Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

C-Vitaminer Intravenøst - Ekstrapyramidale Bivirkninger av AntiPsykotika

Anbefalte innlegg

Pga. at jeg for ca. 5 år siden valgte å stole på anbefalingen fra BUP og min Fastlege når det kom til hvilke medikamenter som skulle være den beste medikamentelle behandlingen for Sosial Angst, så plages jeg den dag idag av det som innen helsevesenet blir beskrevet som Ekstrapyramidale Bivirkninger - Bivirkninger som spesielt topper seg på om våren og sommer, for så å være minst til stede på Høsten og Vinteren.

Noe jeg personlig finner som den mest sannsynlige grunnen til at plagene er verst på våren og sommeren, er at naturlig varme og sol av en eller annen grunn forverrer disse plagene - Noe som igjen mest sannsynlig skyldes stoffer som solen avgir/påfører menneskekroppen.

Før jeg på nytt, etter å flere ganger tidligere ikke ha blitt tatt alvorlig når jeg har tatt dette opp med fastlegen min, så ønsker jeg å forsøke et lite forskningeksperiment som jeg selv har en liten ide om at kan dempe plagene, iallefall til en viss grad.

Dette går ut på å innta store mengder C-Vitaminer hver dag, nå som disse plagene bare kommer til å bli verre og verre for hver dag, uke og måned.

Mengder jeg tenker på å innta er på opptil 25 Gram hver dag i minst 2 uker, evt. opptil 50 Gram visst 25 Gram skulle gi en liten bedring, men ikke 99% fjerne plagene.

C-Vitaminer som behandling er noe jeg finner sannsynlig at kan gi positivt effekt av nettopp den grunnen at denne vitamin-typen skal ha den funksjonen å reparere celler/syke celler og spesielt ha en reparerende effekt på Nervene - Da det nærmest uten tvil er enten nervene eller for lavt/høyt nivå av stoffet dopamin som er problemet og årsaken til disse mildt sagt tortur-aktige bivirkningene/plagene.

Spørsmålet jeg stiller er derfor følgende:

Hvilke muligheter har jeg til å tilføre kroppen min slike store mengder med C-Vitaminer på egenhånd, uten samråd med lege/noen innenfor helsevesenet (om man ser bort fra C-Vitamin brustablettene på 1 Gram per stk)?

Er det mulig å få kjøpt reseptfrie C-Vitamin produkter som man tilfører kroppen intravenøst? 

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil sette askorbinsyre intravenøst bør du få noen som både vet noe om mengder, type molekyl og blandingsforhold, krav til renhet etc. til å hjelpe deg hvis du vil prøve dette. Dette er definitivt ikke noe å rote med i egen regi. Det er trygt å ta pulver/tabletter, men pass på at du ikke tar så mye at du får diare av det. Dette kan du trygt gjøre selv.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vitamin C er vannløselig, og blir skilt ut igjen av kroppen ved store inntak. Jeg har aldri hørt om at man kan ta Vitamin C intravenøst, i så fall vil jeg tro dette kun gjelder for personer med alvorlig vitamin C mangel. 

Store doser vitamin C kan føre til nyresteiner, fordi askorbinsyre blir degradert til oxalat, et stoff som reagerer med kalsium, som danner krystaller. Det er flere symptomer ved megadose av Vitamin C som kvalme, Diaré, oppkast og hodepine. 

Vitamin C, som alle andre vitaminer, mineraler og medisiner generelt; skal taes i moderate mengder. 

Lenke til kommentar

Var flere ting jeg ikke visste om C-vitaminer da jeg googlet bivirkningene fant jeg ut (deriblant spesielt nyrestein, kvalme og diare).

Kommer derfor ikke til å begynne med så svært store doser i begynnelsen, men heller begynne veldig smått (med f.eks. 2-4 gram per dag), for så å se om dette gir noen tegn til forbedring av de nevrologiske plagene, for så å gradvis trappe opp med f.eks. 1 gram per uke.

Å få dette intravenøst gjennom helsepersonell tror jeg blir veldig vanskelig, da dette sannsynligvis er noe som en vanlig arrogant lege bare vil se på som totalt meningsløst.

Kommer selvfølgelig ikke til å på egenhånd forsøke å innta C-vitaminer intravenøst - Det er derfor jeg spurte om tips til reseptfrie produkter som muliggjør dette (som f.eks. disse intravennøse B12-Tilskuddene man kan få på resept om man har B12 mangel).

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Eg skal innrømme at eg ikkje kan mykje om medisin, men for meg høyrast dette ut som fullstendig galskap. Eg har aldri høyrt om nokon som vil innta so ekstreme mengder med ein kva som helst medisin, og særskilt ikkje uten å ha konferert med lege. Og fyst no finn du ut at det kan vere biverknader? Korleis fann du ut at din sosiale angst er mangel på C-vitamin i utgangspunktet? 

Lenke til kommentar

Var flere ting jeg ikke visste om C-vitaminer da jeg googlet bivirkningene fant jeg ut (deriblant spesielt nyrestein, kvalme og diare).

Kommer derfor ikke til å begynne med så svært store doser i begynnelsen, men heller begynne veldig smått (med f.eks. 2-4 gram per dag), for så å se om dette gir noen tegn til forbedring av de nevrologiske plagene, for så å gradvis trappe opp med f.eks. 1 gram per uke.

Å få dette intravenøst gjennom helsepersonell tror jeg blir veldig vanskelig, da dette sannsynligvis er noe som en vanlig arrogant lege bare vil se på som totalt meningsløst.

Kommer selvfølgelig ikke til å på egenhånd forsøke å innta C-vitaminer intravenøst - Det er derfor jeg spurte om tips til reseptfrie produkter som muliggjør dette (som f.eks. disse intravennøse B12-Tilskuddene man kan få på resept om man har B12 mangel).

B12 Mangel er noe helt annet. Virkningen av Vitamin B12 er helt forskjellig fra Vitamin C.

En lege skal gi medisiner basert på hans/hennes egen erfaring og utdannelse. Det er en grunn til at legeyrket har en av de lengste utdannnelsene. Resten av oss skal ikke stille diagnose selv eller be fastlegen gi oss medisiner, spesielt ikke injeksjonsvæske, når vi ikke en gang har peiling på kroppen. Hvis en lege ser på dette som meningsløst, så er det en god grunn til det. 

Lenke til kommentar

Jeg har ved flere anledninger kritisert kunnskapsfilosofien til ortomolekylær medisin. Denne alternative medisinen er forankret i kjempedoser av eksempel vitamin C. http://no.wikipedia.org/wiki/Ern%C3%A6ringsterapi
Å anbefale å ta så mange gram til man får diare er ikke heldig. Nå er denne vitaminet vannløselig og vi skiller ut overskuddet. Vi har gode buffere for akkurat denne, men spørsmålet er om disse skal presses til det ytterste.

Vitenskapelige studier har heller ikke kunnet påvise noen positiv effekt av vitamin C-tilskudd i megadoser og metodikken her er svak. Opptaket av denne er heller ikke lineært og når et mentningsnivå. Ved overskudd vil disse bli tisset ut i urinen og siden denne ikke lagres så er det å sterkt betvile at denne er i stand til å gi en metabolsk effekt. Omsetningen er rask. I tillegg vil ikke slike intervensjoner være i stand til å si noe som helst. Regresjon mot gjennomsnittet er nøkkelordet ved eksempel kroniske sykdommer. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Eg har aldri høyrt om nokon som vil innta so ekstreme mengder med ein kva som helst medisin, og særskilt ikkje uten å ha konferert med lege. Og fyst no finn du ut at det kan vere biverknader? Korleis fann du ut at din sosiale angst er mangel på C-vitamin i utgangspunktet? 

Vel, nå har ikke jeg sagt at å innta ekstreme doser av en hvilken som helst medisin er noe som jeg er villig til - Langt ifra, jeg er ikke komplett dum og suicidal heller.

Det er C-vitaminer, og bare C-vitaminer jeg tenker på her. Da dette er kanskje det mest harmløse kosttilskuddet som er kjent til mennesket.

Jeg har aldri sagt at C-vitamin mangel er grunnen til min Sosiale Angst - Per dags dato så har jeg faktisk ikke lenger det som jeg vil kategorisere som Sosial Angst heller. 

Les innlegget mitt en gang til! :)

Lenke til kommentar

B12 Mangel er noe helt annet. Virkningen av Vitamin B12 er helt forskjellig fra Vitamin C.

Det er jeg fullstendig klar over - B12 injeksjonssprøytene som jeg viste til var bare et rent eksempel på et kosttilskudd som tilbys av de Norske Apotekene.

Lenke til kommentar

En lege skal gi medisiner basert på hans/hennes egen erfaring og utdannelse. Det er en grunn til at legeyrket har en av de lengste utdannnelsene. Resten av oss skal ikke stille diagnose selv eller be fastlegen gi oss medisiner, spesielt ikke injeksjonsvæske, når vi ikke en gang har peiling på kroppen. Hvis en lege ser på dette som meningsløst, så er det en god grunn til det. 

Det har du rett i! Men det spørs da veldig også på hvilke medisiner man da ber om. Det er jo ikke akkurat ekstremdoser av Paracet det er snakk om her - Men rett og slett Apppelsinjuice!

Personlig så vil jeg si at jeg faktisk har litt peiling på menneskekroppen, og er nok ikke såpass mye uviten som den vanlige A4 Nordmann - da menneskekroppens anatomi er noe som interesserer meg i svært høy grad.

Det er også nærmest et rent faktum at C-vitaminer skal ha en positiv effekt på nerver og celler - Det er jo allerede gjort studier som har gitt positive resultat når det kommer til å benytte C-Vitaminer som behandlingsform i kurering/behandling av kreft.

Grunnen til at en vanlig lege vil se på dette som meningsløst er det en grunn til ja, men ikke noe som er en særlig god grunn i mine øyne.

En lege har, så vidt jeg vet personlig, ikke lov til å anbefale eller tillatte en slik behandlingsform - Og da igjen bare fordi dette ikke er noe som er blitt særlig testet ut eller som det finnes noen særlig gode publikasjoner angående.

Men bare fordi det ikke er gjort noen studier hvor dette er blitt testet ut grundig, så betyr ikke dette at dette er noe som ikke funker eller som vil gi positive restultater. Det er derfor jeg kaller dette et "forsøkseksperiment".

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at du har mere peiling enn en vanlig lege? Hvorfor insisterer du på å gå langt over dosering som er anbefalt?

Fordi jeg er arrogant og er nærmest overbevist av at C-vitaminer vil gi en positiv effekt når det kommer til reparering av celler og nerver - Men da må det mest sannsynligvis litt større doser til, som de som jeg allerede har nevnt.

Lenke til kommentar

Det er også nærmest et rent faktum at C-vitaminer skal ha en positiv effekt på nerver og celler - Det er jo allerede gjort studier som har gitt positive resultat når det kommer til å benytte C-Vitaminer som behandlingsform i kurering/behandling av kreft.

Nei, det er indikasjoner in vitro og ex vivo, det er lite holdepunkter for dette in vivo. 

Det at det foreligger forskning er heller ikke det samme som at det foreligger en statistisk klinisk effekt. Veien her er kjempelang! Epidemiologiske studier viser at en høyt inntak av vit C ifra kost kan beskytte mot flere krefttyper. Men intervensjonsstudier med tilskudd har ikke underbygget hypotesen om at vitamin C gir beskyttende effekt mot dette. Det er nærliggende å anta a egentlig er andre stoffer i frukt og grønt som gir beskyttelsen mot kreft, og at vit  C i stedet er en biomarkør for disse.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Vitenskapelige studier har heller ikke kunnet påvise noen positiv effekt av vitamin C-tilskudd i megadoser og metodikken her er svak. Opptaket av denne er heller ikke lineært og når et mentningsnivå. Ved overskudd vil disse bli tisset ut i urinen og siden denne ikke lagres så er det å sterkt betvile at denne er i stand til å gi en metabolsk effekt. Omsetningen er rask. I tillegg vil ikke slike intervensjoner være i stand til å si noe som helst. Regresjon mot gjennomsnittet er nøkkelordet ved eksempel kroniske sykdommer. 

Vitenskapelige studier har ikke kunnet påvise noen særlig positiv effekt ved bruk av Vitamin C-tilskudd i megadoser, nei - Men hovedgrunnen til dette, er såvidt jeg personlig har forstått at det rett og slett ikke er blitt gjort noen særlig mange studier med C-vitaminer som behandlingsform når det kommer til nerveproblemene som jeg personlig opplever- og lider av.

Jeg er enig med deg i at sannsynligheten er veldig liten for at dette vil gi noen særlig positive effekter, men visst resultatet faktisk skulle bli positivt så ville det nærmest være et gjennombrudd innenfor C-vitaminer som behandlingsform.

For ikke å snakke om at det kunne forbedret livet til flere millioner mennesker, og da spesielt tidligere pasienter innenfor psykiatrien som kanskje er blitt nærmest fysisk tvunget til å leve med slike forferdelige plager.

Ved overdosering av C-vitaminer så vil "restene" bli hovedsakelig tisset ut ja, det er jeg enig i! Men om man i løpet av en dag drikker f.eks. 1 glass med vann m/1 brustablett som inneholder 1 gram C-vitaminer, en gang per time i la oss si 15 timer, så tror jeg personlig at man iallefall kan regne med at kroppen vil klare å beholde ca. halvparten av disse (ca. 7-8 gram).

Lenke til kommentar

Epidemiologiske studier viser at en høyt inntak av vit C ifra kost kan beskytte mot flere krefttyper. Men intervensjonsstudier med tilskudd har ikke underbygget hypotesen om at vitamin C gir beskyttende effekt mot dette. Det er nærliggende å anta a egentlig er andre stoffer i frukt og grønt som gir beskyttelsen mot kreft, og at vit  C i stedet er en biomarkør for disse.

Der har du nok delvis rett! Men det er jo heller ikke så altfor lenge siden det ofte i VG var artikler angående studier som ga positive indikasjoner på at C-vitaminer kan helbrede kreft etter at en person var blitt diagnotisert. - Mener også å huske at de fleste av disse studiene som det ble vist til var Norske studier som var blitt gjennomført i Norske byer som Oslo, Bergen, Bodø og Tromsø med alt ifra noen hundre til noen tusen deltagere i hver studie.

Det ble her hovedsakelig tatt fram at indikasjonene var spesielt gode på at C-vitaminer kunne hos en kreftsyk person, "helbrede" de syke cellene.

Derimot så ble det også nevnt at store mengder C-vitaminer også kunne være direkte farlig med tanke på at cellegift ville ha dårligere effekt.

Du har selvfølgelig også helt rett i at dette bare er veldig usikre indikasjoner og noe som det lang vei til at kan bli "bevist" som noe helt sikkert. 

Lenke til kommentar

Fordi jeg er arrogant og er nærmest overbevist av at C-vitaminer vil gi en positiv effekt når det kommer til reparering av celler og nerver - Men da må det mest sannsynligvis litt større doser til, som de som jeg allerede har nevnt.

Og forskjellen mellom deg og en "arrogant" lege er da at h*n har faglig grunnlag for "arrogansen" mens du ikke har det.

Lenke til kommentar

Det har du rett i! Men det spørs da veldig også på hvilke medisiner man da ber om. Det er jo ikke akkurat ekstremdoser av Paracet det er snakk om her - Men rett og slett Apppelsinjuice!

Personlig så vil jeg si at jeg faktisk har litt peiling på menneskekroppen, og er nok ikke såpass mye uviten som den vanlige A4 Nordmann - da menneskekroppens anatomi er noe som interesserer meg i svært høy grad.

Grunnen til at en vanlig lege vil se på dette som meningsløst er det en grunn til ja, men ikke noe som er en særlig god grunn i mine øyne.

En lege har, så vidt jeg vet personlig, ikke lov til å anbefale eller tillatte en slik behandlingsform - Og da igjen bare fordi dette ikke er noe som er blitt særlig testet ut eller som det finnes noen særlig gode publikasjoner angående.

Men bare fordi det ikke er gjort noen studier hvor dette er blitt testet ut grundig, så betyr ikke dette at dette er noe som ikke funker eller som vil gi positive restultater. Det er derfor jeg kaller dette et "forsøkseksperiment".

Legen har en ansvar overfor sine pasienter, og hadde jeg vært lege ville aldri ha gitt en pasient megadoser av noe jeg selv ikke har noen tro på, og ihvertfall ikke om det ikke er gjort studier på det, da har man ingen kunnskap om bivirkninger dette kan medføre. Går det galt, så får legen skjylda. 

Lenke til kommentar

Legen har en ansvar overfor sine pasienter, og hadde jeg vært lege ville aldri ha gitt en pasient megadoser av noe jeg selv ikke har noen tro på, og ihvertfall ikke om det ikke er gjort studier på det, da har man ingen kunnskap om bivirkninger dette kan medføre. Går det galt, så får legen skjylda.

Systemet er satt opp slik at legen kan skrive ut helt trygt fra medikamenter i Felleskatalogen, så lenge det ikke er off-label og man tar hensyn til kontraindikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...