Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

 

En mulighet for åpningsitider kan være å ha oppe fra f. eks klokka 10 - 16, slik at søndag blir den roligste arbeidsdagen.

I Finland er matbutikkene åpne på søndag fra 12-18. Da rekker man også å komme seg over den verste fyllesyken før man må på jobb - som er viktig in Finland.

 

 

Der ser du, det finnes løsninger på alt. Denne debatten har blitt diskutert for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det, så er det mye egoisme fra begge sider her, men tenk litt på det:

 

Forkjemperne for søndagsåpent vil gjøre livet mindre gunstig for andre ved å innføre noe vi ikke har i dag. Motstanderne for søndagsåpent vil at livet skal være som før for andre ved å ha det slik det er i dag.

 

Hva bør veie tyngst?

Det der er latterlig. Jeg kan også holde på slikt:

 

- Forkjemperne for søndagsåpent vil gjøre livet enklere for 5 millioner mennesker.

- Motstanderne vil hindre dette for å sikre en liten gruppe.

 

Forresten, hva er det egentlig du vil oppnå idenne tråden? Du popper innom med spørsmål og kritikk, men virker ikke veldig interessert i å svare for deg selv. Eksempler:

 

Hvis det likevel er søndagsåpent, så kommer nok mange å benytte seg av det også. Det betyr ikke at det var et behov i utgangspunktet.

 

Det vil også være et stort skritt på veien for å viske ut søndagen som hviledag totalt. Blir det søndagsåpent, vil flere og flere bedrifter ha søndag som en vanlig arbeidsdag, så de fleste ansatte i Norge vil etter hvert måtte belage seg på å jobbe søndager. Det ironiske er at mange av de som er for søndagsåpent, er sterkt i mot å jobbe søndager selv.

Tre spørsmål:

 

1. Er lørdagen blitt en vanlig arbeidsdag, generelt sett? Jeg spør fordi butikkene er åpne på lørdager.

2. Finnes søndag (som i fenomenet søndag, ikke dagen) i utlandet? Jeg spør fordi søndagsåpent er veldig vanlig rundt om.

3. Ref. tall tidligere i tråden jobber rundt 20 % av arbeidsstyrken søndager i dag, men søndagsåpne butikker vil dette bli omtrent 25 %. Er det denne forskjellen som ødelegger helgen?

Ikke noe svar.

 

Dere som er for søndagsåpent er ekstremt glad i å referere til denne OECD-rapporten (og denne ene rapporten er også alt dere har).

 

Jeg har lest gjennom den, og den er gjennomsyret av å være skrevet av noen som er pro-søndagsåpent i utgangspunktet.

Mange mulige negative konsekvenser av søndagsåpent hoppes glatt over, mens alle positive følger av søndagsåpent blåses opp.

 

Noen av de såkalte positive effektene er også ganske langt "ute på jordet", som at konsumentene har større tid til å sjekke priser om butikkene har åpent på søndager. Også dette er et tegn på at de leter aktivt etter alle positive følger av søndagsåpent, vrir litt på statistikken så det taler deres sak, og "glemmer" alle negative følger.

 

Det er også en del synsing i rapporten, men de synser bare om positive følger, og alt som kan være negativt, "synser" de om til å bli positivt.

 

Jeg viste tidligere i tråden til en rekke artikler og rapporter fra blant annet Danmark, hvor det kom frem at verken forbrukere eller forhandlere var så veldig fornøyd med søndagsåpent, og at det ikke er så rosenrødt som flere politikere (og nå OECD rapporten) vil ha det til.

Information costs don't real?

 

Det er forresten ganske alvorlige anklager du kommer med. Du bør ha noe å komme med da, og da snakker jeg ikke om avisartikler. Hva er din konkrete kritikk? Hvilke negative konsekvenser hoppes over? Hvilke positive blåses opp? Hvordan vris statistikken?

Ingen respons.

 

Det er ikke gjort forskning på ulempene med søndagsåpent, kun fordelene. Vi har diskutert flere mulige ulemper med søndagsåpent i denne tråden, som ikke en gang er nevnt i OECD-rapporten. Selv om dere (og OECD-forfatterne) mener at det ikke er reelle ulemper, er ikke vi som motstandere enig i det. Det i seg selv viser at OECD rapporten er vinklet for å gi støtte til søndagsåpent. Skulle det vært en fullverdig rapport, som belyste alle sider av en sak, ville den gått grundigere til verks på å belyse og undersøke mulige ulemper.

