Tryminator Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Hei Skal ha meg en receiver til 2-3k... Akkurat nå har jeg bare 2 høyttalere, men har tenk å oppgradere etter hvert. Er ganske ny på receivere og forsterkere. Hva er den store forskjellen på de to? Og hva er den store forskjellen på en receiver til 2k og en til 7k? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Først og fremst: kjøp brukt receiver. Du får rimelig nye saker til halve prisen om dagen, siden det er høy inflasjon på slike produkter. Du finner nok Yamaha RX-V677 til 3000 eller like under. Den har kurant lyd i to kanaler. Øker du prisen får du mer funksjoner, pre-out, mer effekt, flere rom (multirom) osv. Stort sett var receiver brukt om forsterker med radio-del, i dag er det vel oftere snakk om en surroundforsterker. Snakker man om forsterker i dag tenker vel de fleste på en tokanals. For øvrig det jeg ville anbefalt deg om du skal ha hovedvekt på musikk fremfor film. Mer musikkglede, bedre kvalitet på lyden. Selv savner jeg egentlig ingenting med to kanaler på film. Lenke til kommentar
Tryminator Skrevet 5. april 2015 Forfatter Del Skrevet 5. april 2015 Først og fremst: kjøp brukt receiver. Du får rimelig nye saker til halve prisen om dagen, siden det er høy inflasjon på slike produkter. Du finner nok Yamaha RX-V677 til 3000 eller like under. Den har kurant lyd i to kanaler. Øker du prisen får du mer funksjoner, pre-out, mer effekt, flere rom (multirom) osv. Stort sett var receiver brukt om forsterker med radio-del, i dag er det vel oftere snakk om en surroundforsterker. Snakker man om forsterker i dag tenker vel de fleste på en tokanals. For øvrig det jeg ville anbefalt deg om du skal ha hovedvekt på musikk fremfor film. Mer musikkglede, bedre kvalitet på lyden. Selv savner jeg egentlig ingenting med to kanaler på film. Finner ingen RX-V677 på finn, og er litt usikker på hva jeg bør se etter... Si ifra vist du finner noe Lenke til kommentar
deleder Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 For meg høres det tullete ut å kjøpe brukt receiver. Ofte blodpris på Finn. Ofte får man nye utgående modeller til halv pris hvis man følger litt med. I tillegg er disse ofte utdatert. Anbefaler en Onkyo, f.eks 636-receiveren som støter HDMI 2.0 og HDCP 2.2 (Kun Onkyo som gjør dette per dags dato mener jeg). Opprett prisvarsel på den på prisjakt og kjøp den når den er på tilbud. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 For meg høres det tullete ut å kjøpe brukt receiver. Ofte blodpris på Finn. Ofte får man nye utgående modeller til halv pris hvis man følger litt med. I tillegg er disse ofte utdatert. Anbefaler en Onkyo, f.eks 636-receiveren som støter HDMI 2.0 og HDCP 2.2 (Kun Onkyo som gjør dette per dags dato mener jeg). Opprett prisvarsel på den på prisjakt og kjøp den når den er på tilbud. avforum.no kan også sjekkes, oftes mer edrulige priser der. Fordelen med nytt er at man får mer utstyr for pengene, selv om man kan få bedre lyd ved å kjøpe brukt. Onkyoen du nevner er sammen med Pioneers 924 de som gir mest for pengene i lavere prisklasser, begge har veiledende pris på 5-6 tusen, men ligger normalt til 3-3500,-, av og til billigere på tilbud. Det er verdt å nevne at HDCP 2.2 som Onkyo har ikke er 100%, de mangler 4.4.4 fargerommet, og støtter kun 4.2.0. Og skal kun være på en av HDMI inngangene, ikke alle (kun Sat/cbl). men er mer fremtidsrettet enn de andre, da man i hvertfall får spilt av UHD innhold fra den kommende UHD Blu-ray spillerene. Lenke til kommentar
Tryminator Skrevet 6. april 2015 Forfatter Del Skrevet 6. april 2015 (endret) For meg høres det tullete ut å kjøpe brukt receiver. Ofte blodpris på Finn. Ofte får man nye utgående modeller til halv pris hvis man følger litt med. I tillegg er disse ofte utdatert. Anbefaler en Onkyo, f.eks 636-receiveren som støter HDMI 2.0 og HDCP 2.2 (Kun Onkyo som gjør dette per dags dato mener jeg). Opprett prisvarsel på den på prisjakt og kjøp den når den er på tilbud. avforum.no kan også sjekkes, oftes mer edrulige priser der. Fordelen med nytt er at man får mer utstyr for pengene, selv om man kan få bedre lyd ved å kjøpe brukt. Onkyoen du nevner er sammen med Pioneers 924 de som gir mest for pengene i lavere prisklasser, begge har veiledende pris på 5-6 tusen, men ligger normalt til 3-3500,-, av og til billigere på tilbud. Det er verdt å nevne at HDCP 2.2 som Onkyo har ikke er 100%, de mangler 4.4.4 fargerommet, og støtter kun 4.2.0. Og skal kun være på en av HDMI inngangene, ikke alle (kun Sat/cbl). men er mer fremtidsrettet enn de andre, da man i hvertfall får spilt av UHD innhold fra den kommende UHD Blu-ray spillerene. Ja begge de ligger jo rundt min pris... Hvilke av de ville dere gått for? Edit: Onkyoen ser veldig fristende ut... Endret 6. april 2015 av Tryminator Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Skal man absolutt ha nå, så er Onkyoen den som er mest fremtidsrettet. I mai/juni så starter vel årets modeller å komme, og da blir utvalget større, men i prisklassen under 5000,- så er det kun 6x6 fra Onkyo og 92x fra Pioneer som er verdt pengene. Lenke til kommentar
Tryminator Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Skal man absolutt ha nå, så er Onkyoen den som er mest fremtidsrettet. I mai/juni så starter vel årets modeller å komme, og da blir utvalget større, men i prisklassen under 5000,- så er det kun 6x6 fra Onkyo og 92x fra Pioneer som er verdt pengene. Er det en stor ulempe at den ikke støtter full 12-bit fargedybde, men er begrenset til 8-bit? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 (endret) Det kommer egentlig helt ann på hvordan man opplever slikt selv. For å være litt slem, så når man handler receiver i denne prisklassen, så sitter man kanskje ikke med TVer til 30 tusen og opp heller som kan utnytte dette. Det er fortsatt noen år til 12-bits paneler kommer i de klassene, og enda lenger før de kommer lenger ned. De som kommer på markedet nå har vel 10-bits paneler. Endret 7. april 2015 av AndersT2 Lenke til kommentar
Tryminator Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 (endret) Det kommer egentlig helt ann på hvordan man opplever slikt selv. For å være litt slem, så når man handler receiver i denne prisklassen, så sitter man kanskje ikke med TVer til 30 tusen og opp heller som kan utnytte dette. Det er fortsatt noen år til 12-bits paneler kommer i de klassene, og enda lenger før de kommer lenger ned. De som kommer på markedet nå har vel 10-bits paneler. OK Har en annen (dyrere) reciver på ett annet tv... Denne reciveren skal høre til et relativt billigt TV så det blir vel ingen problem... Hvor gode høyttalere "takler" reciveren? Endret 7. april 2015 av Tryminator Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. april 2015 Del Skrevet 7. april 2015 Hvor gode høyttalere "takler" reciveren? Ikke noe problem å la den spille på høyttalere til 1.000.000,-, men ville nok ikke anbefale det. Vil nok anbefale høyttalere som er lettdrevne, noe ala Klipsch, JBL osv som ikke krever så mye kraft for å spille på moro lydnivåer når det trengs. Det store "problemet" med Onkyo er at de oppgir watten feil, det de oppgir er i 6 ohm, mens resten normalt oppgir i 8 ohm. Da ser det ut til at Onkyo er mye kraftigere enn f.eks. Pioneer når man leser overskriftene.Onkyo oppgir at 636 gir 7x160w, men sannheten når man leser bak i manualen er at den med 2 kanaler drevet, i 8 ohm, med 20-20KHz måling, så gir den 95w til hver kanal. Når man da legger til resten av høyttalerene man kan bruke på den så synker de enda mer. Hvis man da bruker en bokhylle høyttaler som krever 1 watt for å spille 85dB 1 meter i fra (sitter man 3-4 meter unna så synker dB tallet kraftig). Hvis man da f.eks. velger Klipsch så spiller disse 93 til 97 dB på samme målingen. For å få samme trykk på førstnevnte høyttaler, så kreves det kanskje 100w (husker ikke helt utregningen her og nå), men det er nesten slik at det trengs dobbel effekt for å spille dobbelt så høyt, og dobbelt så høyt er 3 dB opp (alså 85 opp til 88 dB krever da 10 watt, og da 91 dB krever 100w, ikke helt riktig, men ikke så langt unna). Det skal sies at bokhylle høyttalere spriker veldig, normalen er at de spiller ca 87-88 dB på 1 watt, mens f.eks. samme størrelse fra Klipsch spiller 91-93 dB pga hornet de bruker. 1 Lenke til kommentar
Tryminator Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 OK, men da tror jeg at jeg bestiller Onkyoen... Lenke til kommentar
Tryminator Skrevet 9. april 2015 Forfatter Del Skrevet 9. april 2015 (endret) Hvordan er Onkyoen i forhold til Yamaha Rx-V777? Endret 9. april 2015 av Tryminator Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. april 2015 Del Skrevet 10. april 2015 Yamahaen har en varmere lyd, som oftest kan være en fordel. Yamaha vinner som regel testene hos Lyd & Bilde og Watt når de kjører samle tester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå