Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Solg bil, kjøper betaler ikke.

Olov

Anbefalte innlegg

Har akkurat solgt en bil med lån på.

Fikk se finanseiringsbevis av kjøper, ble fortalt att banken hans trengte kopi på eierskifte för de betalde ut penger, vi skrev standard salgskontrakt med spesifikasjon på att kjøper skulle betala direkte til min långiver slik at heftelser ble slettet.

Nå har ikke lånet blitt slettet, kjøper svarer ikke i telefon.

Jeg har fått kontakt med banken hans som stod for finansieringsbevis og de sier att de har snakket med kjøper, men de betaler ikke ut pengere ettersom kjøper ikke har betalt sin egenandel.

Så nu lurer jeg på hva som skjer. Hvis kjøper ikke betaler? Jeg ska ikke ha noe penger, det er kun lånet som ska betales av kjøper og kjøpers bank.

Har sett mange steder att heftelser følger bilen, men lånet står ju fortsatt i mitt navn, er det ikke jeg som får betalningskraven da? Bør jeg ta kontakt med advokat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Ta kontakt med politiet og så advokat, gjør ikke kjøper opp for seg så er det tyveri, og deretter advokatmat om kjøper har ødelagt noe under sin "låne" tid! 

Edit: denne burde kanskje legges under juss forumet.

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Min enkle sjel vil si at underslag og tyveri går ut på det samme, du tar noe som ikke tilhører deg. Underslag er bare et mer fancy ord for tyveri

Lenke til kommentar

Har desverre vart dum nog att levere fra meg bilen. Trodde i min naivitet att kontrakt och det jag fikk se av finansieringsbevis var greit nok. Spesiellt også ettersom jeg ikke ska ha noe penger, det er bare gjelden som ska slettes, så jeg trodde det var i begges intresse å få det gjort.

Trenger ikke høre hur dumt det var att levere fra meg bilen, vet det nå. (og også trist att det er den ærlige parten som oftest ska ses på som dum..)

Jeg kan ju velge å ikke betale mer på lånet. Det resulterer vel i at han ikke får ha bilen så lenge för banken kommer å tar den, men det betyr vel også att jeg får betalingsanmerkning og kanskje vanskligheter med framtida lån.. Kanskje like greit å laga rettsak så dette går ut over han litt også.

Har du levert fra deg bilen før betaling var i orden? Eller har du bilen fortsatt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ring politiet og snakk med de, eventuelt meld den stjålet. Send så en sms med dette til kjøper og vent på reaksjoner, skjer det ikke noe mer så er det jo bare å vente til politiet har behandlet saken og deretter send på advokater om politiet ikke løser saken. Hvis du mot all formodning fremdeles har en nøkkel er det jo bare å hente den. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har desverre vart dum nog att levere fra meg bilen. Trodde i min naivitet att kontrakt och det jag fikk se av finansieringsbevis var greit nok. Spesiellt også ettersom jeg ikke ska ha noe penger, det er bare gjelden som ska slettes, så jeg trodde det var i begges intresse å få det gjort.

Trenger ikke høre hur dumt det var att levere fra meg bilen, vet det nå. (og også trist att det er den ærlige parten som oftest ska ses på som dum..)

Jeg kan ju velge å ikke betale mer på lånet. Det resulterer vel i at han ikke får ha bilen så lenge för banken kommer å tar den, men det betyr vel også att jeg får betalingsanmerkning og kanskje vanskligheter med framtida lån.. Kanskje like greit å laga rettsak så dette går ut over han litt også.

Om du skal ha penger selv, eller kjøper skal dekke lån/gjeld, er moralen å aldri levere fra seg bilen før avtalt beløp er innfridd.

"Lage rettsak" er ikke så enkelt. Kontakt din långiver og informer om at lånet overdras til kjøper.

Lenke til kommentar

Jo, har lært det nu. Men vansklig moral i praksis då kjøpers bank ikke betaler ut penger før kopi på eierskifte blitt sent til dem.

Litt moment 22, ikke levere bilen før penger er overført men penger blir ikke overført før bilen er registrert over på kjøper..

Om du skal ha penger selv, eller kjøper skal dekke lån/gjeld, er moralen å aldri levere fra seg bilen før avtalt beløp er innfridd.

Lenke til kommentar

Søker jeg på dette med heftelser på bil så er det mange artikkler om dette med att heftelser følger bil.

Sånn skriver dagbladet: "Forbrukerrrådet er også her tydelige: Heftelser i bilen følger bilen, og ikke eieren. En kreditor med tinglyst pant i bilen, vil uansett hva selger måtte opplyse i kjøpsavtalen, kunne holde deg som eier ansvarlig for eventuell gjeld som hefter ved bilen."

Høres ju ut som att jeg bare kan drite i saken, og at ny eier er då den som får trøbbel med inkasso.

Lenke til kommentar

Ring politiet og snakk med de, eventuelt meld den stjålet. Send så en sms med dette til kjøper og vent på reaksjoner, skjer det ikke noe mer så er det jo bare å vente til politiet har behandlet saken og deretter send på advokater om politiet ikke løser saken. Hvis du mot all formodning fremdeles har en nøkkel er det jo bare å hente den. 

Dersom han har skrevet og levert salgsmelding er det ikke så enkelt, for da er ikke bilen hans lenger. - Det han står igjen med er vel da kontraktsbrudd, eller evt underslag av beløpet som skulle løst inn lånet. (Og nei, underslag er ikke det samme som tyveri, og straffes også mildere tror jeg.)

Dersom kjøper ikke betaler tror jeg dessverre sivilt søksmål er muligheten her, men det kan sikkert noe av kompetansen i juss-forumet svare på.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Sånn skriver dagbladet: "Forbrukerrrådet er også her tydelige: Heftelser i bilen følger bilen, og ikke eieren. En kreditor med tinglyst pant i bilen, vil uansett hva selger måtte opplyse i kjøpsavtalen, kunne holde deg som eier ansvarlig for eventuell gjeld som hefter ved bilen."

Høres ju ut som att jeg bare kan drite i saken, og at ny eier er då den som får trøbbel med inkasso.

Tror ikke det er så enkelt. - Lånet følger deg, mens sikkerheten (heftelsen) følger bilen.

Sikkerheten kommer jo bare til anvendelse dersom de ikke klarer å inndrive pengene fra deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Lån følger både bil og selger, banken kan selge bilen eller kreve pengene av deg. Å bare drite i dette er dermed en dårlig ide. Om du var villig til å selge for å få innfridd lånet får nok banken solgt for mindre enn lånet er på.

Ellers: Hvis det nå er slik at banken faktisk krever omregistrering (det slår meg som litt pussig, for det privatrettslige eierskapet reguleres ikke av hvem bilen er registrert på) kan du fortsatt løse dette greit: Du kan nekte å levere ut bilen før du har fått pengene. Det er selvfølgelig for sent nå, så nå må du vel gå veien om namsmannen om han ikke betaler.

For øvrig er det verken tyveri eller underslag (om du ikke bryr deg om forskjellen bør du ikke skrive på et jussforum) som er beskrevet her. I høyden er det bedrageri, men det krever mer enn bare manglende betaling. Han må da ha hatt til hensikt å ikke betale, og det er det ikke sikkert er tilfelle. Enn mindre er det sikkert at det kan bevises.

Lenke til kommentar

Har du levert fra deg bilen før betaling var i orden? Eller har du bilen fortsatt?

"Lage rettsak" er ikke så enkelt. Kontakt din långiver og informer om at lånet overdras til kjøper.

Ganske velkjent svindelmetode dette. Aldri gi fra deg noe før du har fått betaling. Det er bare kjeltringer der ute.

Nå vaser dere fryktelig. Det er helt normalt, og korrekt prosedyre, å gi fra seg bilen mot bankgaranti for innfrielse av lån/pant. Man beholder selv kontrakt og eierskifte/vognkort del 2, og leverer sistnevnte på biltilsynet. Dersom kjøper skal ha pant i bilen MÅ de ha omreg først, altså er det den naturlige/vanlige/forventede måten å gjøre det på at man leverer fra seg bilen, selv leverer omreg, og får penger/slettet lån etter noen dager.

Hvis kjøper(-s bank) gir deg penga uten at omreg er levert, hvordan kan han vite at du kommer til å levere omregistreringen? Og nei, du kan ikke sende den med kjøper - han kan bevisst velge å ikke levere den inn, så får du alle bomregninger og parkeringsbøter hjem til deg.

Så lenge du har en signert korrekt kontrakt, garanti fra banken og vognkort del2 kan du trygt gi fra deg bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers: Hvis det nå er slik at banken faktisk krever omregistrering (det slår meg som litt pussig, for det privatrettslige eierskapet reguleres ikke av hvem bilen er registrert på) 

Banken krever omreg i tilfeller hvor de skal ha pant i bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers: Hvis det nå er slik at banken faktisk krever omregistrering (det slår meg som litt pussig, for det privatrettslige eierskapet reguleres ikke av hvem bilen er registrert på)

OK, det er mulig. Da bør man i så fall ha garanti fra banken (og ikke bare fra kjøper) om at de betaler ut pengene når man omregistrerer.
Lenke til kommentar

OK, det er mulig. Da bør man i så fall ha garanti fra banken (og ikke bare fra kjøper) om at de betaler ut pengene når man omregistrerer.

Man bør definitivt få en bekreftelsesmail av en rådgiver fra bankens mail-domene ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man bør definitivt få en bekreftelsesmail av en rådgiver fra bankens mail-domene ja.

Tack Toth, nå føler jeg meg ikke like dum lenger.

Har idag fått svar på sms fra kjøper. Han sier det var en misførståelse mellom honom og hans bank, han trodde han skulle betale egenandel til banken, og at banken skulle betale hele kjøpesum for å slette heftelser.

Han sier at han ska få ordnet det idag eller imorgon. Har ikke hørt noe mer i løpet av dagen idag.. Håper på det beste. Ellers må jeg vel ta kontraktene å finne en advokat..

Lenke til kommentar
Så lenge du har en signert korrekt kontrakt, garanti fra banken og vognkort del2 kan du trygt gi fra deg bilen.

Vel, det er en ting du glemmer her, og det er egenandelen kjøper skal betale. Man "bør" ikke levere fra seg bilen før den er betalt, enten det skal skje til selger (trådstarter), selgers bank, eller kjøpers bank (som i så fall betaler videre til selger og/eller selgers bank, alt ettersom hvor mye som blir igjen etter selgers lån er innfridd). Noen garanti fra kjøpers bank på at han kommer til å betale egenandelen får du neppe -med mindre han betaler den til dem først, og de bekrefter det. Nå har ikke jeg kjøpt så mange biler med pant i, men den gangen var i alle fall prosedyren at egenandelen ble betalt direkte til selger (merkeforhandler i mitt tilfelle) før bilen ble levert/hentet. Men der var det jo ikke noe gammelt lån som skulle innfris av den egenandelen...

"vanlig" prosedyre er mer i retning av kontrakt+omregistrering > betaling (eventuelt i flere deler, til og fra bank(er) og kjøper) > levering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...