Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til å få to pc'er på nett.

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Føler jeg har lett overalt på nettet og forumet uten å finne noe svar eller få ting til å virke. Håper noen gidder å hjelpe meg her?

Har hatt bredbånd fra NGT en stund med èn pc tilkoblet, men skal nå koble enda en pc til internett. I kjeller er inntak fra NGT, router og switch, samt to RJ45 kontakter som er kablet til hver sin RJ45 kontakt i 1. og 2. etasje der pc'ene står. Mellom kontaktene er kabelen "rett".

Når jeg så kobler dette sammen slik:

NGT

||

Router

||

Switch

|| ||

Pc1 Pc2

får jeg ikke kontakt med nettet. Har jeg gjort noe galt? Må jeg bruke krysset kabel noe sted? Og hvilke av de 4 parene i Cat5 kabelen skal i så fall krysses?

Vil jeg med denne oppkoblingen kunne nå ut på nettet med begge pc'ene og også kunne dele filer mellom dem? Hvilken annen måte kan dette evt løses på?

Håper dere kan hjelpe.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har koblet min ADSL-forbindelse fra NGT på samme måte og da funker begge PCene. Det kan se ut som om problemet er kabelbrudd, evt. dårlig kontakt. Du nevner at kablene fra switchen er koblet til to kontakter. Kan det være at disse kontaktene er koblet feil? Har du prøvd å få kontakt med nettet når du bare bruker én PC med samme oppsett? Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...