henkol Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Hei (Usikker på om dette er riktig sted å spørre om dette.) Men jeg driver med et prosjekt som krever at jeg må sveise sammen noen aluminiums deler. (som dette her) dette er ikke mine bilder. Men det ser veldig likt ut. Jeg har ikke den aluminiums delen hvor motoren skal festes ennå men jeg har det andre. Og jeg har sett at noen festen denne delen ved å ha skru fester og slikt men dette er noe jeg ikke har tilgang til. Også vi har en helt vanlig sveise maskin hjemme, men ikke en MIG. Så det jeg lurte på da var om dette er mulig: (video) Her bruker de en propan flaske og en type aluminiums pinne av noe slag. Det jeg lurer på, vil mine deler være for tykke for propanflasken til å klare å varme opp? Og hvis dette ser ut til å være mulig, hvor får man tak i dette i Norge? Hvis noen har en smule peiling så hjelper det Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 De sveiser ikke i den videoen, de lodder. De pinnene de bruker fungerer som loddetinn. Det er vanskelig å få det varmt nok til at det fester seg uten at det du skal lodde sammen smelter. Aluminium gir lite forvarsel før det er for sent. Det er også mulig at akslingen blir myk av å varmes opp, så kanske du heller burde lage en brakett som skrus rundt akslingen? Lenke til kommentar
henkol Skrevet 29. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2015 De sveiser ikke i den videoen, de lodder. De pinnene de bruker fungerer som loddetinn. Det er vanskelig å få det varmt nok til at det fester seg uten at det du skal lodde sammen smelter. Aluminium gir lite forvarsel før det er for sent. Det er også mulig at akslingen blir myk av å varmes opp, så kanske du heller burde lage en brakett som skrus rundt akslingen? ok, men f.eks her så har han loddet eller sveiset de sammen. Og jeg tror dette er det beste for meg. Har du peiling på hva slikt utstyr heter, altså de pinnene som brukes til loddingen? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Da ser det ut som det ikke er noe problem med mykning av materialet. Jeg brukte loddestaver fra disse folka her: http://durafix.com/index.html Lenke til kommentar
henkol Skrevet 29. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2015 Da ser det ut som det ikke er noe problem med mykning av materialet. Jeg brukte loddestaver fra disse folka her: http://durafix.com/index.html Takk, ser ut til å kanskje være bedre å bestille fra denne siden: http://haugesundintec.no/?page_id=182 og en ting til, kan jeg bruke en helt vanlig propan flakse? eller krever det noe kraftigere? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Aha bedre å handle i Norge hvis mulig Jeg brukte en vanlig propanflaske, men det virket som det var helt på grensen og at man heller skulle hatt en mye bredere/større flamme. Aluminium leder varme rimelig voldsomt så man må varme mye på en gang. Kankskje man kan bruke en skibrenner eller noe lignende? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå