Chris^ Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Men sånn seriøst folkens, hvordan er aldersgruppen her av alle sammen? Hvor mange av dere er SysAdmin over et litt større netverk som er koblet opp mot en kjapp linje? Evt bare at dere sitter på en kjapp linje. Tenker at hvist dere bare titter lett i loggen og ser hvor mange angrep det er daglig. Dette viser bare hvor mange som egentlig sitter der ute og "leker" seg daglig. Kjørte selv en IIS server noen dager for å se nermere på dette, og loggen min var nesten 1 meg på 4 dager med potensielle angripere! Selv har jeg møtt flere som kan kalles "script-kiddies" og klarer fint å komme seg inn på et operativ system. Har også noen som jeg kjenner til som fint klarer å skrive disse scripts samt at han lager egne PHP, HTML, "C" etc, og alderen? Nettopp 14 år... Generelt sett tror jeg man kan se på det de kaller for "Warez" scene, der er det flere 1000'en talls ungdommer og rutinerte IT personer som hacker/cracker PC'er for å få opp en FTP(File-Transfer-Protocol) og dele software utgivelser som de har fått tak i. Også privat personer skal være OBS på dette, xDSL linjer er også noe dem er glad i, bare se på Telenors netverk, hadde installert en fresh installasjon av mitt OS, og det tok maks 30 min før jeg var infiltert p.g.a. jeg ikke installerte en firewall og configurerte den skikkelig. Dette var forårsaket av IRC, hvor en eller annen hadde en server med flere tusen "boter" som scannet og infiltrerte systemer over hele verden. Så det er bare å være veldig OBS på hva noen av dagens ungdom er mulig til, sier noen og ikke alle. Og til dem som sitter å ler til tårene triller, skal nesten vedde på at en og/eller flere av alle de tusen som er medlem på dette forumet er blitt angrepet og utnyttet av en svakhet, t.o.m. du kan være en av dem, tenk på det Lenke til kommentar
magikern Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Selv om det ikke akkurat er direkte cracking å bruke et program til å gjøre fyfy på nettet kan man gjøre mye ugang med de og da er det litt kjipt at alle fjortisser kan få tak i sånt uten å vite helt hva de egentlig driver med... Hvis han virkelig er så flink som han sier ville han vel klart å skjule seg for politiet, jeg mener at det var der han røpte hvor elendig han sikkert er på cracking... En kar jeg gikk på ungdomsskole med for en evighet av år siden overbelasta telenors mailserver fra datarommet på skolen og da rektor kom en halvtime etterpå hadde vist telenor søkt seg fram til en av de andre maskinene i rommet, noe som viste seg å være fordi personen på den maskina hadde gjort noe lignende, men glemt å gå om forskjellige utenlandske servere og bruk av andre knep jeg ikke går inn på her... Telenor og andre aktører har nok bedre, mer stabile, systemer nå enn den gangen(var vel rundt 97- 98 ca), tror de sendte 40k mail til en person, noe som viste seg å være mer enn hva systemet klarte... Uansett hvis statshemmeligheter og annet konfidensielt ligger på servere "fysisk" koblet til inet så er det i teorien fritt fram samme hvor mye brannmurer og o.l. man bruker... Så hvis de er bare litt smarte har de nok dette fysisk adskilt... Lenke til kommentar
deviant Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Det som bekymrer meg er ikke at fjortisen tror han kan klare det, men at Norge har statshemligheter. Selvsagt har Norge statshemmeligheter. Det kan dreie seg om noe så enkelt som lokasjonene til radarstasjoner eller kommunikasjonslinjer og sentraler. Gradert informasjon kan være så mangt, og finnes i alle deler av samfunnet. Privatpersoner og bedrifter såvel som militære enheter og offentlige etater kan være i besittelse av slikt. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Alle kan med noen prog lastet ned fra nettet og litt vett komme seg inn på andre sine datamaskiner. Trikset er jo å feie igjen sine egen spor. Klarer du det, det er da du er god. Og alle som sier de er hackere er det ikke. De som faktisk er det snakker ikke om det. edit: Faens signatur Lenke til kommentar
deviant Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Så hvis de er bare litt smarte har de nok dette fysisk adskilt... Det skal ikke mer til enn at èn person legger et dokument på feil sted. Kanskje på sin private laptop, for å lese gjennom noen dokumenter på kveldstid? Noen som husker hvordan kildekoden til Half-Life 2 kom på aveie? Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 *Notere enda en fyr til helte listen min* 1. DVD-Jon 2. Stian Sigurd hahahaha good one Lenke til kommentar
