Gå til innhold

Har CRT-skjermer 32bits farger ?

karl hungus

Anbefalte innlegg

Oppdaget nettopp at LCD-skjermer i beste fall har 24bits farger, i mange fall trikser og mikser de med 18bits.

Mener jeg kan velge 32bits farger i windows-menyen min, ergo har vel CRT-skjermen min 32bits farger ??

Jeg skal drive en del bildemanipulering og greier på den nye skjermen min, så hvis LCD har mindre farger kan det bare være.(når jeg tenker meg om tror jeg min Ixus 400 har 24bits bilder, men jeg lurer fortsatt på om CRT-skjermer har flere farger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det vanlige på LCD-er er 24bit ja. Men på de aller fleste skjermkort så vil 24bit og 32bit bety akkurat like mange farger. (16777216 farger). I 32bit så har man 8 ekstra bits som kalles alpha-channel eller noe. Sikkert mange andre som kan forklare nøyaktig hva det er, men det har med gjennomsiktighet å gjøre etter det jeg har forstått.

Dvs. at det mest sansynlig vil funke helt perfekt å bruke 32bits farger på en 24bit LCD-skjerm.

Lenke til kommentar

Alpha-kanalen (de øverste 8 bitene) brukes bare ved 'overlay' funskjoner, dvs når en pixel overskriver en annen, den er ikke en del av det ferdige bildet. Altså hvor mye av fargen under som skal vise igjennom den øverste. Resultatet av en overlay er stort sett 32 bits 'argb' hvor alpa kanalen er 255 (solid)

Det er pr i dag bare Matrox Prahelia-kortene som støtter 'ekte' 32 bits farger i hardware (12+10+10 bits RGB), men dvi standarden er 24 bits, så det blir uansett samplet ned før det når skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...