Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Hva om alle som er for søndagsåpne butikker kan være helt ærlige og svare på det følgende:

 

Ville dere synes det var topp å bli tvunget til å jobbe på søndager?

 

For det kommer til å bli realiteten, for hvis butikkene er åpne på søndager, er det flere yrker enn handelsstanden som må innføre eller øke bemanningen på søndagene. Kollektivtransport, vektere, renholdsarbeidere, kundeservice blant de som server butikkenes systemer og så videre og så videre.... Det blir en snøballeffekt, for jo flere yrker som må bemannes på søndager, jo flere andre yrker må også bemannes.

 

Du får et klart "ja" fra meg. Hvis jeg kunne valgt ville jeg heller hatt torsdag som fredag, fredag som lørdag, og lørdag som søndag slik samfunnet er lagt opp nå. Søndagen er en ubrukelig dag med for mange begrensninger, og jeg kan like gjerne arbeide ekstra mye denne dagen, for å "kjøpe" meg fri en av de øvrige ukedagene hvor det faktisk gir mening å forlate hjemmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis argumentet for søndagsåpne butikker skal være at butikkeiere skal ha friheten til å velge selv om de vil ha åpent, så får avstemningen bli blant butikkeiere da. Sist jeg sjekket var vi såpass ressurssterke at vi ikke trenger en haug med forkjempere for å diskutere saken for oss. Har fortsatt til gode å møte en butikkeier som er positiv til søndagsåpne butikker.

 

Om ikke butikkeiere selv ønsker å ha åpent, så er det egentlig kun personene som ikke klarer å planlegge uka si som står igjen og sutrer

Jeg regner med at en eventuell avstemning også vil gjelde bensinstasjonutsalg, kiosker og brustadbuer samt butikker i det en eller annen har definert som turiststeder, og at en avgjørelse på dette ja/nei-spørsmålet får de samme konsekvensene for alle gruppene, uavhengig av type, størrelse og beliggenhet?

Lenke til kommentar

 

 

Hvis argumentet for søndagsåpne butikker skal være at butikkeiere skal ha friheten til å velge selv om de vil ha åpent, så får avstemningen bli blant butikkeiere da. Sist jeg sjekket var vi såpass ressurssterke at vi ikke trenger en haug med forkjempere for å diskutere saken for oss. Har fortsatt til gode å møte en butikkeier som er positiv til søndagsåpne butikker.

 

Om ikke butikkeiere selv ønsker å ha åpent, så er det egentlig kun personene som ikke klarer å planlegge uka si som står igjen og sutrer

Jeg regner med at en eventuell avstemning også vil gjelde bensinstasjonutsalg, kiosker og brustadbuer samt butikker i det en eller annen har definert som turiststeder, og at en avgjørelse på dette ja/nei-spørsmålet får de samme konsekvensene for alle gruppene, uavhengig av type, størrelse og beliggenhet?

Hvorfor? Avstemningen vil speile situasjonen sånn den er i dag. Altså om vi skal tillate søndagsåpent uten dagens begrensninger

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis argumentet for søndagsåpne butikker skal være at butikkeiere skal ha friheten til å velge selv om de vil ha åpent, så får avstemningen bli blant butikkeiere da. Sist jeg sjekket var vi såpass ressurssterke at vi ikke trenger en haug med forkjempere for å diskutere saken for oss. Har fortsatt til gode å møte en butikkeier som er positiv til søndagsåpne butikker.

 

Om ikke butikkeiere selv ønsker å ha åpent, så er det egentlig kun personene som ikke klarer å planlegge uka si som står igjen og sutrer

Jeg regner med at en eventuell avstemning også vil gjelde bensinstasjonutsalg, kiosker og brustadbuer samt butikker i det en eller annen har definert som turiststeder, og at en avgjørelse på dette ja/nei-spørsmålet får de samme konsekvensene for alle gruppene, uavhengig av type, størrelse og beliggenhet?

Hvorfor? Avstemningen vil speile situasjonen sånn den er i dag. Altså om vi skal tillate søndagsåpent uten dagens begrensninger

 

 

Hvorfor ikke? Alle som driver med søndagsåpne butikker må vel få sin stemme hørt, ikke bare et lite utvalg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis argumentet for søndagsåpne butikker skal være at butikkeiere skal ha friheten til å velge selv om de vil ha åpent, så får avstemningen bli blant butikkeiere da. Sist jeg sjekket var vi såpass ressurssterke at vi ikke trenger en haug med forkjempere for å diskutere saken for oss. Har fortsatt til gode å møte en butikkeier som er positiv til søndagsåpne butikker.

 

Om ikke butikkeiere selv ønsker å ha åpent, så er det egentlig kun personene som ikke klarer å planlegge uka si som står igjen og sutrer

Jeg regner med at en eventuell avstemning også vil gjelde bensinstasjonutsalg, kiosker og brustadbuer samt butikker i det en eller annen har definert som turiststeder, og at en avgjørelse på dette ja/nei-spørsmålet får de samme konsekvensene for alle gruppene, uavhengig av type, størrelse og beliggenhet?
Hvorfor? Avstemningen vil speile situasjonen sånn den er i dag. Altså om vi skal tillate søndagsåpent uten dagens begrensninger

Hvorfor ikke? Alle som driver med søndagsåpne butikker må vel få sin stemme hørt, ikke bare et lite utvalg.

Hvorfor skal en avstemming om "dagens ordning skal utvides til å la alle butikker få ha søndagsåpent" måtte gjøres om til "skal vi ha søndagsåpent eller stenge alt?".

Lenke til kommentar

 

Det har enda ikke kommet noen gode argumenter for fortsatt søndagsstengte butikker.

Det har enda ikke kommet noe gode argumenter for søndagsåpne butikker...

 

Man trenger egentlig ingen gode argumenter for at noe skal være tillatt.

Men man skal ha jækla gode argumenter for å forby noe, og frem til nå, har det ikke kommet et eneste godt argument for å forby søndagsåpent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At det ikke har kommet gode argumenter er en personlig vurdering, en jeg og flere er uenig med. Det er igrunn ikke annet enn å være unyansert. Jeg er dog enig i at man skal ha gode argumenter for å forby noe, men jeg er ikke enig i at det å argumentere for å beholde eller fornye status quo, enten det er gjennom et forbud eller ei, kan sidestilles med å argumentere for et nytt forbud.

Lenke til kommentar

Det var også mitt poeng, som nettopp er hvorfor jeg poengterte at tradisjonen ikke er isolert fra denne rytmen slik du gjorde i ditt innlegg:

 

"[..]og bør ikke ha noen reell tyngde (i seg selv)[..]"

 

"Appellering til tradisjon er et sterkt argument når det gjelder menneskers arbeidsvaner og livssituasjon[..]"

 

Jeg er fremdeles ikke sikker på hva du er uenig i. I mitt første innlegg i denne lille digresjonen skriver jeg at det å argumentere for et nytt forbud ikke kan sidestilles med det å argumentere for å beholde status quo, som jeg nå har presisert litt mer hva innebærer - selv om jeg trodde det var inneforstått.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er igrunn ikke annet enn å være unyansert.

Jeg mener jeg er nyansert: Det er ingen gode argumenter for forbudet.

Det er selvsagt argumenter som blir begrunnet bedre enn andre, men de er ikke gode argumenter.

Når det gjelder argumenter for forbud, så ønsker jeg å sette terskelen høyt. Det skal være en svært god grunn for å ha et forbud, ikke sånne tulleargumenter som er blitt servert her. Og etter min mening skal forbud kun ha som mål å hindre reel kriminalitet. Og reel kriminalitet, er vold, svindel, og andre krenkelser av individets rettigheter. Ikke på butikker som har åpent på dager det ikke er politisk korrekt å ha åpent.

 

Dette gjelder også bare noen få yrker, resten må jobbe søndager.

Og det er unntak; har man en butikk som er liten nok, så får man lov.

Lovene burde være konsekvente, og like for alle. Denne er inkonsekvent og dårlig begrunnet.

 

 

Jeg er dog enig i at man skal ha gode argumenter for å forby noe, men jeg er ikke enig i at det å argumentere for å beholde eller fornye status quo, enten det er gjennom et forbud eller ei, kan sidestilles med å argumentere for et nytt forbud.

Jeg mener det ikke finnes unntaksregel: Det skal være noe svært alvorlig som ligger til grunn for å forby noe.

Ikke slike tulleargumenter som har kommet frem her, som er basert på banale følerier, og subjektivitet. :)

 

 

Appellering til tradisjon er et sterkt argument når det gjelder menneskers arbeidsvaner og livssituasjon, mener jeg. Problemstillingen er absolutt ikke den samme.

Vel. Kunne du sagt det samme som forsvar for slaveriet i amerika, for eksempel? :)

Det har ingen ting å gjøre med det ovenfornevnte eller temaet i denne tråden, men du snakker om at appelering til tradisjon er et sterkt argument... Og dette dersom det gjelder menneskers arbeidsvaner og livssituasjon. Det kan jo ikke stemme i og med at dersom du setter dette i sammenheng med noe annet, så blir det helt feil. =)

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...