tZar Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Men sånn seriøst folkens, hvordan er aldersgruppen her av alle sammen? Hvor mange av dere er SysAdmin over et litt større netverk som er koblet opp mot en kjapp linje? Evt bare at dere sitter på en kjapp linje. Tenker at hvist dere bare titter lett i loggen og ser hvor mange angrep det er daglig. Et eller annet er det ca hvert 20'nde sekund her... Også privat personer skal være OBS på dette, xDSL linjer er også noe dem er glad i, bare se på Telenors netverk, hadde installert en fresh installasjon av mitt OS, og det tok maks 30 min før jeg var infiltert p.g.a. jeg ikke installerte en firewall og configurerte den skikkelig. ADSL linjer noe de generellt ikke er gald i, da dette har alt for lav uploadhastighet. Kjente ranges med ADSL hoppes som det som refel over i scanninga, kun universitet, store bedrifter ol. er det som virkelig er spennende, for disse har skikkelige linjer. MEN, om om de alikevel skulle scanne rangen nettopp du sitter på, så er det noe enkle ting man kan gjøre hvor at de ikke skal henge seg opp i nettopp din maskin. Installer første og beste FW, og sperr det du kan. De fleste som scanner bryr seg kun om de som har åpne porter inn mot sårbare systemer, og gidder ikke bry seg om å ta din maskin selv om du har verdens mest shitty fw, fordi det er nok av andre systemer uten firewall som står åpne. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Hvis han gutten faktisk hadde hatt så bra kunnskaper om nettverk, programmering og datasikkerhet til at han kunne hacket viktige og store statlige etater og private bedrifter hadde han aldri i livet sagt noe som helst om dette til media eller andre ute i offentligheten. Han hadde rett og slett vært for smart til å gjøre det! Det er ofte slik at de som skryter mest og lager blest egentlig ikke er så flinke som de skal ha det til. De er bare flinke til å fortelle hvor bra de er. Mens de som virkelig er noe, de som faktisk vet hva man driver med, oftest holder dette for seg selv. Dette gjelder ikke bare innen data, også mye annet! Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Har man god nok linje kan man vel skape problemer for de fleste firmaer ol. ved å bruke noen av de mange "verktøyene" man finner der ute. Firmaet hvor jeg er systemansvarlig har kun en 2Mbit SDSL-linje og vi ble faktisk "flooded" her om dagen. Da var det folk fra universitetsmiljøene som lekte seg. Mange karer her har som kjent tilgang til stor båndbredde. Resultatet var at web-serveren gikk ned. Ble rett og slett for mange requester å svare på for den stakkars boksen. I loggene var det rundt regnet forsøkt opprettet mellom 100-150 TCP sesjoner i sekundet! Serveren var publisert bak en MS ISA 2000 server på port 80. DNS-, Mail- og proxyserveren (ISAen) taklet angrepet relativt greit og jeg har loggfiler på 'opprinnelsen' til angrepet. Politianmeldelse vurderes. Finnes ikke systemer som er 100% sikret mot alle former for angrep, men det kreves naturligvis stor kompetanse å kunne 'hacke' noen uten å bli tatt/oppdaget. Blir man det er det jo som å rappe sjokelade i butikken, bli busta av vekterne for så å skryte av sin dyktighet i ettertid Angående de mange drittungene der ute som har sitti å gama foran PC-en sin i 5-10 år...kanskje slengt inn en haug med dill-dall programmer de knapt vet hva er for noe og kaller seg "hackere" må jeg jo bare le av. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Først av alt en liten disclaimer Jeg kan ikke mye om cracking eller hacking, uansett om hvor mye jeg kan om det, så skal jeg heller ikke prøve å leke Mr.Wiseguy heller, men siden jeg har rett til å si min mening om saken på forumet, så gi **** i å kom med innlegg til med og andre om at "dere kan jo ikke noe, så hold kjeft om saken". Der var det unnagjort. Jeg så ikke programmet, og som sagt kan ikke så mye om hacking/cracking/, det er en alvorlig sak og skal tas på alvor. Foreldrene til den gutten kunne jo ikke vært så spesiell lur til å la gutten sin gå på tv og fortelle om slikt, dem fikk vel kompensasjon vil jeg tenke meg. Ikke at dem er korrupt, men at dem fikk noe for det ihvertfall. Dette er også veldig propaganda-aktig måte fremvise en sak på den måten TV2 gjorde, det skaper bare hysteri, og mine foreldre er blitt påvirket for mange ganger om at PC-ditt og PC-datt av inkompetente mediereportasjer der dem sier at "alle er i fare for å bli hacket", privatpersoner er den gruppen som aldri blir hacket, bedrifter, servere osv. står i faresonen. Hackere bryr seg ikke om privatpersoner hvis dem ikke skal være "testdukker", privatpersoner har heller ikke den sikkerheten som bedrifter burde ha ihvertfall og da er mye enklere og mindre utfordring. At alderen på vedkommende skulle ha så mye å si syns jeg er litt arrogant, ikke døm en bok fra dets utseende, kanskje ikke vedkommende var så spesiell lur ved tanke på sin formulering av ting i media, men det betyr ikke at han kanskje kan hacke. Jeg forsvarer han ikke, men det er ikke vits i å angripe han uten å virkelig ha kunnskap om hans kunnskaper. Lenke til kommentar
Chris^ Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 ADSL linjer noe de generellt ikke er gald i, da dette har alt for lav uploadhastighet.Kjente ranges med ADSL hoppes som det som refel over i scanninga, kun universitet, store bedrifter ol. er det som virkelig er spennende, for disse har skikkelige linjer. MEN, om om de alikevel skulle scanne rangen nettopp du sitter på, så er det noe enkle ting man kan gjøre hvor at de ikke skal henge seg opp i nettopp din maskin. Installer første og beste FW, og sperr det du kan. De fleste som scanner bryr seg kun om de som har åpne porter inn mot sårbare systemer, og gidder ikke bry seg om å ta din maskin selv om du har verdens mest shitty fw, fordi det er nok av andre systemer uten firewall som står åpne. De er ikke intersert i å lage FTP server med fil overføring, men setter opp som jeg nevnte firedaemons, eller IRC boter, evt at de bruker dem som scannere for potensielle større linjer. Du kan tenke deg til at en bråte med ADSL bokser funker som snus i et dDoS(Denial Of Service) angrep på en server, samt at det kan være større linjer også. Kommer vell an på hvem som sitter med kontrollen av dissse. Men som du sier, de scanner etter åpne porter, ja. Men kommer nok an på hva de er ute etter der og da... Lenke til kommentar
tZar Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 De er ikke intersert i å lage FTP server med fil overføring, men setter opp som jeg nevnte firedaemons, eller IRC boter, evt at de bruker dem som scannere for potensielle større linjer. Du kan tenke deg til at en bråte med ADSL bokser funker som snus i et dDoS(Denial Of Service) angrep på en server, samt at det kan være større linjer også. Kommer vell an på hvem som sitter med kontrollen av dissse. Men som du sier, de scanner etter åpne porter, ja. Men kommer nok an på hva de er ute etter der og da... Selfølgelig der det avhengig av en rekke variabler, men det er lite hensiktsmessig å bryte seg inn på hermansens maskin som sitter på den mest kjipe linja til telenor, når man kan finne klin åpne systemer som sitter på 10+mbit linjer. De fleste følger da også visse ip ranges når de scanner etter sårbare systemer, men som sagt, alt avhenger av en rekke variabler Lenke til kommentar
esk Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Vel jeg tror det blir relativt sjeldent man kan kalle en 13-14 åring for en hacker, men det finnes sannsynligvis unntak. De fleste er kun script-kiddies... Problemet er it-folk og hjemmebrukere som ikke vet hva de gjør, for det er i realiteten ikke så vanskelig å ha maskiner på internett uten at det er stor fare for å bli hacket (forutsatt at man stenger alle ubrukte porter, ikke kjører tjenester på internett og holder seg unna IE og outlook/outlook express). Dersom det er noen som vil ha litt mer informasjon om hacking og fjortisser vil jeg anbefale å gå inn på www.grc.com og lete frem en artikkel der om angrepet som de ble utsatt for. Det var riktignok et DOS angrep, men det er relativt interessant likevel... P.S. Jeg så det aktuelle programmet på TV og kan si at jeg tviler MEGET sterkt på at denne personen har fortjent tittelen "hacker". Lenke til kommentar
Chris^ Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Helt og holdent enig der tZar, kommer an på hva vedkomede "trenger" :-) Men, tror vi er i ferd med å komme litt Off-Topic her nå da Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Velvel, dagens 13-åringer kan nok en god del. Ihvertfall noen av dem kan mer enn å spille CS. Men jeg brukte ikke lang tid på å finne ut at denne gutten definitivt ikke var en av dem... Helt riktig , men det er ikke mange av dem. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Ser for meg han møte opp på stortinge og spørr etter ip'n dems! Det heter MØTER, STORTINGET, SPØR og DERES Ser for meg han møte opp på stortinge og spørr etter ip'n dems! Det heter MØTER, STORTINGET, SPØR og DERES Beklager da ærede norsklærer som btw er off-topic! Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Lol! Så mye kan jeg.. Kom 2 ganger den.. :/ Lenke til kommentar
insider Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Velvel, dagens 13-åringer kan nok en god del. Ihvertfall noen av dem kan mer enn å spille CS. Men jeg brukte ikke lang tid på å finne ut at denne gutten definitivt ikke var en av dem... Helt riktig , men det er ikke mange av dem. ja, noen av em kan utrolig mye - faktiskt Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 6. november 2003 Del Skrevet 6. november 2003 Når du hører Stian Sigurds sitater, tenk da på Espen Eckbo som "Dag Hoff - IT-ansvarlig". Ganske morsomt, hvis du har sett Eckbos dataekspertparodi. *grin* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå