knosemjau Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Etter mange års nøling vil samboeren min endelig bytte ut sin NOKIA murstein mot en smarttelefon. Hun ser etter en mobil med nok lagringsplass og prosessor til å leke seg litt, den kan gjerne være IP67 sertifisert og bør holde en stund. Godt kamera er en fordel. Min Samsung S4 Active synes hun er hakket for stort. Og så vil hun ikke bruke så all verdens mye penger heller...tips? Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 27. mars 2015 Del Skrevet 27. mars 2015 Nokia har dessverre ikke noen vanntette telefoner, men de har mange veldig gode modeller. Lumia 930 og Lumia 1520 er to veldig solide og kraftige telefoner. De er ikke akkurat nye på markedet, men de holder seg veldig godt mot dagens toppmodeller fra andre produsenter. De oppleves ofte som raskere og mer kapable enn de fleste toppmodellene med Android. Jeg hadde satset på en Lumia 930 som nå om dagen fås til den latterlig lave pris 2.195 kr i diverse nettbutikker. Den klarer det meste. Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Jeg har en 930 selv og er godt fornøyd, spesielt med kameraet som jeg synes er bedre enn alt annet jeg har prøvd (med unntak av en 1020 jeg hadde tidligere). Det eneste jeg vil si trekker ned, og som gjør at jeg ikke kan anbefale det for alle, er at Windows phone (operativsystemet Lumia-telefoner kjører på) ikke er i nærheten av Android og iOS hva apputvalget angår. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det har nok noe med utbredelsen av OS'er å gjøre, det er langt færre WP-brukere enn Android- og iOS-brukere. Det er en ond sirkel hvor mangelen på apper skremmer brukere bort fra OS'et, som igjen fører til at utviklere ikke gidder å lage apper til et lite utbredt OS og så videre.. Når det er sagt så er det ikke noen hindring for mitt vedkommende. Jeg ville selvsagt gjerne hatt Snapchat og en Denon HEOS-app på telefonen, men det er ingen dealbreaker for meg. Facebook, Instagram og en god del annet er på plass og det holder i massevis. Hvis din samboer kommer fra en 'ikke-Smarttelefon' så har hun kanskje heller ikke behov for alt av apper likevel? Det er ikke sikkert Lumia er aktuelt uansett da, siden de ikke har noen IP67-sertifiserte alternativer? 1 Lenke til kommentar
knosemjau Skrevet 28. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2015 Jeg unnlot bevisst å nevne OS - jeg tror hun er innstilt på å prøve Android, men vi har Windows 8 på samtlige PCer i huset. Det kan jo funke fint med Nokia-telefon da. IP67 er en fordel, men ikke et krav. Regner med at Nokia fortsatt leverer et mer solid håndverk enn f.eks. Apple? Finnes det en grei oversikt over hvilke apper man må forsake med Nokia-mobil? At ikke Snapchat er med tror jeg nok går helt fint. Men Wordfeud f.eks. kan jende er interessant. Er Nokia fortsatt i tet med mobilnavigasjon? Lenke til kommentar
~ David ~ Skrevet 28. mars 2015 Del Skrevet 28. mars 2015 Jeg har ingenting å utsette på byggekvaliteten hvertfall, den er veldig solid. Min kones iPhone 5 fremstår imidlertid også som solid bygget, jeg har ikke erfaring med andre iPhoner enn denne. I mine øyne er det nok Samsung som ligger bak på byggekvaliteten, det er mye mer plastikk-følelse i de av deres telefoner som jeg har vært borti. Jeg er godt fornøyd med navigasjonsappen, jeg har ikke brukt den så mye ennå men har ikke umiddelbart savnet noe ved den jeg tror Snapchat, en offisiell FB-app og en oppdatert Instagram-app er blant de som folk savner mest ved WP, men jeg er ikke oppdatert på alt det folk bruker da jeg er nokså konservativ selv. Bruker ikke telefonen til så veldig mye utover ringing, fotografering (de gangene jeg ikke har med meg et ordentlig kamera), facebook chat og litt annet smått. Jeg er fortsatt i stor grad en PC-bruker Du kan jo ta en titt i den 'offisielle' WP-tråden her på forumet om du ikke allerede har gjort det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1457562&&page=184 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Z3 compact er jo en fin jente telefon som er relativt liten og er vanntett 2 Lenke til kommentar
Winnetou2012 Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Stemmer også på Nokia Lumia 930, latterlig billig og god byggekvalitet. Selv har jeg 920, men skal bytte til Android pga spesifikke apper og spill som bare finnes der, 920 er min 3. WP med god grunn. Nokia sitt kamera er jeg veldig fornøyd med De fleste vanlige apper finnes, til de hvor det ikke finnes: 6tag = Instagram 6snap = Snapchat REIS kollektivt = Ruters Anbefaler også: CamScanner Opplysningen 1890 Googe Drive on WP Flashlight XT Blue Skies Bookviser Reader 1 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 29. mars 2015 Del Skrevet 29. mars 2015 Høres ut som Sony Z3 Compact kan være det beste valget her. 1 Lenke til kommentar
knosemjau Skrevet 7. april 2015 Forfatter Del Skrevet 7. april 2015 Vi er litt trege her. Tenkte å bestille en 930, kanskje i kveld, men det er noe rart med prisene på prisjakt: Hvor kommer de 800kr prisforskjell fra? Ikke si at den billigste tilbyderen satt opp prisen med 800kr i dag? Ser at Z3 Compact tilbyr litt bedre batteri og prosessor, samt IP68 sertifisering for 800kr mer. Samtidig er skjermen kolossalt mye dårligere...hm. Ser at min egen S4 Active, som begynner å dra litt på årene, har litt bedre specs enn Sonyen på flere områder. Koster enda 500kr ekstra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå