0109Jav Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Heihei! Overskriften sier det meste, men velger å forklare situasjonen før det blir noe dømmende her. Jeg kjøpte meg en telefon med ett nytt abonoment for noen måneder siden. Jeg betalte regningene, men så kom en uforusett privat krise så jeg fikk plutselig ikke mulighet til å betale i to måneder. (regningene var også MYE høyere enn forventet,det å overstige "litt" på mobildataen har jeg erfart er DYRT!!) Selvfølgelig skulle jeg betale med en gang jeg fikk til, og det gjorde jeg. Telefonen ble sperret noen få dager, men med en gang jeg fikk lønn på kontoen betalte jeg for de to månedene. Poenget er at dette er cirka en måned siden, og når jeg måtte trykke på en kredittsjekk fikk jeg avslag. Så da har jeg googlet litt for å finne ut når denne anmerkningen slettes. Men på noen sider står det fire år og på andre sider står det umiddelbart. Så da lurer jeg på om det er noen faste regler på dette? Er det bare at inkassofirmaene er trege, eller må jeg faktisk vente fire år før jeg kan bli sett på som en "god betaler" igjen? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Selskapene skal slette med en gang det er gjort opp i henhold til loven. De gir ut en score tilbake til det selskapet som kjøper kredittsjekken basert på mange ulike beregninger, hvor utestående fordringer nok blir ganske tungt vektet. Synes du skal ringe dem som står i gjenpartsbrevet for kredittsjekken og spørre etter rutiner. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Er du sikker på at du har fått en betalingsanmerkning? Betalingsanmerkning settes tidligst 30 dager etter at saken er sendt inkasso (for enkeltpersonforetak) eller 30 dager etter at selskapet har tatt rettslige skritt, dvs forliksråd/namsmann (for privatpersoner). Du blir også forhåndsvarslet om anmerkninger. Hvem kredittsjekket deg? Mobilselskapet? Lenke til kommentar
0109Jav Skrevet 27. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2015 Selskapene skal slette med en gang det er gjort opp i henhold til loven. De gir ut en score tilbake til det selskapet som kjøper kredittsjekken basert på mange ulike beregninger, hvor utestående fordringer nok blir ganske tungt vektet. Synes du skal ringe dem som står i gjenpartsbrevet for kredittsjekken og spørre etter rutiner. Tusen takk! Da vet jeg det! Er du sikker på at du har fått en betalingsanmerkning? Betalingsanmerkning settes tidligst 30 dager etter at saken er sendt inkasso (for enkeltpersonforetak) eller 30 dager etter at selskapet har tatt rettslige skritt, dvs forliksråd/namsmann (for privatpersoner). Du blir også forhåndsvarslet om anmerkninger. Hvem kredittsjekket deg? Mobilselskapet? Kan godt hende jeg ikke fikk en anmerkning da, men da skal jeg vel ikke få avslag på en kredittsjekk? Skulle bare bestille noe fra komplett med vedlagt faktura siden betalingen med kort ikke ville fungere (selv om det var dekning på kortet, det sto jeg måtte kontakte kundeservice). Jeg prøvde å betale med kortet i dag og da gikk det, men å få avslag på en slik sjekk var ikke akkurat en "good feel". Spesielt ikke når jeg trodde det ikke var noe problem. Er veldig rart når jeg ikke har noen ubetalte regninger. Men har akkurat sendt inn opplysningene mine til "bisnode" som sender opplysningene i posten. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Kan godt hende jeg ikke fikk en anmerkning da, men da skal jeg vel ikke få avslag på en kredittsjekk? Betalingsanmerkninger er ikke det eneste som spiller inn, lav inntekt/mye gjeld (selv om den ikke er misligholdt) fra før er også vurderingsfaktorer. Selv noe så tilsynelatende banalt som at man har flyttet ofte kan være negativt hos enkelte... Lenke til kommentar
Investorman Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 På nettsidene til Gjeldsoffer-Alliansen kan du sjekke om du har betalingsanmerkninger. https://gjeld.org/kredittsjekk-deg-selv Lenke til kommentar
0109Jav Skrevet 28. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2015 Kan godt hende jeg ikke fikk en anmerkning da, men da skal jeg vel ikke få avslag på en kredittsjekk? Betalingsanmerkninger er ikke det eneste som spiller inn, lav inntekt/mye gjeld (selv om den ikke er misligholdt) fra før er også vurderingsfaktorer. Selv noe så tilsynelatende banalt som at man har flyttet ofte kan være negativt hos enkelte... Takk, har null gjeld men kan være at jeg har lav inntekt siden jeg er student Lenke til kommentar
0109Jav Skrevet 28. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2015 På nettsidene til Gjeldsoffer-Alliansen kan du sjekke om du har betalingsanmerkninger. https://gjeld.org/kredittsjekk-deg-selv Takk! Lenke til kommentar
0109Jav Skrevet 28. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2015 Kan godt hende jeg ikke fikk en anmerkning da, men da skal jeg vel ikke få avslag på en kredittsjekk? Betalingsanmerkninger er ikke det eneste som spiller inn, lav inntekt/mye gjeld (selv om den ikke er misligholdt) fra før er også vurderingsfaktorer. Selv noe så tilsynelatende banalt som at man har flyttet ofte kan være negativt hos enkelte... Takk, har null gjeld men kan være at jeg har lav inntekt siden jeg enda er student Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå