kanskje et par andre ting fra Maslow også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det er snakket mye om en oppmykning av arbeidsmiljøloven, blant annet for å legge mer til rette for økt behov for bemanning på søndagene. Akkurat hva de legger i det, vet jeg ikke, men økt mulighet for deltid og midlertidige stillinger, som ikke nødvendigvis er en fordel for arbeidstakere, er en av tingene.

 

Sett at det stemmer (noe jeg slettes ikke er så sikker på): Hvorfor er det en ulempe med deltid og midlertidige stillinger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg synes søndagsåpent kun burde gjelde enkelte matbutikker , men jeg synes de kan ha hele butikken tilgjengelig på søndager også da det i de fleste tilfeller er det samme antallet folk som er på jobb uansett :-)

Hvilke kriterier skal ligge til bunn for å velge disse "enkelte matbutikker" da? :)

Lenke til kommentar

 

Jeg synes søndagsåpent kun burde gjelde enkelte matbutikker , men jeg synes de kan ha hele butikken tilgjengelig på søndager også da det i de fleste tilfeller er det samme antallet folk som er på jobb uansett :-)

Hvilke kriterier skal ligge til bunn for å velge disse "enkelte matbutikker" da? :)

 

 

Tenkte på de største...  , men ser nå at det kanskje er litt dumt mtp at de vil få en fordel :hmm:  Uansett så må vi bli kvitt brustadbua hvertfall , det er like mange på jobb uansett ( ihvertfall i de mellomstore matbutikkene) så jeg ser ikke poenget.

Lenke til kommentar

 

Det er snakket mye om en oppmykning av arbeidsmiljøloven, blant annet for å legge mer til rette for økt behov for bemanning på søndagene. Akkurat hva de legger i det, vet jeg ikke, men økt mulighet for deltid og midlertidige stillinger, som ikke nødvendigvis er en fordel for arbeidstakere, er en av tingene.

Sett at det stemmer (noe jeg slettes ikke er så sikker på): Hvorfor er det en ulempe med deltid og midlertidige stillinger?

 

Dette er også et svar på Sheasys spørsmål som går på det samme.

 

Det er ikke lett å få tak i studenter for å kun jobbe søndager. Både for å gjøre stillingen mer attraktiv og for at den ansatte skal holde rutinene ved like, må de tilbys flere vakter enn noen timer annen hver uke.

 

Disse ekstravaktene må fjernes fra noen andre i bedriften, som da får færre timer. Om det blir deltidsansatte som må "lide" for det, eller om de fjerner en/flere heltidsansatte (eventuelt på sikt etter hvert som noen slutter (kanskje på grunn av søndagsarbeid)) for å få plass til flere deltidsansatte blir opp til bedriften selv. Den det gjelder kan tilbys en søndagsvakt som kompensasjon, men argumentet for de som er for søndagsåpent (eller fjerning av forbudet, om du ønsker) er at det er nok av studenter som er interesserte i å jobbe søndager.

 

En annen mulighet er å gi deltidsansatte som allerede jobber i bedriften flere timer på søndager. Det vil ikke skape flere arbeidsplasser, selv om de ansatte det gjelder får noen flere timer, og igjen blir ikke det studenter men eksisterende ansatte.

 

Spørsmålet ditt ser jeg nå at går mer på direkte ulemper med deltid og midlertidige stillinger. De gjør det vanskeligere å få fast jobb og skaper usikkerhet i arbeidsmarkedet fordi det for en bedrift er mer attraktivt med deltid/ekstrahjelper og midlertidige ansatte da de ikke låser noen ansatte til et visst antall timer. Rimeligere arbeidskraft er det som oftest også.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Behov er et vanskelig ord, jeg vet ikke hva du mener. Slik jeg tolker det, så nei, selvsagt har vi ikke behov for det. Ingen har behov for fri på søndager heller.

Det er her man kan bli uenige. Hva har man minst/mest behov for?

 

Mer eller mindre felles fri på søndager er et gode som gjør at man har mulighet til å pleie både vennskap, familieliv, kjærlighet og samhold på en dag da sjansen for at alle har fri samtidig er mye større enn noen annen dag i uken. Å fjerne forbudet mot søndagsåpent vil gjøre det vanskeligere for mange familier, vennegjenger og kjærester å planlegge en felles aktivitet.

 

Behovet for å handle på søndager mener jeg er underordnet det. Å fjerne trivsel for å skape et behov vi aldri har hatt, er lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Det er her man kan bli uenige. Hva har man minst/mest behov for?

 

Mer eller mindre felles fri på søndager er et gode som gjør at man har mulighet til å pleie både vennskap, familieliv, kjærlighet og samhold på en dag da sjansen for at alle har fri samtidig er mye større enn noen annen dag i uken. Å fjerne forbudet mot søndagsåpent vil gjøre det vanskeligere for mange familier, vennegjenger og kjærester å planlegge en felles aktivitet.

 

Behovet for å handle på søndager mener jeg er underordnet det. Å fjerne trivsel for å skape et behov vi aldri har hatt, er lite gjennomtenkt.

Den diskusjonen er ikke jeg interessert i, den er tatt et titalls ganger før i løpet av tråden. Jeg er lei. Jeg er mer interessert i diskusjonen rundt OECD-rapporten.

Lenke til kommentar

 

Det er her man kan bli uenige. Hva har man minst/mest behov for?

 

Mer eller mindre felles fri på søndager er et gode som gjør at man har mulighet til å pleie både vennskap, familieliv, kjærlighet og samhold på en dag da sjansen for at alle har fri samtidig er mye større enn noen annen dag i uken. Å fjerne forbudet mot søndagsåpent vil gjøre det vanskeligere for mange familier, vennegjenger og kjærester å planlegge en felles aktivitet.

 

Behovet for å handle på søndager mener jeg er underordnet det. Å fjerne trivsel for å skape et behov vi aldri har hatt, er lite gjennomtenkt.

Den diskusjonen er ikke jeg interessert i, den er tatt et titalls ganger før i løpet av tråden. Jeg er lei. Jeg er mer interessert i diskusjonen rundt OECD-rapporten.

 

Der har vi begge sagt hva vi mener. Jeg har sikkert misforstått noen ting da engelsk på høyt nivå kan være tungt å lese når jeg ikke er vant til det, men jeg synes fortsatt at den dreier veldig mot å fremheve det positive. Det er en personlig mening, og slik jeg leser den.

 

Det som OECD rapporten tar opp er, for meg, uansett underordnet hovedgrunnen til at jeg er mot søndagsåpent, og det er at man mister en felles fridag. For meg, og tydeligvis mange andre i Norge, så er den felles fridagen viktig.

 

Men om du ønsker å vri deg vekk fra å svare på hva som er viktigst, felles fridag for å fremme trivsel, eller søndagsåpent for å kunne gjøre noe på en dag som man kan gjøre seks andre dager i uken, så skal jeg ikke tvinge deg til å svare.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

At du synes at søndag er den beste dagen for å "pleie både vennskap, familieliv, kjærlighet og samhold" på er vel strengt tatt kun din personlige preferanse. Hvorfor skal personlige preferanser være avgjørende for om man skal ha et forbud eller ikke?  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Der har vi begge sagt hva vi mener. Jeg har sikkert misforstått noen ting da engelsk på høyt nivå kan være tungt å lese når jeg ikke er vant til det, men jeg synes fortsatt at den dreier veldig mot å fremheve det positive. Det er en personlig mening, og slik jeg leser den.

 

Det som OECD rapporten tar opp er, for meg, uansett underordnet hovedgrunnen til at jeg er mot søndagsåpent, og det er at man mister en felles fridag. For meg, og tydeligvis mange andre i Norge, så er den felles fridagen viktig.

 

Men om du ønsker å vri deg vekk fra å svare på hva som er viktigst, felles fridag for å fremme trivsel, eller søndagsåpent for å kunne gjøre noe på en dag som man kan gjøre seks andre dager i uken, så skal jeg ikke tvinge deg til å svare.

Det er ganske råttent gjort å fremstille det som om jeg prøver å vri meg unna.

Lenke til kommentar

At du synes at søndag er den beste dagen for å "pleie både vennskap, familieliv, kjærlighet og samhold" på er vel strengt tatt kun din personlige preferanse. Hvorfor skal personlige preferanser være avgjørende for om man skal ha et forbud eller ikke?  :)

En personlig preferanse som synes å gjelde flertallet av den norske befolkningen.

 

Og det er ikke en personlig preferanse at søndag er den dagen hvor folk flest har fri. Det er fakta :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke lett å få tak i studenter for å kun jobbe søndager. Både for å gjøre stillingen mer attraktiv og for at den ansatte skal holde rutinene ved like, må de tilbys flere vakter enn noen timer annen hver uke.

 

- Er det ikke lett å få tak i ansatte? Det er ikke det inntrykket jeg sitter med. Her er et eksempel: Utkonkurrerte 585 andre i kamp om Rimi-jobb.
 
Disse ekstravaktene må fjernes fra noen andre i bedriften, som da får færre timer. Om det blir deltidsansatte som må "lide" for det, eller om de fjerner en/flere heltidsansatte (eventuelt på sikt etter hvert som noen slutter (kanskje på grunn av søndagsarbeid)) for å få plass til flere deltidsansatte blir opp til bedriften selv. Den det gjelder kan tilbys en søndagsvakt som kompensasjon, men argumentet for de som er for søndagsåpent (eller fjerning av forbudet, om du ønsker) er at det er nok av studenter som er interesserte i å jobbe søndager.
- Hvorfor må ekstravaktene fjernes fra noen andre? Er det helt umulig å ansatte noen nye? Og dersom det skulle vise seg å stemme, dvs at det er 'umulig'; kan en tiltak da være å øke kompensasjonen?
 
En annen mulighet er å gi deltidsansatte som allerede jobber i bedriften flere timer på søndager. Det vil ikke skape flere arbeidsplasser, selv om de ansatte det gjelder får noen flere timer, og igjen blir ikke det studenter men eksisterende ansatte.
- Er det ikke bra at de som jobber deltid, og som kanskje ønsker å jobbe mer, får muligheten til det? :)
 
Spørsmålet ditt ser jeg nå at går mer på direkte ulemper med deltid og midlertidige stillinger. De gjør det vanskeligere å få fast jobb og skaper usikkerhet i arbeidsmarkedet fordi det for en bedrift er mer attraktivt med deltid/ekstrahjelper og midlertidige ansatte da de ikke låser noen ansatte til et visst antall timer. Rimeligere arbeidskraft er det som oftest også.
- Skaper det virkelig en usikkerhet? Og usikkerhet for hvem? :)
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En personlig preferanse som synes å gjelde flertallet av den norske befolkningen.

Da kan vel flertallet fortsette å ha fri da, så kan de som ønsker å jobbe på søndag gjøre det. Selv har jeg en kone som jobber skift, og da er ikke søndag nødvendigvis den beste dagen å ha fri på for oss; ei heller lørdag.  :)

 

Og det er ikke en personlig preferanse at søndag er den dagen hvor folk flest har fri. Det er fakta :)

Nå var det vel ikke det jeg skrev heller. Les en gang til.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det er ganske råttent gjort å fremstille det som om jeg prøver å vri meg unna.

Du svarer jo ikke på om det å fjerne trivsel er legitimt for å åpne for å handle den syvende dagen i uken når man kan gjøre det seks andre dager i uken.

 

Og det var vel et par stykker som også ganske sterkt insinuerte at jeg ikke ønsket å svare på ting for bare en side tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du svarer jo ikke på om det å fjerne trivsel er legitimt for å åpne for å handle den syvende dagen i uken når man kan gjøre det seks andre dager i uken.

 

Og det var vel et par stykker som også ganske sterkt insinuerte at jeg ikke ønsket å svare på ting for bare en side tilbake.

Nå forutsetter jo utsagnet ditt da at man er enige om at fjerning av forbudet fører til redusert trvisel. Jeg er ikke enig i det, og det tror jeg ikke Sheasy er heller. :)

Lenke til kommentar

Du svarer jo ikke på om det å fjerne trivsel er legitimt for å åpne for å handle den syvende dagen i uken når man kan gjøre det seks andre dager i uken.

 

Og det var vel et par stykker som også ganske sterkt insinuerte at jeg ikke ønsket å svare på ting for bare en side tilbake.

Jeg har sagt flere ganger at jeg ønsker å maksimere samfunnsøkonomisk overskudd. En deregulering vil ha mange effekter. Vi har pris-, kvantum- og sysselsettingseffekter som nevnt i rapporten. I tillegg har vi eventuelle eksternaliteter. Om folk som ikke vil jobbe på søndager må jobbe enkelte søndager så er det negativt.

 

Her er svaret: Hvis totaleffekten er positiv så er det helt klart legitimt å fjerne trivsel, selv om det er en utrolig merkelig måte å formulere det på. Jeg gidder ikke diskutere om totaleffekten er positiv, fordi det er gjort utallige ganger før og vi kommer garantert ingen vei. Hvis dette er å vri seg unna, da gjør jeg vel det. Jeg gidder ikke, fordi det er kjedelig.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke lett å få tak i studenter for å kun jobbe søndager. Både for å gjøre stillingen mer attraktiv og for at den ansatte skal holde rutinene ved like, må de tilbys flere vakter enn noen timer annen hver uke.

- Er det ikke lett å få tak i ansatte? Det er ikke det inntrykket jeg sitter med. Her er et eksempel: Utkonkurrerte 585 andre i kamp om Rimi-jobb.

