Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får for mye i lønn hver mnd? Hjelp

Timotyd

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en case på jobben som jeg lurte på hva jeg skal gjøre med.

Teamet mottar faste vakter fra 10-18, mens resten jobber annen hver uke helg og dag. 8-16 og 15-23.

Men begge team får turninustillegg 25% etter 16.00. 100% søndag.

Vi har fast lønn, men får ikke noe ub i tillegg til turnustillegget.

Dette har vi hatt i 5 år nå. Tok dette opp tilfeldigvis med teamleder forrige måned fikk beskjed om at egentlig er det ikke riktig at vi skal få turnustillegget siden vi jobber faste vakter, men at det var greit for han samt daglir leder, men at jeg ikke burde stille det spørsmålet til lønningskontoret fordi da hadde jeg fått et nei.

Har også fått det skriftlig at det er greit at vi får de tillegget, og at hvis de fant ut av det var det værste som kunne skje at vi bare ikke fikk det fremover da jeg nevnte eventuelle krav om tilbakebetaling.

Ville dere bare latt det gå da? Er ikke store summen for meg da jeg jobber noen dager i uken, men enkelte jobber fast 15-23 og dermed utgjør den summen veldig mye for dem.. Og eventuelt krav om tilbakebetaling vil jo bli høyt for dem, og tror ikke stemningen hadde blitt så bra om jeg nevner det for de.

Endret av Timotyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan ikkje sjå at dette er eit problem? Du leverer timelister og arbeidsgiver rekner ut kva du skal ha betalt. Du har også fått klarheit i at det ikkje er snakk om ein feilutbetaling du har fått bekrefta dette frå daglig leder.

Når du har hatt dette tillegget i 5 år så kjem du også opp i ein situasjon der du kan argumentere for at du har hevd på å at dette tillegget er ein del av lønna, då kan ikkje arbeidsgiver berre slutte å betale ut tillegget fordi dei ombestemmer seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg kan ikkje sjå at dette er eit problem? Du leverer timelister og arbeidsgiver rekner ut kva du skal ha betalt. Du har også fått klarheit i at det ikkje er snakk om ein feilutbetaling du har fått bekrefta dette frå daglig leder.

Når du har hatt dette tillegget i 5 år så kjem du også opp i ein situasjon der du kan argumentere for at du har hevd på å at dette tillegget er ein del av lønna, då kan ikkje arbeidsgiver berre slutte å betale ut tillegget fordi dei ombestemmer seg.

Takk for svar!

Tenkte det samme jeg også, men kom over denne:

http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1745574/tittel/for-mye-loenn-utbetalt-over-2-aar-trekk-i-loenn

Lenke til kommentar

Sjølv om arbeidsgiver ikkje har formell adgang til å trekke i lønn så hindrer ikkje dette enkelte frå å prøve seg likevell. Dersom arbeidstakarane samtykker så er det uansett ikkje noke problem.

Etter som eg forstår saka så skal det mykje til at arbeidsgiver kan vinne fram med eit krav om tilbakebetaling i ein slik situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...