 

Nyhetsartikler, meningsmålinger og poller er det vist til mange steder i tråden. Disse er, som du sier, ikke forskning. Men fellesnevneren er motstand mot søndagsåpent, som jeg vil si er et ganske klart bevis på at flertallet av befolkningen ikke har noe behov for eller ønske om søndagsåpent. Noen av artiklene det vises til er basert på forbrukere og forhandleres erfaring med søndagsåpent i Danmark, og disse er også negative.

 

Turtledove kommer med én poll som viser én prosent til fordel for søndagsåpent. Det i seg selv er ikke noe bevis for noe som helst. Kanskje befolkningen er i ferd med å endre syn, og det er helt greit. Jeg respekterer alles syn på en sak (i motsetning til flere av de som prøver å presse gjennom søndagsåpent). Jeg har likevel min mening, og så langt virker det fortsatt som jeg har flertallet med meg.

Jeg ba deg utdype kritikken din mot OECD-rapporten tidligere, men du svarte ikke. Jeg ser du fortsetter kritikken her, så da spør jeg igjen. I tillegg har jeg et mer konkret spørsmål: Er OECD-rapporten et forsøk på å vurdere alle effekter av søndagsåpent?

 

Her er hva de sier i innledningen:

 

 

During the past few decades a number of European countries lifted the regulations that restricted

the opening hours of shops on Sunday. In this paper we examine the impact of Sunday trade deregulation

on employment, turnover, prices and market concentration utilising a difference-in-difference empirical

framework and using data from 30 European countries over the period 1999-2011. We find robust

evidence of significant positive impact of Sunday trading deregulation on employment. Turnover also

increases, but not for all retail product categories. We find no evidence of a significant impact on prices.

Our findings have important policy implications, particularly for governments that try to combat high

unemployment in the aftermath of the economic crisis.

Slik jeg tolker det ser denne rapporten utelukkende på hvilke effekt en deregulering på søndager har på sysselsetting, omsetning, pris og markedskonsentrasjon. Jeg tolker det slik fordi det er det de skriver.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kommer derfra til at forfatterne mener at alle andre effekter er irrelevante, og at det igjen betyr at rapporten er uærlig (det er det du faktisk sier, direkte eller ikke).

 

Det hadde vært fint om du kunne svare for en gangs skyld.

 

Stillhet.

 

Jeg har bare tatt med tilfeller der jeg har kommet med direkte spørsmål, og dette er faktisk alle spørsmålene jeg har stilt deg. Ingen svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Stillhet.

Jeg har bare tatt med tilfeller der jeg har kommet med direkte spørsmål, og dette er faktisk alle spørsmålene jeg har stilt deg. Ingen svar.

Molekylet er flink til det. Han/hun kommer gjerne med grunnløse påstander, personlige preferanser, fiktive scenarioer, skremmselspropaganda og ikke sjeldent ren og skjær synsing, og når han/hun blir konfrontert på disse tingene så unnlater han/hun å svare.... slik du jo påpeker i innlegget ditt. :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter ikke på forumet veldig store deler av dagen, så får ikke med meg alt som skrives i populære tråder som denne. Jeg har oversett punktene ovenfor.

 

Det er imidlertid mange av mine påstander og synspunkter og spørsmål som heller ikke har blitt besvart i denne tråden, men la oss først ta denne OECD rapporten som jeg mener hopper over en del viktige punkter, som kan ses på som ulemper i forhold til søndagsåpent. Noen eksempler:

 

De påpeker at det ble skapt flere arbeidsplasser, men at dette var hovedsaklige deltidsjobber. De skriver videre ikke noe om ulempene knyttet til deltid og midlertidige ansettelser og at innføringen av søndagsåpent også kan føre til at flere av de allerede faste ansatte må vike til fordel for flere deltidsansatte og midlertidige ansatte slik at de kan få vakter også i ukedagene så det skal være interessant nok for disse å ha søndagsvakter.

 

De hevder prisene ikke går opp på grunn av søndagsåpent. Men det snakkes total-tall her, ikke tall pr. butikk, selv om OECD i forbifarten nevner at prisene hos de større butikkene (som ikke tidligere har hatt lov til å ha søndagsåpent?) går opp, mens prisene i de små butikkene (som har hatt søndagsåpent?) går ned. De møter hverandre mer eller mindre på midten. Denne økte prisen i de større butikkene vil mest sannsynlig være konstant hele uken.

 

De skriver ikke noe mer om det. De har også kun tatt utgangspunkt i tre produkt-kategorier. Hvordan ble disse kategoriene valgt? Hvem valgte de? Hvorfor?

 

De tar utgangspunkt i kun fire land for å "bevise" at mengden solgte varer øker i 3/4 av verden når/om søndagsåpent blir tillatt. Sverige og Hellas, som hadde økning, og Tyskland, som ikke hadde det. Hvor er de andre 200-eller noe sånt landene i verden? Har de håndplukket land, eller er det bare ikke gjort forsøkt i andre land? Det skrives det ikke noe om.

 

Ellers er det kun det markeds og økonomimessige det skrives om i OECD-rapporten. De kortsiktige og langsiktige virkningene på folks kollektive fritid og helse, økt behov for andre yrkers søndagsjobbing, større bruk-og-kast kultur og dens påvirkning på miljø (større forbruk, mer søppel), familiers problemer med å skaffe barnevakt til barn på dager som barnehagen ikke er åpen og så videre nevnes ikke i et ord. Det er nok da riktignok heller ikke oppgaven til de som har skrevet OECD-rapporten, men er likevel viktig i den store sammenhengen og viktig for et lands økonomi på grunnlag av økomomiske ringvirkninger.

 

Angående Sheasys tre spørsmål:

 

1. Er lørdagen blitt en vanlig arbeidsdag, generelt sett? Jeg spør fordi butikkene er åpne på lørdager.

Lørdag er ikke blitt en helt vanlig arbeidsdag, men det er større bemanning i andre yrker fordi butikkene er åpne. Vektere, politi, kollektivtrafikk osv... Så det er ikke regnet som hviledag lenger. Innføringen av søndagsåpent, å gjøre søndagen til en lørdag, tror jeg vil normalisere lørdagen enda mer. Når sjansen for de som jobber i yrker med søndagsåpent må jobbe søndag økes, økes også behovet for for eksempel barnehager på en av de to dagene... det vil mest sannsynlig bli lørdag.

 

2. Finnes søndag (som i fenomenet søndag, ikke dagen) i utlandet? Jeg spør fordi søndagsåpent er veldig vanlig rundt om.

I mange land, ja. I mange land var det "søndag" før de åpnet for søndagsåpent. I dag er det ikke noe som ligner på "søndag" lenger i disse landene.

3. Ref. tall tidligere i tråden jobber rundt 20 % av arbeidsstyrken søndager i dag, men søndagsåpne butikker vil dette bli omtrent 25 %. Er det denne forskjellen som ødelegger helgen?

Jeg kan ikke huske å ha sett disse tallene, men husk at en stor andel av disse 20% er helt nødvendige yrker som helse, politi, brann, kollektivtrafikk og så videre. Med tanke på hvor mange butikker som finnes i Norge, er jeg veldig interessert i å se hvilket grunnlag som legges til grunn for at dette kun gjelder 5%. Husk også det jeg skriver om at søndagsåpent vil bety større behov for bemanning i andre yrker, dette regner jeg med kommer i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, for å være ærlig (men er det så farlig?). Man får jo ekstra betalt for å måtte jobbe på lørdager, så hvorfor ikke? Det er jo for å forsøke etter beste evne å styre unna at man må arbeide når skoler o.l har stengt, så jeg vil anta at tillegget vedvarer.

Jeg vil tippe det etter hvert blir noe lignende lørdagstillegg. Og tro meg, det finnes studenter som helst ikke jobber lørdag, da de jobber med skole alle de andre dagene i uken og vil ha en dag helt fri. Får man ikke søndagstillegg for å jobbe søndag, blir nok søndagen enda mindre attraktiv.

 

Hvorfor ikke?

Spesialbutikk hvor det kreves interesse, erfaring og stor produktkunnskap. Det kan ikke bare hentes inn "fra gata". Opplæring tar tid, erfaring og opprettholdelse av kunnskap krever mer enn at man jobber søndag og for eksempel en kveld i uka. Man kan heller ikke jobbe hver søndag.

 

Igjen med tvang?:

Ja, hvis man ikke vil miste jobben da. Blir søndag en arbeidsdag, kan ingen arbeidstakere nekte å jobbe søndager.

 

 

Det er ingen som tvinger deg til å handle på søndager, de som sier nei tvinger derimot personer som vil handle på søndager fra å gjøre det.

Vet ikke heeelt hvor denne siteringen passer inn i bildet.

  

Hvis alle rømmer fra butikknæringa, så ja, da vil kunnskapen og erfaringen droppe. For en stund.

Unge mennesker (som stort sett er de som kunne tenke seg å jobbe på søndager) lærer fort. Ser ikke problemet her, egentlig.

 

Se hva jeg skrev tidligere om å lære opp ansatte som jobber 1-1,5 dager i uka.

Hvis man taper  mye trafikk til konkurrenter som holder åpent, så må jo det bare bety at det er marked for å holde åpent?

Man kan velge å tape kunder som ellers ville kommet på lørdager (hvis det ikke var søndagsåpent) eller få høyere utgifter på grunn av en dags mer åpent. Hva som lønner seg, må man regne på. Men uansett blir det enten økte kostnader eller lavere omsetning.

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde. Ingen vil kunne bli pålagt å jobbe mer enn det loven tilsier. Du sier også at det heller ikke vil bli flere arbeidsplasser. Hvordan kan du påstå det egentlig når OECD-rapporten (jada jeg vet du ikke liker den) faktisk konkluderte med det stikk motsatte?

 

First, we find significant and robust evidence of a positive overall impact on employment stemming both from the creation of jobs in new market entrants, but also from existing firms hiring more people. 

 

Kom gjerne med andre kilder om du har de. :)

Det er snakket mye om en oppmykning av arbeidsmiljøloven, blant annet for å legge mer til rette for økt behov for bemanning på søndagene. Akkurat hva de legger i det, vet jeg ikke, men økt mulighet for deltid og midlertidige stillinger, som ikke nødvendigvis er en fordel for arbeidstakere, er en av tingene.

Lenke til kommentar

- Forkjemperne for søndagsåpent vil gjøre livet enklere for 5 millioner mennesker.

- Motstanderne vil hindre dette for å sikre en liten gruppe.

Enklere, kanskje. Men har vi behov for det?

 

Er det et så stort behov at det er verdt å gjøre livet mindre hyggelig for denne "lille gruppen" som du snakker om? Denne lille gruppen kan vokse kraftig når vi tar med de som må jobbe søndag som følge av at det blir utstrakt bruk av søndagsåpent.

Er det et så stort behov at det eliminerer ulempene med utstrakt bruk av søndagsåpent?

 

Er det egentlig et behov i det hele tatt når det er et stort flertall av befolkningen som er mot søndagsåpent?

Lenke til kommentar

 

Innføring av søndagsåpent? Du mener nok fjerning av søndagsforbud.

Ja, jeg brukte nok feil ord. Men du forsto vel hva jeg mente? :)

 

 

Det gjorde jeg. Men bruken av ordene har mye å si, og jeg tror nok enkelte forbudstilhengere misbruker det både med og uten vilje. De to setningene er forøvrig ganske forskjellig i innhold.

Lenke til kommentar

Spesialbutikk hvor det kreves interesse, erfaring og stor produktkunnskap. Det kan ikke bare hentes inn "fra gata". Opplæring tar tid, erfaring og opprettholdelse av kunnskap krever mer enn at man jobber søndag og for eksempel en kveld i uka. Man kan heller ikke jobbe hver søndag.

 

Hvis det er en spesialbutikk, så har den kanskje ikke like stor konkurranse som en vanlig matvarebutikk?

Dersom konkurransen ikke er stor, er behovet for å holde åpent på søndager mindre, da dere ikke taper kunder til konkurrenten.  Altså en type butikk som uansett kommer til å holde stengt på søndager...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

 

Det er ingen som tvinger deg til å handle på søndager, de som sier nei tvinger derimot personer som vil handle på søndager fra å gjøre det.

Vet ikke heeelt hvor denne siteringen passer inn i bildet.

??

Lenke til kommentar

 

Spesialbutikk hvor det kreves interesse, erfaring og stor produktkunnskap. Det kan ikke bare hentes inn "fra gata". Opplæring tar tid, erfaring og opprettholdelse av kunnskap krever mer enn at man jobber søndag og for eksempel en kveld i uka. Man kan heller ikke jobbe hver søndag.

Hvis det er en spesialbutikk, så har den kanskje ikke like stor konkurranse som en vanlig matvarebutikk?

Dersom konkurransen ikke er stor, er behovet for å holde åpent på søndager mindre, da dere ikke taper kunder til konkurrenten.  Altså en type butikk som uansett kommer til å holde stengt på søndager...

 

Dette valget eksisterer ikke eksempelvis i en sentervirksomhet, og uansett så er ekspertise noe som ønskes og er i mangelvare både i dagligvarehandelen og spesialvarehandelen. Videre virker du å grovt undervurdere konkurransemarginene mellom bedrifter.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

http://e24.no/naeringsliv/2-000-soekere-til-zara-butikk-helt-vilt-sier-naeringsforening/23526448

 

Fortsatt​ noen som tror det skorter på folk som ønsker å jobbe på søndager i norske byer?

Det er ikke noe spesifikt angående søndager i den artikkelen, bare at det er mange søkere til en utlyst stilling.

 

Jeg tipper en stor del av så mange søknader er verdiløse. For mange år siden jobbet jeg i en butikk som utlyste en stilling. Vi var få som jobbet der, så jeg var delaktig i å gå gjennom søknadene sammen med sjefen. En skremmende stor andel søknader var av typen "Hei, jeg vil jobbe hos dere. Hilsen Per" eller "Trenger jobb. Hilsen Ali".

 

Ingen CV eller noe annet. Jeg antar at mange som er tilknyttet NAV og får arbeidsledighetstrygd må vise til et visst antall sendte søknader i en viss periode, og at mange av de søknadene var et resultat av det. Så det er ikke snakk om 2000 faktiske søknader, selv om det er viss økning i antall søknader. Men det regner jeg med at det er i flere bransjer, ettersom arbeidsledigheten er på vei opp.

 

Zara og matbutikker er typiske butikker der man omtrent kan ansette nesten hvem som helst. Det er verre med den typen butikker jeg skriver om i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Hvis det er en spesialbutikk, så har den kanskje ikke like stor konkurranse som en vanlig matvarebutikk?

Dersom konkurransen ikke er stor, er behovet for å holde åpent på søndager mindre, da dere ikke taper kunder til konkurrenten.  Altså en type butikk som uansett kommer til å holde stengt på søndager...

Vi har konkurranse fra elbutikker som Elkjøp og lignende, selv om jeg personlig mener at spesialbutikker har bedre kompetanse i sitt spesialområde. Vi vinner på det, men holder vi søndagsstengt ved siden av en Elkjøp-butikk som har søndagsåpent, så er det åpenbart at vi taper kunder på det.
Lenke til kommentar

 

 

Det er ingen som tvinger deg til å handle på søndager, de som sier nei tvinger derimot personer som vil handle på søndager fra å gjøre det.

Vet ikke heeelt hvor denne siteringen passer inn i bildet.

 

??

 

Det var Turteldove som la den siteringen inn helt uten mål og mening som et God dag mann økseskaft-svar på et aller annet jeg skrev. Jeg skjønte heller ikke så mye.
Lenke til kommentar

Det er ikke noe spesifikt angående søndager i den artikkelen, bare at det er mange søkere til en utlyst stilling.

 

 

Jeg tipper en stor del av så mange søknader er verdiløse. For mange år siden jobbet jeg i en butikk som utlyste en stilling. Vi var få som jobbet der, så jeg var delaktig i å gå gjennom søknadene sammen med sjefen. En skremmende stor andel søknader var av typen "Hei, jeg vil jobbe hos dere. Hilsen Per" eller "Trenger jobb. Hilsen Ali".

 

Ingen CV eller noe annet. Jeg antar at mange som er tilknyttet NAV og får arbeidsledighetstrygd må vise til et visst antall sendte søknader i en viss periode, og at mange av de søknadene var et resultat av det. Så det er ikke snakk om 2000 faktiske søknader, selv om det er viss økning i antall søknader. Men det regner jeg med at det er i flere bransjer, ettersom arbeidsledigheten er på vei opp.

 

Zara og matbutikker er typiske butikker der man omtrent kan ansette nesten hvem som helst. Det er verre med den typen butikker jeg skriver om i tidligere innlegg.

 

 

Dette har strengt tatt ingenting med mitt innlegg å gjøre. Poenget er at det åpenbart er ekstremt mange som ønsker seg butikkjobb som ikke har det. Å øke arbeidsetterspørselen ved å utvide åpningstidene er en flott måte å hjelpe disse på.

Lenke til kommentar

Hvorfor argumenterer du ikke for å innføre søndagsarbeid i kommunale yrker istedenfor? Og forresten, når du på ene siden argumenterer at en "økning fra 20% til 25%" er så liten at det knapt kan merkes, hvordan kan du nå argumentere at dette er et effektivt tiltak på arbeidsledighet? Dette henger opplagt ikke sammen.

 

Edit: For all del, argumentet om at søndagsåpent sysselsetter mener jeg er det sterkeste argumentet for. Men, hvilke tall snakker vi om her?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...