Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?

159 stemmer

1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

• Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5

Anbefalte innlegg

Han skriver da virkelig netto negativt - altså alle konsekvenser tatt i betraktning.

Ulempen av at det forsvinner arbeidsplasser må her veies opp mot friheten til å ta i bruk ny teknologi. Det er opplagt en helt annen diskusjon og er ikke i nærheten av å være analogt til denne debatten hvor ingenting nytt skapes.

Søndagsåpne buttikker er da vitterlig noe nytt i Norge

Det er det da absolutt ikke.

Edit: Dessuten tror jeg du misset poenget helt; det er tross alt en stor forskjell mellom å skape noe nytt, og øke tilgangen av noe gammelt.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dragen: Så flott! :) Jeg savner virkelig å bo på Røros (hvor butikkeiere kan bestemme selv). Å kunne handle på søndager passer meg ypperlig siden jeg jobber i hotellbransjen og må jobbe på ugunstige tider. 

Dette er også grunnen til at jeg står så sterkt på at jeg fjerning av forbudet. Å jobbe i hotellbransjen er uforutsigbart (i tillegg til at vi er en av de bransjene med lavest lønn). Uten å gå for mye i dybden, så vil jeg bare si at det handler veldig mye om overtidsarbeid. Ofte må man jobbe litt lenger. Enkelte ganger må man komme på jobb litt før. Det hender heller ikke sjeldent at man må jobbe overtid i en god del timer. Det hjelper ikke uansett hvor mye man prøver å planlegge å dra på butikken. 

Men hei, det går jo an å handle for noen uker av gangen... 

Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvordan denne butikkdøden vil arte seg. Sannsynligvis vil vel bensinstasjonutsalg og brustadbuer stå for fall, men hvis de i praksis er oppe og stå fordi de kan sko seg på "søndagsmonopolet" er det kun et sunt tegn. At en liten bygd med to butikker, dypt inne i en dal vil lide her er lite trolig. Disse kan godt finne på å holde søndagsstengt fortsatt, akkurat som at det generelt er færre timer åpent i slike butikker den dag i dag - på tross av at normen ellers er 7-23 eller noe sånt. Ingen drar vel tre mil kl. 2100 på en hverdag for å handle noe? De færreste vurderer dette selv på en søndag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er helt imot søndagsåpene butikker. 

Jeg tror at det kommer til å å føre til at folk som ikke vil jobbe på søndager og heller vil ha tid til familie eller andre ting den dagen blir "tvunget" til å jobbe. Spesielt da hvis du har lyst på en fast stilling, da er det veldig lett å føle at du må dra på jobb den dagen for å få den faste jobben. Er også veldig lett for å sjef å overtale ansatte til å jobbe på søndager siden maktforholdet ikke er veldig balansert. Bedrifter trenger ikke mer makt enn de allerede har. Det er alltid lurt å ha regler i stand for å ta vare på arbeiderene sine rettigheter. 

Endret av Mjauuu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvis de taper store penger på søndag, blir det meget sannsynlig at de taper store penger andre dager også og overlever ikke lenge

Hver butikk må vurdere hvor mye de taper mot hvor mye det lønner seg. Det gjelder å bli langsiktig og tape penger på søndag hvis du tjener større penger andre dager

Da høres det jo ut som om det er måten butikken drifes på som er problemet, ikke selve søndagen. Ellers så er jo den siste setningen det jeg har sagt hele tiden: den enkelte butikk må selv finne en forretningsmodell som er lønnsom.

Det er meget meget rart å finne butikker som ikke åpnes søndager i USA. Konkurransen er for stor og du taper kunder hvis du stenger dørene på søndag.

Da er det et valg man må ta: vil man ha mer fritid eller vil man tjene mer penger. :)

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Er helt imot søndagsåpene butikker. 

Jeg tror at det kommer til å å føre til at folk som ikke vil jobbe på søndager og heller vil ha tid til familie eller andre ting den dagen blir "tvunget" til å jobbe. Spesielt da hvis du har lyst på en fast stilling, da er det veldig lett å føle at du må dra på jobb den dagen for å få den faste jobben. Er også veldig lett for å sjef å overtale ansatte til å jobbe på søndager siden maktforholdet ikke er veldig balansert. Bedrifter trenger ikke mer makt enn de allerede har. Det er alltid lurt å ha regler i stand for å ta vare på arbeiderene sine rettigheter. 

Arbeidsmiljøloven vil fortsatt gjelde, ingen må jobbe mer enn det antall timer som loven tillater. Dessuten fremstiller du et arbeidsforhold som om det er bedriften som har all makt: det er da ikke tilfelle.

Lenke til kommentar

Det har jo vært diskutert her i noen dusiner sider allerede, og det er ingen klare indikasjoner som jeg kan se på at samfunnet blir noe dårligere av det. Hadde det vært tilfellet så ville jeg vært tilhenger av forbudet, på samme måte som jeg er tilhenger av forbud mot mord f.eks.

Min personlig erfaring er at det ikke fører til store endringer i seg selv men bidrar til er mer materialistisk samfunn hvor mange småbutikker svelges av de store og større stress skapes for de familier som jobber på søndager. Folk har mindre tid å bli sammen og noe forhold ødelegges

Dette blir litt gammelmannsretorikk for meg. At ting endres har skjedd siden tidenes morgen. Ser ikke helt hvordan du kan legge skyld på fravær av forbud mot søndagsåpent i forhold til at samfunnet fokuserer materialisert. Det er vel en trend vi har uavhengig av søndagsforbud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den ene er en hemmelse av teknologisk utvikling, mens den andre ikke er det.

Ja, men hvordan er effekten annerledes?

Jeg vet ikke hvilken "effekt" du sikter til.

Simen1 skriver at netto, moderat butikkdød er negativt fordi det går ut over "arbeidsplasser, folks tilbud i nærmiljøet, reiseavstander etc."

Skatteflyktning argumenterer at dette ikke nødvendigvis betyr at moderat butikkdød er negativt, og konstruerer en analogi til innføringen av datamaskiner.

Jeg poengterer at innføringen av datamaskiner, teknologisk utvikling i seg selv, er noe som veier opp for de negative konsekvensene [mener jeg]. Analogien holder ikke fordi det som veier mot det negative er et helt annet element enn det som veier mot de negative konsekvensene av søndagsåpne butikker. Så jeg forstår rett og slett ikke hvilken "effekt" du spør etter, eller hvordan du fremdeles mener at dette er sammenlignbart.

Edit: Om ingenting annet burde det vært klart at det er mer rett på sak å ikke snakke i analogier. Skatteflyktning kunne like enkelt presisert hva han mener veier opp for de negative konsekvensene Simen1 mener kan være følger.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat ja, så det er helt umulig å skape noe nytt dersom teknologi ikke er inne i bildet? Er det slik å forstå?

Haha

Nei. Hvorfor tar du en slik stråmanns-vri? Innlegget du kommenterer tar utgangspunkt i en spesifikk analogi hvor "godet" er den teknologiske utviklingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken "effekt" du sikter til.

Simen1 skriver at netto, moderat butikkdød er negativt fordi det går ut over "arbeidsplasser, folks tilbud i nærmiljøet, reiseavstander etc."

Skatteflyktning argumenterer at dette ikke nødvendigvis betyr at moderat butikkdød er negativt, og konstruerer en analogi til innføringen av datamaskiner.

Jeg poengterer at innføringen av datamaskiner, teknologisk utvikling i seg selv, er noe som veier opp for de negative konsekvensene [mener jeg]. Analogien holder ikke fordi det som veier mot det negative er et helt annet element enn det som veier mot de negative konsekvensene av søndagsåpne butikker. Så jeg forstår rett og slett ikke hvilken "effekt" du spør etter, eller hvordan du fremdeles mener at dette er sammenlignbart.

Edit: Om ingenting annet burde det vært klart at det er mer rett på sak å ikke snakke i analogier. Skatteflyktning kunne like enkelt presisert hva han mener veier opp for de negative konsekvensene Simen1 mener kan være følger.

Ok, så ting drar i to retninger. Uavhengig om det er ny teknologi eller ikke, så går det ut over arbeidsplasser etc. Negativt, greit. Uansett om det er ny teknologi eller ikke, så er det snakk om et bedre tilbud for forbrukerne. Dette er positivt. Om nettoen blir positiv eller negativ er uavhengig av om det er snakk om ny teknologi eller ikke, det blir bestemt av hvilken effekt som er sterkest.

(Dette er veldig forenklet. At det går ut over noens arbeidsplasser betyr ikke at det går ut over arbeidsplasser generelt. Folk får seg nye arbeidsplasser, og andre får bedre arbeidsplasser.)

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Det har jo vært diskutert her i noen dusiner sider allerede, og det er ingen klare indikasjoner som jeg kan se på at samfunnet blir noe dårligere av det. Hadde det vært tilfellet så ville jeg vært tilhenger av forbudet, på samme måte som jeg er tilhenger av forbud mot mord f.eks.

Min personlig erfaring er at det ikke fører til store endringer i seg selv men bidrar til er mer materialistisk samfunn hvor mange småbutikker svelges av de store og større stress skapes for de familier som jobber på søndager. Folk har mindre tid å bli sammen og noe forhold ødelegges
Dette blir litt gammelmannsretorikk for meg. At ting endres har skjedd siden tidenes morgen. Ser ikke helt hvordan du kan legge skyld på fravær av forbud mot søndagsåpent i forhold til at samfunnet fokuserer materialisert. Det er vel en trend vi har uavhengig av søndagsforbud.
Det er en trend som søndagsåpent akselerer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Haha

Nei. Hvorfor tar du en slik stråmanns-vri? Innlegget du kommenterer tar utgangspunkt i en spesifikk analogi hvor "godet" er den teknologiske utviklingen.

Er det stråmanns-vri å stille spørsmål nå? :) Du skriver jo så kort og uklart at det kan tolkes i alle retninger, derfor føler jeg at jeg må spørre. :)

Lenke til kommentar

Akkurat ja, så det er helt umulig å skape noe nytt dersom teknologi ikke er inne i bildet? Er det slik å forstå?

Hva som må inn i bildet er vel irrelevant. Hva konsekvensen blir er vel det som er viktig.

-Kan vi sette en pris på butikkeiernes rett til å velge selv når de vil ha åpent? Kanskje differansen mellom vareprisene på dagens marked mot et fritt.

-prisen på butikkmedarbeiderne som mister en felles fridag med familie? Kan måles i økte sykemeldinger og annen slitasje muligens

-økte kostnader på varer dersom konsumet ikke øker? Vil bli sykelig på sikt

-pris på mulighetene til å gjøre ukeshandlingen på søndager. Vanskelig å måle, men mulig nedgang i konsum fra kiosk osv vil gi en indikator.

-kostnad for samfunnet ved massedød av kiosker. Kan måles i dag gitt estimat av kiosker som vil gå konkurs

-ringvirkninger på alt ovenfor.

Osv.

I forhold til innføring av datamaskiner var jo det samfunnsøkonomiske regnestykket langt enklere. Der var det prisen på kostnaden til samfunnet da X antall mister jobben vs gevinsten for samfunnet ved at datamaskinen innføres. Ikke tvil om at vi i dag har et mye mer kostnadseffektivt samfunnet takket være pc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva som må inn i bildet er vel irrelevant. Hva konsekvensen blir er vel det som er viktig.

- For det første: slutt å skriv "vi". Du snakker ikke på vegne av alle her inne. :)

Kan vi sette en pris på butikkeiernes rett til å velge selv når de vil ha åpent? Kanskje differansen mellom vareprisene på dagens marked mot et fritt.
- Beklager, jeg skjønner ikke hva det er du prøver å si her.

prisen på butikkmedarbeiderne som mister en felles fridag med familie? Kan måles i økte sykemeldinger og annen slitasje muligens

- Really? Familieidyll-argumentet igjen? Er det virkelig nødvendig å gå runde 2 på det? Ang. sykemeldinger og slitasje: finnes det noe tall på dette?

økte kostnader på varer dersom konsumet ikke øker? Vil bli sykelig på sikt
- Igjen: erfaringer fra andre land har ikke tydet på at prisene har økt som følge av søndagsåpent.

pris på mulighetene til å gjøre ukeshandlingen på søndager. Vanskelig å måle, men mulig nedgang i konsum fra kiosk osv vil gi en indikator.
- Må igjen spørre: hva mener du med pris? Jeg setter ihvertfall pris på å kunne handle på søndager, og jeg vet at min lokale grønnsakshandler setter pris på å kunne holde åpent på søndager. Er det hva du mener?

kostnad for samfunnet ved massedød av kiosker. Kan måles i dag gitt estimat av kiosker som vil gå konkurs
- Vil det bli massedød av kiosker? Og om så er tilfelle: kan det tenkes at de kioskansatte da i stedet får seg en jobb i søndagsåpne butikker? Vet ikke jeg altså. Men det må vel være bra at folk kan kjøpe billige dagligvarer på en dagligvarehandel på en søndag fremfor å måtte gå til en overpriset kiosk? :)

ringvirkninger på alt ovenfor.
- Hva er ringvirkningene?

I forhold til innføring av datamaskiner var jo det samfunnsøkonomiske regnestykket langt enklere. Der var det prisen på kostnaden til samfunnet da X antall mister jobben vs gevinsten for samfunnet ved at datamaskinen innføres. Ikke tvil om at vi i dag har et mye mer kostnadseffektivt samfunnet takket være pc. 

- Hva var prisen for samfunnet? Hvilken gevinst er det snakk om? Regner med at produsentene av skrivemaskiner ikke satt så stor pris på datamaskinens "inntog". :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...