 

 

Disse ekstravaktene må fjernes fra noen andre i bedriften, som da får færre timer. Om det blir deltidsansatte som må "lide" for det, eller om de fjerner en/flere heltidsansatte (eventuelt på sikt etter hvert som noen slutter (kanskje på grunn av søndagsarbeid)) for å få plass til flere deltidsansatte blir opp til bedriften selv. Den det gjelder kan tilbys en søndagsvakt som kompensasjon, men argumentet for de som er for søndagsåpent (eller fjerning av forbudet, om du ønsker) er at det er nok av studenter som er interesserte i å jobbe søndager.

- Hvorfor må ekstravaktene fjernes fra noen andre? Er det helt umulig å ansatte noen nye? Og dersom det skulle vise seg å stemme, dvs at det er 'umulig'; kan en tiltak da være å øke kompensasjonen?

 

 

En annen mulighet er å gi deltidsansatte som allerede jobber i bedriften flere timer på søndager. Det vil ikke skape flere arbeidsplasser, selv om de ansatte det gjelder får noen flere timer, og igjen blir ikke det studenter men eksisterende ansatte.

- Er det ikke bra at de som jobber deltid, og som kanskje ønsker å jobbe mer, får muligheten til det? :)

 

 

Spørsmålet ditt ser jeg nå at går mer på direkte ulemper med deltid og midlertidige stillinger. De gjør det vanskeligere å få fast jobb og skaper usikkerhet i arbeidsmarkedet fordi det for en bedrift er mer attraktivt med deltid/ekstrahjelper og midlertidige ansatte da de ikke låser noen ansatte til et visst antall timer. Rimeligere arbeidskraft er det som oftest også.

- Skaper det virkelig en usikkerhet? Og usikkerhet for hvem? :)

 

Nå må du lese hele innlegget mitt da. Svarene dine viser at du ikke har satt det jeg skriver i sammenheng, men bare tar ut bruddstykker så det får en helt annen mening.

 

Det blir vanskelig for meg å svare når du kun leser det du selv vil lese, og ignorerer resten. Men fra ditt første punkt, at det er lett å få tak i folk som vil jobbe, så unnlater du å lese at det kun gjelder én vakt annen hver søndag.

 

På det andre punktet så overser du igjen at om det skal ansettes nye, uten at det går ut over de eksisterende ansatte, så kan de kun ansettes for annen hver søndag. Se punkt 1.

Å øke kompensasjonen vil bare føre til enda større utgifter for en bedrift som allerede opplever økte utgifter på grunn av at man må bemanne en ekstra dag i uken.

 

Angående det tredje punktet så har forkjempere for søndagsåpent brukt argumentet om at man kan ansette nye som vil jobbe søndagsåpent, hvis eksisterende ansatte ikke vil jobbe søndager. Her går du i motsatt retning. Det vil heller ikke skape flere arbeidsplasser, som er et av deres største argumenter.

 

En deltidsansatt/ekstrahjelp kan plutselig miste mange timer om man ikke har en kontrakt på en fast stillingsprosent. En midlertidig ansatt kan også enten miste mange timer, eller hele jobben, mye lettere enn en fast ansatt.

Lenke til kommentar

 

En personlig preferanse som synes å gjelde flertallet av den norske befolkningen.

Da kan vel flertallet fortsette å ha fri da, så kan de som ønsker å jobbe på søndag gjøre det. Selv har jeg en kone som jobber skift, og da er ikke søndag nødvendigvis den beste dagen å ha fri på for oss; ei heller lørdag.  :)

 

Og det er ikke en personlig preferanse at søndag er den dagen hvor folk flest har fri. Det er fakta :)

Nå var det vel ikke det jeg skrev heller. Les en gang til.  :)

 

Igjen, du har ikke lest innlegget jeg skrev før dette godt nok. Det er ikke bare å ansette de som ønsker å jobbe søndager, sånn helt uten videre.

 

Søndag er den dagen hvor folk flest har fri, derfor er det er den beste dagen å planlegge fritidsaktiviteter sammen med andre.

Lenke til kommentar

Nå forutsetter jo utsagnet ditt da at man er enige om at fjerning av forbudet fører til redusert trvisel. Jeg er ikke enig i det, og det tror jeg ikke Sheasy er heller. :)

Så du mener at det ikke blir vanskeligere å finne en felles fridag, om flere må jobbe søndag? Hvis de som før hadde fri søndag, som nå må jobbe søndag, får fridagene spredt ut over uken, så blir det færre som har fri samme dag. Det er da ganske opplagt :) Å sosialisere er en viktig del av trivsel for de aller fleste i befolkningen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...