TC123 Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Jeg har en liten gang på om lag underkant av 4m2 Det jeg har tenkt å gjøre med denne er følgende: 1. Flislagt gulv med varmekabler 2. Montere 3 - 4 downlights i tak 3. Fikse/male vegger. 4. Nye lister (eventuelt, hvis behov) Spørsmål 1, hvor er er det smartest å starte? Jeg ville tro at kanskje veggene er det første, dermed tak og så gulv til slutt, høres det ut som en smart prioritering? I forhold til veggene så dukker da spørsmål 2 opp, pr dags dato ser det ut som om det er noe "strie" løsning med struktur på veggene, jeg ønsker å ha noe helt glatt uten struktur i en lys gråfarge eller noe i den dur, og jeg lurer da på om jeg skal velge tapet eller panel? Jeg har googlet litt rundt og tapet virket som mye jobb for å få det bra, men hvis jeg velger panel så er jeg redd for at dette kanskje bygger for mye ut slik at den lille gangen blir enda mindre... Bilde3 viser den styggeste veggen i gangen Lenke til kommentar
War Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Smartpanel fåes vel i 6mm men 12mm er det mest av. Problemet med det er at alle dørene blir litt inn og foringene burde byttes ut før nye lister. Det er ikke store summen. Glassfiberstrie-opplegget som er der nå er vel det mist fine man kan ha på en vegg. Gvor høyt er det på veggflaten? Smartpanel må spesialbestilles om det er over normalen. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Alternativet til smartpanel blir vel å helsparkle hele dritten. Kan ta sin tid hvis man ikke har gjort det før.. Lenke til kommentar
War Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 vil tippe helsparkling vil kreve 4-6 nedpussinger 5-6dagers arbeid. Koster vel 3k med smartpanel. 25-30meter lister også/ hjørnelister i hjørnene. Har gjort beggedeler i gang. Dørene blir ikke noe problem her, mener alle er høye eller går utover Lenke til kommentar
Oter Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 om du skal gjøre noe annet en og male veggene,så må det elektriske rives,og da kan du jo like gjerne rive platene som strien er på,da bygger jo ikke panel noe mere,+ at du får lagt det elektriske skjult. ang downlights i tak,så er det lesttest og lekte ned med 48x48 og bruke lavtbyggende led spottere. hvor mye kan du bygge opp på gulvet sånn det er nå da?før du må flytte opp døråpningen,skal du ha fliser og varmekabel,så må varmekabelen støpes ned med avrettningsmasse Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 I stedet for å helsparkle så kan du bruke noe som heter "renoveringsduk" Søk på biltema på det. Du får kjøpt det på bl.a coop obs bygg også men til over dobbel pris. Jeg skulle stenge en vegg i leiligheten jeg leier ut og prøvde biltema sin. Funka snus og det ble en helt glatt, fin vegg. Lenke til kommentar
TC123 Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 Smartpanel fåes vel i 6mm men 12mm er det mest av. Problemet med det er at alle dørene blir litt inn og foringene burde byttes ut før nye lister. Det er ikke store summen. Glassfiberstrie-opplegget som er der nå er vel det mist fine man kan ha på en vegg. Gvor høyt er det på veggflaten? Smartpanel må spesialbestilles om det er over normalen. Jepp, strie er absolutt ikke noe pent, det er derfor jeg ønsker å gjøre noe med det. Det er ca 2,58 meter fra gulv til tak Tom Lenke til kommentar
TC123 Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 om du skal gjøre noe annet en og male veggene,så må det elektriske rives,og da kan du jo like gjerne rive platene som strien er på,da bygger jo ikke panel noe mere,+ at du får lagt det elektriske skjult. ang downlights i tak,så er det lesttest og lekte ned med 48x48 og bruke lavtbyggende led spottere. hvor mye kan du bygge opp på gulvet sånn det er nå da?før du må flytte opp døråpningen,skal du ha fliser og varmekabel,så må varmekabelen støpes ned med avrettningsmasse Fra gulv til list på utgangsdør er det ca 3 cm, til de andre rommene er det 2 cm, holder det? Lenke til kommentar
TC123 Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 I stedet for å helsparkle så kan du bruke noe som heter "renoveringsduk" Søk på biltema på det. Du får kjøpt det på bl.a coop obs bygg også men til over dobbel pris. Jeg skulle stenge en vegg i leiligheten jeg leier ut og prøvde biltema sin. Funka snus og det ble en helt glatt, fin vegg. Vil veggen da bli helt fin med en slik duk? Selv med strie under, eller må jeg pusse ned og sparkle først? Lenke til kommentar
TC123 Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 I forhold til hvor jeg bør starte, er veggene riktig sted å starte? Før jeg tar tak og gulv, eller bør jeg prioritere annerledes? Lenke til kommentar
Oter Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 om du skal gjøre noe annet en og male veggene,så må det elektriske rives,og da kan du jo like gjerne rive platene som strien er på,da bygger jo ikke panel noe mere,+ at du får lagt det elektriske skjult. ang downlights i tak,så er det lesttest og lekte ned med 48x48 og bruke lavtbyggende led spottere. hvor mye kan du bygge opp på gulvet sånn det er nå da?før du må flytte opp døråpningen,skal du ha fliser og varmekabel,så må varmekabelen støpes ned med avrettningsmasse Fra gulv til list på utgangsdør er det ca 3 cm, til de andre rommene er det 2 cm, holder det? bare flis/fliselim blir vel fort 1,5cm,så må du støpe ned kablene Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 I stedet for å helsparkle så kan du bruke noe som heter "renoveringsduk" Søk på biltema på det. Du får kjøpt det på bl.a coop obs bygg også men til over dobbel pris. Jeg skulle stenge en vegg i leiligheten jeg leier ut og prøvde biltema sin. Funka snus og det ble en helt glatt, fin vegg. Vil veggen da bli helt fin med en slik duk? Selv med strie under, eller må jeg pusse ned og sparkle først? Vi så skjøtene på tapeten (satt bare opp 2 lengder) Men etter maling så ble veggen helt fin og jeg grovsparklet bare på gipsplata jeg satt under. Neste på lista er gangen min også, og jeg skal legge dette oppå strie for å få veggen helt glatt. Dette skal være et alternativ til helsparkling som er lettere. På Coop bygg her så var det faktisk en utstilling hvor de hadde lagt dette oppå strie og det var helt glatt og fint. Aner ikke om det er et nyere produkt men funket hvertfall meget bra hos meg Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Lavtbyggende varmekabler: http://devi.danfoss.com/Norway/Professional/Products/Postings+Indoor+Solutions/Thin+floors.htm Lenke til kommentar
DidrikLL Skrevet 5. april 2015 Del Skrevet 5. april 2015 Hei. spørsmålet er vell hvor ordentlig du skal gjøre det? For å gjøre det helt ordentlig burde du rive veggene å få lagt det elektriske sjult, da du vil få problemer med det om du skal plate rett utenpå det gamle. alternativt så kan du rive det elektriske, og legge det opp på nytt. å helsparkle veggen, krever at bakgrunnen er av dødt materiale eks. gips/betong/Smartboard, ellers vil det sprekke opp, pga bevegelsen i treverk. hvis du vil ha en helt slett overflate, så kan du montere gips, og sparkle/pusse den selv. https://coop.no/tips-og-rad/gjor-det-selv-tips/tips-og-rad---sparkle-skjoter/ denne kan du male i den fargen du ønsker. panel plater er også ett godt alternativ, den er lett å montere selv, og gir en fin overflate finish. denne får du med flere forkjellige skjøte mønster. den leveres ferdig malt og umalt (ferdig malt er stort sett hvit) Dersom du ønsker å bruke tapet, så må den gamle strien skrapes helt vekk, eller så må du montere sponplater og tapetsere på den. vil fraråde deg det, da det er som du sier, mye arbeid. Når det gjelder varmekabler, så må disse støpes ned, dersom du skal flise. det ser ut som 3 av dørene åpnes ut over fra gangen, så disse vil jo ikke slå ani støpen, og den siste døren står soppas høyt, at den vil nok ikke bli ett problem heller. de sier at støpen kun trenger å dekke varmekablene. så da vil den bygge ca 1-1,5 cm. flise limen bygger ca 2 mm og gulv flis ca 8 mm(dette varierer) for å få en fin overgangen til dør terskelen, så kan du legge fks en alliminiums list fraflisen over til terskelen, det finnes forkjellige varianter her, du finner dem på en byggevare forhandler. Fiber armert flytemasse, er vell det enkleste alternativet når det gjelder å støpe.http://megaflis.no/megaplan-20kg.html det fineste og enkleste er å rive listene, slik at du får flisen under dem. du kan jo prøve å ta de fint av og slå de på igjen når du er ferdig downlights i taket: dette krever jo at du legger inn spotte kasser i taket, og da må det rives, de bygger ca 15 cm. eller, så kan du som nevnt i en annen post her, lekte ned med 48x48 aka 2x2 og ligge inn lavtbyggende spottekasser og spotter(disse spottene er noe dyrere en vanlige spotter) dersom du ønsker å ungå mye jobb her, så kan du jo alltid bare ha en lampe :-) (man bruker spotte kasser for å beskytte den brennbare matterialen i taket mot varme) hvilken rekkefølge: jeg ville begynt med å legge varmekabler også støpe, om du skal male, så gjør det ikke noe om du griser litt på betongen, så lenge du skraper av malings flekker som bygger mye før du skal flise. så ville jeg gjort det som du velger å gjøre i taket og deretter veggene. videre villejeg fliset og listet til slutt. håper dettevar til hjelp, og ikke ble for rotete. still gjerne spørsmål. Lenke til kommentar
TC123 Skrevet 8. september 2015 Forfatter Del Skrevet 8. september 2015 Da ble det til slutt ferdig og er rimelig fornøyd med resultatet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå