Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solg bil, kjøper betaler ikke.

Olov

Anbefalte innlegg

Så lenge du har en signert korrekt kontrakt, garanti fra banken og vognkort del2 kan du trygt gi fra deg bilen.

Vel, det er en ting du glemmer her, og det er egenandelen kjøper skal betale. Man "bør" ikke levere fra seg bilen før den er betalt, enten det skal skje til selger (trådstarter), selgers bank, eller kjøpers bank (som i så fall betaler videre til selger og/eller selgers bank, alt ettersom hvor mye som blir igjen etter selgers lån er innfridd). Noen garanti fra kjøpers bank på at han kommer til å betale egenandelen får du neppe -med mindre han betaler den til dem først, og de bekrefter det. Nå har ikke jeg kjøpt så mange biler med pant i, men den gangen var i alle fall prosedyren at egenandelen ble betalt direkte til selger (merkeforhandler i mitt tilfelle) før bilen ble levert/hentet. Men der var det jo ikke noe gammelt lån som skulle innfris av den egenandelen...

"vanlig" prosedyre er mer i retning av kontrakt+omregistrering > betaling (eventuelt i flere deler, til og fra bank(er) og kjøper) > levering.

Enig i at beløp som ikke skal på lån betales ved overlevering, men man kan ikke kreve full betaling fra bank før overlevering, da vil det aldri mer bli solgt bruktbil med lån. Banken bør garantere for hele beløpet, eller man bør få resterende kontant ved overdragelse. Når jeg kjøper bruktbil med pant betaler jeg dog heller alle pengene til panthaver(typ Santander) så jeg er sikker på pant slettes, så kan de betale ut evt overskytende til selger. Det kjipeste man kan ende opp med må jo være en annens gjeld.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har solgt og kjøpt en del biler opp gjennom årene, men har aldri fått en bil utlevert før pengene var overlevert eller mottatt på konto hos selger, og heller ikke levert fra meg en bil før fullt oppgjør var mottatt hos meg. Selv om kjøper skal ha pant i  bilen, og dermed må ha den omregistrert på seg, ordner vi alle papirer i forkant, men bil og nøkler blir ikke overlevert før oppgjør er bekreftet.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
men man kan ikke kreve full betaling fra bank før overlevering, da vil det aldri mer bli solgt bruktbil med lån.

I bunn og grunn er vi omtrent helt enige, men akkurat det over vil jeg korrigere litt. Banken bryr seg ikke om når bilen blir fysisk overlevert til kjøper, det som er viktig for dem er omregistrering -det er det som er viktig for å kunne etablere salgspant i bilen, og når de bare har fått pantet i orden kan de tvangsinndrive bilen om kjøper misligholder lånet -selv om bilen av en eller annen grunn aldri har blitt overlevert, i et søkt tenkt tilfelle...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

men man kan ikke kreve full betaling fra bank før overlevering, da vil det aldri mer bli solgt bruktbil med lån.

I bunn og grunn er vi omtrent helt enige, men akkurat det over vil jeg korrigere litt. Banken bryr seg ikke om når bilen blir fysisk overlevert til kjøper, det som er viktig for dem er omregistrering -det er det som er viktig for å kunne etablere salgspant i bilen, og når de bare har fått pantet i orden kan de tvangsinndrive bilen om kjøper misligholder lånet -selv om bilen av en eller annen grunn aldri har blitt overlevert, i et søkt tenkt tilfelle...
Det er riktig, så man kan kjøre omregistrering på forhånd. Men i praksis forløper jo mange bilsalg mellom private på én dag, gjerne med tilreise. Da kan det bli litt vanskelig, da omregistrering tar noen dager.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Omregistrering tar da bare noen minutter, det ordnes mens man venter, forutsatt at man har alt i orden på forhånd. Og har en trafikkstasjon i nærheten....

Lenke til kommentar

Omregistrering tar da bare noen minutter, det ordnes mens man venter, forutsatt at man har alt i orden på forhånd. Og har en trafikkstasjon i nærheten....

Det blir mye forutsetninger, da begge må stille personlig på stasjonen i åpningstiden. Vil tro at et gjennomsnittlig privatsalg foregår på ettermiddag eller lørdag, og ofte har kjøper reist alt fra 10min til 5 timer, og vil gjerne kjøre den nye bilen hjem igjen..

Derfor, skriftlig bankgaranti eller cash.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det blir mye forutsetninger, da begge må stille personlig på stasjonen i åpningstiden. Vil tro at et gjennomsnittlig privatsalg foregår på ettermiddag eller lørdag, og ofte har kjøper reist alt fra 10min til 5 timer, og vil gjerne kjøre den nye bilen hjem igjen..

Så lenge dokumenter er korrekt utfylt (vognkortets del 2 eller salgsmelding) kan hvem som helst ordne dette, hverken kjøper eller selger MÅ være tilstede. Ny eier kan uansett ikke kjøre bilen før den er omregistrert og nytt vognkort er mottatt: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering/ny-eiers-ansvar

Lenke til kommentar

Ny eier kan uansett ikke kjøre bilen før den er omregistrert og nytt vognkort er mottatt: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Omregistrering/ny-eiers-ansvar

Den var ny for meg - ordner selvsagt forsikring klart på forhånd, men jeg kan ikke se at det er ulovlig å kjøre bilen før den er omregistrert - det er jo ikke verre enn at jeg "låner" bilen frem til omreg er gjennomført?

Så lenge dokumenter er korrekt utfylt (vognkortets del 2 eller salgsmelding) kan hvem som helst ordne dette, hverken kjøper eller selger MÅ være tilstede. 

Nei, men i praksis skal du jo ha signaturene på plass. Og de får du ikke før selger og kjøper møtes, kjøper har besiktiget bilen og pris er endelig avklart. Og da er det gjerne ettermiddag/kveld/lørdag/søndag.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den var ny for meg - ordner selvsagt forsikring klart på forhånd, men jeg kan ikke se at det er ulovlig å kjøre bilen før den er omregistrert - det er jo ikke verre enn at jeg "låner" bilen frem til omreg er gjennomført?

Dette har vært slik så lenge jeg kan huske, men det er ikke uvanlig å omgå denne regelen. Jeg finner ikke grunnlag for regelen i vegtrafikkloven, hvor dette reguleres i §17. Her står det at kjøretøyet skal være registrert, vognkortet skal være i kjøretøyet, og at eier skal forvisse seg om at den som bruker bilen fyller vilkårene (= har førerkort), men ingenting om at kjøretøyet må være registrert på ny eier før det tas i bruk.

Ble litt OT nå, ser jeg.

Lenke til kommentar

Tidligere var det helt kurant å kjøre bilen også før den var ferdig omregistrert..

Endringen skjedde en gang etter at de nye vognkortene kom.

Før i tiden var det til og med ofte lønnsomt å vente om man kjøpte bil sent på året.. Jeg har kjøpt bil i oktober-november noen ganger, da gjerne bil der omregistreringsavgiften synker på nyåret.

Da har jeg kjørt med den som vanlig, og betalt omregistrering rett over nyttår (ny og langt lavere sats)

Lenke til kommentar

Selv om mange avtaler blir gjennomført hver eneste dag og disse går helt bra selv om de er basert på sedvane og løse muntlige avtaler så betyr ikke det at man har noe særlig rettigheter de gangene det skjærer seg.

Joda,men har man signert kontrakt og kjøper ikke benekter overtakelse står man sterkt nok.
Lenke til kommentar

Selv om mange avtaler blir gjennomført hver eneste dag og disse går helt bra selv om de er basert på sedvane og løse muntlige avtaler så betyr ikke det at man har noe særlig rettigheter de gangene det skjærer seg.

Joda,men har man signert kontrakt og kjøper ikke benekter overtakelse står man sterkt nok.

Det hjelper i praksis lite dersom man må igjennom en rettssak for å få ordnet opp i saken, og kanskje er det heller ikke noe å hente hos "kjøper".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper i praksis lite dersom man må igjennom en rettssak for å få ordnet opp i saken, og kanskje er det heller ikke noe å hente hos "kjøper".

Jeg forutsetter som tidligere i tråden at man er oppegående nok til å få bekreftet finansiering fra bank, da er det noe å hente (hvis ikke hadde hen ikke fått lån), eller kontant v overlevering.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Tidligere var det helt kurant å kjøre bilen også før den var ferdig omregistrert..

Jeg har kjøpt og solgt biler lenge før de nye vognkortene kom, og det har aldri vært "lov" for ny eier å ta et kjøretøy i bruk før nytt vognkort var utstedt. Praksis er, og har alltid vært, litt annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt og solgt biler lenge før de nye vognkortene kom, og det har aldri vært "lov" for ny eier å ta et kjøretøy i bruk før nytt vognkort var utstedt. Praksis er, og har alltid vært, litt annerledes.

Så lenge forsikring var i orden og det ikke var begjæring var alt i orden, det var beskjeden jeg den gangen fikk av statens vegvesen.

Jeg fikk til og med godkjent tekniske endringer på trafikkstasjonen før bilen var omregistrert ordentlig til meg selv (fakturaen var ikke betalt)

I dag er det altså helt annerledes..

Det er jo også noen vesentlige endringer siden den gang, blant annet at man i dag kan betale omregistreringsavgiften med kort på trafikkstasjonen, tidligere måtte man vente på faktura.

Å kreve at man venter på fakturaen, betaler denne, får vognkort tilsendt og først da kan ta i bruk bilen blir rett og slett urimelig..

I dag som man kan ordne alt på få minutter er det noe helt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Då har vi fått diskutert vilken ordning ting bør skje vid bilsalg.. ;)

Men tilbake til problemet. Slutet gott alting gott, det var trots allt sånn at det hele var en missfortståelse mellom kjjøper og hans bank. Så nu har kjøper betalt inn egenandel.

Ser b.t.w at i checklista fra banken hans står ikke noe om egenandel med i lista av vad som trengs før banken betaler, så ser ut som banken hans har hjelpt til med rotet her..

Nå er det i vart fall over, men må bara si det at det er vel litt skremmende at i et jus-forum er det nesten ingen som syns signert salgskontrakt mellom privatpersoner har mya av verdi. De fleste ser ut at ha den attityden at hvis noen driter i å betale for seg så får selger skylle seg selv..

Jeg har funnet ut at sånn er det trots alt ikke. En relativ enkel løsning på et slikt forsøk til svindel er egeninkasso. Kan kanskje ta litt tid, men har man kontrakt så har man retten på sin side.

Der var noen som sa att dette var vanlig måte til svindel, jeg lurer på hvor mange som i sånt fall faktisk kommer unna med det? Tror de virkelig at selgern bare ska droppe saken?

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at sånn er det trots alt ikke. En relativ enkel løsning på et slikt forsøk til svindel er egeninkasso. Kan kanskje ta litt tid, men har man kontrakt så har man retten på sin side.

Der var noen som sa att dette var vanlig måte til svindel, jeg lurer på hvor mange som i sånt fall faktisk kommer unna med det? Tror de virkelig at selgern bare ska droppe saken?

Problemet er vel heller at folk som driver slik er det ofte ikke noe å hente hos - Det hjelper antagelig lite å bedrive egen-inkasso dersom selger ikke betaler/ønsker å betale.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er vel heller at folk som driver slik er det ofte ikke noe å hente hos - Det hjelper antagelig lite å bedrive egen-inkasso dersom selger ikke betaler/ønsker å betale.

Akkurat denne attityden som jeg mener. Som om det å bare droppe saken er bedre.

Egeninkasso hjelper i vart fall på noen punkter. Det første er at man forlenger tiden som saken kan behandlas. Upp til 10 år.

En annen ting er at den som prøvet å svindle får sannsynligvis mye vanskligere å få finansieringsbevis igjen så lenge han ikke betalt. Egeninkasso går også via forlikningsrådet med alt det betyr..

Om ikke annet så kanskje man i vart fall gjør det vanskligere for mer svindel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...