Gå til innhold

Berghof


Delvis

Anbefalte innlegg

Først må jeg si, at det er en skam at britene bombet i stykker Berghof. 

 

I 1942, ble Hitler så opptatt med østfronten at Eva Braun var mye alene på Berghof, men hadde visst besøk av en del venninder og famile.

Mitt spørsmål er: Kan det tenkes at det var noen dager(eventuelt helst flere på rad), der Berghof sto helt tomt sommeren 1942? Altså helt forlatt, uten vakter eller noe? 
Da fortrinnsvis pene dager, om de kan ha dradd bort pga det eller noe. Eller var det sånn at noen konstant var der og holdt stedet under oppsikt?
Om det kan ha forekommet, regner jeg ikke med at noen kan si eksakt hvilke datoer det kan ha stått tomt(men vil være av svært stor interesse om noen kan det).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står på Wiki at SS satte fyr på Berghof en måned etter at det ble bombet (skadet i bombing), så SS hadde tydeligvis noe å skjule. Og etter det igjen var det fortsatt et skjelett av Berghof som ble stående til tidlig utpå 50-tallet.

 

Det sykeste er at jeg antagelig har klart å finne ut noe - det eksisterer noe som heter Luxemburger Tagebuch, der det står at Hitler amusierer seg (morer seg!) på østfronten, og da finner Eva Braun ut at hun skal reise mot vest. (Hun kjeder seg voldsomt sommeren 1942, Bah, hvor hun kjeder seg.)

Boka selges her: http://www.amazon.de/Luxemburger-Tagebuch-Eva-Braun/dp/9995975149

 

Med forbehold om at boka ikke er en ren satire, står det altså at hun ankommer Luxemburg stasjon 23. juli 1942.

 

Men jeg tror det er rimelig at Berghof fortsatt var befolket av tjenestepiker o.l.

Videre lå Albert Speers hus like i nærheten av Berghof, og det kan tenkes at Herr og Fru Speer holdt oppsyn med bygningen hele tida.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg regner med at det var bevoktet hele tiden. Dette var altså hjemmet hans, og det fungerte som et hovedkvarter. Et hovedkvarter har naturligvis mange sensitive dokument, og er sårbart for sabotasje og spionasje. Det hadde med andre ord vært idiotisk å ikke bevokte det hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...