Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Kan du dokumentere påstanden om at det er humbug?

 

Edit: Kan du dokumentere påstandene dine om at det ikke vil få noen offer å fjerne disse forbudene?

Barna på bildet ser så gamle ut at de gjerne leier inn dommer. Du vet, søndagsarbeid. Man kan også se til utlandet. Et av de landene der barn og ungdom bruker mest tid på organisert fotball er Spania, og i store deler av Spania er søndagsåpent tillatt. Eller så kan man se til England, eller kanskje Danmark. Spiller barn fotballkamper i helgene der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Kan du dokumentere påstanden om at det er humbug?

 

Edit: Kan du dokumentere påstandene dine om at det ikke vil få noen offer å fjerne disse forbudene?

Om jeg kan dokumentere at det vil bli umulig å få tak i en fotballdommer om dagens forbud fjernes? Det kommer vel helt an på hva type dokumentasjon du vil ha da?

 

Ellers stusser jeg litt over denne omvendte bevisbyrden. Du ber meg altså argumentere for hvorfor man ikke trenger forbud mot disse tingene? Bør det ikke være opp til forbudstilhengerne å redgjøre for hvorfor man trenger et forbud?

Bevisbyrdet ligger hos de som påstår noe.
Lenke til kommentar

Kan du dokumentere påstanden om at det er humbug?

 

Edit: Kan du dokumentere påstandene dine om at det ikke vil få noen offer å fjerne disse forbudene?

Om jeg kan dokumentere at det vil bli umulig å få tak i en fotballdommer om dagens forbud fjernes? Det kommer vel helt an på hva type dokumentasjon du vil ha da?

 

Ellers stusser jeg litt over denne omvendte bevisbyrden. Du ber meg altså argumentere for hvorfor man ikke trenger forbud mot disse tingene? Bør det ikke være opp til forbudstilhengerne å redgjøre for hvorfor man trenger et forbud? 

- Du påsto at plakaten var humbug.

- Du påsto at fjerning av forbudene du nevnte ikke ville ha noen offer.

 

Dine påstander - din bevisbyrde. Det er ingenting omvendt ved det.

Lenke til kommentar

Tenk, i feks Storbritannia, Italia, Frankrike spilles det ikke fotball siden de har søndagsåpne butikker.

RIP!

Samme med turiststedene i Norge.

 

Haha er dette en reell plakat? Er det virkelig noen som biter på slikt humbug? :)

 

Det er nok mange som biter på det, mange som ikke tenker så mye selv. :\

Men ja, den er reell: 

Lenke til kommentar

Min danske nevø og niese er begge aktive med henholdsvis fotball og friidrett, både på lørdager og søndager. Da er det trenere inne i bildet. Det er ikke slik at et helt samfunn må jobbe, bare fordi noen butikksansatte skal jobbe på søndager. Det blir jo akkurat som en lørdag, mange som har fri da uten at samfunnet bukker under. 

 

Det virker som at folk tror at samtlige 15-20-30 ansatte i en butikk, må jobbe samtidig på søndager? Sannsynligvis blir det vel til at man jobber en-ish søndag i måneden? 

Endret av Hotel Papa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min danske nevø og niese er begge aktive med henholdsvis fotball og friidrett, både på lørdager og søndager. Da er det trenere inne i bildet. Det er ikke slik at et helt samfunn må jobbe, bare fordi noen butikksansatte skal jobbe på søndager. Det blir jo akkurat som en lørdag, mange som har fri da uten at samfunnet bukker under.

 

Det virker som at folk tror at samtlige 15-20-30 ansatte i en butikk, må jobbe samtidig på søndager? Sannsynligvis blir det vel til at man jobber en-ish søndag i måneden?

Samfunnet bukker ikke under pga søndagsåpne blant de land som tillater det men det jeg har vitnet i mitt land er at samfunnet forandrer seg litt, og alt blir ikke bedre.

 

Jeg kjenner flere som mener det travlere arbeidsuke og søndagsarbeid som bidro til ødeleggelse av deres ekteskap. Ja, de ble ikke "tvunget" til å jobbe disse steder men de fleste jobbene som fantes på den tiden krevde søndagsarbeid

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

- Du påsto at plakaten var humbug.

- Du påsto at fjerning av forbudene du nevnte ikke ville ha noen offer.

 

Dine påstander - din bevisbyrde. Det er ingenting omvendt ved det.

 

Plakaten ER humbug, den har ingen rot i virkeligheten. Bare fordi man skriver "Det blir umulig å få tak i fotballtrener" gjør det ikke sant. Er det opp til meg å bevise at den grunnløse påstanden er grunnløs?

 

Ang. forbudene så er de innført fordi at noen en gang argumenterte for det, og hadde makt til å gjennomføre lovendringen. Jeg vet ikke hva argument som da ble brukt, men jeg kan ikke se hva de forbudene jeg ramset opp er godt for annet enn å innskrenke våre friheter. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Bevisbyrdet ligger hos de som påstår noe.

 

Riktig, AP har i sin plakat påstått at det blir umulig å finne fotballtrener på søndager om forbudet fjernes. Jeg kan også påstå det ene eller andre, men jeg foretrekker å komme med utsagn som har rot i den virkelige verden. :)

Lenke til kommentar

Kan du dokumentere påstanden om at det er humbug?

 

Edit: Kan du dokumentere påstandene dine om at det ikke vil få noen offer å fjerne disse forbudene?

 

Det er vel heller "dere" som må dokumentere at det er en klar trend at fotballkamper må spilles uten dommer dersom man åpner for generell søndagsåpning. Lykke til, for vi vet begge at dette er en svært oppkonstruert sannhet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men det er ulovlig kartellvirksomhet som folk rynker på nesa for. kall det hva du vil, men så lenge det er innenfor loven, så er det greit for meg, og skiller seg klart fra "stengte lørdager" som du mente ville være det samme (og derav det ledende spørsmålet om jeg syns kartellvirksomhet generelt er greit). Mange grunner til at butikkeierne vil ha dagens ordning, men har ikke hørt så mange som argumenterer for økte kostnader (foruten meg selv da, som mener prisene vil opp om forbudet heves).

Jeg spør deg om det er en generell regel at vi skal høre på tilbudssiden i markedet. Ta finanskrisen. Hvis vi hadde spurt bankene om bailouts var nødvendig, hva hadde de svart? Og er dette et godt argument for bailouts (for de ville selvsagt svart ja)?

 

Om vi spør bøndene om økte subsidier er nødvendig så vil de svare ja. Bør vi øke subsidiene? Spør vi Rettighetsalliansen om vi bør gjøre mer for å beskytte opphavsrett vil de svare ja. Spør du Tesla om samfunnet vil tjene på å subsidiere elektriske biler vil de svare ja. Spør du norske piloter om vi bør gjøre det vanskeligere å ansette utenlandsk flypersonale vil de si ja. Spør vi meg om Norge vil være tjent med å gi meg masse gratis ting svarer jeg ja.

 

Hvorfor skal vi gjøre som butikkeiere vil?

 

Missforstå meg rett. Å la butikkeirene stemme var ment mot innspillet om at "vi ønsker å oppheve forbudet så butikkeierne kan bestemme selv". Hadde vi virkelig følt at vi ble kneblet så hadde vi tatt opp kampen selv. Kan sikkert finne eksempler i andre bransjer der noen er særstilte, men som sagt så var dette knyttet til de hvite ridderne som skal slå et slag for butikkeiernes "frihet".

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Kan du dokumentere påstanden om at det er humbug?

 

Edit: Kan du dokumentere påstandene dine om at det ikke vil få noen offer å fjerne disse forbudene?

Det er vel heller "dere" som må dokumentere at det er en klar trend at fotballkamper må spilles uten dommer dersom man åpner for generell søndagsåpning. Lykke til, for vi vet begge at dette er en svært oppkonstruert sannhet :)

Hvem i dette tråd har påstått at fotballkamper må spilles uten dommer?
Lenke til kommentar

 

 

Bevisbyrdet ligger hos de som påstår noe.

 

Riktig, AP har i sin plakat påstått at det blir umulig å finne fotballtrener på søndager om forbudet fjernes. Jeg kan også påstå det ene eller andre, men jeg foretrekker å komme med utsagn som har rot i den virkelige verden. :)
Ingen påsto at plakaten var sannt, det var bare deg som har påstander. Bevisbyrden ligger hos din egen påstanden om din egen påstand.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Du påsto at plakaten var humbug.

- Du påsto at fjerning av forbudene du nevnte ikke ville ha noen offer.

 

Dine påstander - din bevisbyrde. Det er ingenting omvendt ved det.

Plakaten ER humbug, den har ingen rot i virkeligheten. Bare fordi man skriver "Det blir umulig å få tak i fotballtrener" gjør det ikke sant. Er det opp til meg å bevise at den grunnløse påstanden er grunnløs?

 

Ang. forbudene så er de innført fordi at noen en gang argumenterte for det, og hadde makt til å gjennomføre lovendringen. Jeg vet ikke hva argument som da ble brukt, men jeg kan ikke se hva de forbudene jeg ramset opp er godt for annet enn å innskrenke våre friheter. 

Jeg ser du gjentar påstandene dine (uthevet) uten dokumentasjon. Da oppfatter jeg det sånn at du forsøker å snike deg unna ansvaret for å dokumentere dine egne påstander. Kanskje fordi det ikke finnes noen sånn dokumentasjon. Kanskje fordi dine påstander er direkte feil. Du fikk din sjanse til å bevise de, men har feilet hittil. Flere gjentagelser uten dokumentasjon ødelegger bare din egen troverdighet.

Lenke til kommentar

 

 

Kan du dokumentere påstanden om at det er humbug?

 

Edit: Kan du dokumentere påstandene dine om at det ikke vil få noen offer å fjerne disse forbudene?

Det er vel heller "dere" som må dokumentere at det er en klar trend at fotballkamper må spilles uten dommer dersom man åpner for generell søndagsåpning. Lykke til, for vi vet begge at dette er en svært oppkonstruert sannhet :)

Hvem i dette tråd har påstått at fotballkamper må spilles uten dommer?

 

 

AP har sterkt insinuert at det vil bli dommermangel ved fjerning av forbudet som diskuteres her. Da er det to muligheter : a) kampene spilles ikke, og b) kampene spilles, men uten dommer. Hvis man da faktisk spiller kampene skjer det uten dommer, som en direkte følge av plakaten.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan du dokumentere påstanden om at det er humbug?

 

Edit: Kan du dokumentere påstandene dine om at det ikke vil få noen offer å fjerne disse forbudene?

Det er vel heller "dere" som må dokumentere at det er en klar trend at fotballkamper må spilles uten dommer dersom man åpner for generell søndagsåpning. Lykke til, for vi vet begge at dette er en svært oppkonstruert sannhet :)
Hvem i dette tråd har påstått at fotballkamper må spilles uten dommer?

AP har sterkt insinuert at det vil bli dommermangel ved fjerning av forbudet som diskuteres her. Da er det to muligheter : a) kampene spilles ikke, og b) kampene spilles, men uten dommer. Hvis man da faktisk spiller kampene skjer det uten dommer, som en direkte følge av plakaten.

Jeg gjentar-hvem i dette tråd har påstått at plakaten er rett og må forsvare påstanden sin? Bare en har påstått noe om plakaten og han benekter å dokumentere påstanden sin
Lenke til kommentar

Det er umulig å bevise eller dokumentere at det vil være mulig å finne dommere på søndager hvis vi tillater søndagsåpne butikker. Et glans til utlandet viser at det er et latterlig scenario at dommere vil forsvinne, men det kan ikke dokumenteres ved å se på norske forhold at det ikke vil skje. Vi har tross alt ikke søndagsåpent, så det er ingen counterfactual.

 

Om AP mener at det vil bli vanskeligere eller dyrere å få tak i fotballdommere på søndager så er det én sak, om de påstår at kamper faktisk må spilles uten dommere så er de idioter. Og nei, jeg har ikke tenkt til å dokumentere det utover at søndagsåpent er vanlig over hele verden, og at folk spiller fotballkamper med dommere over hele verden.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er umulig å bevise eller dokumentere at det vil være mulig å finne dommere på søndager hvis vi tillater søndagsåpne butikker. Et glans til utlandet viser at det er et latterlig scenario at dommere vil forsvinne, men det kan ikke dokumenteres ved å se på norske forhold at det ikke vil skje. Vi har tross alt ikke søndagsåpent, så det er ingen counterfactual.

 

Om AP mener at det vil bli vanskeligere eller dyrere å få tak i fotballdommere på søndager så er det én sak, om de påstår at kamper faktisk må spilles uten dommere så er de idioter. Og nei, jeg har ikke tenkt til å dokumentere det utover at søndagsåpent er vanlig over hele verden, og at folk spiller fotballkamper med dommere over hele verden.

Du begrunner dine påstander, det er greit og jeg er enig. Jeg tror ikke plakaten sier at alle dommere forsvinner, men at det kan bli fære, noe som er fornuftig og noe jeg erfarer i USA på barna mines fotballkamper, særlig rundt helligdager

 

Det jeg reagerer imot er Grimlmrs debatt teknikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ingen påsto at plakaten var sannt, det var bare deg som har påstander. Bevisbyrden ligger hos din egen påstanden om din egen påstand.

Haha akkurat ja, så det å bare slenge ut kommentar uten å ha dekning for det? Er det greit om jeg også begynner å "skyte fra hofta"? Kan jeg da lage en plakat hvor det står at dagens forbud fører til at det blir umulig å spille fotball? Må jeg backe opp denne påstanden med noe? :)

 

Jeg mener jeg har svart deg tidligere på at det ikke kommer til å fungere slik, med en grundig forklaring på hvorfor.

Eller leser du bare det du selv vil lese?

Du har bare kommet med personlige preferanser, skremmeselspropaganda og ikke sjelden ren og skjær synsing. Kan ikke huske å ha fått en eneste fornuftig forklaring. :)

 

Jeg ser du gjentar påstandene dine (uthevet) uten dokumentasjon. Da oppfatter jeg det sånn at du forsøker å snike deg unna ansvaret for å dokumentere dine egne påstander. Kanskje fordi det ikke finnes noen sånn dokumentasjon. Kanskje fordi dine påstander er direkte feil. Du fikk din sjanse til å bevise de, men har feilet hittil. Flere gjentagelser uten dokumentasjon ødelegger bare din egen troverdighet.

Forventet meg vel egentlig ikke noe annet fra deg Simen, du som ikke har klart å komme med et eneste faktabasert argument på hvorfor dagens forbud må bestå. Alt dine innlegg bunner ut i moralisme, personlige preferanse, synsing og sikkert også vill gjetting. Du ignorer også glatt seriøs forsking som andre legger frem ang. erfaringer fra andre land, så hvem sin troverdigjet som blir ødelagt her overlater jeg til de andre debattantene her inne å avgjøre. :)

Lenke til kommentar

Plakaten handler åpenbart om søndagens posisjon som en allmenn fridag, og hvor mye den kan bety for travle barnefamilier og lokalsamfunn som bruker den som grunnpilar for sammenkomster og arrangementer. 

 

Hvis noen påstår den plakaten bokstavelig talt handler om en mangel på fotballdommere er de enten evneveike eller en sleip løgner som bevisst lener seg på en åpenbar feiltolkning for å score et billig poeng. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...