Gå til innhold

Hvorfor bruker vi så mye tid i den offentlige debatten på homofili?

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Fordi jeg er homofil ...?

Da håper eg du har det bra med deg sjølv og lever lykkelig som homofil.

Men for meg er ikkje ett menneskes seksualitet noe viktig punkt. Oppfører folk seg skikkelig mot meg oppfører eg meg skikkelig tilbake. Om en person er homofil eller ikkje interessere meg ikkje. Eg kjenner homofile som eg synest er veldig hyggelige folk, og eg kjenner heterofile som eg synest er drittsekker. Og vice versa :)

Og eg legger meg uansett ikkje opp i kordan andre mennesker velger å leve livet sitt.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hva tror dere er grunnen til at vi bruker så mye tid på homofili, som i dag blir akseptert? Mens lignende og viktigere tema blir ignorert?

Man legger vel mest merke til det man er opptatt av selv.

Ofte de som er homofile selv som går sterkest ut mot homofili

De gjør det ofte for å sjule at de er det selv. Hvis man ikke har noe fokus på det, og viser toleranse for det, kan det fort bli slike tilstander man ser i Russland:

http://www.dagbladet.no/2014/02/05/nyheter/vold_mot_homofile/russland/human_rights_watch/31650754/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er OT, men måtte bare gi noen kommentarer.

Oppfører folk seg skikkelig mot meg oppfører eg meg skikkelig tilbake.

Er det ikke slitsomt å skifte sinnsstemning ettersom hvordan andre oppfører seg mot deg?

Når andre oppfører seg dårlig mot deg, så gir du dem bare som fortjent når du er likedan tilbake? Da er det vel også fortjent når du er god mot andre? Kan vi egentlig si en handling er god når den uansett er fortjent? Kanskje det, men det som er sikkert, er at en slik handling ikke er motivert av nestekjærlighet. Den kommer nemlig ut fra det som bor i deg, ikke det som bor i andre.

Gode mennesker forsøker å være gode også mot slemme mennesker. Slike handlinger er vanskelige, men høster desto større anerkjennelse.

Og eg legger meg uansett ikkje opp i kordan andre mennesker velger å leve livet sitt.

Det gjør du nok, og har rett til, dersom andres livsførsel griper inn i ditt liv på en uønsket måte.

Lenke til kommentar

Dette er OT, men måtte bare gi noen kommentarer.

Oppfører folk seg skikkelig mot meg oppfører eg meg skikkelig tilbake.

Er det ikke slitsomt å skifte sinnsstemning ettersom hvordan andre oppfører seg mot deg?

Når andre oppfører seg dårlig mot deg, så gir du dem bare som fortjent når du er likedan tilbake? Da er det vel også fortjent når du er god mot andre? Kan vi egentlig si en handling er god når den uansett er fortjent? Kanskje det, men det som er sikkert, er at en slik handling ikke er motivert av nestekjærlighet. Den kommer nemlig ut fra det som bor i deg, ikke det som bor i andre.

Gode mennesker forsøker å være gode også mot slemme mennesker. Slike handlinger er vanskelige, men høster desto større anerkjennelse.

Det gjør du nok, og har rett til, dersom andres livsførsel griper inn i ditt liv på en uønsket måte.

Det var da ikkje måte på til usaklig reaksjon heller  :roll:

Endret av Dragavon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva tror dere er grunnen til at vi bruker så mye tid på homofili, som i dag blir akseptert? Mens lignende og viktigere tema blir ignorert?

De gjør det ofte for å sjule at de er det selv. Hvis man ikke har noe fokus på det, og viser toleranse for det, kan det fort bli slike tilstander man ser i Russland:

http://www.dagbladet.no/2014/02/05/nyheter/vold_mot_homofile/russland/human_rights_watch/31650754/

Er dette egentlig bevist? Har inntrykk av at dette først og fremst er en påstand som brukes for å ramme de som ikke liker homofile.

Lenke til kommentar

Er dette egentlig bevist? Har inntrykk av at dette først og fremst er en påstand som brukes for å ramme de som ikke liker homofile.

