Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjortis som skal hacke verden?

Anbefalte innlegg

Er møkk lei av å lese om fjortisser og det jeg vil kalle hærverk, dog er jeg veldig interessert i å lese seriøse artikkler som omhandler datasikkerhet. Men det gjelder vel bare nerder som meg :shrug: Og slikt selger vel ikke like bra uansett *sukke*

Jeg prøvde å poste noe seriøst om nettverkssikkerhet her, men ble bare mobbed og fikk spydige fjortiss komentarer rett i trynet :roll:

Jeg er helt enig med deg, jeg vil mye heller lese litt mer seriøse artikkler angående datasikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stfu de som ikke har peil på data hacking.

Hvorfor i f**n snakker dere om IP ,firewall og sånt?

Dere har jo 0 kunnskap om det.

Vedder på at alt dere sier har grunnlaget fra 90 tallet og subseven/netbus.

Dersom dere ikke har fulgt med "trojan/hacker/virus scenen" så bør dere ikke si en s**t om det.

Og til 7-åringen-på-tv2-saken;

Jeg tror ingen i Norge greier å hacke proffesjonelt.

neppe en 7-åring greier det da.

CLICK-ON-GUI.

Lenke til kommentar

nå vil jeg nå ha 1 ting sagt i dette..ble nevnt før..barn mellom 10-14år (ja, jeg kaller dem barn.ikke vondt ment til de som er i den aldersgruppen) de har en voldsom interesse for sånt atm..jeg ser på de lokale LANene at de minste sitter å leser Hacke-bøker å lærer seg litt av hvert..jeg for min del kan ikke så mye om dette hacke/cracke greiene,men det betyr ikke at jeg ikke vil lære det..har masse sånne hacke bøker liggende på burken,men det er liksom tiden til å lese dette.Enda en ting man skal tenke litt på,hva gjør ungdommen idag?jo,de er ute etter å lage mest mulig faenskap på flest mulige måter og nå som data er blitt mer og mer intressant for de aller minste så kan jeg godt tro på at en liten unge klarer å hacke seg inn på forskjellige servere osv osv.Ungdommen idag er ikke dum,uansett om man skulle tro det.Noen av de virker kanskje veldig dumme men du verden hvor mye de kan egentlig.

Ble kanskje litt off topic noe av dette men i bunn og grunn så mener jeg at vi ikke skal ta så lett på dette,men kanskje heller ta litt tid til å tenke over det istede.nytter ikke å si til dem at de skal slutte,kanskje heller lære de hacking.lære dem at det ikke er noe kult å hacke,men at det er en nødvendighet for å få forskjellige programmer,operativ system osv osv sikrere og mer stabile..

Hehe,ble nå en lang post dette men.. :shrug:

Lenke til kommentar

Det som er latterlig med det han sier er jo dette:

men etter ti minutter ville jeg hatt Politiets sikkerhetstjeneste på døra.

Han har jo ikke peiling da!? Altså, jeg kan nok også skaffe meg statshemmeligheter. Er jo bare å møte opp fysisk med bazooka, og trenge seg inn å knabbe sakene det!? Ja, jeg ville nok fått politiet på nakken ganske fort da også.

Kan det i det hele tatt kalles å hacke når det er med i beregningen å bli tatt etter 10 minutter? Finnes jo utallige muligheter å "hacke" seg inn på hvis ikke å skjule seg er noe å bry seg om. Kan f.eks bryte seg fysisk inn og skru av brannmuren, eller noe sånt.

Lenke til kommentar

De journalistene vet vell ikke stort bedre de heller, det er vanskelig å være kildekritisk til noe du ikke har noen som heldst snøring på. Tror dette vil roe seg ned etterhvert som vi får nye generasjoner inn i de fleste mediene.

Håper iaffal det. :-)

Lenke til kommentar

men,noen av dere har litt merkelige meninger..de fleste av dere sier at på grunnlag? av den artikkelen der så er absolutt alle 12-14åringer stokk dumme i huet når det gjelder hacking og cracking..dette syns jeg for min del er veldig merkelig..skal vedde på at det er mange som er i denne aldersklassen som er utrolig drevne på tastaturet å får til mye mer enn vi andre klarer å forstå..så må si at noen av disse postene i denne tråden virker litt på kanten..henger ut han der som om han er alle de andre på hans alder..han er 1 person..betyr ikke at mange andre på hans alder kan hacking.Nå er hacking et vidt begrep da.. Hva er egentlig hacking? svar meg på det før dere kommer med sånne meninger..jeg kan godt være enig i at han der virker litt for god til å være sann men jeg lar han komme tvilen tilgode for jeg vet ikke en drit om han.for alt jeg vet så er han veldig god eller dårlig.. :shrug:

Lenke til kommentar
Virker som modenheten på mange brukere her er ganske begrenset også da, med tanke på språkbruken. Vær nå litt snill med guttungen. Det er TV2s dekning som bør kritiseres. Sjøl har jeg for øvrig ikke sett innslaget - når gikk det?

Hvilket også er poenget i mitt tidligere innlegg; man kan ikke forvente bedre av et barn!! Det er talentløse tullinger som med eller uten statsvitenskap grunnfag (eller var det hoved-) innbiller seg at de kan kalle seg journalister jeg vil til livs. Og sausegjengen som tror at riksdekkende kanal gir enkelte anledning til å servere ubrukeligheter som "nyheter"??? Jeg gir opp.

Som sagt; vi har med barn mellom 10-15 år å gjøre med disse "kiddies", ta det i betraktning når man skal gå hardt ut her. Mye mer morsomt/givende å gå en av statsmaktene i strupen, ikke sant? ;-)

Og innslaget gikk tirsdags kveld under TV2-"nyhetene".....

Lenke til kommentar

Bare lurte på noe ang. cracking.

1. Er det virkelig mulig å disable en brannmur uten å gjøre det fysisk eller fra innsiden?

2.Hvis et nettverk er bygd opp slik at bare IP "seasons" startet fra en lokan maskin er tillatt. Er det da umulig å lage dette umulig å cracke? :roll: (kan ikke disse IP pakkene bli plukket opp av en sniffer, hvor en cracker kan gi seg ut for å være mottageren og manipulere alt?)

Lenke til kommentar

Man er da for pokker ikke hacker om man laster ned subseven og påstår man kan få tak i "statshemligheter" (Det som bekymrer meg er ikke at fjortisen tror han kan klare det, men at Norge har statshemligheter. Om han faktisk klarer det burde han vært sitt ansvar bevisst og fått tak i disse hemlighetene og sendt de til media.).

Lenke til kommentar

Visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte da jeg så det innslaget... :wow:

Bare det at denne ungen sier at han nok uten større problemer vil greie å få ut statshemmeligheter, viser jo hvor lite han kan om dette. Tviler på at det er så mange i Norge - og enda færre 13-åringer - som klarer å cracke seg til statshemmeligheter på skikkelig vis.

Det er én ting, at denna saken er fryktelig naiv, men dette er også et av de verre tilfellene av dårlig journalistikk på en stund..

Hvorfor sender egentlig TV2 noe som dette? Mottakerne for dette innslaget kan jo nærmest deles inn i to grupper, de som blir livredde når de ser at lillegutten sier at han kan hacke staten, og de som bare ler av det og tenker at gutten er en naiv idiot.

Velvel, dagens 13-åringer kan nok en god del. Ihvertfall noen av dem kan mer enn å spille CS. Men jeg brukte ikke lang tid på å finne ut at denne gutten definitivt ikke var en av dem...

Lenke til kommentar
Man er da for pokker ikke hacker om man laster ned subseven og påstår man kan få tak i "statshemligheter" (Det som bekymrer meg er ikke at fjortisen tror han kan klare det, men at Norge har statshemligheter. Om han faktisk klarer det burde han vært sitt ansvar bevisst og fått tak i disse hemlighetene og sendt de til media.).

Hvorfor i all verden skulle ikke Norge ha statshemmeligheter? Selvsagt er det noe alle land har, f.eks. ang. forsvar og sikkerhet. Og det er jo en grunn til at slikt bør holdes hemmelig.

Lenke til kommentar
Bare lurte på noe ang. cracking.

1. Er det virkelig mulig å disable en brannmur uten å gjøre det fysisk eller fra innsiden?

2.Hvis et nettverk er bygd opp slik at bare IP "seasons" startet fra en lokan maskin er tillatt. Er det da umulig å lage dette umulig å cracke? :roll: (kan ikke disse IP pakkene bli plukket opp av en sniffer, hvor en cracker kan gi seg ut for å være mottageren og manipulere alt?)

1. Ja. Et stikkord kan være: buffer overflow.

2. Intet system er helt sikkert. IP sesjoner kan hijackes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...