Gå til innhold

Pilot, trygt yrke?


egen9

Anbefalte innlegg

Hei,

Nærmer meg nå den tiden hvor jeg må velge en utdanning, og bestemme

hva jeg skal gjøre resten av livet..Litt skummelt om dere lurte.
Tingen er, jeg har muligheten til å komme inn på nærmest hvilket studie

jeg skulle ønske. Det eneste jeg virkelig kan se meg gjøre hver dag, og faktisk

like å gjøre..er pilot. Det har vel egentlig vært en drøm fra jeg var 3-4 år gammel,

og så opp mot himmelen. Samtidig må jeg innrømme at det virker ikke som et veldig

godt valg akkurat nå, med tanke på hvordan situasjonen er i det yrket. Jeg måtte også

enten hat pådratt meg en ENORM studiegjeld, eller tatt opp R1 og fysikk. Ergo et friår,

med en del jobbing. (Har påbyggingsmatte fra før, så blir et greit hopp au, er s1+s2 bedre kanskje?)

 

Hvis ikke det blir det, vurderer jeg sammfunsøkonomi eller juss. Er det det bedre, eller retteresagt, tryggere å ta dette kanskje? Slipper å ta opp fag, og garantert å sitte igjen med en jobb, uten millioner i gjeld etterpå. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat er ferdig utdannet pilot, han fikk aldri jobb i et flyselskap og jobber som instruktør innenfor ett eller annet pilotrelatert.

Han drev lenge og vurderte å omskolere seg siden han ikke fikk jobb. Det er visstnok et veldig hardt marked der ute for nyutdannede piloter, hvis ikke du har masse loggede flytimer så får du nesten garantert ikke jobb om dagen.

Sånn internasjonalt så vet jeg at mange i USA jobber noen år i mindre flyselskap ødemarken i Canada for realtivt dårlig betaling og flyr mindre fly for å få opp flytimene.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Hei,

 

Nærmer meg nå den tiden hvor jeg må velge en utdanning, og bestemme

hva jeg skal gjøre resten av livet..Litt skummelt om dere lurte.

Tingen er, jeg har muligheten til å komme inn på nærmest hvilket studie

jeg skulle ønske. Det eneste jeg virkelig kan se meg gjøre hver dag, og faktisk

like å gjøre..er pilot. Det har vel egentlig vært en drøm fra jeg var 3-4 år gammel,

og så opp mot himmelen. Samtidig må jeg innrømme at det virker ikke som et veldig

godt valg akkurat nå, med tanke på hvordan situasjonen er i det yrket. Jeg måtte også

enten hat pådratt meg en ENORM studiegjeld, eller tatt opp R1 og fysikk. Ergo et friår,

med en del jobbing. (Har påbyggingsmatte fra før, så blir et greit hopp au, er s1+s2 bedre kanskje?)

 

Hvis ikke det blir det, vurderer jeg sammfunsøkonomi eller juss. Er det det bedre, eller retteresagt, tryggere å ta dette kanskje? Slipper å ta opp fag, og garantert å sitte igjen med en jobb, uten millioner i gjeld etterpå. Hva tenker dere?

Hvis du vil bli pilot, vil jeg sterkt anbefale å søke Forsvarets Flygeskole. Der får du betalt utdanning og garantert jobb i 12 år. De fleste vil også være enige i at flygningen man gjør i Forsvaret er litt mer variert og spennende enn som sivil flyger. I tillegg stiller du svært sterkt på det sivile markedet som følge av den erfaringen som flyger du har bygget opp i Forsvaret (om du ønsker, du kan fint, og oppfordres til å fortsette i Forsvaret etter plikttiden). :)

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som den hobby-futuristen jeg er så lurer jeg heller på hvor pilot-yrket vil være om 20-30 år, når flyene allerede i dag er mer eller mindre flydd av seg selv.

Lurer egentlig på det samme. Vil ikke flyyrket bli automatisert i den grad at man kun vil trenge en som kontrollerer at systemene fungerer slik de skal? Vil vel ikke kalle det en pilot da?

Lenke til kommentar

 

Som den hobby-futuristen jeg er så lurer jeg heller på hvor pilot-yrket vil være om 20-30 år, når flyene allerede i dag er mer eller mindre flydd av seg selv.

Lurer egentlig på det samme. Vil ikke flyyrket bli automatisert i den grad at man kun vil trenge en som kontrollerer at systemene fungerer slik de skal? Vil vel ikke kalle det en pilot da?

 

 

Det vil nok ikke forsvinne med det første, spesielt ikke når passasjerer skal ha noen til å stole på, selv om det er mer rasjonelt å stole på et automatisert fly fremfor en overtrøtt pilot med stort potensiale for mennesklig svikt.

 

Men ja. Vi kan si ganske sikkert at transport- og serviceyrker kommer til å forsvinne i nær fremtid, med mindre politikk står i veien for utviklingen.

Lenke til kommentar

Vil tru at dersom det kjem sjølvflygande fly innan rellativt kort tid så vil ein vell i all hovedsak ordne dette med å vidareutdanne dei erfarne pilotane til dataingeniørar eller liknande? I alle fall i den fyrste tida så rekner eg med at det blir krav om å ha ein flygekyndig teknikkar ombord i flyet sjølv om det flyg seg sjølv.

 

Så mest sannsynleg vil ein finne nye arbeidsoppgåver til pilotane dersom det kjem ny teknologi som gjer vanlige pilotar utdaterte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Som den hobby-futuristen jeg er så lurer jeg heller på hvor pilot-yrket vil være om 20-30 år, når flyene allerede i dag er mer eller mindre flydd av seg selv.

 

Lurer egentlig på det samme. Vil ikke flyyrket bli automatisert i den grad at man kun vil trenge en som kontrollerer at systemene fungerer slik de skal? Vil vel ikke kalle det en pilot da?

 

Det vil nok ikke forsvinne med det første, spesielt ikke når passasjerer skal ha noen til å stole på, selv om det er mer rasjonelt å stole på et automatisert fly fremfor en overtrøtt pilot med stort potensiale for mennesklig svikt.

 

Men ja. Vi kan si ganske sikkert at transport- og serviceyrker kommer til å forsvinne i nær fremtid, med mindre politikk står i veien for utviklingen.

Post og slikt er jo en stor del av arbeidsmarkedet og om passasjerfly går over til automatisering kan de trappe ned til en pilot tekniker/engineer som igjen reduserer markedet kraftig. En ting er sikkert, gulltiden til den jobben er over for lengst:)

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Nærmer meg nå den tiden hvor jeg må velge en utdanning, og bestemme

hva jeg skal gjøre resten av livet..Litt skummelt om dere lurte.

Tingen er, jeg har muligheten til å komme inn på nærmest hvilket studie

jeg skulle ønske. Det eneste jeg virkelig kan se meg gjøre hver dag, og faktisk

like å gjøre..er pilot. Det har vel egentlig vært en drøm fra jeg var 3-4 år gammel,

og så opp mot himmelen. Samtidig må jeg innrømme at det virker ikke som et veldig

godt valg akkurat nå, med tanke på hvordan situasjonen er i det yrket. Jeg måtte også

enten hat pådratt meg en ENORM studiegjeld, eller tatt opp R1 og fysikk. Ergo et friår,

med en del jobbing. (Har påbyggingsmatte fra før, så blir et greit hopp au, er s1+s2 bedre kanskje?)

 

Hvis ikke det blir det, vurderer jeg sammfunsøkonomi eller juss. Er det det bedre, eller retteresagt, tryggere å ta dette kanskje? Slipper å ta opp fag, og garantert å sitte igjen med en jobb, uten millioner i gjeld etterpå. Hva tenker dere?

Hvis du vil bli pilot, vil jeg sterkt anbefale å søke Forsvarets Flygeskole. Der får du betalt utdanning og garantert jobb i 12 år. De fleste vil også være enige i at flygningen man gjør i Forsvaret er litt mer variert og spennende enn som sivil flyger. I tillegg stiller du svært sterkt på det sivile markedet som følge av den erfaringen som flyger du har bygget opp i Forsvaret (om du ønsker, du kan fint, og oppfordres til å fortsette i Forsvaret etter plikttiden). :)

 

Hadde vært fantastisk...hadde det ikke vært for +0,7 briller, yey,,

Lenke til kommentar

Som Anina, vil jeg også anbefale barchelor i luftfartsfag.  Den gir deg full pilotutdanning, og om du ikke skulle få jobb som pilot har du allikevel et solid grunnlag for flere typer arbeide innenfor luftfart, eller videre studier.  

 

Privat pilotutdanning som setter deg i stor gjeld er et sjansespill, da det ikke holder å være teknisk dyktig for å få pilotjobb i de anerkjente selskapene.  Man må også ha riktig personlighet.   Mange har gått på en slik smell. 

Lenke til kommentar

Som den hobby-futuristen jeg er så lurer jeg heller på hvor pilot-yrket vil være om 20-30 år, når flyene allerede i dag er mer eller mindre flydd av seg selv.

 

Det er jeg enig i.  Men det tar noe tid å komme dit og imens kan man jobbe som pilot.

 

Så vil nok gode piloter få jobb på bakken bak kontrollspakene på disse systemene. 

Lenke til kommentar

 

Som den hobby-futuristen jeg er så lurer jeg heller på hvor pilot-yrket vil være om 20-30 år, når flyene allerede i dag er mer eller mindre flydd av seg selv.

 

Det er jeg enig i.  Men det tar noe tid å komme dit og imens kan man jobbe som pilot.

 

Så vil nok gode piloter få jobb på bakken bak kontrollspakene på disse systemene. 

 

Drone-pilot ? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...