Gå til innhold

[Løst] Søndagsåpne butikker: nyttig eller tåpelig?


  

159 stemmer

  1. 1. Søndagsåpent - nyttig eller tåpelig - Hva synes du bør gjøres?

    • Jeg vil ha fult frislipp av åpningstider alle dager hele døgnet
      86
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent med samme åpningtider som lørdager
      22
    • Jeg synes det bør være søndagsåpent noen timer, men ikke full dag
      5
    • Jeg synes det er greit som det er i dag
      28
    • Jeg synes "brustadbuene" og "turistbutikkene" burde holde stengt på søndager
      6
    • Jeg vil ha en moderat innskrenkning av åpningstidene for alle butikker (f.eks 08-20 hverdager og 09-18 på lørdag)
      7
    • Jeg synes det bør holde med åpent 8-16 på hverdager eller ennå mindre
      5


Anbefalte innlegg

Jeg ser at mange argumenter her kommer fra antagelser og ikke fra kilder basert på fakta.

I et moderne demokrati bør borgere ideelt ha mest mulig frihet. Loven er hovedsakelig for å beskytte borgere fra overgrep fra hverandre eller myndigheter.

Restriksjoner som at for eksempel butikker ikke kan holde åpent på søndager har ingen slik funksjon. I vårt tilfelle har den heller ingen rasjonelle argumenter å støtte seg på.

Arbeidere er allerede beskyttet av arbeidsmiljøloven, det er også mange som er villig til å ta plassen for de som ikke vil jobbe hos sin arbeidsgiver.

At en butikk vil holde søndagsåpent, betyr ikke at alle vil velge å gjøre dette. Det betyr heller ikke at de vil bli presset for å holde følge med andre butikker som velger å gjøre dette. Folk vil handle på samme butikk de alltid gjør de 6 andre dagene butikken holder åpent. Det er ikke snakk om en revolusjon her. Butikker vil ikke bli tvunget på noe som helst måte, og med mindre noen kan komme med seriøse kilder bortsett fra sin egen subjektive mening, la være. Det er bare tull at priser vil gå opp, det er helt andre forhold som avgjør dette.

Det er mange forretninger som ikke har åpent alle dager i uken, det betyr ikke at de vil gå konkurs fordi en konkurrerende forretning i samme by velger å holde åpent samme dag.

La folk velge selv...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlig talt kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvorvidt butikken er søndagsåpen eller ikke. Jeg er rivende likegyldig, i likhet med majoriteten av befolkningen.

Faktumet er vel at folk flest i grunn ikke har så sterke meninger om søndagsåpet, og det er derfor man ikke har gjort stort med det ført nå. Regjeringen er drivkraften bak dette, ikke Ola Nordmann, for Ola Nordmann kunne mest sannsynlig ikke brydd seg mindre.

 

Hvor jeg bor er det ingen vits i søndagsåpent, for butikken her kommer ikke til å være åpen på søndag uansett. Det er et stykke mellom hver butikk, og siden det å dra til konkurrenten blir for langt taper ikke lokalbutikken en kunde på det. 

 

Butikkene i større tettområder må holde åpent og dermed vil forbrukere som bor mer sentralt dra nytte av dette, men alt i alt er ikke dette viktig etter min mening. Det er kanskje greit for lite fleksible mennesker eller folk som ikke klarer å planlegge skikkelig, men jeg tror faktumet er at folk sier nei fordi folk ikke bryr seg eller ser vitsen i det.

 

Måtte jeg ha stemt på dette hadde jeg stemt blankt.

Endret av -Ingen kommentar-
Lenke til kommentar

Jeg foreslo tidligere at det kunne gå på rundgang innen et gitt område. Det medfører ikke nevneverdig flere arbeidstimer for butikkene, og dermed minimalt med ekstra inngrep i familielivet - derimot gjør det at man ofte kan gjøre en god handel også på søndag, med noe mer enn storkioskutvalg. Det kan sikkert bli komplisert for kundene å vite hvilken butikk som har åpent når, men vi sjekker vel alltid åpningstider ved jul og påske, så hvorfor ikke de søndagene vi trenger å handle mat?

Føler dette må være et brukbart kompromiss, da får jeg "luksuspølsene" mine på søndager, mens mange fortsatt beholder sin kostbare fritid.

Lenke til kommentar

 

Jobber selv i dagligvarebutikk og grunnet at jeg er en ekstrahjelp så vil søndagsåpent bety mer penger for meg. Likevel klarer jeg ikke å begripe hvorfor vi på død og liv må ha åpent på søndag også. Hvor kommer det behovet fra? Vi har da klart oss såpass lenge uten. Glemte å kjøpe kaffefilter på lørdagen? Da får du klare deg uten kaffe den ene dagen og planlegge bedre neste gang. Vi tilpasser oss endringene som skjer rundt oss, og når de legger til rette for at vi slipper å planlegge, så gjør vi det heller ikke.

Du har misforstått fullstendig.

 

Dette handler ikke om en gitt rett for folket til å få handle på søndager, og det er helt totalt irrelevant hvordan vi klarer oss uten det. Det bør falle ned på hvorvidt en bedrift tjener eller taper på å åpne butikken på søndager. Taper den på det, er det fordelaktig for denne bedriften å bidra til å nekte andre konkurrenter å ha søndagsåpent.

 

 

Det er jeg klar over, og jeg lurer på hvordan man kan tjene på å ha åpent på søndager. Kommer ikke folk til å bare kjøpe det de uansett ville ha gjort dagen(e) før om de ikke hadde hatt mulighet til å handle på søndag?

 

 

Jobber selv i dagligvarebutikk og grunnet at jeg er en ekstrahjelp så vil søndagsåpent bety mer penger for meg. Likevel klarer jeg ikke å begripe hvorfor vi på død og liv må ha åpent på søndag også. Hvor kommer det behovet fra? Vi har da klart oss såpass lenge uten. Glemte å kjøpe kaffefilter på lørdagen? Da får du klare deg uten kaffe den ene dagen og planlegge bedre neste gang. Vi tilpasser oss endringene som skjer rundt oss, og når de legger til rette for at vi slipper å planlegge, så gjør vi det heller ikke.

Det er lange køer på min lokale søndagsåpne Kiwi hver eneste søndag, så mange har jo tydeligvis et behov for å kunne handle mat på en søndag også. Ellers skriver du "vi har klart oss uten", "jeg trenger ikke...", osv. Dette er kun personlige preferanser, andre har andre behov enn deg. :)

 

Fordi de allerede har tilpasset seg den luksusen at butikken er åpen for dem på en søndag og utsetter heller en del av handelen til den dagen. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor det skal være så viktig å få handlet på søndagen. Er det ikke mye mindre utvalg?  Vet ikke helt hvor du tok "jeg trenger ikke..." fra, men ser poenget ditt.

Endret av Espyy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi de allerede har tilpasset seg den luksusen at butikken er åpen for dem på en søndag og utsetter heller en del av handelen til den dagen. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor det skal være så viktig å få handlet på søndagen. Er det ikke mye mindre utvalg?  Vet ikke helt hvor du tok "jeg trenger ikke..." fra, men ser poenget ditt.

Hvorfor folk handler på min søndagsåpne Kiwi er vel egentlig ikke så veldig relevant for diskusjonen. Det som er relevant er at folk av forskjellige grunner har behov for å handle da, og at butikken er villig til å holde åpent. Utvalget er selvsagt mye mindre fordi at butikken må holde seg til den tåpelige begrensningen på 100kvm. Vet ikke om du sa "jeg trenger ikke...", mulig jeg bare leste litt fort. :)

Lenke til kommentar

 

Det er jeg klar over, og jeg lurer på hvordan man kan tjene på å ha åpent på søndager. Kommer ikke folk til å bare kjøpe det de uansett ville ha gjort dagen(e) før om de ikke hadde hatt mulighet til å handle på søndag?

 

Ikke ifølge OECD-rapporten jeg har linket til tidligere. Men om du hadde hatt rett, er det et like godt argument for lørdagsstengt som søndagsstengt. Er du for det? 

Lenke til kommentar

 

Fordi de allerede har tilpasset seg den luksusen at butikken er åpen for dem på en søndag og utsetter heller en del av handelen til den dagen. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor det skal være så viktig å få handlet på søndagen. Er det ikke mye mindre utvalg?  Vet ikke helt hvor du tok "jeg trenger ikke..." fra, men ser poenget ditt.

Hvorfor folk handler på min søndagsåpne Kiwi er vel egentlig ikke så veldig relevant for diskusjonen. Det som er relevant er at folk av forskjellige grunner har behov for å handle da, og at butikken er villig til å holde åpent. Utvalget er selvsagt mye mindre fordi at butikken må holde seg til den tåpelige begrensningen på 100kvm. Vet ikke om du sa "jeg trenger ikke...", mulig jeg bare leste litt fort. :)

 

Det var egentlig ment for alle søndagsåpne butikker, men greit. Folk har forskjellige behov sier du. Det gjelder vel både kunder så vel som ansatte, på hver sin måte.

 

 

 

Det er jeg klar over, og jeg lurer på hvordan man kan tjene på å ha åpent på søndager. Kommer ikke folk til å bare kjøpe det de uansett ville ha gjort dagen(e) før om de ikke hadde hatt mulighet til å handle på søndag?

 

Ikke ifølge OECD-rapporten jeg har linket til tidligere. Men om du hadde hatt rett, er det et like godt argument for lørdagsstengt som søndagsstengt. Er du for det? 

 

Den må jeg ta en titt på. Hvordan kan de vite hvorvidt kundene har handlet mer eller mindre enn de ville ha gjort uten søndagsåpent? Om vi hadde vært vant til at lørdagen var en fridag og at søndagen var en arbeidsdag, så hadde jeg så klart ikke hatt noe problem med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det var egentlig ment for alle søndagsåpne butikker, men greit. Folk har forskjellige behov sier du. Det gjelder vel både kunder så vel som ansatte, på hver sin måte.

Nettopp. Så lenge det ikke er snakk om at noen blir tvunget til noe mot sin vilje, da ser jeg ikke grunnen til at politikerne blande seg inn i når butikkene skal holde åpent.

 

 Den må jeg ta en titt på. Hvordan kan de vite hvorvidt kundene har handlet mer eller mindre enn de ville ha gjort uten søndagsåpent? Om vi hadde vært vant til at lørdagen var en fridag og at søndagen var en arbeidsdag, så hadde jeg så klart ikke hatt noe problem med det.

Butikkenes inntjening er heller ikke sakens kjerne, dette er noe hver enkelt butikk må finne ut av selv.

Lenke til kommentar

ikke er snakk om at at noen blir tvunget til noe mot sin vilje

Slik er det jo, selv om det gjennom naïve liberalist-briller aldri synes slik. Hvis sjefen vil at du skal jobbe på søndag, selv om du helst vil være hjemme med barna, eller vil gå på skitur med en venn, så vil dette føles som en form for tvang. Neida, sjefens ønsker er ikke tvang på samme måte som en pistol mot tinningen, men for de fleste vil det være noe man ikke sier nei til, så i praksis er det effektivt en form for mild tvang.

 

Og butikker kan også bli tvunget mot sin vilje til å holde åpent. Igjen er det mekanismer i spill som liberalister glatt ignorerer, eller innbiller seg at ikke eksisterer. Hvis det på en plass eksisterer to butikker. Begge foretrekker egentlig at begge holder stengt på søndager. Men straks det blir tillatt å holde søndagsåpent, vil den ene butikken tjene på å være åpen søndager, for dermed å stjele litt av den andre butikkens omsetning på lørdager og mandager. Dermed blir den andre butikken også nødt til å holde åpent på søndager, for å unngå det nevnte scenarioet. Begge ender opp i en situasjon som er litt dårligere enn tidligere da begge butikkene måtte være stengt på søndagene, men ingen av de to butikkene er tjent med å være den eneste som er søndagsstengt.

 

Jeg vil tro at den overnevnte dynamikken er godt beskrevet innen spillteori. Det er likheter med «race to the bottom»-dynamikken (som liberalister også liker å ignorere).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Slik er det jo, selv om det gjennom naïve liberalist-briller aldri synes slik. 

- Du bør avstå fra å kalle dine meddebattanter naive, det setter kun deg selv i et dårlig lys.
 
Hvis sjefen vil at du skal jobbe på søndag, selv om du helst vil være hjemme med barna, eller vil gå på skitur med en venn, så vil dette føles som en form for tvang. Neida, sjefens ønsker er ikke tvang på samme måte som en pistol mot tinningen, men for de fleste vil det være noe man ikke sier nei til, så i praksis er det effektivt en form for mild tvang.
- Det er overhodet ingen tvang inne i bildet. Du står helt fritt til å snakke med din sjef for å prøve å finne en løsning, og dersom det ikke bærer frukter så bør du kanskje finne deg en annen jobb? Eller kanskje du i utgangspunktet ikke burde søkt på jobb i en stilling der det forventes at man må jobbe på søndager?
 
Og butikker kan også bli tvunget mot sin vilje til å holde åpent. Igjen er det mekanismer i spill som liberalister glatt ignorerer, eller innbiller seg at ikke eksisterer. Hvis det på en plass eksisterer to butikker. Begge foretrekker egentlig at begge holder stengt på søndager. Men straks det blir tillatt å holde søndagsåpent, vil den ene butikken tjene på å være åpen søndager, for dermed å stjele litt av den andre butikkens omsetning på lørdager og mandager. Dermed blir den andre butikken også nødt til å holde åpent på søndager, for å unngå det nevnte scenarioet. Begge ender opp i en situasjon som er litt dårligere enn tidligere da begge butikkene måtte være stengt på søndagene, men ingen av de to butikkene er tjent med å være den eneste som er søndagsstengt.
- Dette er avvist, avvist og avvist igjen og igjen i denne tråden. Men dersom vi skal kjøpe dette argumentet: hva med andre ukedager der en butikk velger å holde stengt mens en annen holder åpent, vil ikke da butikken som velger å holde stengt (eller som har andre åpningstider) tape? Skal vi forby lørdagsåpne butikker fordi at noen butikker ikke kan/vil holde åpent på lørdager? Hva med tirsdager? Onsdager? 
Nei du kjære kvakse, disse argumentene holder ikke vann i det hele tatt. Det er, som PaperMario påpeker, synsing, antakelser og spekulering fra ende til annen.
 
Jeg vil tro at den overnevnte dynamikken er godt beskrevet innen spillteori. Det er likheter med «race to the bottom»-dynamikken (som liberalister også liker å ignorere). 
- Vel, motstanderne av søndagsåpne butikker er veldig glade i å ignorere fakta, og fakta er at det verken vil føre til slavearbeid, sinnsyke priser eller massedød av butikker å fjerne dette tåpelige forbudet.
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hvis det på en plass eksisterer to butikker. Begge foretrekker egentlig at begge holder stengt på søndager. Men straks det blir tillatt å holde søndagsåpent, vil den ene butikken tjene på å være åpen søndager, for dermed å stjele litt av den andre butikkens omsetning på lørdager og mandager. Dermed blir den andre butikken også nødt til å holde åpent på søndager, for å unngå det nevnte scenarioet.

 

Hvorfor er det gitt at butikken vil tjene penger på å ha åpent på søndager?

Lenke til kommentar

Men dersom vi skal kjøpe dette argumentet: hva med andre ukedager der en butikk velger å holde stengt mens en annen holder åpent, vil ikke da butikken som velger å holde stengt (eller som har andre åpningstider) tape?

Ja, det stemmer. Hvis det er to butikker som konkurrerer med hverandre, vil den første av disse butikkene som frivillig velger å holde stengt på onsdager, tape på dette. Det kan godt tenkes at begge ville tjene (spare) på det dersom begge ble tvunget til å holde stengt på onsdager. Det er ikke noe vi ønsker, av andre årsaker, så det blir bare et tankeeksperiment.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja, det stemmer. Hvis det er to butikker som konkurrerer med hverandre, vil den første av disse butikkene som frivillig velger å holde stengt på onsdager, tape på dette. Det kan godt tenkes at begge ville tjene (spare) på det dersom begge ble tvunget til å holde stengt på onsdager. Det er ikke noe vi ønsker, av andre årsaker, så det blir bare et tankeeksperiment.

Dersom jeg kan finne butikker som holder stengt midt i uken (for eksempel på onsdager) samtidig som konkurrenten har åpent, bør vi da ikke forby butikker å holde åpent på onsdager (sånn bare om vi skal følge argumentasjonsrekken)? Kanskje staten skal legge knallharde føringer på hvilke klokkeslett og hvilke dager man skal kunne holde åpent på? Det kan jo være noe som "vi" ønsker for at alle skal ha helt identiske vilkår?

 

Men seriøst kvakse, leser du egentlig det du selv skriver? Argumentasjonen henger ikke på grep i det hele tatt. Hele argumentasjonsrekken din er basert på følelser, spekulasjoner og synsyng; ser du ikke det selv?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Du tror den ikke henger på greip fordi du er så opphengt i at alt skal være så «konsekvent». Nei, vi må ikke forby onsdagsåpent, for onsdager er anderledes enn søndager. Jeg, og mange med meg, synes det er fint med én dag i uken som felles, generell fridag. Ingen ønsker å utvide søndags-stengten til onsdager for å være «konsekvent», fordi ingen andre enn deg bryr seg om slik konsekventhet.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, det stemmer. Hvis det er to butikker som konkurrerer med hverandre, vil den første av disse butikkene som frivillig velger å holde stengt på onsdager, tape på dette. Det kan godt tenkes at begge ville tjene (spare) på det dersom begge ble tvunget til å holde stengt på onsdager. Det er ikke noe vi ønsker, av andre årsaker, så det blir bare et tankeeksperiment.

 

 

Du har rett i at søndagsåpent ikke nødvendigvis vil føre til en paretoeffektiv løsning, men dessverre for deg har forskningen i andre land tydet på at det er tilfelle: http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=DAF/COMP/WP2(2014)1&docLanguage=En . Alltid like moro å sette deg på plass med forskning, så fortsett gjerne å argumentere med problemstillinger uten å sjekke om noen har forsket på det først.

 

Og forresten - om forskningen hadde vist at den paretoeffektive ordningen hadde vært å la butikkene kun ha åpen én dag i uka, så tviler jeg likevel på at du hadde vært for. Da hadde du endt opp med å argumentere mot deg selv.

 

 

Den må jeg ta en titt på. Hvordan kan de vite hvorvidt kundene har handlet mer eller mindre enn de ville ha gjort uten søndagsåpent? Om vi hadde vært vant til at lørdagen var en fridag og at søndagen var en arbeidsdag, så hadde jeg så klart ikke hatt noe problem med det.

 

Jeg har linket til den over. Det vet de fordi de har sjekket hva som skjedde da åpningstidene ble liberalisert i andre vestlige land. Jeg snakket for øvrig ikke om søndagsåpent og lørdagsstengt, men stengt både på lørdag og søndag. Det kunne vel vært en fin løsning for dere ikke-liberale om alle kjøpte like mye uansett? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du tror den ikke henger på greip fordi du er så opphengt i at alt skal være så «konsekvent»....

Bør ikke lover være konsekvente? Bør vi ha lover som forbyr ting kun basert på personlige preferanser og synsing, for det er jo det du faktisk argumenterer for her: "JEG, og mange ANDRE. synes det er greit.". Du argumenterer for å beholde et forbud kun fordi at DU synes søndagen er den beste dagen å ha fri på.

 

Forøvrig så skulle jeg nok sikkert klart å finne noen som vil forby onsdagsåpne butikker også, det kommer bare an på hvordan man formulerer seg. :)

Lenke til kommentar

Jødene vil da ha åpent på søndag og stengt på lørdag kan jeg tenke meg, mens muslimene nok helst vil ha stengt på Fredag og åpent på søndag. ;)

 

 

Ellers er det kanskje en eller annen kristen som tror på bibelen og derfor foretrekker lørdag fremfor den hedenske søndagstilbedelsen av solen.

 

The Roman emperor Constantine, a sun-worshiper, professed his conversion to Christianity, although his subsequent actions suggest that the “conversion” was more of a political move than a genuine change of heart. Constantine proclaimed himself Bishop of the Catholic Church and then enacted the first civil law regarding Sunday observance in A.D. 321.

 

"On the venerable day of the sun let the magistrate and people residing in cities rest, and let all workshops be closed. In the country however, persons engaged in agricultural work may freely and lawfully continue their pursuits; because it often happens that another day is not so suitable for grain growing or for vine planting; lest by neglecting the proper moment for such operations the bounty of heaven should be lost." [1]

Note that Constantine’s law did not mention Sabbath but referred to it as “the venerable day of the sun"

http://en.wikipedia.org/wiki/Sabbath Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hysj nå på deg skatteflykting, du må ikke tenke på hva andre mennesker har lyst til. Søndag er hviledagen, sånn har det alltid vært og sånn skal det tydeligvis alltid også være. Må ikke begynne å stille spørsmål om slike ting vøtt.  ;)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...