Gå til innhold

Har du kontroll?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg tenker på kontroll så er det ordet i seg selv ubrukelig, med mindre det er i kontekst av et objekt. Så hva er objektet til denne kontrollen som vi skal reflektere over? Kontroll over hva?

Feks

livet

deg selv

økonomien

fremtiden

lyster

andre

jobben

følelser

helse

alt mulig egenlig

sitter du med følelsen av å ha kontroll på livet generelt?

Lenke til kommentar

Kort sagt: nei. Det er, hvis man tenker over det, ytterst lite jeg selv personlig har full kontroll over. Det i hvert fall min mening.

Samme her. Tror det fleste har det slik viss de er ærlige.

Men hva er det med dette jaget etter kontroll som rir oss hele tiden? Er det feks medfødt?

eksempelvis sjefen din som spør om du har kontroll. Har du prøvd å svare nei noen gang?

Virker som om de fleste går rundt i en slags mild panikktilstand på leting etter kontoll over virkligheten rundt oss

Det å ikke ha kontroll er litt tabu virker det som, det er noe de fleste ikke liker å snakke om.

Må det være slik?

Lenke til kommentar

Virker som det er et stadig økende krav til vellykkethet i arbeidslivet, iallfall.

De ønsker personer som er på topp sosialt og mentalt.

Hvorfor har det blitt sånn? Tja... i vår tid virker det som de sosiale egenskapene og snakkingen utgjør halve jobben (minst) . Og så kommer selve jobboppgavene litt i bakgrunnen, nesten.

Det å ikke ha kontroll blir vel forbundet med å slite psykisk.

Lenke til kommentar

Mange yrker går rett og slett ut på å skape inntrykk av å gjøre en god jobb, ikke noe annet. Politiet gjorde her en god jobb inntil de var uheldige og ble avslørt som inkompetente etter Utøya (og en drøss påfølgende saker). 

Ingen av oss har kontroll. Det skal bare et hjerteinfarkt eller litt tarmkreft til før illusjonen av kontroll brister. At mange har en følelse av kontroll, er noe annet enn å ha kontroll.  

Jeg stoler ikke på folk som ikke sliter psykisk. Noe er galt med dem!

Lenke til kommentar

Mange yrker går rett og slett ut på å skape inntrykk av å gjøre en god jobb, ikke noe annet. Politiet gjorde her en god jobb inntil de var uheldige og ble avslørt som inkompetente etter Utøya (og en drøss påfølgende saker). 

Ingen av oss har kontroll. Det skal bare et hjerteinfarkt eller litt tarmkreft til før illusjonen av kontroll brister. At mange har en følelse av kontroll, er noe annet enn å ha kontroll.  

Jeg stoler ikke på folk som ikke sliter psykisk. Noe er galt med dem!

Folk som ikke sliter psykisk = mistenkelig umistenkelig!

Lenke til kommentar

Man har vel kontroll over endel men aldri alt. Jeg har som regel full kontroll over hvor jeg skal være når, men null kontroll over om jeg faktisk er der når jeg skal. Er så mange utenforliggende faktorer.

Men om man ikke har kontroll over seg selv (mentalt), så er det jo viktig å sjekke opp i da det kan være ganske alvorlig og ikke minst kan det jo gå utover andre, ref Air-Bus co-piloten....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har vi kontroll?

Hva er dine tanker om å ha kontoll?

nei!

Jeg tenker ikke på å skaffe meg noe som ikke finnes annet enn i fantasien

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...