Du mener påstanden fra Lukas om at "Ofte de som er homofile selv som går sterkest ut mot homofili"? Det er et kjent psykologisk fenomen, men det kan ikke brukes som bevis, bare for å vise en tendens. Et ferskt eksempel er den svenske idrettsutøveren som gikk hardt ut med dopanklager mot sine konkurrenter, så avlegger han positiv prøve selv. Pastoren som snakker varmt om familieverdier, viser seg å være notorisk utro. FrP-eren fra Stavanger som gikk inn for å kastrere overgripere, ble selv avslørt som overgriper. Fellesnevneren er at man er kompromissløs og fanatisk i sin fordømmelse av andre.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener påstanden fra Lukas om at "Ofte de som er homofile selv som går sterkest ut mot homofili"? Det er et kjent psykologisk fenomen, men det kan ikke brukes som bevis, bare for å vise en tendens. Et ferskt eksempel er den svenske idrettsutøveren som gikk hardt ut med dopanklager mot sine konkurrenter, så avlegger han positiv prøve selv. Pastoren som snakker varmt om familieverdier, viser seg å være notorisk utro. FrP-eren fra Stavanger som gikk inn for å kastrere overgripere, ble selv avslørt som overgriper. Fellesnevneren er at man er kompromissløs og fanatisk i sin fordømmelse av andre.

At noen vil fordømme noe for å dekke over at det gjelder dem selv tviler jeg ikke på, men jeg har til gode å se dokumentasjon på at det er noen slik tendens utover enkelttilfellene. 

Lenke til kommentar

Her er i hvert fall en studie fra 2012: Is Some Homophobia Self-phobia?

Så er det jo bare dekkende for en liten andel av homofobi. Og dessuten er jeg enig i din vurdering av slike utsagn. Å latterliggjøre homofober ved å si at homofobi skyldes latent homofili, er også å latterliggjøre et menneskes indre konflikter. I dette tilfellet virker det jo mot sin hensikt fordi disse indre konfliktene er påført dette mennesket av et homofobt samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ta en titt her på at det i mange tilfeller stemmer:

http://forskning.no/psykologi-seksualitet/2012/04/homofile-homohatere

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som vi alle vet er homofili noe som bunner i deres tanker eller en forskjell i hjernen. Det samme gjelder f.eks. psykiske sykdommer

Dette er ikke en gyldig sammenligning. Homofili er ikke bare noe i hjernen, men mye tyder på at det er flere faktorer, deriblant gener.

Psykiske sykdommer er nettopp sykdommmer og negative for personen, og de kan behandles. Homofili er ikke en sykdom og ikke negativ for personen (i seg selv), og kan ikke behandles.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En annen ting jeg også funderer på er hvorfor homofili ses på som så veldig unaturlig? Det finnes da god dokumentasjon på at homofili er ganske utbredt i dyreriket også for arter andre enn homo sapiens. Hva er kvalifikasjonen for at noe skal være "naturlig"?

Lenke til kommentar

Om det er naturlig eller normalt eller ikke er ikke egentlig relevant. Sykdom og død er naturlig og normalt, men er det ønskelig av den grunn?

Samfunnsmessig så er død, om kanskje ikke ønskelig, i hvert fall nødvendig. Med mindre fødselsraten var tilstrekkelig lav. Det som er greia med homofili er at det ikke er noen påviselig skade gjort mot seg selv eller andre ved å være homofil. Det er tilfellet ved sykdom og død. På bakgrunn av det ser jeg ingen grunn til at de som ikke er homofile skal legge seg opp i hva homofile bedriver. Det at noe kanskje ikke er ønskelig betyr ikke at det er uønsket, hvis du skjønner hva jeg mener. Det kan være nøytralt, slik som mitt syn på homofili er. En homofil person gjør ikke seg selv eller andre noen skade ved å være homofil, og derfor så har ikke jeg noe ønske eller grunn til å legge meg borti det, og synes heller ikke at andre som tilfeldigvis ikke liker denne livsstilen skal kunne begrense den på bakgrunn av sin personlige mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...